Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

mijn nieuwe zwitserse baan

Gestart door oosterom zondag 20 februari 2011, 19:11:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Opazwitserland
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Dat ziet er mooi uit man.  Klopt ook voor mij dat sporen een heel budget opslorpen.   :thumbup: :thumbup:
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede middag Paul maar ooit is alle rails gelegd en hou je ineens een hoop geld over :D

Goede middag Peter, ik heb gehoord dat ook de nieuwe Roco loc's dit hebben maar dat heb ik niet uit eigen ervaring. Trouwens ik heb je gisteren niet gezien in Houten.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Peter en Martin,

Jet kan kloppen dat de locs van ROCO AC ook geïsoleerde wielen hebben. Daarom zijn deze locs uitgerust met massa-veren tegen de wielflenzen, zodat er een 'massabrug' ontstaat. Het detectie-probleem zou dus niet mogen bestaan ...
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
We gaan het binnen kort mee maken, ik heb een Roco Taurus in bestelling staan eens kijken of hij gedetecteerd wordt.
Als hij dat niet doet dan kom ik even een potje stroomgeleidende verf halen Martin  :D

Gisteren mocht in niet naar Houten, over drie weken staat Goppingen op het programma  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: degeluidsman op zondag 31 augustus 2014, 17:36:17
We gaan het binnen kort mee maken, ik heb een Roco Taurus in bestelling staan eens kijken of hij gedetecteerd wordt.
Als hij dat niet doet dan kom ik even een potje stroomgeleidende verf halen Martin  :D

Gisteren mocht in niet naar Houten, over drie weken staat Goppingen op het programma  >:-D
Mvg,

Peter Degeluidsman.

Peter, kan je zo naar Goppingen toe of moet je kaarten hiervoor hebben?

Groeten Ronald  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Daar hoef je geen kaarten voor te hebben Ronald,

Hier op het forum heb ik een draadje aangemaakt over deze twee dagen.

Sorry voor de vervuiling Martin  :? :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Maakt niet uit Peter, ik had ook graag naar Goppingen gegaan echter dit jaar lukt dat met het werk niet. Ik ben een aantal jaar met een aantal andere Marklin dealers in de fabriek geweest en dan kijk je echt je ogen uit. Ik wens iedereen die ernaar toe gaat heel veel plezier.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Dit weekend weer verder gegaan met de bouw aan de baan. Weer wat rails en wissels gekocht. De eerste wissels van het laatste schaduwstation zijn gelegd. Mijn streven is om alle rails en wissels dit jaar te hebben liggen, we liggen op schema :D

Ik heb van Peco een tijd geleden een onderdoor gangen gekocht en deze dit weekend ingebouwd. De perrons en onderdoor gang met de airbrush gespoten.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op zondag 31 augustus 2014, 12:24:42
Afgelopen jaar had ik een Trix setje besteld van het bieten transport 24366 maar is dan toch uiteindelijk uitgeleverd.
Ik herinner me dat je het erover had, toen ik die foto uit Delemont plaatste van zo'n bietenwagen (rubriek Grootspoor).

Citaat van: oosterom op zondag 31 augustus 2014, 12:24:42
Ik heb de assen maar behandeld met geleidende verf welke ik op mijn werk gebruik om de achterruit verwarming van een auto te herstellen en dat werkt goed.
Heb ik eerder overheen gelezen. Dat maakt me nieuwsgierig.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin.

Perron is mooi geworden  :thumbup: Ga je er nog belijning op aanbrengen?Zo ja zijn we benieuwd hoe je dat gaat maken.

Harald & Alex
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Mooi gedaan Martin!!!

Nu de spullekes nog van Realpine.eu aanbrengen: dat gaat het hele perron afmaken!

Groeten uit zeer zonnig en warm Zwitserland.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Harald en Alex,

Dat er belijning opkomt is wel de bedoeling, ik heb mooie belijning van Realpine gezien bij een forumlid. Maar ik wil de perrons ook nog een beetje meer vervuilen.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Henk je was me net voor, veel plezier in Zwitserland. Heb je nog wat treinen gezien  :D
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ha Martin,

Wel wat treinen gezien en met nieuw spul van de Gornergratbahn omhoog! In de bergen vertoeven heeft nu even de voorkeur ;-)

Groetjes van ........  ;)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Opazwitserland
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Zit hij hier naast mij maar berichtjes naar jouw te sturen.  Perron is inderdaad mooi.
Tot binnenkort.

Paul
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Paul,

Er moet nog een perron overkapping komen, welke weet ik nog niet. Ik heb een mooie gezien van Vollmer.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Je perron is erg mooi. Met name van Peco de trap naar beneden. Ik wist niet dat ze dat van Peco hadden, ik heb er zelf 1 gefabriceerd http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15963.1150 en ook de belijning zie je op mijn draadje. Wellicht ook een idee voor jou?

Succes met de afbouw.

Groeten Ronald  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Ronald,

Ik volg jouw draadje ook en het ziet er bij jouw erg mooi uit. Morgen ga ik weer verder met de bouw aan de baan en wil de tweede onderdoorgang gaan plaatsen. Ik loop al een tijdje te kijken naar wat ik allemaal op het perron wil plaatsen. Tijdens de vakantie heb ik dan ook een heleboel foto's gemaakt van de perrons. IK wilde eerst wat antieke bankjes plaatsen op het perron maar mijn keuze is toch gevallen op de moderne variant. Ze staan nu nog los op het perron maar deze gaan het worden tevens heb ik wat frisdrank automaten geplaatst.

groeten Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Opazwitserland
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Ziet er mooi uit.  Vooral dat bagage wagentje en die automaten.  Puik!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Complimenten Martin,

Zelfs de poppetjes zitten strak in de lak.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Peter,

Dat verven van de poppetjes heb ik dit keer uitbesteedt door een paar schilders in Mauritius  :D. Is wel leuk werk overigens dat verven van de poppetjes maar helaas levert Preiser deze niet ongeschilderd, helaas levert Preiser ook de bankjes niet los.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin,

Van Preiser heb ik een keer een doosje met ongeschilderde poppetjes gekocht. Het is niet mijn hobby om ze te schilderen, ik heb het toen wel gedaan heb er weken over gedaan.... :P

Groeten Ronald  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ik keek Saskia lief aan, het waren 200 stuks  :D
Ze zei wel dat dit geen hobby werd  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hey Martin,

Mijn complimenten hoor, het ziet er allemaal weer toppie :thumbup: uit ook het perron gaat mooi worden dat weet ik zeker.

Die dubbeldekkers die jij hebt van wie zijn die, ik vind ze ook erg mooi :O :P.

Groet Herman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
leuk draadje dit.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Herman,

Deze zijn natuurlijk van Marklin, deze heeft Marklin ik geloof in 1997 uitgebracht deze zaten in een set met een rode Ae 6/6. De wagons rijden nu met rode deuren, rond Zurich.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Dank je wel Martin, ik ga eens op zoek naar zulk materiaal, mooi spul.

Groet Herman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Gisteren is er een nieuw setje wagons binnen gereden. Met de vakantie was ik er al naar opzoek geweest maar volgens de winkelier aldaar nog niet leverbaar. Het gaat om het Liliput setje L230108 special uitgegeven voor de Zwitserse markt uitgegeven door Arwico. Nu heeft forumlid Henk zijn speurneus opgezet en heeft een setje kunnen vinden bij een Zwitserse winkelier, Henk heeft in samenwerking met een ander forumlid Paul ervoor gezorgd dat het setje tijdens Henk zijn vakantie [n de kofferbak op transport naar Nederland kon. Ik ben er heel blij mee Henk en natuurlijk ook Paul hartstikke bedankt.

groeten Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Met plezier gedaan Martin!

