Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

2 problemen met esu lokpilot servo decoders

Gestart door 3railkoen woensdag 16 februari 2011, 20:03:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 problemen met esu lokpilot servo decoders
hoi forum.. ik ben bezig met aansluiten van servos tbv wissel bediening. Ik gebruik esu switch pilot servo decoders en analoge servos.

probleem 1:    bij aanzetten baanspanning doet de servo (sommige .. niet allemaal) even een maximale uitslag... gevolg is dat het mechanisme waarmee ik met de wissel verbind losschiet want de normal uitslag is veel kleiner

probleem 2: soms staan de servos te jitteren in "rust" ... komt er dus een geluid uit en bewegen ze minimaal beetje .. net of ze dan nog steeds een soort instabiel stuursignaal krijgen ..  redelijk irritant


herkent iemand deze  problemen .. ?

ik heb de switchpilot servo decoder al een seperate 16v ac voeding gegeven (dus de servos worden niet meer uit de baan gevoed) ...  wat googlen en een belletje naar modelbouw winkel gaf aan dat het problem niet in de servo maar in de decoder te vinden is.... nu dacht ik dat esu goed spul is ...

iemand een idee... ?

mvg koen
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Hoi Koen,

Punt twee is een heel bekend probleem met de eerste batch van deze servo's (begin tot half 2010). Die zijn verkeerd geproduceerd en zijn totaal onbruikbaar voor modelbouwdoeleinden. Ik heb er meerdere gehad en ken de problemen dus goed.
De oplossing is ze terug te sturen naar de winkel waar je ze gekocht hebt of direct terug sturen naar ESU Duitsland. Dan krijg je nieuwe.

Probleem 1 kan een gevolg zijn van probleem 2.

Groetjes,
Menno
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Em, nu twijfel ik trouwens wel even. Gebruik je eigenlijk wel ESU servo's anders gaat bovenstaande verhaal niet op natuurlijk...

Groetjes,
Menno
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
hoi ik gebruik geen esu servos.. maar ik verwacht nie tdat dit eenservo probleem is ...
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
ik heb zojuist de externe voeding er weer afgehald en de switchpilot servo direct uit de baanspanning gevoed (achter de tams) en dan gaat het op zich goed ... het lijkt er dus op dat als kennelijk nog geen digitaal signaal staat op de baan en wel voeding op de servo decoder aan gaat het probleem onstaat.. ..

bij opstarten an het geheel gooi ik in  keer de spanning op zowel de tams / de trafo van de booster en de trafo van de switchpilot servo decoder... misschinen moet ik wat aa nde volgorde doen ??
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Een externe voeding zou geen enkel probleem mogen geven. Ik heb zo'n beetje elke wissels en gelijk spanning tussen de 12V en 18V er al aan gehad en geen problemen gehad (afgezien van de eerste generatie slechte ESU servo's dan). Nou moet ik zeggen dat ik wel ESU servo's gebruik.

Maar als jouw oplossing het probleem verhelpt, prima toch :)
Niet meer aankomen zou ik zeggen heheh :P

Suc6!

Groetjes,
Menno

Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
nou... een oplossing is het niet.. ik wil een externe voeding gebruiken.. maar wellicht moet ik iets aan de volgorde doen ..

1) tams aan (eigen netvoeding)
2) booster aan (trafo)
3) tams komt standaard op "stop"
4) tams op "go"
5) externevoeding (trafo) op switch piot servo decoders aan ..

morgen maar eens testen

meer ervaringen zijn welkom...


mvg koen
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Ik heb een ESU servo decoder gehad om te kijken wat het is. Zelfde probleem als beschreven kwamen ook bij mij voor.
De zelfde servo's geven op MBtronik servo besturing geen enkel probleem.
Het ligt er dus aan hoe de elektronica de servo aanstuurt bij inschakelen.
Voor mij geen ESU servo decoders dat was al snel duidelijk.
Voor MBtronik info en ervaring zie mijn draadje er over op forum.

Mvg, Johan
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
hoi, ik krijg via het esu forum berichten door dat gebruik van een trafo (dus AC)  tbv externe stroomverzorging van een esu switchpiot servo decoder (ondanks dat dat wel in de docu staat) niet goed werkt en mogelijkerwijs de decoder kan beschadigen.. ik heb inmiddels 1 decoder opgeblazen trouwens. Men raad daar aan alleen een gelijkspannings voedings bron te gebruiken als externe voeding.

aangezien hier niks over in de docu staat ben ik daar dus niet blij mee en probeer esu support zover te krijgen om een uitspraak te doen hierover..

to be continued
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Een goede middag Koen,

Ik had ook hetzelfde probleem met het opstarten.
Vanaf de aansluiting van een derde decoders en dus 12 servo's grote problemen.

Ik heb een aparte voeding gezet en toen ging het beter, het is nog niet volledig gedaan maar
is best te doen (heel klein beetje bewegen maar).
De voeding is een Titan transfo 16 volt 4 a wisselstroom.

