Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wisselaandrijving van M naar C

Gestart door treinrobert maandag 21 februari 2011, 17:43:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselaandrijving van M naar C
Hallo,

Misschien is het ooit al gevraagd maar ik kon het niet vinden. Mijn vraag:

Weet iemand of het technisch gezien mogelijk is om de wissel aandrijving van M rails wissels over te zetten naar C rails wissels met een beetje hobby activiteit? (met name voor de de C-rails slanke wissels) Bedien nu nog alles met de hand. 8)

Ik zou best mijn wissels elektrisch willen bedienen maar ik vind die aandrijvingen zo duur. M rails wissels heb ik nog wel een hoop ! Misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft. Ik ben nu op mijn studentenkamer en heb hier niks liggen, kan dus ook niet experimenteren..... Wel een leuk project als het lukt.

Groet,
Robert
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Ik had laatst hetzelfde idee.
In de vorige eeuw had ik een M-rail baan en toen heb ik ook handwissels ge-elektrificeerd met losse vervang-aandrijvingen van Märklin.
Er is dus best wat materiaal voorhanden.
Nu wil ik gaan bouwen met K en C rails en vroeg ik me af of er iemand eerder M-wisselaandrijvingen in C-wissels heeft ingebouwd.
Wie ?
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Zover als ik de aandrijvingen van de M-rail wissels ken, wordt het een beste klus om deze te hergebruiken voor zowel C-rail wissels als K-rail wissels.

Persoonlijk zou ik overwegen een aandrijving van Viessmann te kopen (Viessmann 4568), die tevens een MM/DCC-wisseldecoder bevat. Dit is per saldo bijna de meest universele oplossing, waarbij ook de wissel langzaam wordt omgezet.
Ik heb er op mijn demo-baantje 1 in gebruik en dat bevat stukken beter dan de Märklin-varianten met al dan niet losse wisseldecoder.

John (VT601)

Re: Wisselaandrijving van M naar C
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
John, ik heb net's effe gekeken naar de Viessmann variant. Ik schrok wel wat van de prijs.
Het idee was eigenlijk om oud goed werkend materiaal te hergebruiken, Vandaar de vraag.
Jouw bijdrage geeft wel aanleiding om nog eens verder te kijken.  Thx
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Lijkt mij niet echt een makkelijk klusje.
Je zou er één kunnen proberen om te kijken hoe dat bevalt.
Het is niet het ultieme hergebruiken want je houd M-wissels zonder aandrijving over.
Kun je daar nog wat mee? Als uitrijd wissel in een schaduwstation misschien...
Als je ze niet gebruikt hebben ze geen waarde meer want wie koopt die dingen nog
Heb je echter een "flinke partij" M wissels en rails kun je deze dan niet beter verkopen?
Het materiaal is zeker nog interessant voor starters, herbeginners en verstokte M-railers.
De opbrengst daar van gebruiken voor de wisselaandrijvingen naar keuze voor C of K-rail.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Dag Robert.

Citaat van: treinrobert op maandag 21 februari 2011, 17:43:59
Ik zou best mijn wissels elektrisch willen bedienen maar ik vind die aandrijvingen zo duur. M rails wissels heb ik nog wel een hoop !
Misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft. Ik ben nu op mijn studentenkamer en heb hier niks liggen, kan dus ook niet experimenteren.....

M-rails wisselaandrijvingen zijn robuust, da's een voordeel.
Middels een CDU (zie 3rail Wiki) ook bedrijfszeker te schakelen.
Maar daar het spoelen zijn vergen ze veel stroom en
hebben een snelle actie, iets wat als nadelen wordt ervaren.

Heb je de mogelijkheden van mini lineaire servo's al overwogen?
Die zijn voor een paar Euro per stuk al verkrijgbaar en
zowel analoog als digitaal aan te sturen.
Bijkomend voordeel is dat de beweging veel rustiger verloopt.

Edit: Er lopen al meerdere topics over mini lineaire servo: klik en klik (en deze).
        Ooit heb ik een spindelmotor-aandrijving gemaakt om een M-rails Hosenträger
        mee te bedienen, een soortgelijk uitgewerkt idee, toen mini lineaire servo's
        niet of nauwelijks en voor de huidige lage prijzen, voorhanden waren.

