Goh, heb ik al die tijd dit draadje over geslagen, blijkt het juist een interessant draadje te zijn (geworden).
Op de een of andere manier lijkt het draadje dood te lopen. En dat is jammer.
Want ik heb geen C-rails, en dus geen ervaring met de ombouw van M-rails wisselaandrijvingen naar C-rails.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk waarom iemand het slechtste van beide werelden wil combineren. En ook hoe!
Ik ben van M- naar K- gegaan. En K-rails wissels hebben net zo'n beroerde aandrijving als C-rails wissels.
Het produkt werkt, maar is te duur, en het zou beslist beter moeten kunnen.
Er zijn in de loop der jaren 4 betere alternatieven gegeven voor K-rails wissels: servo's, Conrad (resp. Hoffmann) Weichenantriebe, MP's, en Grüner relais (hiervan beter was alleen de prijs van 1 Dmark per wissel, leverbaar tot 1999).
De eerste 3 opties hebben de mogelijkheid om wissels traag om te leggen. Dat oogt natuurlijker, werkt tamelijk geluidsarm, en veroorzaakt minder slijtage. Bij
stayathome.ch vind je de voor- en nadelen.
Stayathome
geeft een lijst alternatieven (met voor- en nadelen) .Motorische Conrad Wisselaandrijvingen (zijn uitverkocht, voor zover ik weet),
Hoffmann wisselaandrijvingen (zijn nog te koop).
Liefhebbers ervan vind je hier op het forum, en elders.
Met name servo's en MTB producten zijn uitgeprobeerd door C-rails rijders.
De servo's omdat ze goedkoper zijn, en de MTB producten omdat ze makkelijker schakelbaar zijn.
Conrad motorische wisselaandrijving, een voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=Gj8M5qmyxTs Toelichting MP van MTB:
MTB MP1, MP5 (zie
MP1 uitleg) of
MP1 manualOf
MP5 manual.
MP1 voorbeeld op video:
https://www.youtube.com/watch?v=zcsVBknKWYUWat al die alternatieven als nadeel hebben is de inbouw (onderbouw, of zijkant).
Ze zijn te groot om onder het railbed te passen, en daarom moeten ze onder tafel of naast het wissel.
En dus zit je met draadveren die lang genoeg moeten zijn, en precies gemonteerd moeten worden,
liefst met een speciale mal. Bij servo's is de draadveer vormgeving functioneel.
Juist voor C-rails zijn plaatsbesparende alternatieven met mini-servo's ontwikkeld,
in een adapter-mal, gemaakt met behulp van 3d-printers,
en op dit forum zijn die ideeën terug te vinden mits die gebruikers nog lid zijn.
Het enige voordeel van de Märklin wisselspoel van oude metalen wissels,
is dat ze zeer waarschijnlijk wel onder het railbed passen.
Maar er zijn nadelen:
Oude M-rails wisselspoelen kennen nog geen eindafschakeling
en ze geven de stand van de wisseltong niet permanent terug aan schakelpaneel of server.
Er is een extra truc nodig om die faciliteit alsnog in te bouwen (als daaraan behoefte bestaat).
Oude M-rails wisselspoelen verbruiken teveel stroom:
16 vAC bij ongeveer 1 A.
Ter vergelijk: schakelen met de Grüner kan al op 6 vdc bij 33 ma.
en MP5 8 vDC bij 150 mA.
Het is maar wat je belangrijk vindt.
Iets om op te letten:
Oude M-rails wisselspoelen bieden geen vrije onafhankelijke stroomkringen, Grüners geven er 1, Conrad's 3, Hoffmann's zijn uitbreidbaar met extra contacten.
In praktijk heb je er voor 3-rail minimaal 1 nodig (voor terugmelding), of 2 (als een wissel gepolariseerd moet), en ideaal 4 (bij analoog rijden om schakelsignalen door te geven naar blokken voor en na dat wissel).
De analoge behoefte om veel parallel aan een wissel te kunnen schakelen werd het eerst gevoeld door Roco.
Roco maakte een wisselrelais met 3 onafhankelijke stroomkringen (in de jaren '70).
Roco verving dat relais door eentje met 4 onafhankelijke stroomkringen (in de jaren '80).
De Conrad's en Hoffmann's lijken sprekend op de eerste Roco maar zijn motoraandrijvingen (in plaats van relais).
Veel succes met de ontwikkelingen.