Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

mijn nieuwe zwitserse baan

Gestart door oosterom zondag 20 februari 2011, 19:11:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Vrijdag avond dan eindelijk het Lilliput setje binnengekomen. Het heeft een lange tijd in bestelling gestaan en is in die tijd ook behoorlijk duurder geworden zo´n 25 % maar  ik wil hem toch graag hebben. Ik ga wel kijken of ik er belading in kan maken van schotter. Ik vind het een leuk setje.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Mooie details weer Martin zo op je baan  :thumbup: :thumbup: Dat setje van Liliput is de moeite waard; maar 25% duurder geworden!? Dat is nog even niet niks. Was dit speciaal voor de Zwitserse markt?

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen Henk,

Nee is gewoon nu in de handel te verkrijgen maar het schijnt dat de productie in China flink duurder is geworden. Marklin haalt trouwens alles terug uit China en blijft alleen nog in Goppingen (spuitgietwerk) en in Hongarije produceren. Henk heb je al de grasmaster gebruikt?

groeten Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hey Martin,

Ik heb onlangs wel de 1.0  geprobeerd.  De 2.0 schijnt betere resultaten te geven maar moet er nog mee aan de slag.
Even nog wat andere dingetjes op de agenda staan ;-)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Mooi setje Martin en mooi kortgekoppeld ook :). Speciaal voor de Zwitserse markt zijn er nog meer van die setjes verkrijgbaar, met andere bedrijfsnummers. Maar het is leuk zo met dat treintje van jou! :thumbup:

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hey Martin,

Dat zijn mooie wagens man, top, ik wil ze ook nog een keer bij hebben.

Groetjes herman
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede middag,

Ik heb van Tillymodels een Schalthaus gekocht en ik kan daarvan op internet 1 foto van vinden. Weet iemand op welke plaats deze bij het spoor moet staan? Ik kan er zelf niets over vinden en heb hem zelf eigenlijk nog nooit zien staan.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op woensdag 30 april 2014, 23:08:46
en de 1200

Is die trein ook in de verkoop?? Zoja welk artikel nummer heeft ie??
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Een zgn. Schalthaus kun je eigenlijk op elke plek bij het station zetten. Meestal staan ze bij de inrit van een station, aan 1 van de inritten. Er zijn ook stations, waar het schalthaus ongeveer in het midden van een station staat. Je vindt ze eigenlijk alleen nog bij enkele smalspoorstations in Zwitserland. Ik heb er ook eentje staan. Bij mij staat-ie bij de inrit van het (in mijn geval) smalspoor-station, want daar vind je ze nog het meest. Mijn schalthaus is een oude bouwset van Kibri.



Vanuit dit schakelhuisje/trafohuisje gaan leidingen naar de verschillende bovenleidingsecties.

Groetjes

Harry
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Dammm ik heb dubbel spoor..
maar oke, what effer.. hoord der bij .

Maar bedankt voor je berichtgeving

gr. johan
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
al gevonden nr.37128

als ik het zo zie wordt het een mooie baan
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Hier nog een voorbeeld van een schalthaus,  dit is het schalthaus
wat in Ausserberg aan de Lotschberg sudrampe staat.
Leuke wagenset . Ik zag ook dat de EW 1 wagens van de BLS ongeveer 62 euro
moeten gaan kosten...
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Bedankt Johan en Harry voor de info, Harry is het mogelijk dat je wat foto´s ervan maakt voor mij?

Johan ik heb van Opa Zwitserland een boekje gekregen van Arwico en daar staan een aantal leuke wagonnetjes in van Liliput deze ga ik bestellen.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op donderdag 15 mei 2014, 21:29:15
.................. leuke wagonnetjes van Liliput deze ga ik bestellen.
groeten Martin.

Waar heb jij je oog op laten vallen Martin???
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op donderdag 15 mei 2014, 21:29:15
Bedankt Johan en Harry voor de info, Harry is het mogelijk dat je wat foto´s ervan maakt voor mij?

Zaterdag (morgen, dus) ga ik naar de Fanclubdag van het HIP. Foto's maken zal ik zondag dan even doen. Dan zet ik er wel een paar in je draadje. Is dat goed??

Groetjes

Harry
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo MArtin,

Hierbij plaats ik de foto's van mijn schakelhuisje.







Je ziet, dat ik niet alle uitgangen van een kabel heb voorzien. Dat mag natuurlijk wel. Bij mij staat de post bij het smalspoorstation, en daarbij heb ik niet zoveel aansluitingen nodig.

