Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Portaalhoogte en wissel met verkanting ...?
Hoi Michiel.
Leuk om te zien dat je iedere keer weer met wat anders bezig bent! :D
Het verhoogde portaal lijkt nu wel een beetje "uit vorm", volgens mij zou met deze hoogte het portaal ook breder moeten maar ja, dan kun je net zo goed helemaal een nieuwe maken.
Voor de bovenleiding in de tunnel zag ik in Menno's baanbouw topic een setje van Noch, gewoon schroeven en hardstikke stevig.

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Portaalhoogte en wissel met verkanting ...?
@Johnny
Die eerste is inderdaad wel hoog. Klaus Spörle heeft in zijn assortiment ook portalen voor mèt en zonder 'fahrdraht' van resp. 78mm en 62mm boven de spoorstaven. Die eerste van mij staat op 88 mm en de tweede op 80 mm. Ik ga naar die 78mm toewerken.

@AlbertJan
Dank voor je opmerking maar ik heb ze niet gegoten hoor. Ze lagen bij de lokale shop  ;) Als ik ze iets laat zakken komen ze beter in vorm  :)


groet, Michiel

hier n.b. nog zo'n hoge bij AnW

Re: Golfer's kelderbaanproject : Portaalhoogte en wissel met verkanting ...?
Nou, ik heb ze in de 3mm kurk laten zakken. Top boog zit 77mm boven de spoorstaven en alles kan er ook door  :P.
Met hot-glue heb ik het resin aan het hout bevestigd. Zit meteen muurvast.

Oh ja, bij de eerste foto ben ik ook de messing panto-vanger maar gaan laten zakken.

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Portaalhoogte en wissel met verkanting ...?
Hi Michiel,

Wat een erg leuke bijdrage heb je hier gemaakt over je modelbaan in aanbouw. Ik blijf je volgen.

Heb je het probleem met de verkanting bij de wissels opgelost of is de verkanting nu geheel weggelaten? Het heft mijn bijzondere belangstelling omdat ik ook verkante wissels wil gaan aanleggen. Ook heb ik problemen gehad met locs en wagons waarvan de koppelingen in de wissels bleven haken. Ik had dit op twee plaatsten waar na een stijging/daling direct een wissel lag. Dat is inmiddels opgelost.

Groeten,
Marc


Re: Golfer's kelderbaanproject : Portaalhoogte en wissel met verkanting ...?
Dank Marc voor je reactie. Ik heb het nog niet opgelost. Hoe heb je het opgelost? Wissel weer plat gelegd?  :D
Re: Golfer's kelderbaanproject : Portaalhoogte en wissel met verkanting ...?
Hi Michiel - Bij de stijgingen/dalingen heb ik in een geval de hoek verkleind en in het andere geval de daling verlengd zodat daar de wissel in het dalende traject is terechtgekomen (en dus relatief gezien recht ligt).

Het probleem met de verkante wissels heb ik nog niet, ik heb wel het plan om een aantal wissels te verkanten dus was nieuwsgierig naar jouw eventuele oplossing.

Grieten,
Marc
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-Master gemaakt
Marc, ik ga het nog uitzoeken maar dan moet ik wel kunnen rijden. Als ik met m'n station begin ga ik alles daar loshalen en dan kom ik het probleem wel tegen.

Gisteren liep ik door de Blokker en zag een vliegenmepper. Ik dacht meteen aan de gras-master van Noch en ben daar meteen op zoek gegaan naar een theezeefje. Een degelijke zwarte lag beneden. Samen ? 4,50 en vandaag een krokodillenklem voor een euro gescoord. Tja, de Action schijnt goedkoper te zijn maar het is bijna hetzelfde materiaal als hier bij Nproject beschreven.
Vandaag gelijk nagebouwd.

- Vliegenmepper open gemaakt en drie draden bij het gaas afgeknipt.
- In de theezeef een tweede gaatje op maat gemaakt, eerst met 2mm boor om mooi in het midden te zitten, daarna 3,5 en 6mm. Past exact.
- Met de Dremel wat tussensteuntjes weggesneden zodat het handvat van de theezeef mooi omklemd wordt. Het past, vastgezet met hot-glue..
- Draden en de metalen rand van de theezeef vertint, vastgesoldeerd. Geel zat dubbel en ik heb het maar zo gelaten.  ;)
- Krokodillenbek vertint en in de rand van het dikke handvat een opening 'gedremeld' voor de nieuwe te solderen langere draad.
- Solderen, kijken of knopje en LEDje goed zitten, geen draden afgeklemd?, vastdrukken en schroeven...  nu nog gras  :D

Ging makkelijker dan gedacht. Je schijnt het vermogen nog te kunnen opvoeren maar ik doe het eerst maar zo. Wel fijn als ze gewoon 'afslaat' als je de knop loslaat.