Mvg

Olivier
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
bedankt olivier maar daar gaat het niet om.. ik heb al een probleem met enkele servos en een externe voeding dmv een trafo... op het esu forum adviseren ze sterk om geen trafo (dus ac) te gebruiken maar een dc voedinmg..

aangezien volgende de docu van esu gebruik ven een trafo supported is moet het m.i gewoon werken en hebben ze kennelijk een probleem met die decoders

anyways ..

ik hou een ieder op de hoogte

gr koen
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Ik zou zeggen, het moet aan de ESU-servo's zelf liggen.

Met servo's van "Modelcraft" geleverd door Conrad zouden deze problemen niet bestaan. Zie ook het baanbouwverslag van Arjan M elders op dit forum waarin hij ook uitgebreid ingaat op het gebruik van servo's in combinatie met de ESU-decoder.

Ik heb hier ook het e.e.a. liggen maar helaas nog steeds geen gelegenheid gehad hier een begin mee te maken. Gaat 1 dezer dagen wel gebeuren en dan hou ik je op de hoogte hoe het bij mij gaat.

Ik bestuur m'n baan-in-aanbouw sinds een paar dagen ook met de Tamscentrale.
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
hoi hans, ik heb geen esu servos, veel te duur m.i.

het is echt een probleem met de externe ac voeding van de servo decoder.. als ik het geheel op baanspanning aansluitr is er geen probleem

op het esu forum (esu.eu) beweren ze zelfs dat gebruik van een trafo als extere (ac) voedingbron je decoder kan opblazen .. ik heb inmiddels al 1 kapotte decoder.. maar ik probeer daar een uitspraak van esu uit te lokken..

gr koen
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Citaat van: 3railkoen op vrijdag 18 februari 2011, 13:34:18als ik het geheel op baanspanning aansluitr is er geen probleem

Hoi Koen,

dank voor je uitleg. Mag ik hieruit afleiden dat als je de  ESU-decoder op een Tamsbooster (bijvoorbeeld B2) aansluit er ook geen probleem is?

Ik ben namelijk van plan om voor de besturing van m'n wissels, seinen, ontkoppelrails e.d. een aparte stroomkring (dus "eigen"  booster) te gaan gebruiken.
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
hoi, ja, er is natuurlijk altijd een booster bij gebruik van de tams. Ik heb er 8 (b4) waarvan er 7 voor rijden en 1 voor aansturen decoders gebruikt gaat worden. Maar dat staat los van het daarnaast extern voeden van de esu servo decoders.. in dat geval sluit je ze dus ook op de baan aan (dus idd achter een booster) maar dat is voor het digitale signaal  maar OOK op een ac ( dus trafo) of DC (dus voeding) external power supply zodat je geen stroom bij je booster weg trekt als dat servotje loopt.


je kan ook geen externe voeding gebruiken en dan lus je die ingangen (pwr a pwr b)  gewoon door uit de baanspanning. die situatie werkt prima.  maardan krijg je wellicht power probleme met veel servos..

mijn probleem (en dat van anderen lees ik op esu forum) zit in gebruik van een trafo al s external power supply...) dan wordt het hele zooitje instabiel..

zie trouwens mijn baan verslag (kudel 18) voor de manier waarop ik marklin c-rail slanke wissels van servos heb voorzien.. zeer eenvoudig en reproduceerbaar mechanisme..

gr koen


het gaat dis
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Zit er hier zelf aan te denken (12 swith pilots) om de servo's aan te sluiten op de CS1R (zowel het digitale signaal als de spanning). Heb nog geen problemen, maar wil proberen minder stroom te gaan gebruiken voor de baan. Dan kan de externe Marklin trafo weg.

Edwin
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Een goede avond,

Een vraagje voor Koen, hoeveel decoders en dan hoeveel servo's start jij eigenlijk samen op ?
Jij hebt precies een heel grote baan daarom mijn vraag.

Mvg

Olivier
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
hoi, nu nog 1 stuks, binnenkort 7 (laag 0 heeft 27 wissels) en dan op naarde 25 (100 servos) ..

gr koen
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Goede avond,

Dus nu met een decoder en 4 servo's slaagt de boel op hol.
Wat voor aparte transfo had je aangesloten ?
Ik heb nu een 30 tal servo's aangesloten met 8 decoders.
Alles op 1 aparte transfo.
Sluit eens servo per servo aan. Telkens terug opstarten, kun je misschien een slechte servo uitsluiten.
Ik heb ervaren dat als je de servo aansluit op een decoder als die al stroom heeft het zonder problemen gaat.
Blijkbaar hebben servo's bij het opstarten veel stroom nodig.

Mvg

Olivier 
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
ik gebruikte voor de teste  een marklin 60052 16v 60va trafo...

als ik het geheel op baanspaaning zet is geen probleem.

.als ik de marklin trafo op pwr-a / pwr-b aansluit (en natuurlijk nog steeds de baanspanning op de andere 2 aansluitingen) wordt het hele zooitje instabiel...  op esu.eu forum raadt men sterk aan gelijkspannings voeding te gebruiken (de baanspanning is dat ook)... ik denk dat ik gewoon 2 boosters pak en die voor de servos ga gebruiken... van de 100 schakelen er toch nooit meer dan 10 tegelijk...

men schuift het probleem ook naar gebruik van de marklin trafo... een ringkern of titan trafo zou beter werken dan een marklin 60052 trafo.. strange .. zou mi gewoon moeten werken allemaal
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Een goede middag Koen,

Digitale stroom is een soort wisselstroom en geen gelijkstroom.
Dus dat verhaald van gelijkstroom is volgens mij onzin.

Even voor de duidelijkheid:
Aan een zijde van de decoder de baanspanning/digitaal signaal aansuiten.
Aan de andere zijde een voeding van 6 tot 18 volt (de waarden zeg ik uit mijn hoofd)

Stroom aanzetten op het geheel en heel de boel slaat tilt.

Sluit eens servo per servo aan, telkens terug opstarten.

Op welk adres staat trouwens de decoder ? Hoe heb je hem geprogrammeerd ?

Mvg

Olivier

Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
hoi olivier, ja zo was de decoder aangesloten.. op de eerste 2 de baanspanning en op de overige 2 de externe voeding .. de externe voeding kan wisselstrom zijn (tot max 18v) of gelijkspanning (tot max 24v).
De decoder is niet geprogrammeerd. Het is de enige die achter de booster hangt.
Adres van de servos dus 1 / 2 / 3 / 4
IK heb het probleem als er 1 of 2 of 3 of 4 servos aan hangen maakt niks uit. Ook niet op welke poort.

Als ik de externe voedingaansluiting doorlus uit de baanspanning no problem

gr koen
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Hoi, even een update want ik zag dat naar dit draadje gerefereerd was..

Ik heb nu 45 servos in gebruik en alles loopt als een zonnetje.

Momenteel heb ik alle servo decoders aangesloten op een 2-tal "ringen" van 15v DC 6.7A. Daarmee voorzie ik de servo decoders van de externe power supply.  Daarnaast hangen ze natuurlijk aan de baanspanning tbv het digitale signaal.

Omdat de inschakel stroom zeer hoog is (met 5 volle servo decoders trek ik een 6.7 A voeding onderuit)  heb ik een vertraging schakeling in de ring opgenomen om steeds secties van 4 decoders actief te maken een paar secoden na elkaar. Dat werkt ook perfect.    Als alles eenmaal loopt dan is het stroom verbruik niet hoog en kunnen die voedinegn dat makkelijk aan.

Er is een draadje ergens hierover (inschakel vertraging)

Kortom.. met die esu decoder MOET je echt een DC voeding gebruilken voor het bestte resultaat.. kan ook gewoon een laptop voeding zijn ofzo

mvg koen

Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Een goede avond Koen,

Ik ben blij dat het nu bij U goed werkt maar blijf het raar vinden.
Ik denk dat het meer aan de servo's ligt.
Ik heb 8 decoders met een 30tal servo's.
Voeding wisselstroom Titan 16 volt 64 VA,
Ik schakel alles in een keer aan en heb een heel klein beetje jitter, meer niet.
Ik heb een deel Conrad servo's (8 stuks) en een deel andere.
Zou het kunnen dat sommige merken servo's inderdaad heel veel stroom trekken bij het opstarten en andere niet ?
Hoe meet jij dat ?

Mvg

Olivier


Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
hoi, gebruik je ook esu servo decoders ?

ik meet het niet specifiek maar met 5 volle servo decoders komt het zooitje niet op... toen eea nog aan mijn boosters hing (en die hebben een stroom indicatie) zag ik de strom oplopen tot meer dan 3 ampere bij 2 decoders

maar nu loopt het lekker en dus ook geen jitter als ik de boosters op stop / go zet (met tams centrale schakel je mooi alle boosters in/uiti)

mvg koen 
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week dit probleem ook gehad, terwijl ik al een stuk of 15 zonder problemen heb lopen. Nu waren het er 2 stuks die stonden te jitteren. Ik ben geen echte techneut maar mijn gevoel was gelijk dat de bekabeling tussen de servo en decoder te lang was. Alles dichterbij gebracht en zie daar het jitteren was over. Volgens mij is hier onlangs ook al eens eerder een artikel over geweest dat te lange bekabeling gevoelig is voor andere bekabelingen ed.

Ik zou zeggen gewoon proberen, je weet maar nooit, veel succes.
Wim
Re:2 problemen met esu lokpilot servo decoders
wat noem je lang ?je kan evt de kabel paar keer door ferriet kraag steken boven de meter
mvg koen