Welke nummers heb je nu?? Er is ook nog een set L230109 en L230110 met grindlading. Heb jij die al?

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Henk,

Ik heb de nummers L230107 en L230109 waarvan 1 met grindlading wat er echt niet uitziet. De lading kan er gelukkig vrij eenvoudig uit ik ga daar zelf iets voor maken.

groeten Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ok Martin, weet dat er ook nog een L230110 is!

(wil je niet op kosten jagen hoor :-)  )
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Dat zijn wel speciale grindwagens zeker? Weet jij waarom ze in Zwitserland van die lage grindwagens hebben?
Ik vind ze er prachtig uitzien.  :thumbup:

Groeten Ronald  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Je maakt mooie vorderingen, ik hoop dat je ambitie eind van het jaar de rails te hebben liggen gehaald wordt :thumbup:.

De grindwagens zijn erg leuk en vooral de combinatie met de 6/6 van LS vind ik een prima keuze. Wat betreft de poppetjes ben ik ook ooit zo stom geweest om ze onbeschilderd aan te schaffen, maar de hoeveelheid werk heeft me al snel doen besluiten dat dat een eenmalig iets is :D.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ha Martin,

Mooi gelukt zo met je perron en de bijhorende bevolking.
Zag zondag op station Basel SBB nog een leuk item voor je voor tussen de rails...
Is volgens mij om de watertank van de Senseo in de cabine bij te vullen...  >:-D


Zondag werd er in Basel ook nog druk aan het spoor gewerkt, met soortgelijke grintwagons in het groot.
Zijn volgens mij niet helemaal hetzelfde, maar toch... Hier reed een Am841 Diesel-loc van de SBB voor:






Gr. Joachim
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Joachim,

Deze grindwagens heb ik ook zijn ook van Liliput maar zijn 4 assers zie post 424. Bedankt voor de foto's daar kan ik er niet genoeg van hebben. Tijdens mijn vakantie in Zwitserland heb ik een heleboel foto's gemaakt op station Bellizona, mensen keken me wel een beetje raar aan dat ik een foto maakte van een emmer :D
Hieronder een paar foto's van wat spullen die je langs de rails vind.

Groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Leuke foto's, zo zie je maar weer dat je de meest uitéénlopende zaken rondom het spoor kan zien.
Ga je nu ook van deze items aanbrengen op je baan?

Groeten Ronald  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Ronald,

Waarom ze in Zwitserland deze wagons gebruiken weet ik niet, maar hier in Nederland vervoeren ze het grind volgens mij in blauwe lange wagons, ik zie ze tenminste weleens staan langs het spoor als ik richting  Arnhem rij.

Het is wel de bedoeling om het langs het spoor aan te kleden.

Groeten Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Die wagens in Zwitserland zijn nieuw gebouwd en speciaal ontworpen voor spooronderhoud en -vernieuwing. De blauwe wagons in Nederland zijn in de tachtiger jaren gebouwd op oude twee-assige onderstellen van goederenwagons in de voormalige werkplaats Amersfoort. Het was een werkgelegenheidsproject om de werkplaats niet meteen te hoeven sluiten. Daardoor waren ze goedkoper dan nieuwbouw, maar door de twee assen werd ook de capaciteit ( beladingsgraad) beperkt.
Groeten,
Roel
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ik zag deze foto van jj marklin (mooie foto  :thumbup: ), en moest gelijk denken aan dit draadje


Want waar en wanneer zie je de 2-assers, en waar en wanneer de 4-assers en waarmee kan dat te maken hebben? Kennelijk het gewicht van de lading, misschien de hoeveelheid die nodig is, of de trekkracht van de lok die beschikbaar is?

