Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Multi-color LED en wisselschakeling

Gestart door linuxer zaterdag 19 februari 2011, 11:02:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Moet ik uit de laatste berichten afleiden dat schakeling 2 van de wiki, mits de nodige aanpassingen wel werkt voor M rails?

Zo ja, kan je dan een aangepast schema en lijst van onderdelen posten zodat deze leek de conclusies kan begrijpn ? :-)

Als de schakeling nog nit 100% werkt, wacht ik nog wel even op de experts.

Tx voor het mooie werk en onderzoek tot op heden.

Ivan
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
De weerstand bij K- en C-wisselaandrijvingen zijn een stuk lager dan de M-wisselaandrijvingen.
Soms willen deze niet betrouwbaar schakelen of ze stuiteren.
Neem dan een weerstand van 10 Ohm/1Watt op in de gemeenschapelijke (gele) aansluiting om het euvel te verhelpen.

Mvg,
Peter
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 26 februari 2011, 19:38:53
nee, dat klopt niet!
als je een weerstand over de LED heenplaatst, zal de condensator nog verder worden opgeladen wanneer de LED niet meer geleidt. de laadstroom heeft dan een bypass.

de LED brandt in de tak die ontladen is en niet geladen wordt!

groeten,
Hessel.


Je hebt gelijk !

Had ik dan toch maar eerst gegeten  :D

@ Peter:

Het is inderdaad goed te merken als je  M- en C-railswissels naast elkaar legt en ze uitprobeert.
De M-versie heeft meer spanning nodig dan de C-rail.

@iedereen:
De oorspronkelijke vraag in dit draadje gaat over M-wissels, maar er moet een uitgebreid schema komen over alle aandrijvingen met bijbehorende waardes.

Ik zou dus even afwachten alvorens te gaan bouwen.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
OK,

de schakeling moet dus worden aanpast op de aangesloten wissels. we moeten dus testresultaten verzamelen voor de schakeling als hij M, C of K wissels aanstuurt.

ik ben benieuwd of alle wissels goed worden aangestuurd als de volgende condensator wordt gebruikt:
1) 1000uF/40V type voor voedingsspanning rond de 30Volt
2) 2200uF/40V type voor voedingsspanning rond de 20Volt

om de laadtijd te verkorten, wordt het schema aangepast met een extra laad-weerstand. hier heb ik een oplossing voor gevonden, zodat het totale stroomverbruik van de schakeling niet toeneemt.

de wiki pagina is al aangepast.

groeten,
Hessel
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: huub op zaterdag 26 februari 2011, 21:26:50
De oorspronkelijke vraag in dit draadje gaat over M-wissels.

Huub,

Fijn dat de oorspronkelijke vraag niet uit het oog verloren gaat. Maar ik denk dat deze discussie een nuttige bijdrage gaat leveren aan de toch nog wel grote onduidelijkheid rond deze materie. Ik merk dat er op veel gebieden nog bij verschillende mensen vragen bestaan. Het goed documenteren van (geteste) resultaten zal die vragen zeker verminderen en een positieve bijdrage leveren aan dit forum en de wiki.

To you all, keep up the good work  :thumbup:
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Goed werk!  :thumbup: Zo met elkaar komen we er wel uit.
Heb nog even gezocht mbt tot die elco's van 1000uF 40 V maar die zijn lastig te vinden
misschien kan er worden gekeken naar een wat meer voorkomende elco  ;) scheelt weer in prijs !!!
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: chester2203 op zondag 27 februari 2011, 11:06:33
Heb nog even gezocht mbt tot die elco's van 1000uF 40 V maar die zijn lastig te vinden
Neem dan een 1000uF/50 V. Conrad heeft ze.

Mvg,
Peter
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Hallo allen.

Blijf dit op de voet volgen: blijft zeer interressant!
Wellicht kom ik vanmiddag ook nog aan een test toe . . .

