Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat is de juiste ballast lijm

Gestart door janstuif zaterdag 12 februari 2011, 20:05:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is de juiste ballast lijm
wij hebben onze oude baan met k rails afgebroken, dit i.v.m. opknappen van de hobby kamer. wij hebben als ballast de oil dry gebruikt die die in de garage zorgt dat de olie wordt opgeslobberd. grootte en kleur komen goed overeen met de schaal ho. nu is het zo dat in eerst instantie de boel is gefixeerd met vloeibare latex. deze laat na verloop van tijd los.( het kan zijn dat ik te weinig latex gebruik, moet proefondervindelijk nog bewezen worden) opnieuw fixeren met verdunde houtlijm geeft als resultaat de de onderkant van de rails roest als een beest. dit komt door de houtlijm heb ik mij laten wijsmaken. welke lijm moet ik gebruiken voor de nieuwe baan.

maak me gek

groeten
jan
Re: Wat is de juiste ballast lijm
Ik gebruik boekbinderslijm i.p.v. houtlijm, na jaren nog geen spoortje roest en het blijft wat flexibeler, dat is wat gunstiger voor het geluid.
Weliswaar heb ik C-rail, ik weet niet of dat wat uitmaakt.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re: Wat is de juiste ballast lijm
Hallo,

Ik mijn K-rails vast gelegd met een mengsel van houtlijm, water en wat lichtbruine verf. Dat heb ik met een pipet tussen de ballast gedruppeld. Ik heb geen last van roestende rails. Sommige doen het iets anders, sommige sproeien water over de rails en ballast, iets, waar ik een beetje huiverig voor ben. (het water direkt op de rails zit me niet lekker)
Weer anderen gebruiken een mengsel met vloeibaar rubber. Die zijn er ook, en ook dat schijnt goed te zijn.

Groetjes

Harry
Re: Wat is de juiste ballast lijm
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Wat is de juiste ballast lijm
Rubberlijm schijnt ook goed te werken, en makkelijk verwijderbaar.
Re: Wat is de juiste ballast lijm
Harry, je hebt natuurlijk wel gelijk met dat sproeien, voordat ik dat ga doen plak ik de rails zelf af met schilderstape en dat gaat met K-rail natuurlijk niet.

Mvg, Jos
Re: Wat is de juiste ballast lijm
even voor alle duidelijkheid, de onderkant, dus waar de puco aan vast zitten, dat gaat roesten.
:thumbdown: