Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Defecte 6051?

Gestart door Ronald zondag 20 februari 2011, 13:34:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defecte 6051?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Defecte 6051?
Ik heb onlangs van een forumlid een Marklin Interface 6051 overgenomen. Deze kan je koppelen tussen computer en 6021, om zo je baan aan te kunnen sturen met bijvoorbeeld Koploper.

Nu wist het betreffende forumlid dat er iets mis was met de 6051, vermoedelijk een eindtor, maar wist het niet zeker meer. Ik heb zelf ook nog getest door de 6051 aan te sluiten tussen PC en 6021, maar Koploper kon hem inderdaad niet vinden (wel juiste Baudrate, etc.)

Hoe kan ik nu nagaan welk componentje kapot is?

Hoe ziet die eindtor eruit?(Graag een fotootje)

Wie kan en wilt mij hiermee helpen?
Ik beschik wel over een multimeter, maar ben niet echt thuis in de elektronica.

Groet,

Ronald
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Defecte 6051?
Citaat van: Ronald op zondag 20 februari 2011, 13:34:19Ik beschik wel over een multimeter, maar ben niet echt thuis in de elektronica.

Dan zou ik mijn vingers er niet aan branden...
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Defecte 6051?
Ronald,
Een kwetsbaar onderdeel is de meervoudige stekker verbinding tussen 6021/6036 en 6050/6051.
Door het niet plaatsen van de krammen kunnen de pootjes makkelijk verbuigen of zelfs scheuren op de print.
Je mag overigens alleen spanningsvrij koppelen en ontkoppelen, wel zo gebruikelijk voor deze elektronica.
met vr gr Cees
Re:Defecte 6051?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Defecte 6051?
Hallo,

@ Hans; ja, dat is inderdaad wel nadelig.... :(

@ Cees: ik had al vaker gehoord over de stekkertjes, maar deze zien er allemaal nog netjes recht uit. Ook op de print zelf zit alles netjes vast. Koppelen en ontkoppelen doe ik altijd spanningsvrij, dat stond ook in de handleiding  ;).
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Defecte 6051?
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een manier om een juiste diagnose te stellen. Mijn 6051 is er ook mee opgehouden: Koploper geeft een foutmelding (uitgeprobeerd met meerdere pc's).

Groet,
Wijnand
Re:Defecte 6051?
Freak
gast

Re:Defecte 6051?
Citaat van: ruecitroen op maandag 21 februari 2011, 21:32:31
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een manier om een juiste diagnose te stellen. Mijn 6051 is er ook mee opgehouden: Koploper geeft een foutmelding (uitgeprobeerd met meerdere pc's).
Zo te lezen heeft het wel gewerkt.
1. De interface 6051 kan defect zijn.
2. De kabel tussen de interface en PC kan stuk zijn.
3. De (I2C) connector aan de zijkant van de 6051 kan een slecht contact hebben met de print.
4. De (I2C) connector aan de zijkant van de 6021 kan een slecht contact hebben met de print.

Mvg,
Peter
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Defecte 6051?
Hoi Peter,

Het heeft inderdaad vlekkeloos gewerkt. Tot deze mogelijkheden had ik het ook al teruggebracht. Ik heb alleen geen tweede kabel om eventueel te achterhalen of deze het probleem veroorzaakt. Slechte contacten: doormeten, maar hoe? 6021 als stand-alone werkt overigens prima. Wie in de buurt van Amersfoort beschikt over eenzelfde setje om door middel van uitwisseling vast te stellen waar het probleem zit?

Groet,
Wijnand
Re:Defecte 6051?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Defecte 6051?
Hoi Wijnand.
Je kunt bij mij de hele set wel even testen, ik heb op mijn koploper demo/testbaan al vele 6021/6051 getest.
Tot dusverre bleken er 2 van de (ongeveer) 30 geteste, echt kapot te zijn en 1 keer de kabel en ook 1 keer de 6021.

Je hebt dus ook een PB.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Defecte 6051?
als er idd een storing in je interface zit, is dit naar alle waarschijnlijkheid een van de transistortjes. ik heb in het verleden hierin ervaring opgedaan. betrekkelijk makkelijk om te vervangen, het is mij ook gelukt als iemand met twee linkerhanden

Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Defecte 6051?
Gisteravond eindelijk te tijd gevonden om bij AlbertJan langs te gaan om mijn interface uit te testen (nog bedankt AlbertJan!). Conclusie: interface is inderdaard defect.

Nu het klok en klepelverhaal: heb iets meegekregen over defecte torren en het vervangen hiervan. Ik kan met een soldeerbout overweg dus dat moet te doen zijn. Defecter dan nu kan de interface niet worden. Naar aanleiding hiervan volgende vragen:
1. Hoe krijg ik de interface open zonder de kap te beschadigen (heb al een klein hoekje afgebroken  :( )?
2. Welke torren kunnen de boosdoeners zijn? Foto's, specs en/of schema's zijn welkom

Alternatief is het aanschaffen van een andere interface. Wie o wie heeft er nog een goed werkende 6051 liggen en wil hier wel vanaf?

Groet,
Wijnand
Re:Defecte 6051?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Defecte 6051?
Citaat van: ruecitroen op woensdag 04 mei 2011, 19:36:59
1. Hoe krijg ik de interface open zonder de kap te beschadigen (heb al een klein hoekje afgebroken  :( )?
Aan elke zijkant zitten twee ronde pluggen.
Hierin schroef je een klein parkertje en dan trek je ze met een punttang eruit.
Zie ook hier.
Je vindt op deze link ook de torren.
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Defecte 6051?
Hallo,

Vervang als eerste het 4049 IC ( deze zit naast de ronde DIN connector ). Dit was bij mijn interface ook de oorzaak.
Re:Defecte 6051?
Freak
gast

Re:Defecte 6051?
Hallo Wijnand,

Citaat van: ruecitroen op woensdag 04 mei 2011, 19:36:59
Nu het klok en klepelverhaal: heb iets meegekregen over defecte torren en het vervangen hiervan. Ik kan met een soldeerbout overweg dus dat moet te doen zijn
Meet allereerst eens aan beide spanningsstabilisatoren of de spanning nog goed is.
Dit zijn de componenten met 3 pootjes die vlak op de print zijn gemonteerd (midden onder).
Meet de spanning (+5V) tussen het middelste- en rechter aansluiting van beide componenten.



Mvg,
Peter
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Defecte 6051?
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Defecte 6051?
Vandaag het advies van Peter opgevolgd, interface netjes opengekregen en de spanningsstabilisatoren doorgemeten. Krijg op de bovenste 4,99V en de onderste 5,01V. Probleem lijkt dus niet hier te zitten. Sta open voor verdere suggesties. Toch de 4049 gaan vervangen?

Groet,
Wijnand
Re:Defecte 6051?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Defecte 6051?
Je kan het allicht proberen, kosten zijn zo'n 4049 niet, ?0,50 of zoiets.
Gebruikt dan wel een tinzuiger en litze om alle soldeertin te verwijderen, anders gaat je print kapot.
Re:Defecte 6051?
Freak
gast

Re:Defecte 6051?
Citaat van: ruecitroen op zondag 15 mei 2011, 13:46:24
Vandaag het advies van Peter opgevolgd, interface netjes opengekregen en de spanningsstabilisatoren doorgemeten. Krijg op de bovenste 4,99V en de onderste 5,01V. Probleem lijkt dus niet hier te zitten. Sta open voor verdere suggesties. Toch de 4049 gaan vervangen?
Zie schema. Meet ook even de + en - 5,6V.

Mvg,
Peter
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Defecte 6051?
Peter,

Direct even gedaan. Kom tot +5,4 en -5,6.

Groet,
Wijnand
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Defecte 6051?
Citaat van: ruecitroen op zondag 15 mei 2011, 13:46:24
Vandaag het advies van Peter opgevolgd, interface netjes opengekregen en de spanningsstabilisatoren doorgemeten. Krijg op de bovenste 4,99V en de onderste 5,01V. Probleem lijkt dus niet hier te zitten. Sta open voor verdere suggesties. Toch de 4049 gaan vervangen?

Groet,
Wijnand

Als de rode LED op je 6021 gedooft blijft bij aangesloten interface en je hebt geen communicatie met je software, dan is het zeker de moeite waard om dit IC te vervangen.
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Defecte 6051?
Vanmorgen de 4049 vervangen, maar het ik blijf dezelfde foutmelding houden. Overigens: rode led op 6021 brandt keurig. Sta open voor verdere suggesties!

Groet,
Wijnand
Re:Defecte 6051?
Freak
gast

Re:Defecte 6051?
Hallo Wijnand,

Neem aan dat je de kabel tussen interface en PC ook gecontroleerd hebt.

Mvg,
Peter
Re:Defecte 6051?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Defecte 6051?
Yep, probleem zou niet in de kabel moeten zitten. Interface enige weken geleden bij AJ op zijn setje aangesloten en zijn kabel gebruikt. Gaf dezelfde foutmelding.

Groet,
Wijnand
Re:Defecte 6051?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Defecte 6051?
Kijk eens of het X-tal nog wel in orde is.
Deze kunnen wel eens kapot gaat na een val.
Je moet deze wel met een hoogohmige probe meten.