Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel en veiligheidslamp
Dank voor de reacties, het werd ook wel wat stoffig hier.  ;)

Gelukkig is weer een ongemak uit de wereld. Met zeer veel hulp van Robin en onderstaand schema van John (Tilly) heb ik een paneel zodat ik niet meer in de kast de boosters hoef aan te drukken.



benodigdheden:
- 12V relais
- gaatjesprint

- LED verklikkerlicht
- drukschakelaars
- weerstand 1K ohm



- 24V/75W lampen
- lampfittingen

en wat durf en soldeertechniek




Kijk,  dit scheelt weer een kromme rug  ;)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=UTja8hohgnM

Had gehoopt dat ik iets aan de veiligheidslamp zou zien maar misschien is het juist goed dat er niets gebeurt  8o

Robin, nogmaals bedankt  :thumbup:


vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Leuke film. :)

De disco installatie werkt dus niet naar behoren.  :-( (blijft uit.)
Ik zou er eens bij een booster proberen met een 12v lamp ipv de 24v versie.
Misschien werkt dat beter.

Nog even ter info voor alle lezers. De relais worden gevoed uit de 12v voeding van de ledstrips.
We hebben eerst geprobeerd om de boosters met alleen een externe schakelaar aan te zetten.
Dit werkte niet naar behoren,de boosters gingen uit zichzelf aan.
Dus toen maar besloten relais te plaatsen.(na gespiekt te hebben bij Tilly hadden we beter meteen kunnen doen)
Resultaat is zoals in de film getoond. Leuke presentatie Michiel.( ik had de baan nog niet werkend gezien na toevoeging van dit geheel.)

Groeten Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Hoi Michiel.

Mooi dat Robin zijn kennis helpt om zulke zaken mogelijk te maken.Weer een modificatie waar je straks misschien niet meer aan denkt maar wat het allemaal wel heel veel makkelijker maakt.Wij moesten ook iedere keer op de knieën om de zaak aan en uit te zetten en nu gaat het bij ons ook veel makkelijker.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Citaat van: Hero op woensdag 22 februari 2012, 22:17:11
Leuke film. :)

De disco installatie werkt dus niet naar behoren.  :-( (blijft uit.)

Nee geen disco  :D Is de booster niet gewoon te snel bij een simpele sluiting? Ander soort lamp? Echte gloeilamp ipv halogeen?
Denk dat ik toch even bij de buren ga gluren.
Bedankt voor de toelichting!

@ Harald en Alex   Aha , jullie kennen dat, en zeker in het begin als een baan niet lekker draait en alle storingen eruit moeten blijf je bezig.


groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
@ H&A,

Dat printje van jullie heeft alleen wel wat meer zweetdruppels gekost. :D
Gelukkig werkte versie 2 wel in een keer. ;)

Deze uitbreiding was ook even schrikken.Alle boosters opeens automatisch aan.
Dan denk je .Wat hebben we verkeerd aangesloten? Alles nogmaals langslopen en blijkt het goed te zitten. Schakelaar er weer afgeknipt en het werkt weer normaal.

In theorie is een Halogeen een opgevoerde gloeilamp.
Door het grote vermogen krijgt de lamp niet genoeg op zijn  donder  waarschijnlijk.Vandaar het advies eens een 12v versie te proberen. Zelfde fitting zo gedaan. Hangen bij de Gamma dus ook zo verkrijgbaar.
Ombouwen naar andere lampen is de 2e mogelijkheid.Zou ik pas aan gaan denken als optie 1 ook niet werkt.

De Lampenboer.
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Robin.

In de film zien we niet als er kortsluiting veroorzaakt worden "kortsluiting booster" op de IB verschijnen en dat is bij ons wel.Is dat wat er dan nog mist dat de IB mee uitschakelt?

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Nee,

Michiel wil graag een lamp in serie met de baan die de stroom begrenst en oplicht als er kortsluiting is.

De AJ boosters melden een kortsluiting niet terug aan de IB.
Dat kun je zelf toevoegen via een hulprelais wat op de uitgang komt.

Nu valt alleen de sectie met kortsluiting stil en de rest van de baan rijdt door.
Is een andere visie die alleen kan als je een aparte boosterkring voor de wisseldecoders gebruikt.
De decoders zitten in de kelder op de IB aangesloten.
Jullie gebruiken maar 1 booster met meerdere zekeringen.Als die in zijn beveiliging springt zijn dus alle groepen uit.