Groeten,

Erik.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Citaat van: Baanloos op woensdag 14 juli 2021, 22:35:15
Lijkt mij niet echt een makkelijk klusje.
Je zou er één kunnen proberen om te kijken hoe dat bevalt.
Als je ze niet gebruikt hebben ze geen waarde meer want wie koopt die dingen nog
Heb je echter een "flinke partij" M wissels en rails kun je deze dan niet beter verkopen?
Het materiaal is zeker nog interessant voor starters, herbeginners en verstokte M-railers.
De opbrengst daar van gebruiken voor de wisselaandrijvingen naar keuze voor C of K-rail.

Ik wil het 's een keertje uitproberen gewoon, of het goed kan, misschien incl wissellantaarn  :P

Ik heb geen idee wat M-rails en wissels heden nog opbrengen. Daar zou ik echt 's naar moeten zoeken.
Het is idd het overwegen waard.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
 :error:
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Thx voor het meedenken.
Het zal nog wel effe duren voor ik er mee begin, maar dan is in gedachte de voorbereiding al gedaan.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Als je de M-aandrijvingen zou willen gebruiken, zul je inderdaad het nodige moeten prutsen, misschien met hulp van de 3d printer.
Maar met een servo-aandrijving werkt het zeker ook prachtig. Met digitaal bedrijf is het ook vrij goedkoop: een servo kost hoogstens een paar euro en een servodecoder kost ongeveer 25 euro, en daar kunnen 4 servo's op.
Dus, een tientje per aandrijving. Je moet ook wat prutsen maar dat valt wel mee in vergelijking met de ombouw van M-aandrijvingen.

Groet,

Peter
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Bernardo, die prijsvergelijking is niet helemaal eerlijk.
Je zet de 2e hands prijs van een M wissel af tegen de nieuwprijs van een C-wisselaandrijving.
De prijs van M-railmateriaal is helemaal afhankelijk in welke staat de rails zijn en kan dus lager zijn.
als het intensief gebruikt is.
C-wisselaandrijvingen (en idem voor K-rails!) zul je ook wel als 2e hands aan kunnen treffen tegen een lagere prijs.
(wel goed zoeken misschien?)
Servoaandrijvingen zijn die er ook niet in vele soorten en prijzen?
Re: Wisselaandrijving van M naar C
 :error:
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Laat Robert toch lekker prutsen, het is zijn idee, tijd en geld. Of het gaat werken zal de tijd leren.

Groetjes.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
@citaat:

Mijn nederige excuses, Sprinter, ik was mij er niet van bewust, dat je zienswijzen niet mocht delen in dit topic. Ik zal mijn bijdragen verwijderen.

Edit: niet toegevoegd
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Natuurlijk moet je lekker kunnen prutsen: maar als je dit deelt op een forum, dan is het aspect kosten/baten toch ook relevant als input.
Mocht Rob, als 1e poster van dit topic, dit niet op prijs stellen dan kan hij/zij dat zelf aangeven, dus ik zie niet in wat er mis is met jouw en mijn reacties Bernardo.
Misschien denkt Rob hier nu wel heel hard en diep hier over na hoe hij zijn project aan gaat pakken maar hij kan altijd doen en laten wat hij wil.
Dat betekent Bernardo dat jij helemaal geen excuses aan iemand hoeft te maken of posts verwijderen omdat een andere forumlid daar iets van vind.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Beste Sprinter,

Naar aanleiding van jouw oordeel over het plaatsen van reacties, heb ik de mijne verwijderd.

Ik was mij er niet van bewust, dat dit een 'don't' op dit forum was. Toch wil ik wel graag kwijt, dat deze manier van communiceren erg belerend en beschermend overkomt. Het voelt voor mij niet prettig en zeker niet veilig.
Ik heb ook al eens aangegeven in een ander topic, dat jij anderen niet moet verwijten, wat je zelf ook doet.