Vriendelijke groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
Dat heb je erg netjes gedaan Michiel :)

1 nadeel wel: metalen rand aanraken = een erg irritante schok :( :D
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
Brian,

Daar is PVC tape voor uitgevonden. ;) >:-D

Robin
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
Maak je niet druk jongens, dat handvat is nog steeds ca. 20cm lang alvorens metaal zichtbaar is. Mijn klauwen kan ik nog wel kwijt..  :D
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-Master gemaakt
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-Master gemaakt
Citaat van: Golfer op vrijdag 08 juni 2012, 17:44:35
...Ging makkelijker dan gedacht. Je schijnt het vermogen nog te kunnen opvoeren maar ik doe het eerst maar zo. Wel fijn als ze gewoon 'afslaat' als je de knop loslaat...

Ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ik heb er ook inmiddels eentje, gemaakt op dezelfde wijze door een modelbaan vriend, maar ik heb het gevoel dat de spaning inderdaad hoger zou moeten zijn.
Als anderen daar ervaring in/mee hebben: ik houd mij ook aanbevolen voor tips daarover!
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
Hoi Ernst,

Het verhaal uit de link een paar posts terug rept van een weerstand overbruggen en één weerstand verwijderen (zie illustratie aldaar). Je kunt het wellicht simpel proberen. Ik denk wel dat hoe sterker het magnetisch veld, hoe beter het resultaat. Of het werkt tenminste makkelijker.
Staat het gras niet recht genoeg of is het elders groener?  ;)

groet, Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
Ook ik heb zo'n apparaatje gemaakt van een vliegenmepper en een theezeefje. Het resultaat was ondermeer te zien op Eurospoor 2011 waar een eerste prijs in de diowedstrijd behaald werd. Ondanks alle kritische ogen en handjes was 'mijn' gras zeer geloofwaardig.
Dus niks geen cascadeschakelingen of andere technische hoogstandjes maar gewoon een elektrieke vliegenmepper met een zeefje en maximaal een 9 volts batterijtje. OK aanraking van het zeefje kan een minder prettig gevoel geven maar besef wel dat het opvoeren van de hoogspanning echt levens gevaarlijk kan zijn.

Hans
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
En niet te vergeten, als de schroef en de zeef elkaar raken krijg je ook vonken..
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
Citaat van: duizendpoot op vrijdag 08 juni 2012, 21:19:56
maar gewoon een elektrieke vliegenmepper met een zeefje en maximaal een 9 volts batterijtje.

Hans, in die van mij moeten 2x 1,5 Volt. Dat lijkt me al wezenlijk anders? Kun je er straffeloos een iets hogere batterij aan koppelen?

groet, Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
vanaf een volt of 6-7 heeft je mepper een zeer begrensd leven, ik heb er zo 3 opgestookt, en toen maar een echte gemaakt, met een dicht reservoir voor het gras.

Walter
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
heb er zelf ook een gemaakt op de zelfde manier en moet zeggen dat het goed werkt

een paar proefstukjes en je weet hoe je hem ongeveer moet gebruiken  ;)

gr john
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
Nee hoor Michiel, mijn mepper was voorzien van een 9 volts batterijtje. 3 Volt verhogen naar 9 volt is te veel voor de elektronica, dus niet doen.