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Het ballastmateriaal weegt ongeveer 2,4 ton per kubieke meter. Een wagon kan beladen worden totdat de aslast 20 ton (voor zware goederentreinen tot 22,5 ton) bereikt wordt. Voor een twee-assige wagon kan het gewicht (=wagon + belading) dus 40 ton zijn en voor een vier-assige wagon is dat 80 ton. Het ledig gewicht van een vierasser is wel hoger dan van een tweeasser, maar niet 2x zo hoog. Dus kun je met een vierasser meer lading vervoeren.

Voor de locomotief maakt het niets uit of hij 10 wagons van 80 ton trekt of 20 wagons van 40 ton. Wat de keuze tussen 2- en 4-assers wel kan bepalen is de spoorlijn waarover gereden wordt, en dan met name de bruggen. Naast de aslast is bij bruggen ook van belang hoe de assen in een trein verdeeld zijn. Met name het zogenoemde toegestane tonmeter gewicht is bij oude bruggen vaak lager dan bij nieuwe bruggen. En dan zijn twee-assige wagons in het voordeel.
Groeten,
Roel
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan

Ik leer hier nog een hoop bij  :P

Grtz Tony
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Roel,

Bedankt voor je toelichting.  :thumbup: ik ben weer een stuk wijzer geworden.

Groeten Ronald  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Zo zo Martin,

Heb vele leuke dingen gezien van je, wat me opviel dat is dat je erg tot in detail aan het bouwen bent echt prachtig die kasten de bovenleiding masten langs het spoor bij het station. :thumbup:
Je maakt veel zelf maar dat is ook het mooiste om te doen uiteraard.
je krijgt het weatheren zeker onder de knie dat is wel te zien aan het project dat ziet er goed uit, je rotswandtje ga daar zeker mee door.
Leuk om tussen het bouwen door al iets aan scenery te kunnen doen zo komen dan de ideeen van zelf wel.

Als laaste die krokodil is ook erg gaaf zal eens kijken want je brengt me daarmee wel in de verleiding. :thumbup: :thumbup:
Succes met de verdere opbouw en het is toch genieten jou opbouw, bleef het altijd al volgen zeker de moeite waard.

Groet Wim.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Vandaag mijn nieuwe loc opgehaald de Re 4/4 in TEE uitvoering nummer 37349 aangekondigd in de herfstneuheiten. Het is een erg mooi loc en rijdt geweldig. Hij is uitgerust met de nieuwe mfx plus decoder. De loc ga ik morgen warm rijden en dan inleren in iTrain. Eens even kijken wat ik er achter ga hangen want de wagonsetjes moeten nog wel uitgeleverd worden. Ik heb hem naast de 37343 gezet en dan vind ik zelf dat de nieuwe led verlichting een grote verbetering is. In het weekend gaan we weer verder met de bouw aan de baan het eind van het leggen van de rails komt in zicht.

groeten Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Mooie conculega Martin!!! We kunnen een line-up maken  >:-D >:-D

Maar is de rode kleur van de linkse lok iets anders als die van de rechtse lok??

Filmpje????
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Henk nee de kleuren zijn gelijk komt waarschijnlijk door mijn foto kunsten, we moeten de mooie Marklin loc's naast jouw Roco zetten Henk :D

groeten Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Gaan we zeker gauw eens doen Martin; en alle sounds op een rijtje  :D :D :P
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Prachtige locs!
Groeten,
Roel
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Henk ik moet heel eerlijk zeggen dat jouw Roco loc meer en mooiere geluiden aan board heeft. De geluiden die in de Marklin loc zit zijn toch weer nieuw in vergelijkng met de Re 4/4 Lion uitvoering die ik vorig jaar gekocht heb. Ik ben er wel blij mee het is een MHI loc en daar zijn er niet veel van.

Dank je Roel ik ben er weer heel blij mee.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Ik moet nog even wachten op deze loc, maar het is een plaatje  :thumbup:
Als het tot de mogelijkheden behoort zou een filmpje waarop het geluid te horen is zeer welkom zijn  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman.