Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Multi-color LED en wisselschakeling

Gestart door linuxer zaterdag 19 februari 2011, 11:02:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Multi-color LED en wisselschakeling
Mijn vraag is de volgende:

Voor een wisselschakeling zonder eindafschakeling (m-rails) zoek ik een oplossing om op basis van puls schakeling een multicolor-led van kleur te laten veranderen afhankelijk van de wisselstand en deze te laten branden na bediening. Ik lees over diverse oplossingen met relais etc. maar in mijn beleving moet dit toch makkelijker kunnen.

Ik heb geen verstand van electronica maar een transistor dient om elektronische signalen te versterken of te schakelen. Het moet toch mogelijk zijn om de puls die je geeft om de wissel te schakelen blijvend electronisch vast te houden tot de andere puls het geheel om schakeld. Dat principe is nodig om de led van kleur te laten veranderen.

Ik weet dat dit niet conform de terugmeldeisen van veel spoor/forum gebruikers is maar dat is alles wat ik wil. Mocht het een keer voorkomen dat de wissel anders staat dan het led (omdat er storing optreedt) dan zal mijn modelwereld niet vergaan.


Wie kan me helpen met een begrijpelijke (simpele) oplossing?
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Dit is reeds terug te vinden in de Wiki:

http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:wissels_schakelen_met_een_cdu

De derde schakeling kan je gebruiken en je hoeft dan ook niet van die dure M* schakelblokken te hebben.

Verder ben je ook nog helemaal beveiligd tegen uitbranden van de spoelen.

Je gebruikt dus per wissel 1 schakelaar met twee ruststanden.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Huub, ik ga het nog eens bekijken. Eerder snapte ik dit niet helemaal en begreep ik dat je je wissels moest aanpassen.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
moet je toch ook eens naar dit draadje kijken:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27608.msg477362#msg477362

Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: linuxer op zaterdag 19 februari 2011, 22:11:58
Huub, ik ga het nog eens bekijken. Eerder snapte ik dit niet helemaal en begreep ik dat je je wissels moest aanpassen.
Dat geldt voor die krengen met die eindschakelaars, dus voor C- en K-rails.
Bij M-rails zit die rommel er niet in !
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: chester2203 op zaterdag 19 februari 2011, 23:33:14
moet je toch ook eens naar dit draadje kijken:

@chester2203: Deze had ik nog niet gevonden. Veel nuttige info maar nog niet DE oplossing.

Citaat van: huub op zondag 20 februari 2011, 02:10:28
Dat geldt voor die krengen met die eindschakelaars, dus voor C- en K-rails.

@huub: Dus als ik het goed begrijp wil dat met m-rails niet eens lukken?
______

Daarnaast heb ik nog een bijkomend probleem. Als ik moet gaan werken met gelijkstroom dan "bijt" dat mijn plan om zowel handmatig als (analoog) automatisch te gaan rijden. Als ik vanuit een schakelrail met blauw wissels ga schakelen die op gelijkstroom staan aangesloten heb ik geen lantaarnpaalltjes meer nodig ben ik bang.

Had ik vroeger maar een ander vak gekozen dan had ik nu minder problemen op dit gebied (maar ergens anders :) ).
Re:Multi-color LED en wisselschakeling

Met M-rails is er GEEN probleem !

Maar nu komt er plotseling een tweede besturingsmogelijkheid bij ?
Dat gaat natuurlijk niet met deze schakeling.

Eerst precies weten wat er allemaal mee moet is het devies......

grv Huub
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: linuxer op zondag 20 februari 2011, 08:56:21
Citaat van: chester2203 op zaterdag 19 februari 2011, 23:33:14
moet je toch ook eens naar dit draadje kijken:

@chester2203: Deze had ik nog niet gevonden. Veel nuttige info maar nog niet DE oplossing.

Citaat van: huub op zondag 20 februari 2011, 02:10:28
Dat geldt voor die krengen met die eindschakelaars, dus voor C- en K-rails.

@huub: Dus als ik het goed begrijp wil dat met m-rails niet eens lukken?
______

Daarnaast heb ik nog een bijkomend probleem. Als ik moet gaan werken met gelijkstroom dan "bijt" dat mijn plan om zowel handmatig als (analoog) automatisch te gaan rijden. Als ik vanuit een schakelrail met blauw wissels ga schakelen die op gelijkstroom staan aangesloten heb ik geen lantaarnpaalltjes meer nodig ben ik bang.