Groeten,

Erik.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Ik heb nog even met de wissels gestoeid en kom tot de volgende conclusie:
De wissels liggen los op tafel en de mechaniek er in loopt perfect

Dan is 32 Volt bij 1000 uF goed genoeg voor M-wissels
En dat is zeker voldoende voor C-wissels, 28 Volt en 1000 uF werkt al prima

De wissels gaan allemaal om bij lagere spanningen, maar je hoort dat het niet zo overtuigend meer klikt.
Maar wat er gaat gebeuren als er 'mindere' wissels zijn, of die moeilijker gaan lopen als ze vast geschroefd zitten aan de tafel ?
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
CiteerHet goed documenteren van (geteste) resultaten zal die vragen zeker verminderen en een positieve bijdrage leveren aan dit forum en de wiki.
precies. heb je het nieuwe schema al gezien in de wiki? kritiek en gebruikerservaringen blijven welkom, want dat levert inderdaad veel goeds op.

CiteerHeb nog even gezocht mbt tot die elco's van 1000uF 40 V maar die zijn lastig te vinden
die nemen we mee! de opgegeven spanning is het minimum, hoger mag altijd, lager beslist NIET! Voor een voeding van 20V is een elco van 35V genoeg.
meestal geldt: hoe hoger de spanning, hoe groter en duurder de elco, kies daarom een goed type uit.

CiteerNeem dan een 1000uF/50 V. Conrad heeft ze
hahaha, natuurlijk bedankt weer peter! dat hoef ik dus al niet na te zoeken.

toch ook nog even gekeken bij Dick Best:
1000uF/63V = 50 cent
2200uF/35V = 45 cent
tumbler schakelaar = 40 cent
weerstanden = 10 cent
LED's = 10 cent

totaal = 1,05 Euro aan componenten

Hessel.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Huub,

ik zou gaan voor de 32 Volt (en daarmee werk ik al).
de 22Volt die een M* trafo levert is alleen interessant vanwege het gemak van een bestaande trafo.
dus dat nemen we mee vanwege die reden.

hessel.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Een 24 Volt trafo is ideaal om 32 Volt te maken en die heb ik vast nog wel ergens liggen.
Goh, je wil helemaal niet weten wat er hier nog allemaal ligt  :D

Maar misschien ga ik voor mijn wissels toch iets anders te werk.......

grv Huub
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
CiteerMaar misschien ga ik voor mijn wissels toch iets anders te werk.......

hoe ga jij het dan doen?


Nog even voor de goede orde, zou ik graag willen weten:
- wie heeft er nu een schakeling die naar behoren werkt?
- welke wissels werken daarmee goed?
- welke spanning heb je na gelijkrichting?
- welke capaciteit zijn de Elco's?

dan zorg ik er voor dat het in de wiki wordt bijgewerkt.

groeten,
Hessel

Re:Multi-color LED en wisselschakeling
32 Volt en 1000 uF voor M-wissels
28 Volt en 1000 uF voor C-wissels

en natuurlijk werken de C-wissels ook op 32 Volt
ruim 32 Volt krijg je als je een 24 Volt-trafo neemt en gelijkricht.
Het luistert niet zo nauw, een paar Volt meer maakt weinig uit.

Gezien de prijzen van elco's bij Dick Best zal het wel niet zo'n probleem zijn.....
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewCat&catId=197
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Ik heb geen extra transfo meer liggen. Kan iemand een geschikte transfo (bv op Conrad) aanbevelen voor die M schakeling?
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
ik heb voor mijzelf twee oude HP-printer adapters. die dingen leveren 16 en 32 Volt gelijkstroom.

als je op marktplaats of speurders de oudste HP printer uitzoekt, heb je voor 5,00 à 7,50 een prima voeding, de secundaire stekker knip je er af, kroonsteentje er aan en je kunt los! de printer gooi je weg.

groeten,
Hessel
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Kan je me helpen om het schema uit te bereiden met reedcontacten?

De bedoeling is om met een schakelaar en 2 leds de wissel manueel te schakelen. Als de trein in tegenovergestelde richting de wissel oprijdt, moet de wissel 'mee lopen'. Dat laatste wil ik realiseren met reedcontacten.

Hoe kan ik dit integreren in het schema?

