Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Giet mallen

Gestart door greumel woensdag 16 februari 2011, 19:02:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Giet mallen
greumel
gast

Giet mallen
Hoi

ik heb gietmallen besteld bij klaus spörle perfecte levering

alleen heb ik de mal twee keer gebruikt en nu is die in de naad gescheurd heeft iemand hier al ervaring mee

ik heb wel al een mail gestuurd naar spörle
Re:Giet mallen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Giet mallen
Hoi Greumel,

ik heb nog geen ervaring met dit soort mallen maar gezien de aanschafprijs is dit wel triest :( Ben benieuwd hoe het opgelost wordt.

Groetjes, John
Re:Giet mallen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Giet mallen
Hallo Greumel,
jammer maar waar: de mallen van Spörle zijn ook scheurbaar. Ik denk overigens dat ook mallen
van andere fabrikanten net zo kwetsbaar zijn.
Anita Decor levert de mallen van Spörle ook, en op één of andere beurs heb ik hem (Eddy,
de eigenaar) wel eens een mal van een klant zien repareren. Als je hem treft op een beurs zou ik
het zeker even vragen.

Verder meen ik dat PSG-Modellbahnzubehör ergens op de site ook de mogelijkheid van breuk en
ook herstel beschrijft.

Ik begrijp je teleurstelling, maar het is zeker geen weggegooid geld! Even zoeken.
Succes.
M vr gr,

Wim
Re:Giet mallen
Lid sinds: 2010

offline
Re:Giet mallen
En indien een antwoord gevonden graag hier even melden.
Ik heb ook nog 2 mallen (woodland) die niet helemaal o.k. meer zijn.

Bij voorbaat dank.

Robin
Re:Giet mallen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Giet mallen
ik gebruik al meer dan een jaar deze mallen, zonder echte problemen (tot nu toe...) 1x heb ik ook wel een mal gehad die in het midden doorgescheurd was over een kleine centimeter. het betrof een mal voor het gieten van dekstenen en trappen. ik heb toen ook een mail gestuurd naar Sporrle en ik heb ze opgestuurd en hij heeft deze mal kostenloos hersteld, natuurlijk ben je wel weer de transportkosten kwijt.

mvg,

Bart
Re:Giet mallen
greumel
gast

Re:Giet mallen
ok de reparatie is uiteraard een optie maar de mal is 5 dagen geleden gekocht bij sporle en na twee keer gebruikt te hebben al gescheurd over een lengte van 6 cm dus even kijken of sporle garantie geeft hierop
Re:Giet mallen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Giet mallen
hmmz, sta eigenlijk op het punt om tientallen mallen bij Spoerle te bestellen.
Als ik dit zo lees, begin ik toch te twijfelen ...

Zijn er merken die goedkoper en/of beter zijn ?


groeten,
Kris
Re:Giet mallen
Wasmi
gast

Re:Giet mallen
ik heb er een stuk of 30, en die gaan al ruim 10 jaar mee. Je moet ze wel voorzichtig behandelen, en goed vlak opslaan. bij het losmaken niet te ver buigen, en kleine stukjes tegelijk lossen.

Walter
Re:Giet mallen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Giet mallen
Beste mensen,
mijn ervaring met de mallen van Spörle is dat deze gewoon goed zijn. Ik ben bang dat Greumel
het even niet getroffen heeft met een exemplaar. Ik heb zelf ook wel eens een scheurtje veroorzaakt
in een mal.

Natuurlijk moet je even navragen of ze garantie geven.

Of mallen van andere leveranciers nou zoveel beter (lees: duurzamer)  zijn weet ik niet. Ik heb
een paar malletjes van  Modellbau-Joachim  en die vind ik niet beter of slechter dan S.

Zoals ik al schreef: PSG Modellbahnzubehör  meldt, dat zij een "Speziallkleber bereit haben" en
dat zij dit graag toezenden.

Succes
M vr gr,

Wim
Re:Giet mallen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Giet mallen
Misschien kun je de mallen zelf repareren of verstevigen door er een extra laagje latex / vloeibaar rubber op de smeren aan de buitenkant. Eventueel zou je zelfs wat fijn gaas of stof kunnen gebruiken als wapening.
Re:Giet mallen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Giet mallen
@ Rutger,
dat klinkt mooi, maar persoonlijk zou ik dat niet aandurven.
zowel van Eddy van Heeswijck (AnitaDecor) als van PSG Modellbahn..  begrijp ik, dat je het beste
afbent met een speciale "lijm"  voor siliconenmallen.
In plaats van jouw methode, zou ik het dan nog liever proberen met een beetje siliconenrubber;
dat goedje waarmee je zelf ook mallen kunt maken.
Wim
Re:Giet mallen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Giet mallen
Als er speciale lijm voor is, is dat natuurlijk ook een oplossing. Alleen moet je natuurlijk altijd uitkijken dat je de naad niet blijft zien.

Siliconenrubber werkt erg goed om een mal mee te maken, maar of het goed pakt op een bestaande mal vraag ik me af. Daarbij is het vrij duur en moet je het maar net hebben staan. Nou is dat bij mij toevallig het geval, dus ik zal eens kijken of het op ander malmateriaal pakt als ik weer eens wat ga gieten. Dat kan wel een paar weken duren, maar ik zal het resultaat t.z.t. melden.
Re:Giet mallen
greumel
gast

Re:Giet mallen
bedankt vooralle reacties

ik ben nog aan het wachten op antwoordt van sporle

als ik dat heb meld ik het hier
Re:Giet mallen
greumel
gast

Re:Giet mallen
ik heb bericht gehad van spörle  ik kan de mal opsturen naar hem dan wordt hij gratis gerepareerd dus daar is niks mis mee