Zo door het forum laverend heb ik wel gezien, dat jij op het gebied van automatisering een behoorlijk schat aan kennis bezit en daar ook regelmatig mensen mee helpt. En dat valt waarderen.
Maar geef ook anderen de vrijheid en ruimte hun ding te schrijven. Tenslotte is het een vrij forum en wordt met de snelheid van het internet op diverse topics allerlei gewenste, goede, foute, zinnige, onzinnige en ongewenste reacties gegeven. Dat is de basis van een publiek forum. Daarbij zit niet iedereen op het niveau, waar jij zit en begrijpt ook niet iedereen met dezelfde snelheid zaken.
Verder no hard feelings. Het moest mij gewoon van het hart.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Citaat van: Sprinter op maandag 19 juli 2021, 13:11:15
Laat Robert toch lekker prutsen, het is zijn idee, tijd en geld. Of het gaat werken zal de tijd leren.

Subtiele opmerking :eek: zonder toegevoegde waarde Wim ...
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Citaat van: Bernardo op maandag 19 juli 2021, 15:23:56
Ik was mij er niet van bewust, dat dit een 'don't' op dit forum was.

En dat is het ook zeker niet. De mening van een van onze geregistreerde bezoekers is zeker niet bepalend over wat wel en niet kan op ons forum.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Citaat van: Bernardo op maandag 19 juli 2021, 13:51:55
@citaat:

Mijn nederige excuses, Sprinter, ik was mij er niet van bewust, dat je zienswijzen mocht delen in dit topic. Ik zal mijn bijdragen verwijderen.

En wie zegt dat dit aan jouw persoonlijk was gericht???????
Dit is een algemene opmerking, waar een ieder mee kan doen wat hij wil. Ieder zijn eigen mening toch, jij die van jouw ik die van mij.
Dus iets minder op je staart getrapt reageren, blijft het hier ook gezellig.

Groetjes.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Beste Bernardo,

De kennis van Sprinter is inderdaad groot en goed, als je een gladde rug hebt waar makkelijk van alles vanaf glijdt, maak gebruik van die kennis, anders zo veel mogelijk negeren.

Groet, Anne W
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Citaat van: Sprinter op maandag 19 juli 2021, 16:10:53
Ieder zijn eigen mening toch, jij die van jouw ik die van mij. Dus iets minder op je staart getrapt reageren, blijft het hier ook gezellig.

Niet om het één of ander, maar als iedereen hier zijn eigen mening mag hebben, dan mag ik mij ook aangesproken voelen. En wat het op de staart getrapt voelen, ook daar behoud ik mij het recht voor hier zelf over te beslissen. Dit is nu dat belerende wat ik bedoel.

Re: Wisselaandrijving van M naar C
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Tot nu toe heb ik alle bijdragen kunnen waarderen.
Het idee was om te kijken of de M-aandrijvingen evt makkelijk in C-wissels zouden kunnen worden gebouwd en of er evt medeforumleden hier al een ervaring mee hebben of hadden.
Tot nu toe weinig ervaringen, maar wel vele gedachten.
Die heb ik nou gezien, dus nu verder met de ombouw, mocht dat zich nog voordoen, meld ik me weer met m'n ervaring(en).
Re: Wisselaandrijving van M naar C
@citaat:

Goed plan.  :thumbup:  Ik ga weer van het veld en op de tribune zitten. Genoeg geschreven in dit topic voorlopig.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Wat schiet je hier nu mee op Bernardo? Als je niet tegen bepaalde opmerkingen of meningen kunt, wat zoek je dan op forums. Je zult het nog moeilijk krijgen en hebben in je dagelijkse leven met deze instelling, maar dat is mijn mening.

Je laat berichten gewoon staan op een forum als je die plaats en trekt een discussie niet uit zijn verband door het te verwijderen, zo kan niemand meer zien wat er stond en wat er dan eventueel zo schokkend aan was.

Als ik je persoonlijk aanspreek dan doe ik dat via een citaat uit je bericht, anders is het niet persoonlijk aan je gericht, maar gewoon algemeen.

Of Rob de M-Rail aandrijving in een C-Rail kan toepassen, en of dat nut of zin heeft mag hij zelf bepalen, er zijn zoals aangegeven meerdere alternatieven, die eenvoudiger toepasbaar zijn, als hij het toch wil proberen, laat hem dan lekker prutsen, leert hij van.

Een betrouwbare oplossing is die met een Servo, onderwerpen genoeg hierover te vinden op dit forum.

Groetjes.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
@citaat:

Dank voor je oordeel en veroordeling.
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisselaandrijving van M naar C
Goh, heb ik al die tijd dit draadje over geslagen, blijkt het juist een interessant draadje te zijn (geworden).
Op de een of andere manier lijkt het draadje dood te lopen. En dat is jammer.

Want ik heb geen C-rails, en dus geen ervaring met de ombouw van M-rails wisselaandrijvingen naar C-rails.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk waarom iemand het slechtste van beide werelden wil combineren. En ook hoe!

Ik ben van M- naar K- gegaan. En K-rails wissels hebben net zo'n beroerde aandrijving als C-rails wissels.
Het produkt werkt, maar is te duur, en het zou beslist beter moeten kunnen.

Er zijn in de loop der jaren 4 betere alternatieven gegeven voor K-rails wissels: servo's, Conrad (resp. Hoffmann)  Weichenantriebe, MP's, en Grüner relais (hiervan beter was alleen de prijs van 1 Dmark per wissel, leverbaar tot 1999).
De eerste 3 opties hebben de mogelijkheid om wissels traag om te leggen. Dat oogt natuurlijker, werkt tamelijk geluidsarm, en veroorzaakt minder slijtage. Bij stayathome.ch vind je de voor- en nadelen.

Stayathome geeft een lijst alternatieven (met voor- en nadelen) .

Motorische Conrad Wisselaandrijvingen (zijn uitverkocht, voor zover ik weet),
Hoffmann wisselaandrijvingen (zijn nog te koop).
Liefhebbers ervan vind je hier op het forum, en elders.

Met name servo's en MTB producten zijn uitgeprobeerd door C-rails rijders.
De servo's omdat ze goedkoper zijn, en de MTB producten omdat ze makkelijker schakelbaar zijn.

Conrad motorische wisselaandrijving, een voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=Gj8M5qmyxTs

Toelichting MP van MTB:
MTB MP1, MP5 (zie MP1 uitleg) of MP1 manual

Of MP5 manual.

MP1 voorbeeld op video:
https://www.youtube.com/watch?v=zcsVBknKWYU

Wat al die alternatieven als nadeel hebben is de inbouw (onderbouw, of zijkant).
Ze zijn te groot om onder het railbed te passen, en daarom moeten ze onder tafel of naast het wissel.
En dus zit je met draadveren die lang genoeg moeten zijn, en precies gemonteerd moeten worden,
liefst met een speciale mal. Bij servo's is de draadveer vormgeving functioneel.

Juist voor C-rails zijn plaatsbesparende alternatieven met mini-servo's ontwikkeld,
in een adapter-mal, gemaakt met behulp van 3d-printers,
en op dit forum zijn die ideeën terug te vinden mits die gebruikers nog lid zijn.

Het enige voordeel van de Märklin wisselspoel van oude metalen wissels,
is dat ze zeer waarschijnlijk wel onder het railbed passen.

Maar er zijn nadelen:
Oude M-rails wisselspoelen kennen nog geen eindafschakeling
en ze geven de stand van de wisseltong niet permanent terug aan schakelpaneel of server.
Er is een extra truc nodig om die faciliteit alsnog in te bouwen (als daaraan behoefte bestaat).

Oude M-rails wisselspoelen verbruiken teveel stroom:
16 vAC bij ongeveer 1 A.
Ter vergelijk: schakelen met de Grüner kan al op 6 vdc bij 33 ma.
en MP5 8 vDC bij 150 mA.
Het is maar wat je belangrijk vindt.

Iets om op te letten:
Oude M-rails wisselspoelen bieden geen vrije onafhankelijke stroomkringen, Grüners geven er 1, Conrad's 3,  Hoffmann's zijn uitbreidbaar met extra contacten.

In praktijk heb je er voor 3-rail minimaal 1 nodig (voor terugmelding), of 2  (als een wissel gepolariseerd moet), en ideaal 4 (bij analoog rijden om schakelsignalen door te geven naar blokken voor en na dat wissel).

De analoge behoefte om veel parallel aan een wissel te kunnen schakelen werd het eerst gevoeld door Roco.
Roco maakte een wisselrelais met 3 onafhankelijke stroomkringen (in de jaren '70).
Roco verving dat relais door eentje met 4 onafhankelijke stroomkringen (in de jaren '80).

De Conrad's en Hoffmann's lijken sprekend op de eerste Roco maar zijn motoraandrijvingen (in plaats van relais).

Veel succes met de ontwikkelingen.  :thumbup: :thumbup: