Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hoe bouw je decoder in

Gestart door alphons de vocht zondag 19 maart 2006, 11:17:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe bouw je decoder in
alphons de vocht
gast

Hoe bouw je decoder in
Beste lezers

Ik wil eindelijk overstappen in digitaal systeem, maar ben niet technisch. Heeft iemand heldere instructie voor ombouw analoog (3000 en 3300 series ) naar delta of eenvoudig digitaal (alleen rijfunctie)?
En als ik alleen rijfunctie decoder wens, maakt het dan uit of ik Delta of digitaal inbouw?

groet
alphons
Hoe bouw je decoder in
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Hoe bouw je decoder in
Hallo Alphons,

klik op de volgende link, over meer informatie over ombouw locs, met een hoogvermogens decoder. De aktie is reeds afgelopen, echter zijn de decoders nog overal in de handel te vinden.

Het belangrijkste is dat je decoders hebt, die naar het motorola formaat luisteren.

http://www.maerklin.de/produkte/guenstigwienie.php

Overigens is het zo dat bij de meeste motorola decoders zo dat alleen de rijrichting schakelaar vervangen wordt door een digitaal decoder.

met vriendelijke groet,

Walter
Hoe bouw je decoder in
alphons de vocht
gast

Hoe bouw je decoder in
Dank je Walter.
Inderdaad zeer interessante site.
Ik zal me eens verdiepen.

groet
alphons
Hoe bouw je decoder in
Inbouw is niet moeilijk. Vraag bij de verkooppunt als je een decoder koopt om de inbouwbeschrijving daar staat alles helder in.

Als je "alleen"maar de rijfunctie wilt gebruiken koop dan de decoders 66032. Dit is de delta decoder met 80 adressen en lichtfunctie die aanblijft ook als de trein stil staat (in tegenstelling tot de oude delta decoders met 15 adressen en licht uit bij stilstand).

Ik heb al vele locs omgebouwd tot ieders tevredenheid.

De goedkoopste plek waar ik ze meestal haal is bij modeltreinexpress (gewoon via internet bestellen). Ik haal ze meestal per vijf dan vallen zelfs de verzendkosten mee.
Hoe bouw je decoder in
alphons de vocht
gast

Hoe bouw je decoder in
Beste t. smit

Kun je me nog wat meer vertellen. Ik wil bijvoorbeeld oude loks uit de jaren 60 ombouwen. Sommige handelaren zeggen dat ik dan de motor moet vervangen. Als ik 'jouw' 66032 gebruik, is dat dan ook nodig, of kan dat in elke merklin lok worden ingebouwd.

En als ik deze decoder bestel bij modeltreinexpress, zit er dan een bescrhijving bij waar iemand die niets van elektriciteit weet mee uit de voeten kan?

groet
alphons
Hoe bouw je decoder in
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Hoe bouw je decoder in
alphons haal alstjeblieft geen decoders van M*, maar gewoon eens op www.conrad.nl kijken. Als je je motor niet ombouwd hoef je ook geen superdeluxe digitale aansturing van 60 euri Tientje voor de goedkoopste lijkt me iets beter voor de beurs (kun je 4 ombouwen voor de prijs van één deltadecoder).

groet Chris
Hoe bouw je decoder in
Alphons,

De 3000 is niet met de set waar Märklin mee stunten om te bouwen.
En met het tientjes werk (Tams) bij Conrad ben ik er met mijn ervaring ook niet erg over te spreken, maar goed dat is mijn mening.

Let goed op dat je weet welke decoder geschikt is voor welke motor.
Je hebt bij Märklin bij de ouder locs twee type motoren, 1 met schijf collector en 1 met trommel collector.
Voor beide types vond ik de Uhlenbrock 76-200 wel redelijk goed functioneren.
Deze heeft lastregeling, optrek/afrem vertraging, wisselende lichtfunctie, rangeerfunctie.
Ik dacht dat de prijs rond de ? 35,00 p/stuk zou kunnen liggen.
Misschien zijn er inmiddels wel weer nieuwere uit, dat weet ik even niet.

Het voordeel van deze decoder is multiprotcol dus Motorola en DCC.
Dan heb je (DCC) 28 stappen i.p.v. 14 (motorola).

Zo nodig heb ik wel een lijst liggen waar de 609xxxx Decoders van Märklin met welke loc wel of niet kunnen worden omgebouwd.
Ook de oudere types worden vermeld.