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Hoi Michiel,

Zo eindelijk van het gebuk af :D Ziet er mooi en functioneel uit  :thumbup:
Robin met de gouden handjes, maar nu weet ik ook waarom vd week bij mij een paar keer het licht uit en aan gegaan is 8o

Gr, Jan
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Hoi Michiel,

leuk filmpje en het werkt precies zoals hier :thumbup:

Even over de kortsluiting en de lamp:

- De kortsluitdetectie op de booster werkt supersnel dus de lamp zal uitblijven. Dit is dus goed.
- Bij een kortsluiting schakelt alleen de desbetreffende booster uit en dus niet de centrale. Klopt helemaal en zie dit bij mij als een groot voordeel. In alle andere boostersecties blijven de treinen rjden en door koploper bewaakt.
- De lampen zullen alleen gaan branden bij een kortsluiting waarbij de booster niet uitschakeld en bij een overbelasting. Zet maar eens 10 loks met verlichten rijtuigen in werking op één boostersectie en je zult het licht zien :D

Het lijkt heel verwarrend maar als alles goed is dan zie je de lampen dus NIET branden.

Ik gebruik hier 24V 75W halogeenlampen en deze werken perfect.

Groetjes, John

PS: dat zijn inderdaad de goede ledhouders :)
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Ha die Michiel.
Prachtig filmpje van een mooie krachtcentrale.
Gelukkig kun je nu je rug weer gebruiken om met de baan verder te gaan! :D

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Goed om te horen John

Ik dacht dat de lamp aan moest gaan.
Dan werkt de laatste stap dus ook.  :thumbup:

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject : Kortsluitbeveiliging met lampen
Dank voor de reacties, wederom!

Citaat van: Tilly op donderdag 23 februari 2012, 06:28:06
Even over de kortsluiting en de lamp:

- De kortsluitdetectie op de booster werkt supersnel dus de lamp zal uitblijven. Dit is dus goed.
- Bij een kortsluiting schakelt alleen de desbetreffende booster uit en dus niet de centrale. Klopt helemaal en zie dit bij mij als een groot voordeel. In alle andere boostersecties blijven de treinen rijden en door koploper bewaakt.
- De lampen zullen alleen gaan branden bij een kortsluiting waarbij de booster niet uitschakeld en bij een overbelasting. Zet maar eens 10 loks met verlichten rijtuigen in werking op één boostersectie en je zult het licht zien :D

Het lijkt heel verwarrend maar als alles goed is dan zie je de lampen dus NIET branden.

Ik gebruik hier 24V 75W halogeenlampen en deze werken perfect.

Groetjes, John

PS: dat zijn inderdaad de goede ledhouders :)

Ik ga inderdaad die hele sectie eens vol zetten  :D  Ik wil het licht zien!
Robin verwees me naar deze discussie op het Beneluxforum . Ze rekenen daar wat anders maar volgens mij is dat wat krap.
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Citaat van: Golfer op donderdag 23 februari 2012, 08:38:42
Ik ga inderdaad die hele sectie eens vol zetten  :D  Ik wil het licht zien!

Inmiddels gezien door de boosterkring helemaal vol te zetten met materiaal voorzien van verbruikers. Drie loc's klaar om er doorheen te rijden, maar bij het aanzetten van de kring brandde de lamp al. Als de ICE de kring binnenrijdt, stopt ze en gaat de lamp wat feller branden. Dat is dan ook een energieslurper van de eerste orde, zeker met verlichting aan. Trouwens filmpje van gemaakt, komt vanavond.

Daarna het materieel van de baan gehaald om te bepalen wannneer de lamp zich meldt. Bij twee getrokken treinen met 11 bakken met ouderwetse verlichting meldt de lamp zich al zwakjes. Dat vindt ik vroeg op 70VA trafovermogen. Bij drie treinen is er enorm vermogensverlies. De lamp wordt een verbruiker.  8o


vriendelijke groet,
Michiel

Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Hoi Michiel,

inderdaad, die ICE een slurper 8o

Je moet de kringen zo maken dat de lamp net wel/niet aan gaat. Je praat dan over ongeveer 5 á 6 treinen zonder verlichting(lampjes). Gezien jouw verhaal werkt het dus perfect en het is tenslotte voor de veiligheid en het behoud van je electronica en boosters.

