Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Hallo Michiel,

Dit is dus voor mijn de reden geweest om al van dag 1 met een schoonmaak trein over de baan te rijden.
Ik doe dit met een ERS DE 6607 en vier schoonmaak wagentjes van Märklin.
Hoop van dag of maandag een Dapol stofzuiger binnen te krijgen.
Maar de treinen rijden nu al redelijk goed.
Deze schoonmaak trein krijgt voorrang op alle treinen in koploper.

vr.gr. Günther.
Ga nu onderweg naar Rijswijk.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Jan-Michiel.

Leuk film met de werking van de wagons.Geeft ook een overzicht van de kelderbaan.Wat een stof echt bizar.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Het is geen overbodige luxe om deze Lux set over de baan te laten rijden, er komt een hoop troep vanaf.

Ik denk dat het op iedere baan zonder deze set er zo uitziet  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Het is echt een geweldig ding en zit ook goed in elkaar. Dit is geen rommel maar dat komt er uiteindelijk wel uit  :D
Zou eigenlijk wel eens een vergelijkende test willen zien met een Dapol. Maar ja waar vind je nu een vergelijkbaar vieze baan?

Bedankt voor de reacties  :thumbup:

Citaat van: Günther op zaterdag 10 december 2011, 08:47:57
Deze schoonmaak trein krijgt voorrang op alle treinen in koploper.

:D  Als de trein vaak stilstaat poetst ze ter plekke nog beter.


Mijn vierde boostersectie is nu trouwens compleet. Draden naar de rails zijn bevestigd. Ik merk nu trouwens dat als je slechts één booster aan zet en je rijdt over de stroomkringscheiding dat de volgende  AJ-booster aanschakelt door het slepertje. Niet eerder gemerkt, de trein rijdt dus door en zou alles "aan" kunnen rijden  :)

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Hallo Michiel,

Ik zou er toch maar eens over nadenken om een aparte schoonmaak trein in te zetten die altijd rijd.
Heb van meerdere mensen begrepen dat de Dapol stofzuiger beter is als de Lux.
Hij is in inder geval goedkoper heb er 140,00 euro voor betaald.
Dat zit er een sleper onder voor stroomafname en een ESU decoder.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Met de Dapol kun je wel zuigen maar 3rail niet poetsen. De draaiende schijf komt niet over de puko's van de wissels. Daarom rij ik 2 rail. :D

Wil je poetsen koop een Lux.

Gr, Ben.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Jan zweert ook echt bij de Lux, 2 wagens twee slepers en een ESU. Wellicht wel 2x zo duur .
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Voor het poetsen rijden bij mij 4 railreinigers mee.
Al maanden en die draaischijf hoeft ook niet.
En Ben dat is geen reden om op 2 rail over te stappen. :-(

grt. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Citaat van: Spoorman op zaterdag 10 december 2011, 18:31:32
Met de Dapol kun je wel zuigen maar 3rail niet poetsen. De draaiende schijf komt niet over de puko's van de wissels. Daarom rij ik 2 rail. :D

...en als je asbakje vol is koop je een nieuwe auto natuurlijk :mrgreen:
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Citaat van: Spoorman op zaterdag 10 december 2011, 18:31:32
Met de Dapol kun je wel zuigen maar 3rail niet poetsen. De draaiende schijf komt niet over de puko's van de wissels. Daarom rij ik 2 rail. :D

Wil je poetsen koop een Lux.

Gr, Ben.

Hallo Ben en anderen,

Ik heb een Dapol reinigingwagon en c-rails, ik gebruik wel degelijk ook het poets schijfje en rij gewoon over de puko`s heen van de wissels, gewoon in gemiddelde snelheid, dus ik ben het niet eens met je opmerking. Zal binnenkort een filmpje maken en plaatsen op mijn eigen draadje. Achter de Dapol hang ik een Roco wagon met railgum eronder, de baan is nog nooit zo schoon geweest.

Groet,
Erik
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Erik.

Geef aub een gil als je zo ver bent.
We zaten er namelijk ook aan te denken om zoiets aan te schaffen.
Doch weerhoud het mij om hem aan te schaffen omdat men vaker hoort dat er toch regelmatig fikse problemen mee zijn.
En goedkoop is anders. Zeker als het niet werkt.

Ben dus zeker benieuwd naar je filmpje.

Mvg: Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Daar zijn we dan ook wel benieuwd naar.

Met al dat stof wat zich in de wagon verzameld dat daar de werking niet door beïnvloed wordt en dat hij inderdaad goed overal functioneert op een normale snelheid is inderdaad wel belangrijk.Anders hoef je zoiets uiteraard niet aan te schaffen.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Citaat van: EKdesign op zaterdag 10 december 2011, 22:48:45
Citaat van: Spoorman op zaterdag 10 december 2011, 18:31:32
Met de Dapol kun je wel zuigen maar 3rail niet poetsen. De draaiende schijf komt niet over de puko's van de wissels. Daarom rij ik 2 rail. :D

Wil je poetsen koop een Lux.

Gr, Ben.

Achter de Dapol hang ik een Roco wagon met railgum eronder, de baan is nog nooit zo schoon geweest.


Tja, zo kan het ook. Maar wat is dan nog het nut van de Dapol als poetser. In ieder geval heb ik slechte ervaring met het draaiende schijfje. In mum van tijd slijt deze af en/of blijft hangen op de puko's van de wissels. Ben dus ook benieuwd naar je filmpje.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Hallo Ben,

Ik gebruik een Dapol alleen als stofzuiger.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Effectiviteit Lux
De mooie units zitten weer in de doos maar ik heb voor jullie nog wat detailfoto's gemaakt. Van binnen ziet het er indrukwekkend uit. Met name he klapmechanisme voor de bovenleiding in de schuurwagon maakte indruk bij mij. Tevens zie daar aan de onderzijde ook nog een cirkel voor een optionele tool om puco's te schuren.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Effectiviteit Lux
de slijper
Re:Golfer's kelderbaanproject - Effectiviteit Lux
Hallo Michiel,

Heb je het derde deel niet gekocht.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Effectiviteit Lux
Ik heb nog niets gekocht. Zoals vermeld en hopelijk duidelijk was is alles in bruikleen van Jan (44er) .
Die had door dat de baan wel heel vies was en daar een oorzaak van veel klachten zat.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - IJken van de Moterposten
Vandaag de Motorposten op de baan gezet. Ze moeten ook geijkt worden. Helaas wilde er één, de dubbeltractie, vandoor. Dus de spanning moest eraf. Toch dacht ik dat ze voorzien was van een delta. Maar ze reageerde niet ip het adres (20) ... en ook niet op alle andere 80  ;) Leek net of ze in anaoog stond. Dat heb ik ook met de groene s3/6 dus het lijkt erop dat er twee delta's aan gort zijn. Zijn toch sterke decoders dacht ik en (bijna) nooit gebruikt.  :?
Even naar Bussum geweest want daar is alles wat aan treinen gerelateerd is in de uitverkoop , -25% , en daar 3 setjes 60760 opgehaald. Immers moet er nog een delta 3054 en wat delta Br52's eens om. Kan ik gaan oefenen  :P

groet, Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - IJken van de Motorposten
Dit is de boosdoener. Of is het een 6080? Iemand een idee?
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
dat is een elektronisch omschakelrelais, lok is dus analoog! Geen wonder dat íe er vandoor gaat.

Walter
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Citaat van: Golfer op dinsdag 13 december 2011, 16:06:20
Dit is de boosdoener. Of is het een 6080? Iemand een idee?

Beste Michiel

In deze motorpost zit geen decoder, wat je ziet is een electronisch relais, het zwarte blokje op de print is het relais, de rest eromheen is electronica voor het omschakelen zonder een "huppel". Leuk he?
Dus die gaat er vandoor als je deze op een digitaal gevoede baan zet.

Heb je overigens behoefte aan nog een motorpost? info bij mij via PB.

groeten van teunis

PS succes met de ombouw naar digitaal
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Oeps, dacht dat deze allemaal delta of 6080 waren. Nou, dan moet ie ook maar de grote kuur krijgen.

Dank Walter!
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Citaat van: teunistreinen op dinsdag 13 december 2011, 16:16:32
In deze motorpost zit geen decoder, wat je ziet is een electronisch relais, het zwarte blokje op de print is het relais, de rest eromheen is electronica voor het omschakelen zonder een "huppel". Leuk he?
Dus die gaat er vandoor als je deze op een digitaal gevoede baan zet.