Ik zou gewoon via I-net heel veel zoeken en informatie proberen te zoeken.

Ik heb nu al mijn oudere locs (na ombouw) toch vervangen door echte digitale locs.
Reden: de goedkoperen decoders vielen mij toch wat tegen.
Als ik reken wat ik destijds voor diverse locs heb gegeven plus de kosten van decoders kun je naar mijn mening net zo goed andere locs zoeken, en dan ben je net zoveel kwijt.

Voorbeeld:
Ik koop een loc over voor +/- ? 100,00, ik koop er vervolgens een 609xxx decoder van Märklin ? 100,00 tot ? 135,00.
Samen opgeteld ? 235,00 excl. de inbouwkosten als je dit niet zelf zou kunnen.
Want let op, Märklin geeft alleen garantie als het door een dealer is ingebouwd, dus doe je het zelf en het gaat fout, Tja ????

Dus voor dat bedrag koop je leuke locs.

Maar mijn mening is geen wet hoor, alleen een weerklank van mijn ervaring die mij dus is tegengevallen.
Hoe bouw je decoder in
Lid sinds: 2006

offline
Hoe bouw je decoder in
Alphons,

Heb je enige soldeerervaring en kun je omgaan
met een multimeter (voltmeter)?

De Tams LD-W-3 voor ? 9,95 is een redelijk alternatief
om de 3000 om te bouwen, maar verwacht geen geweldige
rij-eigenschappen. Daarbij kan programmeren met een
mobilestation voor een beginner lastig zijn.

De Uhlenbrock 76200 (? 29,95) is een goed alternatief en
deze heeft ook een geluids-interface.

Verder zijn er natuurlijk veel ombouw berichten op internet te vinden b.v.:

http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/motorola/maerklin_3000er/maerklin_3000er.html
voor de 3000 met Tams LD-W-3

Succes en groet,
_
Jos
Re: Hoe bouw je decoder in
bedankt voor deze tips   ga me decoder bestellen en mijn locje ook ombouwen   weet nu zeker dat t werkt  :)
Re: Hoe bouw je decoder in
Aliebengalie
gast

Re: Hoe bouw je decoder in
Kan en heeft iemand een lijst waar de locs opstaan met de decoders die voor die locs geschikt zijn.
Wil alleen orginale M* decoders gebruiken.
Heb een klein lijstje met stoomlocs,maar ook de elocs en diesels daar heb ik er nog wel een paar van,die ik graag tzt om wil bouwen.

Al vast bedankt voor Uw hulp.

Mvg: Alex
Re: Hoe bouw je decoder in
Welke digitale controller wil je gaan gebruiken.
Elke controller kan tegen woordig ook MM27 rijstappen aansturen behalve de oude Intellibox.

Het handigste is het gebruik van Esu onderdelen en decoders omdat die decoders met elke Marklin centrale te programeren zijn.

Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: Aliebengalie op maandag 15 december 2008, 19:23:30Wil alleen orginale M* decoders gebruiken.
Heb een klein lijstje met stoomlocs,maar ook de elocs en diesels daar heb ik er nog wel een paar van,die ik graag tzt om wil bouwen.
Waarom geen LokPilots ?, goed en goedkoper.

Mvg,
Peter
Re: Hoe bouw je decoder in
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: Freak op maandag 15 december 2008, 19:32:04
Citaat van: Aliebengalie op maandag 15 december 2008, 19:23:30Wil alleen orginale M* decoders gebruiken.
Heb een klein lijstje met stoomlocs,maar ook de elocs en diesels daar heb ik er nog wel een paar van,die ik graag tzt om wil bouwen.
Waarom geen LokPilots ?, goed en goedkoper.

Sterker nog, de Märklin mfx decoders zijn niets anders dan ESU producten.
Neem bijvoorbeeld de Märklin 60922, dit is een mfx decoder zonder sound en wordt zonder DC motor geleverd en kost UVP €99,95
Vergelijkbaar (zeg maar hetzelfde) is de ESU lokpilot V3.0 mfx (61600 of 61601 met 21 polige connector) en die kost nog geen €30,-.  :shock:
Dus voor de prijs van 1 Marklin decoder heb er ruim 3 van ESU. :o
Ik vraag me eigenlijk af wie er nog Märklin decoders koopt. :P
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: Kappa op maandag 15 december 2008, 20:10:55Ik vraag me eigenlijk af wie er nog Märklin decoders koopt. :P
Aliebengalie maar dat leertie snel af. :wink:

Merkentrouw heeft zo z'n grenzen.