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Het geeft me nu het gevoel dat ze te snel aangaat. Zou een 24V 90W lamp iets later aangaan?

Van de andere kant; de booster wil nu niet meer inschakelen  :? Al dat oude materiaal wat ik ineens uit de kast haal, is wat kortsluiting gevoelig op die oude slepertjes bij metalen rijtuigen. Moet even zoeken waar het nu in zit, booster heeft ook een zekering en de voeding heeft ook een bescherming dacht ik.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Xhj64uQ8RMc
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Ben je al wat verder Michiel ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject : AJ Booster bedienpaneel
Nee nog niet Peter. Ben terug uit de Ardennen en zal me er op toeleggen.
Eerst in de kelder maar kijken of de betreffende kring het wel doet. Ondertussen wordt me op het forum Beneluxspoor 12V lampen aangeraden ipv 24V! Een krappere lamp lijkt me inderdaad veiliger maar denk ook dat ze eerder gaat gloeien. Ik ga het gewoon proberen.

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Veiligheidslampen bedienpaneel
Ik lees tegenwoordig dat er regelmatig wat afgestoft wordt, nou hier moet ik ook een laag weghalen  ;) Toch drie maanden bitter weinig gedaan. Was het even zat ...  mede doordat een baansectie niet wil. Ben er inmiddels achter dat de booster het wel doet, de trafo ook. Op het moment dat ik de booster aan de baansectie koppel, slaat ze af. Er zit dus ergens sluiting in de baan. Omdat te vinden heb ik in de boostersectie nog wat stukken losgekoppeld om delen te isoleren. Dat is erg lastig want om de 1,5 m zit wel weer een nieuwe voedingstoevoer. Veel werk dus om te vinden..
De veiligheidslampen staan 'on hold', even eraf dus.

Ben begonnen met een nieuwe berg. Tijd voor een update.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Veiligheidslampen bedienpaneel
Beste medespoorders,

Op de klimspiraal moet een bergdorp komen en de berg zelf. Nadat ik het traject mooi stevig heb gemaakt, ben ik wat portalen ga positioneren. Deze plastieken van Auhagen worden het niet. Ze zijn te klein. Ondanks dat er H0 op staat vind ik het meer H0e of TT. Een bovenleiding kan er geheel niet bij.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg
Hoi Michiel

Tunnelportaall oogt inderdaad wat klein.Zeker in een bocht is het dan uitkijken met lange wagons.De uitslag daarvan daar kan je je lelijk in vergissen.Jij bent er mooi op tijd achter dat het te krap is.Wij kwamen er pas achter toen we langere wagons probeerden te laten rijden.

Succes met de verdere bouw.

Harald & Alex
Re: Golfer's kelderbaanproject : Veiligheidslampen bedienpaneel
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Veiligheidslampen bedienpaneel
Citaat van: Golfer op maandag 28 mei 2012, 16:06:29
Ik lees tegenwoordig dat er regelmatig wat afgestoft wordt, nou hier moet ik ook een laag weghalen  ;) Toch drie maanden bitter weinig gedaan. Was het even zat ...  mede doordat een baansectie niet wil. Ben er inmiddels achter dat de booster het wel doet, de trafo ook. Op het moment dat ik de booster aan de baansectie koppel, slaat ze af. Er zit dus ergens sluiting in de baan. Omdat te vinden heb ik in de boostersectie nog wat stukken losgekoppeld om delen te isoleren. Dat is erg lastig want om de 1,5 m zit wel weer een nieuwe voedingstoevoer. Veel werk dus om te vinden..
De veiligheidslampen staan 'on hold', even eraf dus.

Ben begonnen met een nieuwe berg. Tijd voor een update.




Hoi Michiel,


Als kan je met een ohm meter of multi meter niet kijken waar de sluiting zit. Ik had dat laatst ook en had snel gevonden waar de sluiting ergens zit.


