Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

TM800 rijrichtingschakelaar

Gestart door AnalogDriver zondag 20 februari 2011, 16:55:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TM800 rijrichtingschakelaar
AnalogDriver
gast

TM800 rijrichtingschakelaar

Ik heb een analoge lok waarvan het mij niet lukt de rijrichtingsomschakelaar goed af te stellen  8o

Oude en goed gebruikte TM800
gekocht in niet rijdende maar complete staat met koppelingen e.d., alleen licht brandde

Intussen schoongemaakt (met de wieltjes onder in wasbenzine), contactpuntje-lipjes en rijrichtingsschakelaarwalsje schoongekrabt voor optimaal contact, en mishandelde sleper hersteld,
ding rijdt weer keurig vooruit en achteruit met de handmatige rijrichtingschakelaar.  :P


Maar netjes electrisch omschakelen afstellen van het veertje lukt mij niet en ik vraag mij af of er aan dit oude model rijrichtingsschakelaar nog iets zit wat schoongemaakt moet worden of gewoon niet goed is:

na 1x omschakelen blijft de lok staan.
met 2e omschakelpuls sprint-ie met een noodgang de andere kant op.
zelfde gedrag in beide richtingen.

--> Hoort deze lok met dit oude type omschakelaar '2x' omgeschakled te worden??


Als ik het veertje strakke zet, schakelt hij niet meer om, schiet met een noodgang weg bij omschakelpuls.
Nog losser dan dit lukt bijna niet, dan staat er geen spanning meer op het veertje.


Is de omschakelaar aan zijn eind of zou ik nog wat moeten nakijken / schoonmaken?


Hajo

Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Dag Hajo.

Aangezien het relais wel handmatig omschakeld én de
spoel van het relais ook naar behoren werkt, lijkt mij
dat het veertje wat de schakelwals omhoog drukt, enige
aandacht behoeft.

Groeten,

Erik.
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
AnalogDriver
gast

Re:TM800 rijrichtingschakelaar

TM800, althans dit exemplaar, heeft nog de oude omschakelaar met 'grote wals'



en geen veertje onderaan de wals die hem omhoogdrukt(?)


(plaatje geleend via Google Afbeeldingen)

Dus waar en hoe wordt dan de 24V puls afgevangen?

Ik zal in elk geval het veertje bovenop vervangen door een goed exemplaar, want de oude die er nu op zit is aan 1 kant uitgerekt.
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Hajo,

Veel valt er aan zo'n relais niet af te stellen dan het veertje.
Misschien schuift de schakelboom niet soepel genoeg.
Zit er geen oude olieresten tussen?
Maak de schakelboom een met wasbenzine schoon en geen olie er op doen.
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
AnalogDriver
gast

Re:TM800 rijrichtingschakelaar

Schakelboom op zich al schoongemaakt met wasbenzine, maar nogmaals en grondiger gedaan.


Echter blijkt na bestuderen foto's en loshalen van de omschakelaar dat hier bij mijn TM800 het volgende aan de hand is:

Ook bij mijne was (en was nu opnieuw) het bovenste lipje afgebroken



Gelukkig ziet het er bij mij niet zó verweerd uit, maar afgebroken is het wel precies zo.
Dat is niet zo'n probleem, is met gel-industrielijm wel weer vast te lijmen.


En dan blijkt dat bij mij die 2 hele dunne draadjes die uit de spoel komen en naar het soldeerpunt bij het schroefje (schroefgat op deze foto)  zijn afgebroken / weg zijn.
:O :(


(afbeelding geleend van een ander forum)


Da's niet zo mooi dus.
Nu zie ik dat anderen ook wel de latere versie omschakelrelais in een TM800 monteren, gaat prima blijkbaar.
Maar omdat deze lok z oud is en vervanging van dit onderdeel lastig en duur is, wil ik proberen deze spoel te redden.

Daarvoor is een soort 'hersenoperatie' nodig denk ik waarbij een deel van de isolatie van de spoel opengaat (scalpel) en ik probeer de stukjes draad te vinden, dan daar een dun en kaal draadje aan solderen, dun krimpkous er omheen en netjes dicht tapen.


Zou dit kans van slagen hebben? Iemand dit wel eens geprobeerd?

Hajo


Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Hajo,

Grote kans dat die afgebroken draadjes uit de kern van de spoel komen.
Als dat zo is, moet je de spoel helemaal afwikkelen......bereklus :(
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Dag hajo.

Het lijkt mij geen eenvoudig klusje!
Het is mij wel eens gelukt met de draden van de
veldspoelen, maar bij een poging om een latere versie
van het omschakelrelais hetzelfde te doen kon ik deze
in de bewaarbak donderen: niet gelukt!
Mocht het jou wel lukken dan kun je jezelf op de schouder
kloppen, voorlopig eerst maar de borst nat maken! :wink:

Succes met de 'hersenoperatie' (scalpel in de aanslag)!