Gr, Ben.
Re: Hoe bouw je decoder in
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
LokPilot 3.o MFX voor nog geen 30 Euries? :shock: :o
Waar? :P

mvg
Willem


Citaat van: Kappa op maandag 15 december 2008, 20:10:55
Citaat van: Freak op maandag 15 december 2008, 19:32:04
Citaat van: Aliebengalie op maandag 15 december 2008, 19:23:30Wil alleen orginale M* decoders gebruiken.
Heb een klein lijstje met stoomlocs,maar ook de elocs en diesels daar heb ik er nog wel een paar van,die ik graag tzt om wil bouwen.
Waarom geen LokPilots ?, goed en goedkoper.

Sterker nog, de Märklin mfx decoders zijn niets anders dan ESU producten.
Neem bijvoorbeeld de Märklin 60922, dit is een mfx decoder zonder sound en wordt zonder DC motor geleverd en kost UVP ?99,95
Vergelijkbaar (zeg maar hetzelfde) is de ESU lokpilot V3.0 mfx (61600 of 61601 met 21 polige connector) en die kost nog geen ?30,-.  :shock:
Dus voor de prijs van 1 Marklin decoder heb er ruim 3 van ESU. :o
Ik vraag me eigenlijk af wie er nog Märklin decoders koopt. :P

Re: Hoe bouw je decoder in
Aliebengalie
gast

Re: Hoe bouw je decoder in
Waarom alleen voor M* ????

Heb een nw centraal station gekocht.

Tja ik ben een beginner met het proberen van zelf ombouwen (alleen de kleinste en oudste lok die ik heb). Het voordeel is nu ff dat ik goedkoop aan een paar setjes compleet met motortje heb kunnen scoren. (60760).
Heb ook een adres waar ik goed en goedkoop andere decoders in kan laten bouwen.
Ik zal zeker kijken naar andere lokdecoders,maar zie even de bomen door het bos niet meer.
Heb er ook gelukkie totaal geen haast mee.
En er is hier gelukkig ook heel veel info voor te vinden.

Maar bedankt voor alle antwoorden en tips die jullie mij gegeven hebben.
Denk dat ik nog maar veel moet lezen over die dingen... :D

Bedankt allemaal.
Mvg: Alex
Re: Hoe bouw je decoder in
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
Alex,


Troost U, je bent niet de enige die nog veel te leren heeft op gebied van decoders.
Ik heb zowieso loc's gekocht waar al decoders inzitten, maar hier en daar wil ik ook wat "meer".
(telex koppelingen, werkende achteruitrijverlichting enz ...)
Een goeie raad: véél lezen over deze materie, op diverse sites.
(ook al wel eens de handleidingen zelf van diverse decoders doornemen, daar leer je ook veel van)
Ik heb vandaag bijna een hele dag zitten lezen, en begin stilaan bepaalde termen en begrippen
"door" te krijgen. En hopelijk kan ik einde van deze week zelf m'n eerste ombouw met hopelijk succes
melden op dit forum ;-)



succes,
Kris
Re: Hoe bouw je decoder in
Aliebengalie
gast

Re: Hoe bouw je decoder in
Kris.
Thanks en laat weten hoe je ervaring is geweest.
Ben erg benieuwd.
Veel suc6 gewenst bij je 1e ombouw.

Mvg: Alex
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: Willem E op maandag 15 december 2008, 21:22:37
LokPilot 3.o MFX voor nog geen 30 Euries? :shock: :o
Waar? :P

mvg
Willem

Effen buiten de deur kijken Willem...
61600 voor 29.99

61601 voor 29.99


En het kan nog goed koper...
61600 voor 27.90
61601 voor 27,90

Misschien kan het nog wel goedkoper, maar ik laat het er even bij...
Ik ben nl niet zo voor MFX.... :lol:
Re: Hoe bouw je decoder in
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: Willem E op maandag 15 december 2008, 21:22:37
LokPilot 3.o MFX voor nog geen 30 Euries? :shock: :o
Waar? :P

mvg
Willem

Je hebt toch ook internet en kent Ebay toch ook wel ????
Ik heb 4  voor ?27,90 p.. gekocht, in Duitsland welliswaar, kwam nog ?5,00 verzend bij.
Maar in Houten vind je ze, volgens diverse forumleden, ook onder de ?30,-.
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: Kappa op zondag 18 januari 2009, 13:24:44
Je hebt toch ook internet en kent Ebay toch ook wel ????
Ik heb 4  voor ?27,90 p.. gekocht, in Duitsland welliswaar, kwam nog ?5,00 verzend bij.
Maar in Houten vind je ze, volgens diverse forumleden, ook onder de ?30,-.

Nu wordt ik ook benieuwd welke ebayer dat is... :lol:
Re: Hoe bouw je decoder in
Ik veronderstel dat deze dan zonder geluid zijn ? Ook ik weet graag welke ebay verkoper dat is.
Re: Hoe bouw je decoder in
Zoekt en gij zult vinden, klik.
Re: Hoe bouw je decoder in
Gij zoekt en wij klikken :? :D
Re: Hoe bouw je decoder in
 :lol:
Re: Hoe bouw je decoder in
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
een ESU 52610 kost 25 Euro en op de beurs gaan ze voor 23,50 als je er 10 neemt. dan nog een passende ESU-magneet, ca 7-8 Euro en je kan beginnen.
deze set werkt prima in mijn (stok)oude loks. (heb geen 5-pol. anker gebruikt).

je kan de ESU 52610 ook nog met DCC aansturen, flexibel blijven......
dit kan NIET met de MFX-versie ESU61600 !

o ja, de ESU-magneten:

51960 voor grote schijfcollectormotoren - 3050, 3051, 3054 etc. etc.
51961 voor kleine schijfcollectormotoren - zoals de 3000, 3077
51962 voor trommelcollectormotoren - zoals 3082, 3084
meer info nodig ? gewoon vragen.....

opmerking: verder moet de lamphouder los van het chassis......
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: huub op zondag 18 januari 2009, 16:03:18
opmerking: verder moet de lamphouder los van het chassis......

Mag wel, hoeft niet:



Gr, Ben.
Re: Hoe bouw je decoder in
hoi alle, ik sta ook op het punt om lokpilot decoders in te bouwen ik zit nog te wachten op de permanent magneet.
gisteren wel mijn schienenbus 3016 uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, nu even een vraag bij de inbouw van de decoder moet dan ook de ukw drossel en de  bruine weerstanden ( ik noem ze zo maar mogelijk heten ze anders)   verwijderd worden.
en lamphouders die vast zitten op het frame moeten deze ook los ik lees hier diverse antwoorden op de een zegt wel omdat ze anders kortsluiting maken op de decoder.

ik hoor het graag

groejes Bert :P 
Re: Hoe bouw je decoder in
Kroko14253
gast

Re: Hoe bouw je decoder in
Hallo,

De UKW-drossel (dat blauw/grijze blokje) moet je eruit halen, ja. Daarvoor komen 2 andere spoeltjes in de toeleidingen naar de motoraansluitingen.
Bruine weerstanden?? Kun je misschien iets preciezer zijn of fotootje plaatsen?? Dat zou fijn zijn bij de identificatie van de delen die je bedoelt. Of geef aan waar ze precies zitten. Lamphouders mag je laten zitten (zie tekening boven) maar het is mooier als je ook deze vervangt door geïsoleerde exemplaren. Dan flikkert de verlichting niet.

Nog vragen??? Vraag maar raak.

Groetjes

Harry stipkes
Re: Hoe bouw je decoder in
Hoi harry debruine weerstandjes zitten bij de koolborstels en die 2 andere spoeltjes zoals je schreef zitten niet standaard bij de lokpilot v3 , moet je deze los
kopen en zo ja heb je hier soms een bestelnr van.

ik hoor het graag
groetjes Bert
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: Bert-1958 op maandag 19 januari 2009, 20:44:48
heb je hier soms een bestelnr van.
Marklin artikelnummer is 516520.

Je kunt ze ook in de electronica winkel kopen. Vraag dan naar smoorspoeltje van 3,9 uH (micro henri).

Gr, Ben.
Re: Hoe bouw je decoder in
nu nog mijn vraag moet dan nog  de huidige bruine smoorspoel (ik noem hem nu maar zo) verwijderd worden voor de nieuwe aan de motor, ik vind het toch vreemd dat dit niet in de beschrijving staat van esu ook op de tekening vindt je er niets van terug.

gr bert
Re: Hoe bouw je decoder in
Bert,

Wat jij bedoelt zijn condensatoren. Als het goed is zitten er drie, twee moeten er weg. Degene die moet blijven is gemonteerd tussen de twee koolborstels.