Had ik vroeger maar een ander vak gekozen dan had ik nu minder problemen op dit gebied (maar ergens anders :) ).

Goedkoop monostabiel relais schakelen dat dan die gelijkstroom schakelt...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: minitreintje op zondag 20 februari 2011, 15:33:15
Goedkoop monostabiel relais schakelen dat dan die gelijkstroom schakelt...

Dit ziet er heel eenvoudig uit, maar met mijn beperkte kennis van zaken is dit een uitdaging!
Zou je me hiermee wat meer opweg willen helpen Dylan?
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Ja en ik kijk stiekum mee is dat goed!!! 8)
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Voor hen die dit "verstaan". Zou dit een mogelijke oplossing kunnen zijn?




Enige uitleg:

Als je een van de twee knoppen indrukt zal de led in de optocoupler oplichten en de transistor doen geleiden, deze stuurd op zijn beurt de 4001 (een nor poort) aan, de eerste twee poorten staan als flip_flop geschakeld, de laatste twee worden gebruikt als inverter zo licht ook de led op die bij de desbetreffende schakelaar hoord.

Re:Multi-color LED en wisselschakeling
heb hier een plaatje  van de 4001
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Hoi,

je hebt het mis dat de wissels moeten worden aangepast als je de wiki schakeling gebruikt.
bij schakeling 3 zijn er 6 componenten en een schakelaar of relais.

het relais sluit je aan op een schakel-rail en de rest gaat van zelf. heb je een gelijkstroom relais (dus de stuurstroom is dan gelijkstroom), geen probleem: een gelijkrichtbruggetje voor de relaisspoel en het is weer klaar.

door toepassing van relais kun je ook ingewikkelde schakelingen opbouwen met dioden. dus meerdere wissels schakelen met 1 schakelrail, of 1 wissel schakelen met meerdere schakelrails!

maak het niet te moeilijk! de wikischakelingen zijn echt het eenvoudigste wat ik kan bedenken.

groeten,
Hessel.


Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: de Hoeve op maandag 21 februari 2011, 20:54:29
maak het niet te moeilijk!

Die laatste opmerking hou ik goed in gedachte Wessel.
Ik zie door de bomen het bos niet meer :)
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
wat is er dan mis met schakeling 3? die is toch eenvoudig?
of wil je nòg eenvoudiger?
of snap je schakeling 3 niet?

hessel.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: de Hoeve op maandag 21 februari 2011, 21:27:03
wat is er dan mis met schakeling 3? die is toch eenvoudig?
of wil je nòg eenvoudiger?
of snap je schakeling 3 niet?

hessel.

Ik heb die schakeling gebouwd alleen die werkte niet naar behoren. Moesten de elco's zodanig verhogen om de wissel goed om te laten gaan dat het weer een gevaar voor de spoel werd.
Zie het draadje wat ik hiervoor genoemd hebt.... Of ik heb wat verkeerd gedaan weet alleen niet wat !! help!
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Zou het niet nog simpeler worden door dubbelpolige schakelaars te gebruiken ?
Zodoende heb je geen opto's meer nodig. (scheelt weer wat eurootjes bij meerdere wissels)

Wat kost zo'n schakeling nou gebouwd per wissel ?
En je moet dus duo-LEDs gebruiken met 3 pinnen ?
Als je een LED gebruikt met 2 pinnen, die van kleur wisselen door de stroom-richting om te draaien, kan je met één pin van een MCU, een duo led aansturen.
(één kant van de LED aan 2,5 V met een kleine weerstand bij (afhankelijk van het verbruik/stuurstroom van de LED), en de andere pin aan één MCU pin.
Door die MCU pin naar GND te trekken, heb je de ene kleur ingeschakeld, door de MCU pin naar +5V te brengen, schakel je de andere kleur in.

Ik wil eventueel wel een schemaatje tekenen om meerdere wissels met één MCU aan te sturen. (PIC 16F877 ofzo)
'k wil er zelfs eventueel een HEX-file voor schrijven ook :-)

groeten,
Kris
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: linuxer op maandag 21 februari 2011, 11:28:24
Voor hen die dit "verstaan". Zou dit een mogelijke oplossing kunnen zijn?