Hoi Teunis,

Dank voor je snelle antwoord maar met jouw kennis krijg ik 'm om  :D

Voorlopig voor mij even geen loc's meer. Eerst maar eens geld zien binnen te krijgen in deze tijden. Heb in Bussum ook een heleboel laten staan want 25% korting is niet niks.


groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Hoi Michiel.
Prachtig gezicht om al deze verschillende Motorposten bij elkaar te zien staan! B)
Wel jammer dat deze (nog) niet allemaal digitaal zijn, maar met jou net verworven kennis en deze 3 setjes moet dat zeker gaan lukken.
Waar zijn trouwens de bijpassende postwagons, of zoek je deze nog?

Veel succes met de ombouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 13 december 2011, 17:15:43
Waar zijn trouwens de bijpassende postwagons, of zoek je deze nog?

Veel succes met de ombouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

AlbertJan,

Dank voor je reactie. Ergens heb ik twee of drie rode Roco postwagons in een doos maar ik heb geen idee waar  :) Ook moet ik nog ergens wat eenvoudige bruine hebben met zo'n houten opbouw met "post" erop. Als de Mp's fatsoenlijk digitaal rijden dan mogen ze erachter  ;) 

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Leuk ombouwklusje Michiel! Dit moet voor jou vast geen probleem zijn. Ik twijfel om ook even in Bussum te gaan kijken met deze wetenschap. Hebben ze er nog veel Zwitsers liggen dat jij weet?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Hoi Michiel,

Balen dat je motorposten nog analoog zijn, dat wordt dus sleutelen.

Je hebt een aardige collectie staan, de donker rode vind ik erg mooi.

Succes met het ombouwen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Michiel,

Verwacht niet te veel van de decoders uit die ombouw setjes.
Die zijn zeer geschikt om rond te racen.  :D Maar mooi optrekken lukt niet. :-(
Ik heb ook zo'n setje in mijn motorpost zitten.Kostte een middag om dat kreng te programmeren.

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Hoi Michiel,

Mooie set motorposten, daar zal mijn schoonvader jaloers op zijn.
SUC6 met de ombouw.

PS mooie kelderbaan heb je.

Kabels keurig weggewerkt in de kabelgoten, dat zie ik graag.

Groet,

Wim van Dijk
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 13 december 2011, 19:27:45
Leuk ombouwklusje Michiel! Dit moet voor jou vast geen probleem zijn. Ik twijfel om ook even in Bussum te gaan kijken met deze wetenschap. Hebben ze er nog veel Zwitsers liggen dat jij weet?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Hoi Dennis,

Zelf heb ik onde rtoeziend oog van Teunis pas twee gedaan hoor.  :D  Veel zwitsers heb ik niet gezien, het werd zelfs echt al wat leger maar wellicht kun je even bellen en vragen naar Martijn. Die weet dat wel..


Citaat van: degeluidsman op dinsdag 13 december 2011, 20:34:11
Hoi Michiel,

Balen dat je motorposten nog analoog zijn, dat wordt dus sleutelen.

Je hebt een aardige collectie staan, de donker rode vind ik erg mooi.

Succes met het ombouwen.

He Peter,

Ze zijn gelukkig niet allemaal analoog. Eéntje maar   :(  De NS cargo is hoogvermogen digitaal en net geijkt op een max. snelheid van 144 km/h. Ik heb nog nooit zo'n lineair verband in de stappen gekregen. Verder één delta (33891) en één 6080  (3689 geen snelheid in te stellen)
De delta zit in 4 stappen al op 80 km/h  :-(  en de 6080 doet het niet veel anders.

Citaat van: Hero op dinsdag 13 december 2011, 20:47:42
Michiel,

Verwacht niet te veel van de decoders uit die ombouw setjes.
Die zijn zeer geschikt om rond te racen.  :D Maar mooi optrekken lukt niet. :-(
Ik heb ook zo'n setje in mijn motorpost zitten. Kostte een middag om dat kreng te programmeren.

Robin

Hoi Robin,

Ze waren dus wel te programeren?   :D  Zelfs de verkoper durfde het tegen mij te zeggen maar het was al bekend. Ik heb nog 5 esu's liggen.

Citaat van: De Dijk op dinsdag 13 december 2011, 21:11:45
Hoi Michiel,

Mooie set motorposten, daar zal mijn schoonvader jaloers op zijn.
SUC6 met de ombouw.

PS mooie kelderbaan heb je.

Kabels keurig weggewerkt in de kabelgoten, dat zie ik graag.

