Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verlichting van RE460 wijzigen

Gestart door Dennis1984 zondag 13 februari 2011, 10:14:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting van RE460 wijzigen
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand van jullie wel eens de verlichting van een RE460 model heeft vervangen. Ik heb zelf de variant met geluid uit de bekende startset. Dit model heeft behoorlijk gele verlichting, wat ik niet echt realistisch vind. Dus daarom mijn vraag en misschien weet iemand zelfs welke verlichting beter zou zijn?

Ik vind zelf deze foto een goede referentie:


bron

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Hallo Dennis,

Al van meerdere exemplaren de lelijke gele leds vervangen door sunny white leds 0603. Yoldal geeft een mooi resultaat maar is wel duur (bestellen bij ledshop-24.de). Ook kun je sunny white leds bestellen bij de ledbaron (staat op ebay). Ook zul je van de ledplatine de weerstanden (1206) moeten wisselen.
Is wel een lastig karweitje. Je moet een soldeerbout hebben met een punt van 0,4 mm.
Er is op het forum hier ook een draadje over of kijk eens op stayathome.ch
Groet,
Erwin
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Hallo Erwin,

Dat klinkt nog wel ingewikkeld! Moet eerst de locomotief dit weekend maar eens open maken om een indruk te krijgen. De LED is trouwens ook bij Conrad verkrijgbaar: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=185810.

Bedankt voor je advies in ieder geval!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
De led is bij Conrad bijna 2x zo duur.
Als je soldeer-ervaring hebt en een soldeerbout met een dunne punt is het te doen.
Het is helemaal mooi als je 2 soldeerbouten hebt, kun de bestaande SMD-onderdelen er makkelijk af solderen. Tinzuiger is ook handig om de eilandjes beetje schoon te krijgen. Je hebt geen SMD-lijm nodig (mijn ervaring).
Groet,
Erwin
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
SMD solderen vereist wel enige soldeer ervaring.
Zo mag je de componenten niet te lang verhitten anders verbranden ze, 5 seconden is wel de max.
Verder is een flux geen overbodige luxe en een loeplamp, anders zie je die 0603 SMD componentjes bijna niet.
Als je de LED's eerst vastlijmt met speciale lijm en dan wat flux toevoegd is solderen veel makkelijker, dan het vast houden met een pincet, want dan heb je een hand tekort.

Maar om welke Re 460 gaat het hier eigenlijk?
Er zijn ook heel veel oudere versies, van voor 2000, die nog met lampjes zijn uitgerust.
Je zal dan nieuwe LED printjes moeten maken of kopen.
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
NOOIT flux gebruiken bij elektronica!!!!!!!

flux (soldeervet) tasten de (beschermlagen van) metalen aan van de elektrinika componenten om zo het soldeer sneller te laten vloeien/hechten. daarnaast geleid het de warmte ook naar delen van de electronica componenten die daar niet tegen kunnen.

Gewoon harskern voor elektronica gebruiken met een fijne puntsoldeerbout
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb beperkte soldeerervaring. Mijn soldeerbout is bovendien een beetje te grof voor deze AMD leds, vermoed ik.

Misschien dat ik aankomende zaterdag in houten nog een fijne soldeerbout op de kop kan tikken, maar sowieso geldt dat ik eerst de locomotief maar eens moet openmaken om te zien hoe het er precies uitziet.

Ik ga eerst nog een aantal gewone locomotieven ombouwen dit weekend maar zal proberen hier in ieder geval een foto van de binnenkant van de loc te plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Hallo Dennis

heb nog een link voor je klik

alleen zal ik misschien binnenkort een andere plaatsen want dan doet deze het niet meer

EDIT : link veranderd
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Citaat van: Pobox op maandag 14 februari 2011, 15:39:42
NOOIT flux gebruiken bij elektronica!!!!!!!
Wat is dat voor flauwekul, probeer jij maar eens een SMD IC met 80 pinnen of meer zonder flux te solderen......
In de elektronica industrie wordt volop flux gebruikt.
Ik bedoel natuurlijk geen S39, maar er zijn speciale flux pennen voor smd te koop.
Na het solderen kun je een reiniger gebruiken, om eventuele fluxresten te verwijderen.

Dennis kun je het catalogusnummer van de lok vermelden?
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
De ledprints in de Re 460-modellen zijn toegepast bij de catalogusnummers 39601 t/m 39610. Ook in de meest recente uitvoering de 37460 zitten ledprints. Ook in de meest recente startsets zitten ledprints (29850, enz.) In de 37xx- en de 34xx zitten per zijde 2 gloeilampjes. Ombouw van deze locs naar ledprints is niet mogelijk zonder te frezen. De ledprints uit de 39xxx-serie (214259) zijn niet meer leverbaar. Ook is de lichtwisselprint uit deze modellen niet meer leverbaar  :thumbdown:.
Mogelijk dat medio dit jaar met de nieuwe Re465 (37461) nieuwe ledprints en lichtwisselprints beschikbaar komen.
Zelf hoop ik op een nieuwe versie van de ledprints met 2 i.p.v. 1 rode led.
De BLS Re465 voert namelijk 2 rode sluitseinen.
Groet.
Erwin
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Citaat van: Kappa op maandag 14 februari 2011, 16:38:42
Wat is dat voor flauwekul, probeer jij maar eens een SMD IC met 80 pinnen of meer zonder flux te solderen......
In de elektronica industrie wordt volop flux gebruikt.
Ik bedoel natuurlijk geen S39, maar er zijn speciale flux pennen voor smd te koop.
Veel gebruikt is soldeerflux van Multicore.

CiteerNa het solderen kun je een reiniger gebruiken, om eventuele fluxresten te verwijderen.
Voor het reinigen gebruikt men veelvuldig IPA.

Mvg,
Peter
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Hallo allemaal,

Wederom bedankt voor de goede reacties! Ik heb de RE460 uit startset 29851.

Nou het is me duidelijk. Eerst ga ik nog even oefenen met 4 analoge locomotieven ombouwen met een ESU decoder, dit weekend. En een sleep rijtuigen voorzien van interieurverlichting. Maar dan moet de RE460 er ook maar eens aan geloven. Zal eens kijken of ik die Conrad microsoldeerbout kan meebestellen bij de volgende bestelling, want die gele verlichting is echt niet om aan te zien.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
De 29851 is voorzien van schijnwerpers. Als ik het goed zeg ontbreekt op deze ledplatine de rode led.
Voor het uitwisselen van de gele leds heb je dus 2x5=10 leds nodig.
Waarschijnlijk kun je de rode led en weerstand heel makkelijk bijbouwen. Soldeereilandjes zijn mogelijk al aanwezig. Als je vervolgens een lichtwisselprint bij HGH besteld kun je leuke lichtfuncties creeren.
Groet,
Erwin
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Erwin,

Wat doet die lichtwisselprint dan? Want ik ga een ESU decoder er in zetten. Deze heeft al standaard functionaliteit voor Zwitserse verlichting.

Zo'n rode LED erbij is ook wel interessant, maakt het meteen helemaal af.

Met vriendelijke groet,
Dennis

ps. Weet iemand de site van HGH?
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
De lichtwisselprint zorgt dat je rijrichtingsafhankelijke schijnwerpers kunt schakelen en de lichtwissel tussen een wit en rood achterlicht.
Groet,
Erwin
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Bedankt!

Vanavond de locomotief open gemaakt. Zit inderdaad zo'n printje in met ook nog de mogelijkheid een rode SMD LED te plaatsen. Voorlopig nog even niet aan beginnen, wil eerst meer ervaring opdoen met andere locomotieven.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Zo, even dit topic reïncarneren.

Heb even een foto van de LED plaat gemaakt.



De grootte van de LEDS is dus 0603. Die heb ik inmiddels in huis. Hierboven werd gezegd dat de voorschakelweerstanden 1206 zijn, maar dit zijn toch geen standaard 1206 weerstanden, maar eerder vergelijkbaar met wat je hier ziet? Is dat uitwisselbaar met elkaar?

Zoals je ook kunt zien, is er ruimte aanwezig voor een rode LED, weerstandje is dan wel vereist.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Je kunt gewoon SMD-weerstanden 1206 gebruiken. Geen enkel probleem.
Groet,
Erwin
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Hallo Dennis,

Citaat van: Dennis1984 op zondag 10 juli 2011, 23:18:58
Is dat uitwisselbaar met elkaar?
Wat je daar ziet zijn MELF carbon weerstanden. En ja, je kunt daar ook SMD weerstanden voor nemen.

Mvg,
Peter
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
MELF = Metal Electrode Leadless Face  :)
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Erwin, Peter, Wim,

Bedankt! Die MELF weerstanden zijn zeker wel makkelijker te solderen, of niet?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Citaat van: Dennis1984 op maandag 11 juli 2011, 17:07:44
Bedankt! Die MELF weerstanden zijn zeker wel makkelijker te solderen, of niet?
Zolang ze niet wegrollen wel.  :mrgreen:
Overigens komen MELF diodes veel vaker voor, ook deze hebben gekleurde ringen.

Mvg,
Peter
Re:Verlichting van RE460 wijzigen
Ha Peter,

Misschien dan toch maar de SMD variant bestellen. Heb inmiddels een leuk adresje op ebay.de gevonden! Ik bestel van die 1206 SMD weerstandjes maar meteen alle waarden, dan heb ik ze maar vast in huis. Voor die 2 tientjes is dat de moeite niet.

Bedankt! :thumbup:.

Met vriendelijke groet,
Dennis