Groet, Hans
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Elektrostaat - Gras-master gemaakt
Re: Golfer's kelderbaanproject :2e berg in skelet
Langzaam vordert de bouw van de 2e en grootste berg. Maak hierbij gebruik van piepschuim alswel een skelet voor alu-gaas. Piepschuim voor de moeilijkere delen en aluminium-gaas voor de grote delen. Het is inmiddels een stevig geheel maar het geheel heeft twee afneembare delen om er ooit nog bij te kunnen. Die randen moeten staraks natuurlijk wel onzichtbaar zijn.. Het hoogste "tafeltje" is een steun voor de echte top. De gaten zijn gewichtsbesparing en wellicht om nog eens stroom door te trekken.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
In overzicht geeft dit hopelijk een indruk van wat het moet gaan worden..

hartelijke groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Hoi Michiel,

Zie dat je flink bezig bent geweest en nog te gaan  :P Mooi hoor zo'n konstruktie van restmateriaal, wel prettig van die grote
roerhoutjes,  >:-D
Is de bovenleiding/afvanger in de tunnel nu naar je zin of zijn daar nog veranderingen nodig?
Het zal best mooi staan zo,n berg op die plek of ga je boekenkast nog 3 meter opschuiven :D :D
Ziet er zoals altijd weer degelijk uit, suk6 verder met knutselen, kom maar weer eens bij je kijken binnenkort.

Gr, jan
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Hoi Michiel,

nu ben je vertrokken zie ik, ben benieuwd ;)

Groetjes, John
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Hoi Michiel.
Geweldig om te zien dat de bergen al behoorlijk vorm beginnen te krijgen!
Goed idee om zo'n tafeltje op het plateau te plaatsen, flink stevig en geeft gelijk houvast voor de rest van de bekleding.

Veel succes en nog even........jodelahiti!! :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Hoi Michiel,

Dat wordt een gehoorlijke berg, er gaat best veel hout in zitten maar dan wordt hij ook lekker stevig.

Succes met de bouw.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Hoi Michiel,

Je berg begint zo aardig vorm te krijgen. Ben benieuwd hoe je de overgang van het afneembare gaat maken.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Citaat van: 44er op dinsdag 26 juni 2012, 19:31:51
Zie dat je flink bezig bent geweest en nog te gaan  :P Mooi hoor zo'n konstruktie van restmateriaal, wel prettig van die grote
roerhoutjes,  >:-D
Is de bovenleiding/afvanger in de tunnel nu naar je zin of zijn daar nog veranderingen nodig? Het zal best mooi staan zo,n berg op die plek of ga je boekenkast nog 3 meter opschuiven :D :D   Ziet er zoals altijd weer degelijk uit, suk6 verder met knutselen, kom maar weer eens bij je kijken binnenkort.

Hallo Jan,

Je hebt ontdekt dat de Gamma geen roersticks meer heeft  :D De pantovanger zit nog steeds super maar ik zaag de uiteinden pas af als ik de bovenleiding ga plaatsen. Weet nog niet zeker of dat dat de nieuwe van M* is die ik heb liggen. Althans in dit gedeelte.

Citaat van: Tilly op dinsdag 26 juni 2012, 19:44:07
nu ben je vertrokken zie ik, ben benieuwd ;)

Dank John, stay tuned  ;)

Citaat van: AlbertJan op dinsdag 26 juni 2012, 20:30:57
Geweldig om te zien dat de bergen al behoorlijk vorm beginnen te krijgen!
Goed idee om zo'n tafeltje op het plateau te plaatsen, flink stevig en geeft gelijk houvast voor de rest van de bekleding.

Veel succes en nog even........jodelahiti!! :P

Hallo AlbertJan,
Het ziet er met wat heuvels/bergen en landschap meteen leuker uit hè. Ip hoeft er geen gewicht op maar het is wel fijn als het blijft zitten als je 'de berg eraf tilt'  :D
Ik zal op zoek gaan naar een mooie Alpenhoorn om je gejodel kracht bij te zetten.  ;)

Citaat van: degeluidsman op dinsdag 26 juni 2012, 20:33:31
Dat wordt een gehoorlijke berg, er gaat best veel hout in zitten maar dan wordt hij ook lekker stevig.

Dank Peter, ik heb noog een zeer grote hoeveelheid resthoud van het eerdere timmerwerk maar ik moet idd.. wel op het gewicht letten. Het werken met hout vind ik prachtig. Piepschuim ga ik nog maar verkennen.

Citaat van: M.user op dinsdag 26 juni 2012, 21:30:38
Je berg begint zo aardig vorm te krijgen. Ben benieuwd hoe je de overgang van het afneembare gaat maken.

Hoi Ronald, ben ook benieuwd  :D  Denk een beetje gips onregelmatig aanbrengen. Lijnen en structuren laten doorlopen en wat struikjes erop.. Ik houd je op de hoogte..

groet, Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Hoi Michiel,

mooi bouwwerk waar je mee bezig bent, :thumbup: tja wat je met afval niet allemaal kan maken.
Ben benieuwd naar de vorderingen, succes. :-)
Met vr groet,
Theo. :)

Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg in skelet
Dank je Theo maar dat afval heb ik meestal wel eerst gecreëerd  :D Ik heb nogal wat resten over van de tafels maken en de klimspiraal.
Het skelet is toch maar even in een rest potje grondverf gezet. Ik had net te weinig maar genoeg om de beestjes buiten te houden in de loop der tijd. M'n aluminum gaas zit erop. Ook hier had ik net te weinig maar dat los ik wel op met piepschuim delen.


groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Dag Michiel,

zie dat je alm gaas gebruikt wat mooi is om bergen mee te maken daar het zeer fijnmazig is daarom even een vraagje hierover waar is dit materiaal te koop? :P
Daar zelf nog veel bergen heb te maken wil ook eens gaan proberen met deze gaas lijkt mij een goed materiaal om mee te werken en gemakkelijk te vormen en met flexibele tegellijm te bewerken.
Wat wel altijd doe is gaas voorzien van voorstrijk voor een goede hechting van gips of flexibele tegellijm.
Geen slecht idee om het hout in de grondverf te zetten is het altijd beter beschermd en je restje verf is ook weer op :P :-)
Ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen van je berg veel succes. :thumbup:
Met vr groet,
Theo. :P
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Hoi Theo, dit gaas  heb ik bij de lokale modelspoorhandelaar MCH maar het is nu helaas uitverkocht. Hij bestelt het gewoonnlijk bij een belgische club..
Die voorstrijktip van je gebruik ik graag. Bij mijn eerste berg heb ik dit niet gedaan en het lijkt tot nu toe geen probleem.

groet, Michiel

edit : Jeweha
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Hoi Michiel,

Dank je wel voor de tip en ga er achteraan. :thumbup:
Experimenteren met of zonder voorstrijk is wat ook ga doen en kijken wat de verschillen zijn tussen deze 2 groepen na een aantal jaren kan je er conclusie uit trekken wat het beste is en kom je er achter wat beter is en/of het niets uitmaakt.
Alles is leerzaam en leuk om te doen om met verschillende materialen te werken waardoor je er achter komt wat het beste werkt en dan minder teleurstelling geeft achteraf waar je veel energie in hebt gestoken.
In het begin is het toch zo dat iets niet goed gaat maar is weer een les voor het volgende dit doe je geen 2e keer.
Alles hierin is hobby en niet iedereen wil dit en is ook te begrijpen ieder op zijn eigen manier hoe iemand iets wil, maar geef maar even mijn werkwijze aan hier. :-) :P
Michiel we gaan het allemaal wel zien en wacht geduldig af hoe het gaat worden
met je berg, ben benieuwd.
Met vr groet,
Theo. :)
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
dat gaas kan je volgens mij ook in de doe het zelf winkels vinden
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Citaat van: AC rocks DC op vrijdag 29 juni 2012, 09:48:48
dat gaas kan je volgens mij ook in de doe het zelf winkels vinden

Heb ik niet gevonden in de Gamma en Praxis, keertje Karwei proberen dan maar
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Als er een Welkoop of Boerenbond winkel bij je in de buurt zit, zou je het daar ook eens kunnen proberen, horrengaas.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Welkoop, die zit hier vlakbij, ook maar even langs gaan dit weekend :)
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
"Heb ik niet gevonden in de Gamma en Praxis," Dan zal je wel slecht gezocht hebben, als ik in dergelijk winkels iets niet vind dan vraag ik er naar.  8o Meestal wijzen het dan wel even aan.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Het gaat er om of zo'n zaak het ook los per meter verkoopt. Bij de plaatselijke Welkoop hier is dat wel het geval, van de Gamma zou ik het niet weten.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Praxis, vandaag geweest, niet in assortiment.
Gamma, afgelopen maand geweest, niet in assortiment
Welkoop, vandaag geweest, niet (meer) in assortiment

