Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

diodes gebruiken om de treinsnelheid te verminderen (analoog gelijkspanning)

Gestart door frank3 maandag 21 februari 2011, 14:19:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
diodes gebruiken om de treinsnelheid te verminderen (analoog gelijkspanning)
In de wiki staat het één en ander over diodes om de rijsnelheid van een bepaalde loc te verminderen. Dit is bedoelt voor marklin analoog wisselspanning.

http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:rijgedrag_verbeteren_met_diodes

Nu ben ik bij de buurman bezig met een analoog gelijkspannings baantje. Hij heeft een loc die te snel rijd ten opzichte van de rest. Kan ik hier ook een diode toepassen?

Alvast bedankt,   Frank.
Re:diodes gebruiken om de treinsnelheid te verminderen (analoog gelijkspanning)
Zeker, per loc ben je +/- 6 diodes kwijt.

Grt, Ronald.
Re:diodes gebruiken om de treinsnelheid te verminderen (analoog gelijkspanning)
Let op!

je kunt ook een aantal diodes direct bij de trafo zetten (algemene verbetering van de snelheidsregeling) en een paar in de loks (per lok de snelheid aanpassen).

de truuk geldt zowel voor gelijk als wisselstroom.

let op dat je geen condensators aansluit! die doen het effect grotendeels te niet.

groeten,
Hessel
Re:diodes gebruiken om de treinsnelheid te verminderen (analoog gelijkspanning)
Oké Ronald en Hessel,

allebei bedankt.


Frank.
Re:diodes gebruiken om de treinsnelheid te verminderen (analoog gelijkspanning)
Toch nog een paar vragen:

In de wiki staan er twee strengen van 4 diodes antiparallel. Als ik het goed begrijp maakt het bij gelijkstroom niet uit of je dit in de plus of de min aansluit. Als je achteruit rijdt wordt immers de polariteit anders.


Verder lijkt het me dat de langzaamrij eigenschappen van de trein waarin de diodes worden toegepast ook verbeteren.

Mijn transformator (witte marklin) is twee ampère, is het handig om achter de trafo niet de in de wiki genoemde 1n4007 te gebruiken maar bijv. de zwaardere 1n5062 (2 ampère 800 volt)?


groet,   Frank.
Re:diodes gebruiken om de treinsnelheid te verminderen (analoog gelijkspanning)
Ik heb inmiddels diodes besteld en ontvangen. 1N4007 voor in de te snelle loc en 1N5408 voor bij de transformator.

Dit is het geworden:



Binnenkort even monteren in het gelijkstroom baantje van de buurman.

Groet,  Frank.
Re:diodes gebruiken om de treinsnelheid te verminderen (analoog gelijkspanning)
prima! zo zal het goed werken.

ik heb de diodes in een kroonsteentje gestoken, dat is wat steviger.

leuk detail: het is niet erg als twee tegenoverelkaar gelegen draadjes elkaar raken!
dus als je het netjes wilt oplossen, kun je een krimpkousje over de dubbele streng diodes doen.

groeten,
Hessel.