Enige uitleg:

Als je een van de twee knoppen indrukt zal de led in de optocoupler oplichten en de transistor doen geleiden, deze stuurd op zijn beurt de 4001 (een nor poort) aan, de eerste twee poorten staan als flip_flop geschakeld, de laatste twee worden gebruikt als inverter zo licht ook de led op die bij de desbetreffende schakelaar hoord.




Ik heb effies gegoogled en deze schakeling excl. schakelaar kost 3,10 euro per wissel ik heb dan wel gewoon 2 leds gerekend. Evt komen daar dan nog de kosten van het maken van een printje bij.

Citaat van: sn00zerman op dinsdag 22 februari 2011, 15:25:28
Zou het niet nog simpeler worden door dubbelpolige schakelaars te gebruiken ?
Zodoende heb je geen opto's meer nodig. (scheelt weer wat eurootjes bij meerdere wissels)

Wat kost zo'n schakeling nou gebouwd per wissel ?
En je moet dus duo-LEDs gebruiken met 3 pinnen ?
Als je een LED gebruikt met 2 pinnen, die van kleur wisselen door de stroom-richting om te draaien, kan je met één pin van een MCU, een duo led aansturen.
(één kant van de LED aan 2,5 V met een kleine weerstand bij (afhankelijk van het verbruik/stuurstroom van de LED), en de andere pin aan één MCU pin.
Door die MCU pin naar GND te trekken, heb je de ene kleur ingeschakeld, door de MCU pin naar +5V te brengen, schakel je de andere kleur in.

Ik wil eventueel wel een schemaatje tekenen om meerdere wissels met één MCU aan te sturen. (PIC 16F877 ofzo)
'k wil er zelfs eventueel een HEX-file voor schrijven ook :-)

groeten,
Kris


Hoho je gaat wel een  beetje snel Ik denk dat ik ook namens Peter spreek . Alles is goed als het maar werkt en relatief simpel en te betalen is . Bij mij gaat het om +/_ 25 wissels en bij Peter weet ik niet precies...
Kris onze hoop is op jou gevestigd....
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: chester2203 op dinsdag 22 februari 2011, 15:53:55
Hoho je gaat wel een  beetje snel Ik denk dat ik ook namens Peter spreek . Alles is goed als het maar werkt en relatief simpel en te betalen is . Bij mij gaat het om +/_ 25 wissels en bij Peter weet ik niet precies... Kris onze hoop is op jou gevestigd....

Net thuis en wordt aangenaam verrast door deze berichten. Al gaat het inderdaad wel wat snel allemaal voor een leek :) Op dit moment 21 wissels in mijn baan (zal ook niet snel meer veranderen). Mogelijk vormt je bestaande schakeling voor ons een optie (site) maar weet natuurlijk niet of die over te nemen is en of e.e.a. in te passen valt binnen onze plannen. Eerst eten en dan maar eens laten landen :)
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: sn00zerman op dinsdag 22 februari 2011, 15:25:28
Zou het niet nog simpeler worden door .........
Kris,

Ik snap wat je zegt, maar begrijp het niet :) Gelukkig ben ik al wel uitgegaan van dubel polige schakelaars dus dat is een voordeel. Voor de rest ..... ik toon hier andermans denkwerk. Voor mij is dat *(@%^$(*&@. Je hebt inmiddels ook PB ontvangen.

Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat er een probleem is.
Nou die fase zijn we inmiddels voorbij :)
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Als ik het goed begrijp, werken zowel het 2de als het 3de schema met CDU's uit de wiki niet. Of heeft iemand die al wel aan de praat gekregen?

Ik wou net hetzelfde realiseren als @linuxer, ook met M rails. Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig naar de finale oplossing.

Mvg

Ivan
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: eulaersivan op woensdag 23 februari 2011, 12:54:18
Als ik het goed begrijp, werken zowel het 2de als het 3de schema met CDU's uit de wiki niet. Of heeft iemand die al wel aan de praat gekregen?

Ik wou net hetzelfde realiseren als @linuxer, ook met M rails. Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig naar de finale oplossing.

Idem hier. Ik was er wel van uit gegaan dat die schema's van de Wiki werken . . . . .  :(

Groeten,

Erik.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Waarom gebruiken jullie eigenlijk schakeling 3? daarvoor moeten toch de wisselspoelen van elkaar worden losgekoppeld? is de 2de schakeling niet veel makkelijker?