En hier nog 2 foto's van de grote schakelpost:





Op de laatste foto zie je, dat ik de hefbomen iets veranderd heb t.o.v. de originele plaatsing door Sommerfeldt. Tevens heb er een klein rood labeltje erop gelijmd (gewoon stukje rood geverfd papier of messing strip), dit om aan te geven, dat de betreffende schakelaar is ingeschakeld.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Groetjes

Harry
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Bedankt voor het plaatsen van de foto's Harry hier kan ik weer mee verder.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Afgelopen week op de fancludag bij de HIP geweest en daar samen met Henk (HAS-Bls) aan de bovenleiding gewerkt. Ik heb een portaal afgemaakt en ben ook verder gegaan met mijn Schaltpost.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Dat ziet er netjes uit. Heb je dat met de bout of een vlam gesoldeerd?

Ik ben me ook aan het voorbereiden op het bouwen van bovenleiding e.d. dus alle ervaringen zie ik graag.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goedemorgen Arjan,

Ik doe dit met een soldeerboutje echter schijnt het makkelijker met een vlammetje te gaan echter dat heb ik niet. Het messing soldeert erg makkelijk. Het maken van de bovenleiding is erg leuk werk en geeft de baan gelijk een Zwitsers accent.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hey Martin,

Dat ziet er weer goed uit. Mooie aanvulling op je baan.
Leuk om te zien dat er weer diverse vorderingen zijn  :thumbup:
En altijd makkelijk die foto's. Ik heb hier ook nog zo'n Schaltpost liggen voor ergens in de toekomst... ;)



Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Het ziet er heel mooi uit, Martin. Ook de diverse kasten naast en tussen het spoor staan goed.
Wordt een mooie baan.

Succes verder,

Harry
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Bedankt Harry en Joachim,

Het oranje kastje heb ik zelf gemaakt met de hulp van Claudio van het Belgische modelspoormagazine forum, hij heeft mij de maten gegeven. De rest heb ik gekocht van Erbert en Auhagen. Ik vind dat dit soort dingen de baan afmaakt. Ook op het perron komen nog wat kastjes te staan. Ik heb ook wat decals besteld bij TL modellbau , als deze binnen zijn laat ik ze wel zien. Ik ben een Schakelhuisje aan het bouwen van Tilly models en ik heb het huisje met de eerste paar kleuren behandeld, als het goed droog is ga ik het verder behadelen.

groet Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ziet heel erg netjes, verweerd en vervallen uit Martin  :thumbup: :thumbup:
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin.

Dat is een mooi gebouw geworden  :thumbup:

Harald & Alex
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin,

Wordt prachtig allemaal. En tja, als Claudio je helpt dan moet het wel mooi worden. Leuk dat die details zo goed lukken, kom graag weer een keer kijken bij je :-).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin,

Het wordt echt mooi bij jou op de baan, dat huisje van Tilly Modells dat is echt mooi maar dat hadden we al gezegd op de HIP zoiets zoek ik ook nog.

Groetjes Herman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Herman dat huisje is gewoon te koop, kijk maar eens bij Tillymodels daar kun je diverse leuke Zwitserse huisjes kopen.

Dennis je bent altijd welkom, is wel weer eens gezellig.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Vandaag in de nieuwe Loki gespot: het Schalthaus van Wiesen van Modellbau-Atelier Pirovino (www.mbapiro.ch). Beetje duur maar wel heel mooi.

[edit] En ze hebben er nog één: klik  [/edit]
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
En ook zeer goed van foamboard, balsahout en dergelijke na te bouwen.... Wordt het een stuk goedkoper!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen Arjan,

Dat zijn leuke huisjes maar ik vind 1 wel genoeg :D en het huisje van Tilly models kost maar 22 euro. Arjan is de nieuwe Loki al uit, ik  heb hem nog niet gezien.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ja ze zijn inderdaad aan de prijs, maar wel mooi. Ik begreep dat Herman op zoek is naar zoiets. En als iemand het geld er niet voor over heeft , kunnen ze in iedr geval als inspiratiebron dienen, zoals Kees terecht opmerkt.

Ja, de nieuwe Loki lag gisteren in de bus. Ik heb een abbo en krijg 'm een week eerder dan dat ie in de winkel ligt. Deze keer stond er niet zo heel veel bijzonders in.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Voor mijn vorige baan ( Langsee ) had ik ook zelf een schalthaus gebouwd.

Grt Johan
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Voor vaderdag heb ik een airbrush set gekregen en daar zat ook een setje verf bij om te wheateren, ik heb mijn schalthaus verder afgemaakt met de airbrush en wat gewheaterd ik ben niet ontevreden over het resultaat.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Wat een leuk Vaderdag kado, de eerste resultaten mogen gezien worden  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Oefen jij lekker door dan kunnen wij over een tijdje bij jou in de leer  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Nou dat ziet er goed uit. Dat belooft wat als de eerste keer al zo goed gaat!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Prima resultaat zo, en natuurlijk een pracht cadeau zo,'n airbrusch.
Ik heb zelf ook eindelijk weer eens wat tijd om aan de baan te werken.


