Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

gezocht: font - Duitse goederenwagons

Gestart door sn00zerman vrijdag 18 juni 2021, 11:59:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gezocht: font - Duitse goederenwagons
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
gezocht: font - Duitse goederenwagons
Hoi allemaal,

Nu mij eigen goederenwagons, stilaan op het punt komen van voltooiing, wil ik natuurlijk als kers op de taart, deze voorzien van de nodige decals.
Welke font werd in het algemeen gebruikt op de Duitse goederenwagons ? (zie bijlage voor een voorbeeld)
Dit is natuurlijk wel een must om te weten, anders kan ik zelf die decals niet "voorbeeldgetrouw" ontwerpen hé :-)

groeten,
Kris


Re: gezocht: font - Duitse goederenwagons
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: gezocht: font - Duitse goederenwagons
Hoi Kris,

Ik heb wel een true type bestand van DIN 1451 Mittelschrift DB Regular. 
Groet, Paul

PS mochten er nog andere fonts zijn, dan houd ik mij ook aanbevolen...
Re: gezocht: font - Duitse goederenwagons
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: gezocht: font - Duitse goederenwagons
Hi Kris,

Ik kreeg een bericht:

Hallo Harald,

Ik weet dat jij op het 3 Railforum zit, alwaar ik al geruime tijd weg ben. Ik kwam per toeval een bericht van Chris(Snoozerman) tegen over een Font voor Duitse goederenwagens.
Zou je hem erop kunnen wijzen dat deze te o.a. koop zijn bij Gaßner Beschriftungen?


groet
Harald
Re: gezocht: font - Duitse goederenwagons
 @citaat Maar dat zoekt Kris niet, hij zoekt fonts (lettertypen).
Re: gezocht: font - Duitse goederenwagons
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: gezocht: font - Duitse goederenwagons
Over het gebruikte font DIN 1451-4 zie wikipedia:
https://de.wikipedia.org/wiki/DIN_1451
Zoals daar wordt gemeld, is 1451-4 afwijkend bij o.a. de t en l op wagons, maar niet als computerfont verkrijgbaar. DIN 1451 is eigenlijk ook niet gratis - ik weet niet meer hoe ik eraan gekomen ben.
Elders vond ik ook nog dat Windows 10 een van DIN 1451 afgeleid font heeft: Bahnschrift. (En ja, het bleek gewoon op mijn PC te staan, standaard meegeleverd met windows 10). Het lijkt inderdaad heel veel op elkaar en het is nog schaalbaar ook en in verschillende vormen (condensed, light, bold etc.) aanwezig.
Dus wellicht kan je dat gebruiken.

Groet, Paul
Re: gezocht: font - Duitse goederenwagons
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: gezocht: font - Duitse goederenwagons
Hoi Paul,

Bedankt voor de info en naam van het font, alsook de leerrijke link.
Dit is inderdaad wat ik zocht (ik heb de font ondertussen online gevonden).
ik kan nu dus mijn eigen decals gaan maken.
Info over de diverse Duitse wagons, haal ik trouwens op https://www.dybas.de/

Hoi Harald,

Bedankt voor je berichtje :-)
Wil je me (eventueel via pm) de naam van de misterieuze berichtenstuurder laten weten ?
Voor mij maakt het niet ui of iemand ql dan niet lid is van ons gezellig forum.
Ik ben vriend van elke modelspoorder :-)
Ik ken de site van gabner beschriftungen (en ik ken er nog wel een paar anderen), maar het is de bedoeling
dat ik mijn decals zelf maak. (Zelfs transparanten met wit opschrift ligt nu binnen ieders handbereik, ik heb er ondertussen alles voor in huis :-)
Een wagon van A tot Z zelf bouwen, gaande van het tekenen van de wagon in een 3D pakket, het 3D printen, het schilderen, en het beletteren,
dat doe ik vanaf nu helemaal zelf. De enige onderdelen die gekocht worden, zijn de wielen en de nem362 koppelingen.
De wielen zou ik ook zelf kunnen maken, ik heb hier een grote draaibank staan, maar het komt gewoon goedkoper uit om deze te kopen :-)
(Zeker met de wagons die ik nog op de planning staan heb, sommigen hebben namelijk spaakwielen nodig)


Groeten,
Kris