Ivan
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
als je bistabiele relais gebruikt, kun je de schakelcontacten van het relais gebruiken, in plaats van de schakelaar in het schema.

wat ook nog kan is om een "gewoon" relais te gebruiken, en dat met een schakelaar 'AAN' of 'UIT' te zetten.

wil je automatiseren met relais (zo doe ik het ook) dan sluit ik de schakelrails of reedrelais of schakelcontacten altijd op een bistabiel relais aan en daarop weer een "gewoon" relais.
het schakelcontact in de rails wordt aangesloten op de "SET" of "RESET" van het bistabiele relais.

als je daarnaast nog 'knopjes' gebruikt, neem dan momentschakelaars, altijd aansluiten op het bistabiele relais set of reset.

hoop dat het duidelijk is, het is ook een keuze die ieder voor zich moet maken, maar ik heb wel goede ervaringen met wat ik net beschreven heb.

groeten,
Hessel.

Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Hierbij mijn testresultaten t.a.v. CDU schema 2 van de Wiki:

Voeding: Velbert KFV NG55 24VDC 15VA
Wissel: Märklin 5202 Links
Weerstanden: 2x 1kΩ en 2,2kΩ draadgewonden 5,0W
LED's: 2x 5mm diffuus rood

Gemeten voedingsspanning: 27,3V DC
Zowel een condensator van 2200μF als een van 1000μF werkten
prima. Bij een schakelfrquentie van 1x per seconde volgen de
wisselspoelen perfect. Tot zover mijn test bevindingen.
Ook nog een test gedaan met condensatoren van 470μF.
Hierbij viel het op dat één spoel wel telkens reageerde, waarbij
de andere wel een puls kreeg maar niet voldoende om de wissel
om te schakelen.  :help:

Conclusie: er zullen condensatoren van 1000μF door mij gebruikt
gaan worden voor de CDU's. Bij deze werkte de schakeling naar
tevredenheid.

Groeten,

Erik.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Erik,

Hoe sluit je de verlichting aan obv je testopstelling?

Ik begrijp dat je de 2 blauwe draden aan de schakelaar koppelt en de gele aan de schakeling. Om de verlichting te laten branden, heeft de wissel nog massa nodig.

In een "normale" opstelling sluit je de blauwe, gele en massa aan aan een afzonderlijke tranfo om je "rijtranfo" niet te overbelasten. Zeker als je met het MS wilt rijden op M rails.

In deze opstelling zijn je rijtranfo en verlichtingstranfo gekoppeld aan de massa van de rails en zou de verlichting van de wissels moeten werken.

Maar deze schakeling heeft gelijkspanning nodig. Ik veronderstel dat je de massa van de verlichtingstranfo (gelijkspanning) en van de rijtranfo (wisselstroom) niet beide op de rails mag zetten.

Welke oplossing pas je dan toe?

Ivan
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Dag Ivan.

Citaat van: eulaersivan
Hoe sluit je de verlichting aan obv je testopstelling?

Ik begrijp dat je de 2 blauwe draden aan de schakelaar koppelt en de gele aan de schakeling. Om de verlichting te laten branden, heeft de wissel nog massa nodig.
Ik neem aan dat je hiermee de wissellantaarn bedoeld.

Tja, hierin geeft de Wiki geen oplossing en eerlijk gezegd
heb ik die ook (nog) niet! Kun je zomaar ongestraft de massa
van een AC voeding (de rijspanning) koppelen aan een
(andere) DC voeding (de CDU-stuurspanning) en wat
voor invloed heeft dit op de rijspanning?

Er is natuurlijk wel een oplossing, maar daarvoor moeten de
wissels aangepast worden: een aparte draad voor de wissel
lantaarn en de verbinding tussen spoelen en lampje verbreken.
Niet voor iedereen een wenselijke, of zelfs mogelijke oplossing.

Ik heb helaas de proefopstelling al weer afgebroken . . . .  :confused:
Terug naar de werkbank dus, je wordt bedankt! :wink:
Had je die vraag niet wat eerder kunnen stellen? :mrgreen:
"U hoort nog van ons . . . . ."

Groeten,

Erik.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Je mag gerust twee stroomkringen koppelen aan één gemeenschappelijke massa. Dat gebeurt bij de bovenleiding ook. 
Zolang je de andere pool maar niet aansluit want dan schakel je de voedingen parallel en dan krijg je wel problemen.
Het enige waar je wel op moet letten is dat de massa de stroom voert van beide stroomkringen. En deze is dus groter als in één van de stroomkringen. Maar als de massa degelijk uitgevoerd is, kan dit geen kwaad.
De ene stroomkring mag wisselstroom en de andere met gelijkstroom werken.