Groeten,

Erik.
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Hajo,
Het klopt dat dit omkeer relais dubbel geschakeld moet worden.
Zo zat er ook een anti wegspring contact in, lastig af te stellen.
Werking een maal schakelen, de verlichting in de beoogde rijrichting licht op. bij het op regelen van de trafo gaat de verlichting branden maar de loc niet rijden.
Nogmaals schakelen, loc kan weer rijden en indien correct afgesteld geen sprong, praktisch vaak wel!
Verlichting schakelde dus om met de rijrichting. Later model van M.. hadden deze luxe niet.
Dit soldeer werk lijkt wel behandeld met niet zuurvrije pasta, maar dit is niet jou exemplaar?
Het omspoelen heb ik in het verleden wel gedaan, werkwijze alle koperdraad wegknippen en nieuw gelakt koperdraad op winden. Hierbij maakte ik gebruik van de naaimachine waarbij ik de kern klemde op opwinder van de onderspoel, om een onderspoel van nieuw garen te voorzien, zo lukte het om e.e.a netjes strak gelijk  van nieuw draad te voorzien.
Het oppakken van de draad is een zeer lastig klusje daar het oud koper is, bros breuk gevoelig, de lak kwetsbaar met mogelijk sluiting tot gevolg. Het is wel het proberen waard, de door jou beschreven draad gaat wel gelijk naar de kern.
met vr gr Cees
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Hajo,


Voor TM800 onderdelen:

http://www.ritter-restaurationen.de/shop.pl?sprID=1;usrEmail=;usrPwd=;katKey=1.3.14

Niet goedkoop, dat wel...


nmbs < Willy > sncb
===============

Re:TM800 rijrichtingschakelaar
AnalogDriver
gast

Re:TM800 rijrichtingschakelaar

Dank voor de Ritter tip. Had hem ook al gevonden aan de hand van ander draadje hier over incomplete 3013.

Omspoelen? Als in opnieuw opwinden. Dat zie ik mij niet doen.

Andere speol uit andere relais (nieuwe model)? Zal eens proberen.
Want dat deze draad direct naar de kern gaat is niet erg bemoedigend; ik heb vanochtend met direct zonlicht wel gekeken, en zag geen uiteinde meer.  :(  Alleen andere uiteinde waar draadje aan zit.


En dan het eindresultaat: Cees, dank voor de uitleg en bevestiging over dubbel omschakelen.
Lastig af te stellen en meer 'bok' gevoelig dan latere omschakelaars...
Ik ga het nog eens proberen, maar als andere spoel in zelfde schakelaar niet past en draad niet meer te vinden is, dan helaas een modernere omschakelaar er in.
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Citaat van: Cees B op dinsdag 22 februari 2011, 11:03:16

Het klopt dat dit omkeer relais dubbel geschakeld moet worden.
Zo zat er ook een anti wegspring contact in, lastig af te stellen.


Hoi

De eerste stelling klopt, de tweede niet.
Onderbreekschakelaars zaten er niet op de oude relais wegens patentredenen. De loks schoten dus met ICE snelheid over de baan zolang als je schakelde.



bart
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Bart,
Zowel mijn 3001 uit '54 als 3013 werkten zoals ik omschreven heb, lampen gaan branden in de beoogde rijrichting en in schakel 1 stand niet rijden.
Het relais was uitgerust met een schakelwals en zij contacten als een bovencontact, voor tegen het wegspringen.
Het schakelen met een oude trafo, de blauwe 280 waarvan je de knop moest indrukken voor omkeren werkte hier beter als de latere 30va trafo met tegen de klok indraaien voor de schakelpuls. deze gaf meer wegspringen.
Kan nog eens in mijn restanten bak zoeken voor een foto van dit relais, beide locs zijn inmiddels omgebouwd naar digitaal. OUDE SPUL heb ik alleen gehandhaafd voor waarde behoud, kan zo terug geplaatst worden. Voor mij is het primair het moet allemaal kunnen rijden!
met vr gr Cees
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Hoi

Een 3004 ! is echter technisch niet gelijk aan een TM800. Deze laatste heeft nog geen onderbreker.

Rond 1958 is het relais aangepast. Het oude relais (800-5-Gp) werd toen vervangen door een relais met onderbreker, de 21175 met de oude schakelvolgorde en wals, of de 20824 met wip en nieuwe schakelvolgorde.
Bij veel loks werd naderhand een ander relais ingebouwd om van de sprong af te zijn.

De fotos van AnalogDriver laten echter nog het oorspronkelijke relais zonder onderbreker zien.







Bart
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
AnalogDriver
gast

Re:TM800 rijrichtingschakelaar

Bart,

Dit is bijzonder waardevolle info. Dank dank. :thumbup:


Nu herken ik dat ik waarschijnlijk wel een 21 175 in mijn bakje schakelaars heb liggen en dat dit dus eigenlijk een veel beter oplossing is dan de originele.

Ik hecht wel een beetje aan origineel, maar het moet wel goed werken.
De operatie met de spoel is zo goed als mislukt, en dit is reden te meer er een andere en naar ik nu weet betere schakelaar in te zetten.

Hajo

PS  Wellicht kom ik je vandaag nog tegen op Ontraxs

Re:TM800 rijrichtingschakelaar
hallo

ik heb een tm 800 uit 1949 deze heeft een rijrichtingschakelaar van een 3000/3029/cm 800
en deze gaat na een goede schoon maak beurt en smeer/marteling beurt als nieuw

dus probeer dit eens en als je onderdelen bestelen moet ik heb ook nog onder delen van een f 800 liggen

vr gr patrick
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
AnalogDriver
gast

Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Bert,

Ik heb van deze


een versie met 3e lipje en kunstof drager van de lipjes dat tot ver over de spoel reikt. Ik vermoed een versie voor telex.

Alleen past deze niet helemaal: koperen bewegende deel dat het tandwiel bovenop bedient, is te breed.
Moet of een stukje van af (Dremel), of een 21175 zoeken. Pas een op ebay voor 6 euro geveild, direct kopen 37 euro

Of ik ga toch 'modern' en een omschakelaar met electronische voorschakeling, daar heb ik er nogal wat van liggen. Maar vindt dat beetje zonde van dat mooie wals mechaniek, want in elke lok  waarin ik dat tegenkwam, schakelde het perfect goed.

Ik ga nog eens bekijken wat ik wil.


Of heeft iemand exact dit type 21175 analoog omschakelaar liggen uit digi-ombouw??

Hajo


Re:TM800 rijrichtingschakelaar
ik heb hem liggen maar de schakkel pool mist
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
AnalogDriver
gast

Re:TM800 rijrichtingschakelaar
welk onderdeel bedoel je precies met de schakelpool?
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
AnalogDriver
gast

Re:TM800 rijrichtingschakelaar
UPDATE van mijn TM800 avontuur.

Allereerst de operatie 'red de draad - red omschakelaar'.
Resultaat: is niet gelukt.



Enige wat ik er uit haalde was de draad waar de dikke zwarte draad aan zit.



Andere uiteinde zit, zoals iemand hier al opmerkte, direct vanuit de kern van de spoel, en daar is indien afgebroken zoals hier, niets van te vinden.
Dus spoel is alleen te redden met helemaal afwikkelen en opnieuw opwikkelen.


Maar gezien de slechte werking van deze eerste generatie omschakelaas, wil ik dat helemaal niet.

Dus heel mijn voorraard (mede dank zijn Harry - Polpulier, hier op het forum!) omschakelaars doorzocht.
Helaas geen 21 175, wel iets wat er op lijkt en voor telex is, volgens mij:




Echter heeft die een breder stuk metaal wat langs het lok-frame glijdt, vovenaan:




Het leek alsof daardoor de schakelaar niet omgezet wordt.

Dus smaller maken met de slijpmachine. In stappen, steeds ding er uit, afslijpen, weer monteren:





Helaas helaas, nog steeds ging de wals niet echt 'om' naar de volgende stand, ging gewoon weer terug.

Dus 1x schakelaar verknald en niets verder. Gelukkig heb ik nog genoeg half complete exemplaren van dit type om mijn afvijl/slijp werk onderdeel te vervangen, mocht ik dit type een keer nodig hebben.


Terug de voorraad in dus en dan toch maar het wel bekende modernere 20824 type er in:




Nog wel een mooi oud exemplaar met handig veer stel-mechanisme.


Volgens mij schakelt dat type 20 175 wel  mooier. Maar nu kan dit lokje in elk geval weer rijden.

Ik ben nog op zoek naar een dergelijk exemplaar,
dus wie er na digitalisatie een over heeft: graag PB!



Nog wat foto's van de TM800 weer in elkaar gezet (wat een gedoen met die koppelingen weer vastzetten).



en even omschakelen:



B)  B)









Allen dank voor de reakties en verduidelijkingen omtrend de oude omschakelaar relais,

Hajo
Re:TM800 rijrichtingschakelaar
Hallo Hajo ,

Dat verhaal van het schakelen klopt wel , dat is het zogenaamde "dubbel schakelen"
Ik heb zelf ook een aantal loks die zo'n schakelwals hebben , en die sprinten ook weg na de tweede keer schakelen. (CM 800 , TM 800 , FM 800)
Als je niet van deze nostalgie houd , kan je er een gewone schakelrelais inbouwen .
Het afwikkelen en opnieuw wikkelen van een schakelspoel is monnikenwerk , er zit ongeveer 60 meter!! draad op het spoeltje. Ik heb dat zelf 1 keer gedaan.



Marcel.
Re: TM800 rijrichtingschakelaar
Het topic is al wat ouder, ik heb nog een tip om een spoel te wikkelen.
Een klein boortje in een accuboor doen,deze in de spoel steken(voorzichtig)
en dan langzaam en gelijk de spoel opnieuw wikkelen.