De medewerker bij de Welkoop gaf me wel de tip om op 'Zevengaas' te zoeken, dat is een andere benaming voor desbetreffend gaas
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
ziet er al beter uit zo met dat gaas ;)

gr john
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
in metaal is het nog moeilijk te vinden.In plastic des te meer maar dat is een rotding om landschap mee te maken.Ik heb het online besteld bij lippe en meteen ook dat met papier met ijzerdraad in genomen.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Dus het is verkrijgbaar bij Lippe?
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Gewoon allemaal naar Jan bellen bij MCH in Hilversum en vragen naar Alu-gaas van JEWEHA modelbouw  (best. no. 0886) en hopelijk neemt hij het gauw mee  :D

Inmiddels zitten de gaten die er nog waren vol met piepschuim. Met name aan de achterzijde moest dat maar ik kan nu gips gaan smeren maar ik wil eigenlijk dat voorstrijk eens proberen. Morgen even naar de bouwmarkt..
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Faller en Noch hebben ook alugaas in de collectie, dus je plaatselijke modelspoorwinkel zou het ook wel eens kunnen hebben, de mijne in ieder geval wel.

Groet, Anne W
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
In Houten hal 3 staat altijd een oudere man die het verkoopt in diversen maten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Dat staat met permanent stift op m'n hand Peter, bedankt voor de tip  :thumbup:
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Hallo Michiel,

heb deze foto's eens goed beken en mij valt op dat de 1 en 2e heel mooi overeenstemmen met de achtergrond het is werkelijk uit een goede hoek genomen  :P :P daar het bij die andere weer minder is foto's komen niet altijd realistisch over
het hangt van veel factoren af waarbij de flux (licht) erg belangrijk is.
Heb zelf vaak veel moeite om goede foto's te plaatsen maar is wat voor camera je hebt.
Bekijk de foto's ook maar eens goed en probeer de berg met een kleur te bewerken die ook op je achtergrond aanwezig is het loopt dan heel mooi in elkaar over en geeft diepte in het geheel.
Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan misschien maar hoop dat het jou gaat lukken wordt alles echt alles een mooi geheel en mag je er ook echt trots op zijn. :thumbup:
Wat Jan volgens mij aangaf is die boekenkast is een sta in de weg voor deze berg die je aan het maken bent die hoort echt daar niet te staan het gooit roet in het geheel, maar bekijk zelf maar eens naar je gemaakte foto's.
Is geen commentaar hoor Michiel maar is zo het zie vandaar en probeer alleen maar te helpen vanuit de gemaakte foto's die misschien wel heel anders overkomen dan mij kan realiseren maar alle dingen helpen die opgemerkt worden
misschien en kom je er mee verder maar dit even terzijde hiervan het is mijn mening maar hierover :oops: en kan er geheel naast zitten.
Even terugkomend op de voorstrijk, deze heeft wel een aantal uren nodig om te drogen en adviseer zelf om 24 uur te wachten alvorens verder te gaan maar ook weer afhankelijk van de omgevingstemperaturen die op dat moment heerst bepaalt ook weer hoe snel het gaat met de droogtijd ervan.
Vuistregel 24 uur laten drogen en is de beste optie heb deze tip ooit meegekregen van een zeer ervaren stucadoor.
Wat zelf gedaan heb met mijn berg is dat de voorstrijk zonder verdunning van water heb aangebracht wat het meest sterk maakt maar met water verdunnen mag ook je kan er langer mee doen het is waar je voor kiest.
Veel succes gewenst en hoop dat je er iets aan hebt met deze aanwijzingen, en heb je vragen stel die maar probeer zo goed mogelijk te helpen zo ook andere forumleden/gasten.
Blijf het volgen want ben benieuwd naar je resultaten met die berg waar zelf ook weer van kan leren.
Met vr groet,
Theo. :thumbup:
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Hoi Michiel,

dat ziet er al toppie uit :thumbup:

Maar ik mis iets: ga je geen tunnelbuizen maken? En hoe zit het met ballast in de tunnels? Railstaven roestbruin maken?

Het zijn net dit soort kl.... werkjes die ervoor zorgen dat ik bij mij nog niet aan de berg zelf ben begonnen :?

Groetjes, John
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Citaat van: th op zaterdag 30 juni 2012, 00:52:16
Hallo Michiel,

heb deze foto's eens goed beken en mij valt op ......

Met vr groet,
Theo. :thumbup:

Hallo Theo,

Ik heb inderdaad wel bij de plaatsing gekeken naar de achtergrond. Ook laat ik de berg naar beneden aflopen (ook en profil overeenkomstig de achtergrond) voordat ze bij de muur eindigt. levert extra dieptewerking op. De kleur is fase twee en dat zal best een lastige zijn zonder ervaring daarin. De kleur die jullie zien via de foto's komt iig via een geijkte witbalans (grijskaart) van de camera.