Groetjes Dennis
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg pantovanger van messing
In de berg komt een pantovanger van messing. Bij Broecks in Hilversum hebben ze gelukkig nog massief messing van o.a. 3mm. Voor aluminumgaas ging ik naar de lokale MCH en daar lagen zomaar twee gegoten resin-portalen. Kon ze niet laten liggen en zeg nou zelf: ziet er beter uit.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg
mss eens kijken bij Noch.Die hebben prachtige tunnelportalen in schuim.Die kan je zelfs bovenaan snijden en desnoods enkele cm breder maken.Ik heb er hier allemaal van Noch en is makkelijk aanpasbaar.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg
Citaat van: harald en alex op maandag 28 mei 2012, 16:28:41
Tunnelportaall oogt inderdaad wat klein.Zeker in een bocht is het dan uitkijken met lange wagons.De uitslag daarvan daar kan je je lelijk in vergissen.Jij bent er mooi op tijd achter dat het te krap is.Wij kwamen er pas achter toen we langere wagons probeerden te laten rijden.

Succes met de verdere bouw.

Harald & Alex

Hoi Harald & Alex,

De 1:87 lange rijtuigen kunnen er bij exact stellen net door. Ik gebruik ze graag meteen voor een test. Het is meer de bovenzijde met pantografen en een draad. Maar het oogt voor mij ook gewoon niet.

Citaat van: dennisreij op maandag 28 mei 2012, 16:29:19
Hoi Michiel,

Als kan je met een ohm meter of multi meter niet kijken waar de sluiting zit. Ik had dat laatst ook en had snel gevonden waar de sluiting ergens zit.

Groetjes Dennis

Hallo Dennis,

Dat is wel de manier maar door alle vertakkingen die via de railsen allerlei lussen vormen is het niet simpel wat zaken van elkaar te scheiden. Het lokaliseren vergt volgens mij gewoon tijd. Als je nu de hele sectie iedere keer gewoon kon halveren kon je iedere keer een helft uitsluiten maar dat is nu niet simpel.

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg
Citaat van: bellejt op maandag 28 mei 2012, 16:34:10
mss eens kijken bij Noch.Die hebben prachtige tunnelportalen in schuim.Die kan je zelfs bovenaan snijden en desnoods enkele cm breder maken.Ik heb er hier allemaal van Noch en is makkelijk aanpasbaar.

Hoi Johnny,

Die zijn mooi hè. In m''n eerste berg zit er één als toegang. Je ziet 'm in post #700.

Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg
Is dat aluminiumgaas ook verkrijgbaar in normale bouwzaken, heb het namelijk ook nodig maar zit niet bij een modelbouwshop in de buurt
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en kortsluiting
Geen idee, nooit zien liggen maar online zou je het bij Conrad (NOCH 60990 Aluminium gaas) kunnen kopen. Zaken voor terraria hebben het ook geloof ik.

Dat aluminiuuim gaas van mij komt van JEWEHA modelbouw in stukken van 0,6m x 0,8m.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en kortsluiting
Oke, bedankt
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en kortsluiting
Hallo medeforummers,

Inmiddels bezig met het uitlijnen van de bevestigingspunten van de panto-vanger. Het staat en de draad van 3mm messing hangt op fleischman-profi-hoogte  :wink:

Ben wel benieuwd of ik het messing aan de Gamma hoeksteuntjes kan solderen. De hoeksteunen alvorens ze te bevestigen al aan de onderzijde getracht te vertinnen maar dat blijft slecht zitten.  :? Ben benieuwd, vanavond eens proberen..

vriendelijke groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Hoi Michiel,

kuch,kuch :D Ja het stof is wat, ik heb even niet opgelet en zie dat je al weer wat gedaan hebt op de spiraal, mooi hoor.
Als je een zware soldeerbout nodig hebt laat maar weten dan breng ik hem straks bij je, heb nog wel een zware liggen uit mn LGB tijd om toen aan mn rails te solderen.
Wat voor materiaal zijn de stripjes ?

Gr, Jan
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
waarom draai je daar geen koper (messing)  vijsje in ipv die lompe hoekjes.Dat zal makkelijker solderen.Heb ik indertijd op de treinenclub ook gedaan.Wij hadden wel een 2,5 mm VOB draad gestript en als bovenleider gebruikt.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Solderen op die stalen beugels gaat je niet lukken.
De 1e zal nog wel gaan,maar bij de 2e komt de 1e weer los ben ik bang.