Hessel.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Ik denk dat het ea door elkaar loopt  8o Ik heb het over schakeling 2 alleen in het begin s over 3 gesproken ??

de schakeling die ik geprobeerd heb is 2




en die ging niet echt lekker zeg maar... Het kan aan mij gelegen hebben hoor maar volgens mij heb ik het precies volgens het boekje gedaan ???
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Heeft al iemand de 4-voudige wisselmelder module van Tams (zie http://bit.ly/gezQje) geprobeerd?

Volgens de beschrijving is dit ideaal voor wat je wilt bereiken. Enkel nog uitbreiden met een drukschakelaar lijkt me.

Aangezien ik het wel een dure oplossing vind, ben ik zeer benieuwd of iemand anders een alternatief heeft gevonden. CDU schakeling 2 van de wiki zou moeten werken, maar niet door Frans. Heeft iemand anders een alternatief?

Ivan
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Ivan,


Die link doet het niet, heb je toevallig het conrad nummer ofzo ?
'k had namelijk eens graag geweten wat dat kost, en of het echt zo duur is :-)
Heb namelijk "iets" in de maak momenteel, wat exact doet wat het moet doen, lol !
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: chester2203 op donderdag 24 februari 2011, 19:01:44
Dit is het apparaat  wat hij bedoeld

http://shop.conrad.nl/hobby/modelspoor/elektronica/analoge-modules-overige/217337.html


Dit is het schema::



Echter de prijs vind ik nog al wat!!! 24 euri's is dus 6 euro per wissel....  :-(
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
 8o 8o 8o

Zeg, dit slaat alles hoor.......

Ik zal vandaag of morgen de schakeling 2 of 3 wel even opbouwen en dan berichten hoe het gegaan is.

Grv Huub
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
24 euro voor 4 wissels, en ik dacht dat mijn schakeling met minder dan 15 euro per 7 wissels (ruwe schatting, maar ik zal er niet ver naast zitten) nog aan de dure kant was :-)
't wordt tijd dat ik ook wat bouwpakketjes op de markt breng :-)

allée, ikke slapen nu, ZZZZZzzzzzzzzzzz, tot morgen ...


groeten,
Kris
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
De CDU-schakeling uit de wiki werkt inderdaad niet zoals afgebeeld !
De elco's dienen minimaal 2200 uF te zijn (10x zo groot) wil een wissel fatsoenlijk om gaan.

Gebruikte voedingsspanning was 20 Volt trouwens, meer haalt mijn voeding niet.
Getest op een meegebogen C-rail-wissel met een spik-splinter-nieuwe wisselaandrijving.

Ik ga vanavond niet meer proberen met een M-rail-wissel ........

Wordt vervolgd .......

grv Huub
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Huub,

Bedankt voor je test. Ben benieuwd naar je vervolg
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Hallo,

De schakeling die ik ga gebruiken op mijn baan is de volgende,





Deze schakeling is ontworpen door Janus en Riny.

                                                                      Mvg. Bernard
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
ziet er goed uit echter wij gingen voor een schakeling zonder het bistabiel relais daar deze aardig aan de prijs zijn.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Hallo,

Is het niet mogelijk om je wissels met gelijkstroom te bedienen ? Ik heb recent een draadje gezien
wat ging over gelijkstroombediening van een ontkoppelrails.
Als dat met wissels ook kan, kun je de schakeling uit antwoord #10 gebruiken en kun je het opto-coupler
verhaal weglaten. Kost de schakeling je denk ik rond de ? 1,00 en uiteraard de kosten voor een gelijkstroomvoeding. De 4001 kan volgens mij max. 20 V hebben.


Alphons
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Als je dubbelpolige wisselschakelaars gebruikt,
(Rond de 25 euro voor 50 schakelaars op Ebay voor tuimelschakelaartjes die terugwippen naar de midden stand, en dubbelpolig (DPDT))
is er toch helemaal geen probleem ?
Je hebt zowieso galvanische scheiding tussen je indicatie-panelen en je wissels.
Of je wissels dan gelijkstroom of wisselstroom zijn, maakt niks uit.


groeten,
Kris
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: Marklinzolder op vrijdag 25 februari 2011, 08:22:54


Volgens mij is in dit schema de gelijkrichtbrugcel verkeerd aangesloten. De LED zal nooit branden. ( + brugcel is aangesloten aan kathode LED).

Ook kan de losse diode tussen de brugcel en weerstand in serie met de duo-LED weggelaten worden. De stroom kan nooit verkeerd door de LED gaan lopen.

groetjes
Henk
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Citaat van: huub op vrijdag 25 februari 2011, 00:33:40
De CDU-schakeling uit de wiki werkt inderdaad niet zoals afgebeeld !
De elco's dienen minimaal 2200 uF te zijn (10x zo groot) wil een wissel fatsoenlijk om gaan.

Gebruikte voedingsspanning was 20 Volt trouwens, meer haalt mijn voeding niet.
Getest op een meegebogen C-rail-wissel met een spik-splinter-nieuwe wisselaandrijving.

Ik ga vanavond niet meer proberen met een M-rail-wissel ........

Wordt vervolgd .......

grv Huub


M-rail-wissel:

Lijkt minder sterk om te slaan.
Hogere voeding toegepast, ca 38 Volt en de elco's kunnen een stuk kleiner worden, maar toch liefst 1000 uF.
De weerstand dient ook aangepast te worden en de laadtijd van de elco's loopt hoog op, meer dan 10 seconden.

Kortom ik ben niet gelukkig met de schakeling tot nu toe.

Grv Huub
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Precies en dit was zo'n beetje het zelfde als mijn bevindingen helaas!!!
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Heren,

ik heb een proefopstelling gebouwd voor schakeling 2 van de Wiki.

ik schakel hiermee de beruchte peco wisselspoelen, met veertje (deze maakt de wissel vrij moeilijk omzetbaar). deze spoelen hebben 4 à 5 Ampere nodig om te schakelen.

de voeding die ik gebruik is 32 Volt gelijkstroom (gemeten = 31,4V)
een gelijkricht brug
twee weerstanden van 120 ohm
twee condensators van 1000uF/40V

ik heb voor het gemak de LED's en de schakelaar even weggelaten. deze schakeling werkt, al merk ik dat de laadtijd van de condensators lang is, ongeveer 30 seconden.
met volle lading, is de spanning op de condensator 30.7V.

als ik de wisselspoelen bekrachtig, gaan ze om met een ferme tik.

ik kan nu geen testen met een Märklin wissel doen, maar die zullen toch aanzienlijk minder energie vragen dan de Peco's.

ik heb nog wel wat Roco en Fleischmann wisselstellers liggen, maar die durf ik niet op 32 V te schakelen. daarom voed ik de schakeling in dat geval met 16V=. Ook dan schakelen ze met een ferme tik.

groeten,
Hessel

Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Dat zijn min of meer dezelfde bevindingen, maar ik gebruik dan Märklin wissels.
De oude M-railwissels hebben iets meer power nodig dan de C-railwissels.

De M-railwissels slaan inderdaad fatsoenlijk om bij 35 Volt en elco's van 1000 uF zoals ik al vertelde.
Ga je er minder aan hangen dan wordt het al twijfelachtig, dus niet doen want daar krijg je vroeg of laat een keertje spijt van.

Alleen de opmerking dat M* wissels aanzienlijk minder energie nodig hebben klopt niet.

Toch maar WIKI een beetje aanpassen ?

grv Huub
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
ja, misschien de wiki aanpassen. eerst nog wat meer weten.

heb jij misschien een foto? de condensators moeten niet qua afmetingen te groot worden en te duur worden, want dan is het voordeel van zo'n eenvoudige schakeling weg.

heb je de condensatorspanning ook al eens gemeten wanneer je een M* trafo aansluit van 16V~ ? ik heb nu geen LED's er tussen. zou dat het probleem zijn?

ik merk wel dat een voeding van 32V= voordelen biedt. ik heb een adapter van een oude HP printer in gebruik.

de M* wissels gebruiken toch geen 4 Ampere? hoogstens 1A denk ik.

Hessel
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Tja, maar het grote voordeel blijft: nooit meer uitgebrande spoelen  :important:
Dat alleen al maakt het interessant.

Ik heb de Philips labvoeding gebruikt (PE1539), maar die haalt maar 20 Volt en dat is duidelijk te weinig.
(Als ik de stroom op ca. 1,6 A begrens trouwens, dan gaat de CC-led niet meer aan)
Voor de puls is e.e.a. niet goed genoeg naar mijn zin, dus even provisorisch een lichtnetadapter in serie gebruikt om de spanning op te krikken. Die kwam rond de 37 Volt te liggen.
Nu kunnen de elco's terug naar 1000 uF, de spoelen hebben genoeg puf bij die spanning.

Als je er trouwens Leds tussen zet, wordt de spanning een paar Volt minder hoog op de elco's.
Om een acceptabele laadtijd te krijgen zal de laadstroom wel wat hoger moeten worden dan 20mA, maar dat had je zelf al gezien.

Kortom:
Bij M-rails is een iets hogere spanning gewenst dan bij C-rails
De elco's zullen toch 1000 uF moeten zijn

grv Huub
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Hallo Huub!

jij hebt dus ook een gelijkstroom voeding. maar besef wel dat een M* trafo van 16V~ wel 22V= levert!
met LED zou je verwachten dat er 2V minder op de condensator komt. Dit kan opgelost worden met een extra weerstand over de LED.

de al bestaande laad-weerstand wordt berekend door U/20mA. Heb je dus 30V voeding, dan is R=1K5.
bij 1000uF is de laadtijd dan 3 x 1K5 x 1mF = 4,5 s. dit is aanvaardbaar want dan kun je iedere 2,25 seconden een wissel-opdracht geven. met deze frequentie moet je oppassen met oververhitting van de spoelen!

is de voeding 22V, dan is R = 1K voor dezelfde eigenschappen.

20mA is het verbruik van de schakeling. er kunnen dus 100 wissel-schakelingen worden aangesloten op een 2A trafo.

groeten,
Hessel.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Hessel,

Natuurlijk is het mogelijk om die 2 Volt v/d led weg te werken, maar dan gaat de led wel uit en het ging nou net om de indicatie.
Er is dan wel de mogelijkheid om de leds van uit een andere, lagere voedingsspanning te voeden.
Dan kan je alle kanten op, kost een extra weerstand en diode, is dus te overzien.

Nog effe over nadenken (tijdens het eten  :D)
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
nee, dat klopt niet!
als je een weerstand over de LED heenplaatst, zal de condensator nog verder worden opgeladen wanneer de LED niet meer geleidt. de laadstroom heeft dan een bypass.

de LED brandt in de tak die ontladen is en niet geladen wordt!

groeten,
Hessel.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Weestand van
M-wisselspoel 30 Ohm (geen eindafschakeling)
C-wisselspoel 12 Ohm (tot een piek van 1,8A)
K-wisselspoel 15 Ohm

Mvg,
Peter
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Ik heb lang geleden een test gedaan of de impedantie van de spoelen van een M-wissel wijzigt afhankelijk van de stand van de wissel. Dit blijkt zo te zijn. Als je een kleine hoogfrequente wisselspanning over beide spoelen zet, meet je een verschillende stroom.
Ik heb hier verder nooit meer iets mee gedaan, omdat hiervoor destijds veel electronica  nodig was. Misschien is dat nu eenvoudiger realiseerbaar.

groetjes
Henk
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
er zijn heel veel methodes om de wisselstand terug te lezen. maar het gaat in veel gevallen juist om de meest eenvoudige manier.

de manier die hier onderzocht wordt, maakt gebruik van een permanente schakelaar. dat heeft het voordeel dat je aan de stand van de schakelaar al de wisselstand ziet! zelfs zonder LED of lampje.

in de wiki wordt er nog een LED aan toegevoegd om de wisselstand te tonen op bijv. een schakelbord. LED's pas je ook toe als je de wissels dmv relais in de goede stand zet.

er is ook nog verschil in het lezen van de werkelijke wisselstand en het onthouden van het laatste commando. de schakeling waar het hier om gaat, is er één van het laatste type.
de wisselspoelen van Peco kun je uitbreiden met schakelaartjes, dan kun je de werkelijke wisselstand tonen.

groeten Hessel.
Re:Multi-color LED en wisselschakeling
Hoi!

dank je voor de info, Peter! de Peco's zijn 5 ohm!
deze waarden laten dus zien dat de spoelweerstand nihil is t.o.v. de gebruikte weerstanden in de schakeling.

ik heb de laadsnelheid van de schakeling verder zien verbeteren door een weerstand parallel aan de diode en weerstand te zetten van 2200 ohm, maar vergeet niet dat die stroom dus altijd door één van de twee spoelen loopt!

de schakeling verbruikt hiermee dus 20 + 10 = 30 mA bij een voeding van 22V= en LED-weerstand van 1K.

groeten,
Hessel