Hallo Wim,

Dank voor de opmerkingen. Ook jullie zijn links en rechts goed aan het werk zie ik zo af en toe  :D


vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Michiel,

Je kunt een paar zaken instellen.
Op het mobile station de vmax(cv5) en het adres.
Met de control unit kun je dan de optrek en afrem curve naar 0 of bijna 0 zetten.

Dan houdt het wel op.
Ik ga ze als functie decoder inzetten want, het ziet er niet uit naast een lokpilot.
Ik heb het nog even geprobeerd voor de overtuiging.De 2e loc heb ik niet eens geijkt.
Dat reed voor geen meter.(Die ligt nu ook op de operatie tafel)

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Hoi Robin,

Waar gebruik je ze dan als functiedecoder ? Kun je er verlichting in huisjes mee schakelen via F1 F2 F3 F4 ?
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Verlichting in rijtuigen in/uit schakelen.
Hebben ze toch nog nut.
De meerprijs van de decoder tov losse motoronderdelen is 7,5 euro.
Is dus niet duur voor een bijna volledie functie decoder.
F3 en f4 zijn nog niet voorzien van een versterkingstransistor.
Die is indien nodig nog op de print te zetten.

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Citaat van: Hero op dinsdag 13 december 2011, 20:47:42
Verwacht niet te veel van de decoders uit die ombouw setjes.
Die zijn zeer geschikt om rond te racen.  :D Maar mooi optrekken lukt niet. :-(
Ik heb ook zo'n setje in mijn motorpost zitten.Kostte een middag om dat kreng te programmeren.
Robin

Robin

Waarschijnlijk ben je niet in staat deze decoders goed af te stellen. Bij mij is het wel gelukt deze decoders goed af te stellen, gewoon met een 6021 gedaan.
CV05 instellen op ca 20 - 25 (max 64) [uit m'n hoofd]
CV03 instellen op ca 15 - 20 (max 32)

Dit resulteerde bij mij in een goed rijgedrag. Overigens is het zo dat de motorpost in de analoge uitvoering een "racemonster" is. Waarschijnlijk ligt dat aan de verhouding van de tandwielen.

mvg teunis

PS Je hebt gelijk door te stellen dat dit niet de meest optimale decoders zijn, maar er valt wel degelijk iets mee te doen. Ze lijden wel aan Alzheimer.............
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Doe het meteen goed. Gooi der een esu in.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Citaat van: Hero op woensdag 14 december 2011, 10:00:14
Verlichting in rijtuigen in/uit schakelen.
Hebben ze toch nog nut.

F3 en f4 zijn nog niet voorzien van een versterkingstransistor.
Die is indien nodig nog op de print te zetten.


Robin

Ik heb nog een sleepje (6 ?) DRG rijtuigen met verlichting en stroomvoerende koppelingen. Zo'n decoder zou daar best handig zijn . Zou dat kunnen of moet dat op een versterkte uitgang. Het zijn geen led's dacht ik.

Citaat van: teunistreinen op woensdag 14 december 2011, 12:05:03
..... Bij mij is het wel gelukt deze decoders goed af te stellen, gewoon met een 6021 gedaan.
CV05 instellen op ca 20 - 25 (max 64) [uit m'n hoofd]
CV03 instellen op ca 15 - 20 (max 32)

Dit resulteerde bij mij in een goed rijgedrag. Overigens is het zo dat de motorpost in de analoge uitvoering een "racemonster" is. Waarschijnlijk ligt dat aan de verhouding van de tandwielen.
.......... Ze lijden wel aan Alzheimer.............

Hallo Teunis,

Dank voor de tip maar zolang ik nog wat esu's heb liggen gaan die eerst. Ze kunnen ook mooi ter vervanging dienen als er wat kapot gaat.
Alzheimer? Wat onthouden ze niet? Racers: Cruise control  :D

Citaat van: Wijbe op woensdag 14 december 2011, 12:48:19
Doe het meteen goed. Gooi der een esu in.

Dat is ook zo. We blijven niet ombouwen  :)  Zoals gesteld in mijn post # 680 heb ik daar ook een voorkeur voor.

vriendelijke groet,
Michiel



Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Hoi Michiel,

Moeten er ook niet andere magneten in de motor. Bij mij moest met een ombouw van analoog naar digitaal de magneet vervangen worden door een permanentmagneet.

Kun je dan ook niet beter kiezen voor een 5 polige motor i.p.v. een 3 polige.

Het zijn trouwens wel fraaie locs dus de moeite waard om ze goed om te bouwen.