Je kunt beter op zoek naar een koperen beugeltje.Die zijn er om waterleidingbuizen vast te zetten.
Of de messing schroeven/boutjes (nog in hoogte te stellen) zoals bellejt al voorstelde.

Groeten,
Robin
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Als je nog een stukje messing draad over hebt kun je daar ook steuntjes/ophangbeugeltjes van maken.
Horizontaal een gaatje boren in je houten steuntje in de zelfde richting als de rijdraad midden boven de rails en dan een stukje andere draad met een tang/bankschroefje in de vorm van een letter C buigen en dan het bovenste pootje in het gaatje van je houten steunpilaar steken. Daarna kun je de rijdraad aan de onderkant van dit beugeltje vast solderen, eronder of ernaast, wat wenselijk is. Het deel van het beugeltje wat je in het houten gaatje prikt kun je eventueel vastlijmen met "hete-lijm", dan kun je wanneer nodig het ophang systeem ook weer verwijderen.
Succes.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Citaat van: 44er op woensdag 30 mei 2012, 17:27:58
Als je een zware soldeerbout nodig hebt laat maar weten dan breng ik hem straks bij je, heb nog wel een zware liggen uit mn LGB tijd om toen aan mn rails te solderen.
Wat voor materiaal zijn de stripjes ?

Gr, Jan

Hoi Jan,

Altijd meer dan welkom! Dat weet je. Denk dat het gegalvaniseerd staal is  8o

Citaat van: bellejt op woensdag 30 mei 2012, 18:09:32
waarom draai je daar geen koper (messing)  vijsje in ipv die lompe hoekjes. Dat zal makkelijker solderen. Heb ik indertijd op de treinenclub ook gedaan. Wij hadden wel een 2,5 mm VOB draad gestript en als bovenleider gebruikt.

Dank voor de tip Johnny! Vijsjes zijn schroeven neem ik aan?

Citaat van: Hero op woensdag 30 mei 2012, 18:58:48
Solderen op die stalen beugels gaat je niet lukken.
De 1e zal nog wel gaan,maar bij de 2e komt de 1e weer los ben ik bang.

Je kunt beter op zoek naar een koperen beugeltje.Die zijn er om waterleidingbuizen vast te zetten.
Of de messing schroeven/boutjes (nog in hoogte te stellen) zoals bellejt al voorstelde.

Hm.., wordt lastig dus. Als maestro het al verteld  :-) Ben bang morgen weer Gamma dus..

Citaat van: Thurbo op woensdag 30 mei 2012, 19:19:00
Als je nog een stukje messing draad over hebt kun je daar ook steuntjes/ophangbeugeltjes van maken.
Horizontaal een gaatje boren in je houten steuntje in de zelfde richting als de rijdraad midden boven de rails en dan een stukje andere draad met een tang/bankschroefje in de vorm van een letter C buigen en dan het bovenste pootje in het gaatje van je houten steunpilaar steken. Daarna kun je de rijdraad aan de onderkant van dit beugeltje vast solderen, eronder of ernaast, wat wenselijk is. Het deel van het beugeltje wat je in het houten gaatje prikt kun je eventueel vastlijmen met "hete-lijm", dan kun je wanneer nodig het ophang systeem ook weer verwijderen.

Arthur, bedankt voor de tip! Een creatieve nevenoplossing is nooit weg. Wellicht nog beter dan een ander type beugeltje bevestigen. Inderdaad heb ik nog 1.50m over. Sommige steunen zijn denk ik te smal om een schroefje zoals Johnny voorstelde erin te draaien.


Eerst maar eens kijken waar het schip strand.

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Die messing schroefjes zijn niet groot hoor.Ik denk 16 mm lang en amper 2,5 mm dik.Ze noemen eigenlijk messing houtschroeven en zijn er in alle diktes en lengtes.Eerst een gaatje voorboren en dan inschroeven.Dan vertinnen en bovenleiding aan solderen .Poepsimpel en niet duur.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Je kunt ook een messing strip nemen en die in stukjes knippen, vervolgens ombuigen en gaatje boren om te monteren. Krijg je hetzelfde effect als de staal verzinkte stoelhoekjes alleen dan van messing en je kunt dan eenvoudig solderen.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Johnny, dat zijn wel hele kleine  :D  Zie wel dat ik hier nog 3,0x20 "galv" heb liggen. Kleur is toch messing?