Tja, die boekenkast... Ik mocht niet de hele kelder gebruiken maar inmiddels staat m'n zooi overal. Als het straks opgeruimd is dan is wellicht een hoger wandje bij de kast veel mooier, al dan niet met poster. Stiekum moet de kast eigenlijk weg en mag er ruimte ontstaan voor meerdere sporen..

Dank voor de gebruiksaanwijzing van de voorstrijk  :thumbup:. Kan ik goed gebruiken want heb er nog nooit mee gewerkt.



Citaat van: Tilly op zaterdag 30 juni 2012, 15:26:46
dat ziet er al toppie uit :thumbup:
Maar ik mis iets: ga je geen tunnelbuizen maken? En hoe zit het met ballast in de tunnels? Railstaven roestbruin maken?
Het zijn net dit soort kl.... werkjes die ervoor zorgen dat ik bij mij nog niet aan de berg zelf ben begonnen :?

Hoi John,

De tunnelmuurtjes worden op dit moment gegoten. Ik heb er nu vier en deels gegoten met een gebogen mal om een kromming met de radius van het spoor te volgen. Gaat langzaam. Tevens ben ik nu bezig met rotsjes, perronwanden en muren.
De rails krijgen een kleur en de balast zal tzt gespoten worden. M'n airbrushkit van Ebay is binnen. Balast in de tunnel ga ik niet leggen, wel bij de in- en uitgang maar verderop is niet zichtbaar.
Je weet het, de berg kan ik gewoon optillen  :D. De rails kan ik nog voorzien van wat extra voedingspunten en dan kan pas de balast erop. Had nu gewoon zin in de berg  ;)

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg skelet in aluminium
Dag Michiel,

Stiekum moet de kast eigenlijk weg en mag er ruimte ontstaan voor meerdere sporen..

Heel simpel  alle boeken in dozen doen en de kast kan je gebruiken als schroothout voor je modelbaan om uit te breiden. :D >:-D :-)Boeken die niet van belang zijn op mp plaatsen of aan de bib afgeven wordt het toch goed besteedt. :P
Weg boekenkast en een mooie uitbreiding erbij, gewoon doen en niet verder over nadenken en laat je wens in vervulling gaan. :mrgreen: :lol: :P :P


Dank voor de gebruiksaanwijzing van de voorstrijk  :thumbup:. Kan ik goed gebruiken want heb er nog nooit mee gewerkt.

Graag gedaan en help graag waar het kan en je kan er heeeel lang mee doen en is overal bruikbaar voor waar zuigende ondergronden zijn het scheelt echt in de kosten.
Even een tip meegeven nog, als de emmer is open geweest na het sluiten hiervan je hand op de deksel houden en omgekeerd een draaing maken met de emmer seal je de deksel namelijk en is de emmer goed afgesloten van de buitenlucht, dit ook altijd met blikken verf doen blijft het langer goed en bewaar het op een koele en donkere plaats zoals een afgedankte koelkast bijvoorbeeld.
Heb deze zelf ook in de garage staan en zit vol met verfblikken alles wat wil goed houden tot aan verfkwasten toe en werkt echt goed en hoef niet ver te zoeken overigens alles is er aanwezig.
Michiel hierboven zijn allen maar aanwijzingen en niets moet hoor dat mag jezelf allemaal zelf bepalen, denk alleen als je de boekenkast laat staan en je gaat deze later pas weghalen dat je dan veel eraan moet veranderen met wat je dan gemaakt hebt en het balen wordt dat je je mooie werk weer mag afbreken en is denk niet waar je op zit te wachten achteraf.
Denk vooraf goed na eer men begint.
Hoe je het tot nu toe hebt gemaakt ziet er erg goed uit en breek het niet af voor jezelf en twijfel je aan iets kom maar op met die vragen het kan je alleen maar gemakkelijker maken, struin ook de topics af waar boordevol informatie is te vinden het kan allen maar een verrijking geven dit zelf ook veel doe het helpt echt bij mij in ieder geval. :)
Veel succes met de ontwikkelingen van je mooie berg en blijf het volgen.
Met vr. groet,
Theo. :)