Groet, Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Hoi Ronald, klopt helemaal. Zie post # 668  :D
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
Aha ik wist niet dat in die ombouwsetjes ook een permanentmagneet zat.

Succes met ombouwen.

Groet, Ronald

Ps. Kom je zaterdag nog naar Houten?
Re:Golfer's kelderbaanproject - Ijken van de Motorposten
hoi Ronald,

Daar heb ik eigenlijk wel zin in maar ik weet niet of ik me kan losmaken van wat vrijwilligerswerk. Als ik niet meer nodig ben dan kom ik wel. Of ik de M&G haal is bijna niet mogelijk.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Volgorde baanbouw
Baanbouwers,

Herhaaldelijk kom ik situaties tegen dat ik denk had je dat vooraf kunnen weten. Wellicht de onervarenheid in baanbouw maar ondertussen moet ik weer weghalen wat ik vorige week heb opgebouwd.  ;)
Twee weken geleden de bedrading onder de planken weggewerkt d.m.v het boren van gaatjes onder de railsstukken. Nu heb ik definitief besloten mijn stationsemplacement te bouwen op drie 5,5 mm onderplaten aangezien ik de rest van de sporen ook op een soort van spoordijkje leg. Je kunt dan later ook wat meer spelen met hoogten.
Nu die draden verticaal weglopen kan ik niet zomaar even een plank eronder schuiven om het e.e.a. af te tekenen.  :( Alle bedrading moet weer los.
Het is natuurlijk duidelijk dat we alles van onder opbouwen maar voor het vervolg, en een beetje terug:

Frame
Rail plan
Plaatwerkparcours /demping
Rails prepareren / leggen
Electronica
Bedrading
Aanbrengen achtergronden
Weathering railstaven
Plaatsing seinen
Plaatsing portalen
Aanbrengen achtergronden
Balasten
Scenery
...bergen
...beeldbepalen objecten
...infrastructuur
...overige aankleding

Zijn er nog zaken die ik vergeet?  B) Zou je het anders doen?

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Volgorde baanbouw
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Volgorde baanbouw
Zijn er nog zaken die ik vergeet?   Zou je het anders doen?

Een bak koffie ,stoel en rijden maar  :D

Gr, Jan

Heerlijk Michiel dat wegdromen , gebeurd mij ook wel 8o
Re:Golfer's kelderbaanproject - Volgorde baanbouw
ALs je de zaak toch los haalt. Is dat het moment om  de railstaven vast in een basis kleur  te schilderen.
Dat is een werkje dat je niet wil doen als ze op de baan liggen.

Ik zou ook de achtergronden zo snel mogelijk plaatsen. Dus voordat er seinen en bovenleiding in de weg staat.

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Volgorde baanbouw
Hoi Michiel,

ga er maar vanuit dat je toch iets vergeet :D

Net als jij ben ik ook onervaren in het bouwen van een baan. Door veel te lezen en te vragen heb ik me tot nu toe een hoop ellende kunnen besparen maar bereidt je maar vast voor: de bouw van het zichtbare gedeelte, lees scenery, is nog lastiger 8o
Ik heb daarom nog voordat het zichtbare gedeelte definitief ligt al een stuk van de baan gekozen waar ik ga beginnen. Ik kan je nu al melden dat het dus echt lastig is. Nu ervaar je pas hoe breed een traject moet zijn voor bv bovenleidingmasten of waar nu precies die brug neergelegd moet worden. Hoe kan het tunnelportaal het beste geplaatst worden en hoe komt die steunmuur het beste tot z'n recht, enz, enz, enz. Ik ben blij dat ik deze beslissing genomen heb en leer nu ontzettend veel. Uiteindelijk zijn het toch de eigen ervaringen die het verschil kunnen maken ;)

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - Volgorde baanbouw
Citaat van: Golfer op donderdag 15 december 2011, 21:44:34
Baanbouwers,

Herhaaldelijk kom ik situaties tegen dat ik denk had je dat vooraf kunnen weten. Wellicht de onervarenheid in baanbouw maar ondertussen moet ik weer weghalen wat ik vorige week heb opgebouwd.  ;)
Twee weken geleden de bedrading onder de planken weggewerkt d.m.v het boren van gaatjes onder de railsstukken. Nu heb ik definitief besloten mijn stationsemplacement te bouwen op drie 5,5 mm onderplaten aangezien ik de rest van de sporen ook op een soort van spoordijkje leg. Je kunt dan later ook wat meer spelen met hoogten.
Nu die draden verticaal weglopen kan ik niet zomaar even een plank eronder schuiven om het e.e.a. af te tekenen.  :( Alle bedrading moet weer los.
Het is natuurlijk duidelijk dat we alles van onder opbouwen maar voor het vervolg, en een beetje terug:

Frame
Rail plan
Plaatwerkparcours /demping
Rails prepareren / leggen
Electronica
Bedrading
Aanbrengen achtergronden
Weathering railstaven
Plaatsing seinen
Plaatsing portalen
Aanbrengen achtergronden
Balasten
Scenery
...bergen
...beeldbepalen objecten
...infrastructuur
...overige aankleding

Zijn er nog zaken die ik vergeet?  B) Zou je het anders doen?

vriendelijke groet,
Michiel



whhahahah.. dat heet dus "hobby" .. als ik wil kan ik de lijst meteen 10 keer zo lang maken...

sterkte !

gr koen
Re:Golfer's kelderbaanproject - Volgorde baanbouw
Michiel.

Weet niet of het bij jou werkt maar wij gebruiken voor horizontale oppervlaktes bijvoorbeeld tussen de sporen wel een om af te tekenen stevig papier.Die er tussen leggen met een stift aftekenen dan uitknippen en dan op het hout aftekenen.Misschien heb je er iets aan.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Volgorde baanbouw
Citaat van: 44er op donderdag 15 december 2011, 21:54:07
Zijn er nog zaken die ik vergeet?   Zou je het anders doen?

Een bak koffie ,stoel en rijden maar  :D

Gr, Jan

Heerlijk Michiel dat wegdromen , gebeurd mij ook wel 8o

Ach ja, soms wil ik te snel. Zet ik het juist weer in elkaar om eens netjes te rijden.

Citaat van: Hero op donderdag 15 december 2011, 22:00:22
ALs je de zaak toch los haalt. Is dat het moment om  de railstaven vast in een basis kleur  te schilderen.
Dat is een werkje dat je niet wil doen als ze op de baan liggen.

Ik zou ook de achtergronden zo snel mogelijk plaatsen. Dus voordat er seinen en bovenleiding in de weg staat.

Robin

Ben het met je eens. De achtergrond plaatsen moet naar voren. Dat kan nu net als het "roesten" van de rails maar ik zit ook nog wat parcours te plannen.

Citaat van: Tilly op donderdag 15 december 2011, 23:10:05
Hoi Michiel,

ga er maar vanuit dat je toch iets vergeet :D

Groetjes, John

Hoi John,

Dat doe ik ook wel  :D en ben het met je eens dat oefenen in een hoekje bij het totaal veel zal helpen. Af en toe heb ik het gevoel dat ik zo creatief ben als een baksteen, maar dat komt ook omdat je hier wel erg veel mooie zaken voorbij ziet komen.


Citaat van: 3railkoen op vrijdag 16 december 2011, 08:39:26
whhahahah.. dat heet dus "hobby" .. als ik wil kan ik de lijst meteen 10 keer zo lang maken...

sterkte !

gr koen

JaaaH, dank zeg Koen  :D  Als ik aan het golfen ben wil ik ook geen ballen moeten zoeken  ;)


Citaat van: harald en alex op zaterdag 17 december 2011, 12:12:19
Weet niet of het bij jou werkt maar wij gebruiken voor horizontale oppervlaktes bijvoorbeeld tussen de sporen wel een om af te tekenen stevig papier.Die er tussen leggen met een stift aftekenen dan uitknippen en dan op het hout aftekenen.Misschien heb je er iets aan.

Harald & Alex

Hoi harald & Alex,

Dat is zeker een nuttig idee maar in deze situatie kan ik ook geen papier er meer onderdoor schuiven. Met delen zou dat kunnen werken, denk dat ik daar wel aan uitkom.

groet,
Michiel

Re:Golfer's kelderbaanproject - Volgorde baanbouw
Citaat van: Golfer op zaterdag 17 december 2011, 22:38:52
Af en toe heb ik het gevoel dat ik zo creatief ben als een baksteen, maar dat komt ook omdat je hier wel erg veel mooie zaken voorbij ziet komen.

groet,
Michiel

Vandaar die hoogst creatieve achtergrond  achter je station. >:-D >:-D >:-D

Gr.Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Volgorde baanbouw
Mooie natuurlijke materialen  O:-D