Hoi Ronald, klinkt ook simpel. In eenvoudige oplossingen zit kracht. Houd het als back-up plan, dank !

Blijkbaar gaat solderen van messing op messing zonder problemen. Je blijft hier leren.  :D

Zag trouwens nog oplossingen bij "Meerlingsbeek"
van Roy en station Lybenort van Ton.

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Citaat van: Golfer op woensdag 30 mei 2012, 21:24:23
Johnny, dat zijn wel hele kleine  :D  Zie wel dat ik hier nog 3,0x20 "galv" heb liggen. Kleur is toch messing?

Michiel, ja de kleur is messing maar het is een chemisch proces wat flinterdun is. Na verhitting (solderen) laat het snel los van de schroef en heb je nog niets. Of je haalt het 'messing' laagje er af en soldeer je gewoon op het ijzer of neem echte messing schroefjes.

Groet, Hans
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Die schroefjes hebben geen messing laagje maar zijn geel verzinkt, dit heet passiveren. Dit zal dus niet werken Michiel.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Inderdaad, gewoon messing schroefjes nemen met zaagsnede, geen kruiskop. In die zaagsnede (waar je normaal je schroevendraaier in steekt), kun je dan het rond van je bovenleiding leggen.

Ik heb niets eerst vertint. Soldeerwerk als dit doe je met een kleine brander, S39 en massief soldeer. Harskernsoldeer is voor electronicawerk. niet voor zoiets als dit.

Roy
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Dank voor jullie reacties maar.. Gisteravond is Jan (44er) even langsgekomenen we hebben met mijn twee bouten en ons in bochten wringend gewoon de messing draad onder de stalen beugeltjes kunnen solderen. Het lijkt goed stevig te zitten. Alle andere manieren en b-plannen gaan voorlopig in de kast  :-)
Wel heb ik na advies van Jan zowel het messing als de beugels met s-39 ingesmeerd. Bij het normale soldeerwerk gebruik ik dat vieze spul eigenlijk niet.
Nu moet ik wel de verbindingen goed schoon gaan maken en even met WD40 of zo wat bevetten.

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
 :D :thumbup: ;)
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
of reinigen met TEC7.
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Citaat van: bellejt op vrijdag 01 juni 2012, 13:43:36
of reinigen met TEC7.

daar moet ik even op Googlen..
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Wat een onzin. Gewoon even met een vochtige doek afnemen.

Roy
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Dank voor de reacties weer mannen! Zo zie je maar voor alles is een product te vinden.
Ben mijn tunnelportalen gaan uitlijnen en heb er een bevestigingswandje voor gemaakt. Het protaal heb ik iets omhoog gebracht. Leek me natuurlijker, is het te hoog?
Ik moet er nog achter dus om bovenleiding tot in de tunnel te brengen. Het kan weer weggehaald worden.

Hartelijke groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : 2e berg en panto-vanger
ziet er wel hoog uit nu.En zo heb je minder doorgangsruimte in het midden.Ik denk dat je makkelijk 1 à 2 cm kunt zakken.Zal mooier ogen en de bovenleidingsdraad zal er nog makkelijk ondergaan.Je moet dan alleen geen paaltje juist voor je ingang zetten maar juist voorbij de wissel.Heb je geen problemen met ontsporingen door de verkanting op de wissel ?
Re: Golfer's kelderbaanproject : Portaalhoogte en wissel ?
Hier een foto van het andere portaal. Even neergezet op de hoogte waar de railbedding op ligt. Eigenlijk zou het op die hoogte dan wegzakken in de balast en de 'ophoging' daarvan. n.b. De messing rijdraad hangt hier een fractie hoger en beïnvloedt wellicht het oordeel van de kijker maar die wordt natuurlijk vervangen.

En inderdaad .... als ik rij ontsporen de 1:87 lange wagens omdat de koppelingen op de wissel even blijven haken, lijkt het. Aangezien ik in alle drie de rijrichtingen bij het wissel verkantingen heb, heb ik de keus het wissel aan beide zijden te verhogen of aan beide zijden de 2mm kurk achterwege te laten. Denk dat ik voor het laatste kies.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Portaalhoogte en wissel met verkanting ...?
ik zou het nog 1 cm laten zakken.Of 1 cm afzagen.Kijk mss eens bij mijn portalen.