MAAR LET OP : ALLEEN DE MASSA MAG GEMEENSCHAPPELIJK GEBRUIKT WORDEN.

groetjes
Henk
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Henk heeft het helemaal goed.
voedingen mogen altijd aan 1 kant aan elkaar worden verbonden. je moet denken aan stroom kringen. als de kring is onderbroken, kan er geen stroom door. hierdoor blijft de rijstroom dus gescheiden van de stroom door de wissels en de stroom door de wissellantaarn.

volgens mij moet de gele draad worden verbonden met de min van de CDU-schakeling. dan gaat de wissellantaarn branden.

nog even voor Erik: ik neem aan dat je begrijpt dat de weerstanden voor deze schakeling gewoon koolstof 1/4 Watt mogen zijn! er loopt bijna geen stroom doorheen.

leuk schakelaartje trouwens.

groeten,
Hessel.

Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Ha die Hessel.

Citaat van: de Hoeve op maandag 07 maart 2011, 21:51:14
nog even voor Erik: ik neem aan dat je begrijpt dat de weerstanden voor deze schakeling gewoon koolstof 1/4 Watt mogen zijn! er loopt bijna geen stroom doorheen.

leuk schakelaartje trouwens.

Aangezien lezen mij beter afgaat dan kleuren herkennen (jaja ik ben kleurenblind  :cool:)
heb ik een apart bakje met weerstanden zonder kleurcodering, waarop de waarde
staat aangegeven middels tekst, dat zoekt voor mij een stuk makkelijker . . . .
Heb nog zat 'normale' weerstanden, maar dat wordt meten of vragen (naar de
kleuren) en in beide had ik geen zin tijdens het maken van de testopstelling!
Over het algemeen zijn de exemplaren voorzien van tekst vermogensweerstanden,
maar dat mag de pret niet drukken, de werking blijft hetzelfde.
Wel ideaal voor een testopstelling en dat geldt ook voor het leuke schakelaartje :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Ik heb ook eens getracht om de tekening te volgen en een eerste proefprintje te maken. Zaterdag was al het soldeerwerk gelukt, maar het printje wilt niet werken.

Deze ochtend heb ik dan de schakelaar vervangen door een ON/ON schakelaar (ik had eerst een momentum schakelaar gebruikt). Groot was mijn vreugde dat de wissel omsprong. De leds gaven echter niets.

Evenwel na een aantal pogingen (die lukten), de stroomstekker uit getrokken en terug ingestoken. Er werkte niets meer. Na wat gepruts ging de wissel dan toch consequent naar 1 richting, maar niet naar de andere. Ondertussen is alles weer dood, en wilt er niets werken. Bij mijn weten heb ik niets meer veranderd. Ik heb ook alles 10 keer nagezien: schema is volgens mij correct gevolgd en alles is goed (denk ik toch) gesoldeerd. Ook de multimeter duidt aan dat het goed gesoldeerd is.

Dus 2 problemen:
- leds hebben nooit gewerkt
- wissels gingen eerst om, daarna niets meer

Dit zijn de gebruikte componenten:
- 2 x weerstand van 1K
- 1 x weerstand van 2,2K
- 2 x condensator van 1000nF en 50V
- 1 x ON/ON schakelaar
- transfo van HP die 35V gelijkstroom geeft
- M rail wissel

Kan iemand me op weg helpen om de fout op te sporen? Mij lijkt het evenwel moeilijk op basis van deze foto's. Als dit niet zou lukken, is er een "Chinese vrijwilliger" in de zaal waar ik het hele pak (inclusief testwissel, printplaat en transfo) naar kan sturen met de post die voor mij de fout kan opsporen en me op weg kan helpen om het juist te doen?

Tx voor je hulp

Ivan

Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Ik denk dat 35V= een beetje te hoog is geweest en dat nu de led's dan wel iets ander is doorgebrand 8o


Hmmm.. topic nog een keertje door gelezen moet volgens de kenners kunnen maar als ik met 35v met een 2v led de voorschakelweerstand wil berekenen geeft de calculator aan dat het "spul" veel te heet wordt???
Ik weet het zo ook niet meer.. Die M-Wissels blijven toch een probleem geven met een schakelpaneel!!!!