Groeten Johan
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
mar(kl)i(j)n
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
gaaf cadeau.... geloof mij, daar kan je helemaal in opgaan dat wheatheren.
Eenmaal besmet kom je er moeilijk vanaf :P
Veel weatherplezier!  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ha die Martin.
Prachtig vaderdag cadeau en gelijk ook al gebruikt om zo'n prachtig bouwwerk te finishen! :thumbup:

Veel plezier en succes met de baanbouw en de airbrush.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Opazwitserland
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Dat cadeautje wil ik ook.  Schitterend bezig.
En nog is bedankt voor de decoders.
Paul
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ik zal hier de stilte bij Martin eens doorbreken: hij is vandaag jarig!!!

Dus .............. Hieperdepiep ...................... HOERA en nog vele leuke Zwitserse baan bouwjaren!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Is ie nu alweer jarig, jeetje wat gaat de tijd toch snel.

Martin, van harte kerel, hoop dat je een leuke dag hebt gehad en wens je verder nog een gezellige avond in gepaste .......schap. :P
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Opazwitserland
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Gelukkig zijn er twee opmerkzame vrienden zoals Tom en Henk die er aan denken dus van mij ook een gelukkige verjaardag.  Geniet nog van de dag....... ;) ;) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Reken maar dat ie dat doet Paul: hij zit hemelsbreed nog geen 200 km bij je vandaan ... ;-)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Allemaal hartelijk bedankt, ik heb een hele leuke verjaardag gehad zijn in de Zwitserse bergen met een kabelbaan omhoog gegaan en daar lekker gewandeld. Dat wandelen deden we voordat ik mijn knie gebroken had elke vakantie maar het blijft toch ontzettend leuk ondanks de pijn. Wat is het toch een mooi land. Voor mijn verjaardag heb ik een loc gekregen de nieuwe krokodil. Zodra ik weer thuis ben gaat hij de baan op nu kan ik er alleen nog naar kijken maar dat is ook al genieten. Zaterdag mag ik van de dames een dagje treinen spotten en ga toch weer naar Bellizona vind ik toch de leukste plek. Ik heb onderweg door Zwitserland weer een aantal mooie treinen gezien en bij Basel heb ik het nieuwe rangeer locje gezien die op weg was met een stuurstand rijtuig . Ben naar een modeltreinen winkel in Bellizona geweest, een erg mooie winkel, Marklin store, om wat speciale Zwitserse wagonnetjes te kopen echter deze worden pas in december verwacht. Hij had toch nog een special Zwitsers setjes van Liliput en ik heb hem toch maar gekocht. Foto´s van Bellizona komen eraan.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hey Martin,

Mooi spul weer aangeschaft :thumbup:, en voor alles alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag vele mooie spoorse jaren.

Groet Herman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin.

Gefeliciteerd en mooie cadeaus  :thumbup:

Harald & Alex
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Mooie kado's Martin. :thumbup:
De "krokodil" is een schitterende loc. :P
Veel rij-plezier toegewenst met de kado's.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
De bouw aan de baan gaat gestaag verder. Gisteren nog wat rails aangeschaft zodat ik weer wat verder kan, ik wil voor het einde van het jaar alle rails hebben liggen maar dat is wel een grote aanslag in het treinen budget. Want ik had ook weer het nodige besteld. Afgelopen jaar had ik een Trix setje besteld van het bieten transport 24366 maar is dan toch uiteindelijk uitgeleverd. Van de neuheiten 2014 van Marklin had ik al het Zwitsers materiaal besteld behalve het TEE treinstel deze had ik al. En de 37446 is ook binnengekomen en rijdt nu de eerste rondjes op de baan, ik heb vanochtend de snelheids metingen gedaan en hij rijdt nu rond aangestuurd met iTrain. Verder had ik van Rocky rail een wagon besteld in de AC uitvoering echter wat blijkt de assen zijn toch nog geisoleerd, dit had ik al geconstateerd toen Bert (kroko) hier met zijn Rocky rail wagons op visite was en dacht dat het toen een foutje was maar toch niet. Ik heb de assen maar behandeld met geleidende verf welke ik op mijn werk gebruik om de achterruit verwarming van een auto te herstellen en dat werkt goed. De wagons lopen verder perfect en mogen eigenlijk op een Zwitserse baan niet ontbreken.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Er gaat altijd meer geld en tijd in een baan zitten dan je in eerste instantie zou denken  8o :)
Raar dat de wisselstroom wielen van Rocky rail geïsoleerd zijn, jij hebt het handig opgelost.
Ik vraag me nu wel af of de loc,s van Rocky rail dit dan ook hebben ? zou toch jammer zijn voor de massa detectie.

Veel plezier met je nieuwe/mooie materiaal.


Mvg,

Peter Degeluidsman.