Gr, Ben.
Re: Hoe bouw je decoder in
hoi ben, bedankt voor je reactie, dan blijft deze zitten, nog even een aanvullende vraag deze smoorspoeltjes moeten deze geplaats worden? omdat deze ook niet in verpakking zitten van de lokpilot? of is het beter om ze wel te plaatsen.
gr Bert
Re: Hoe bouw je decoder in
Of ze nodig zijn is onderwerp van veel discussie. Ik plaats ze niet, mijn treinen lopen perfect zonder en de tv van de buurman blijft het gewoon storingsvrij doen. Maar mijn waarheid is niet de waarheid.
(Hoop niet dat nu een discussie onbrandt) :wink:

Als je ze toch wilt plaatsen zet je ze in de motordraden, in elke draad één tussen decoder en koolborstel.

Gr, Ben.
Re: Hoe bouw je decoder in
dan plaats ik ze niet, we wonen zoals ik zag in dezelfde provincie maar mocht je binnen kort storing hebben op je tv dan ben ik het mogelijk  :lol: :lol:
maar bedankt ik ben weer in stap verder in het digitaal verhaal, loop ik nog tegen problemen aan ik meld ik ze weer.

gr bert
Re: Hoe bouw je decoder in
hoi alle, vandaag mijn eerste decoder ingebouw lokpilot in mijn oude railbus, en nog gelukt ook.ik heb alleen even nog enkele vraagjes, mijn verlichting knippert bij stilstand maar dit had ik al gelezen die moet ik vervangen door geisoleerde.
ik heb een mobiel station naar wat omwandelen in het menu heb ik hem aan de praat gekregen, nu is mijn vraag kan ik nu ook mijn adres uitlezen hij werkt maar ik weet niet op welk adres.

gr bert
Re: Hoe bouw je decoder in
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: Bert-1958 op donderdag 22 januari 2009, 21:50:58
mijn verlichting knippert bij stilstand maar dit had ik al gelezen die moet ik vervangen door geisoleerde.

daarom had ik het vermeld, zie enkele berichten terug.
het aansluitschema zoals door Ben geplaatst gebruik ik niet.
er is een 2e versie waarin de lampjes of ledjes tussen de blauwe draad (+ voeding) en de betreffende schakeldraad zitten.
Re: Hoe bouw je decoder in
hoi huub, je praat over ledjes, ik neem aan dat het hier gaat om normale 3-5mm leds, die ik dan plaats met een weerstand en en diode of is deze diode niet nodig, ik las namelijk op het forum dat leds defect gingen door de wisselstroom.
of is het zo dat de decoder gelijkspanning geeft dan is deze diode niet nodig?
veel vragen maar ik begin net in het digitale tijdperk :P :P
gr Bert
Re: Hoe bouw je decoder in
Hallo Bert,

De diode is niet nodig als je aanstuurt via decoder (gelijkspanning). De weerstand uiteraard wel in serie met een led.

Gr, Ben.
Re: Hoe bouw je decoder in
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: Bert-1958 op vrijdag 23 januari 2009, 07:26:41
hoi huub, je praat over ledjes, ik neem aan dat het hier gaat om normale 3-5mm leds, die ik dan plaats met een weerstand en en diode of is deze diode niet nodig, ik las namelijk op het forum dat leds defect gingen door de wisselstroom.
of is het zo dat de decoder gelijkspanning geeft dan is deze diode niet nodig?
veel vragen maar ik begin net in het digitale tijdperk :P :P
gr Bert
Het antwoord staat er al !
verder maakt het niet uit of de led 3mm, 5mm of smd is, electrisch gezien zijn ze allemaal het zelfde.
behalve dan dingen zoals knipperleds natuurlijk.
Re: Hoe bouw je decoder in
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: huub op vrijdag 23 januari 2009, 00:27:25
Citaat van: Bert-1958 op donderdag 22 januari 2009, 21:50:58
mijn verlichting knippert bij stilstand maar dit had ik al gelezen die moet ik vervangen door geisoleerde.
daarom had ik het vermeld, zie enkele berichten terug.
het aansluitschema zoals door Ben geplaatst gebruik ik niet.
er is een 2e versie waarin de lampjes of ledjes tussen de blauwe draad (+ voeding) en de betreffende schakeldraad zitten.
Even voor de duidelijkheid, blauw is toch de - omdat die de draden van de lampen naar het loc-chassis vervangen? De lampen dus aansluiten met wit/geel en blauw?
(dit gaat dus over de LoPi3, vanmiddag ook 1 ingebouwd nl)
Re: Hoe bouw je decoder in
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
Het boekje van ESU is daar duidelijk in, ze gebruiken de gestandariseerde kleurcode vastgelegd in de NMRA DCC-norm.
Het boekje geldt voor alle Lokpilot V3 versies.

tussen haakjes vermeld ik de Marklin-kleuren:
Blauw is de gelijkspanningsaansluiting en wel de plus (oranje bij M*)
Wit is lichtaansluiting voorkant lok (grijs bij M*)
Geel is de lichtaansluiting achterkant lok ((geel bij M*)

de blauwe is dus de gezamelijke aansluiting en hieraan zitten alle verbruikers met hun plus-aansluiting. bij een led dus de anode. (niet vergeten een weerstand voor of achter de led in serie te zetten)
bij een lampje maakt het natuurlijk niet uit hoe je het aansluit, dit heeft geen plus en min.

het ligt er maar aan hoe je het noemt, maar blauw is echt de plus hoor !
ESU noemt het ook retourleiding, maar dat is een ongelukkige woordkeuze.

de schakeluitgangen zijn ook eigenlijk ingangen; de electrische stroom vloeit van + (blauw) door de verbruiker naar de betreffende schakeluitgang.

dus kort gezegd,  de verlichting van de voorkant van de lok zit tussen blauw en wit en de verlichting van de achterkant van de lok zit tussen blauw en geel.

dan zijn er nog 2 schakeluitgangen, groen en paars. hiervoor geldt het zelfde verhaal.

ik hoop dat het duidelijk is ?
anders doorvragen !

grv Huub
Re: Hoe bouw je decoder in
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
Ja, dat is volkomen duidelijk hoor, dat is ook zoals ik het ongeveer verwachtte. Blauw als retourleiding is op zich ook helder, in die zin dat je het dus moet zien als "retour" vanaf de decoderfuncties. Zal de lampjes straks nog even "flackerfrei" aansluiten, boel wegwerken, klaar :)
Re: Hoe bouw je decoder in
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: timtrein op zondag 01 februari 2009, 19:15:40
Blauw als retourleiding is op zich ook helder, in die zin dat je het dus moet zien als "retour" vanaf de decoderfuncties.

Nee nee, Tim, blauw is eigenlijk de gezamelijke stroomtoevoer voor alle gebruikers.
De gele, grijze en functie uitgangen schakelen naar de decoder retour (decoder massa of "-" ).

Dit heeft een reden, namelijk dat op een niet gebruikte maar "aan" geschakelde functieuitgang geen spanning staat en dus minder snel sluiting kan onstaan, mits je deze natuurlijk met de + (blauw) kontakt laat maken.
Dit alles is natuurlijk wel weer relatief gezien.
Re: Hoe bouw je decoder in
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe bouw je decoder in
Citaat van: Kappa op zondag 01 februari 2009, 22:43:03
Nee nee, Tim, blauw is eigenlijk de gezamelijke stroomtoevoer voor alle gebruikers.
De gele, grijze en functie uitgangen schakelen naar de decoder retour (decoder massa of "-" ).

Goh Ad,
wat kun je het toch weer goed formuleren  :D

ik wil er nog wat toevoegen:
wat in de volksmond 'min' genoemd wordt is eigenlijk 'nul' (bezondig ik mezelf ook regelmatig aan)

(in een symetrische voeding - zoals voor de elektuur-booster - heb je wel plus, nul en min).

in de decoder zitten transistoren (waarschijnlijk in een IC onder gebracht) die als schakelaar dienen. je moet je dus voorstellen dat er in de decoder 4 schakelaartjes zitten die verbinding kunnen maken met de nul.
deze schakelaars worden electrisch ingeschakeld, niet met 'mechanische druk op de knop'.
Dit zijn in feite 'open collector' aansluitingen en voeren geen spanning.

transistoren openen de mogelijkheid om heel snel te kunnen schakelen.
De verhouding tussen aan en uit kan je zelf instellen in een LOKPILOT.
Dit geeft een dim-effect; je kan zelf zo de verlichtingssterkte van leds of lampjes instellen.