Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de BR103's
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 22 november 2011, 12:21:13
Wat een mooi gezicht om deze BR103's zo opgesteld te zien staan! B)
Het ijken van alle locs zal zeker wel wat werk vragen, natuurlijk veel verschillende decoders en dan ook nog een (redelijk? ;)) aantal locs.
Zelf ben ik hier ook nog niet aan begonnen maar ooit zal dit ook moeten gebeuren.

Misschien wel handig om bij je locs een overzicht te maken met type decoder en daarbij de instellingen (en/of mogelijkheden) zodat je later dit niet nogmaals hoeft te doen.

Hoi AlbertJan,
Gaaf he, doet het mooi zo'n rijtje. Om een overzicht te houden heb ik een spreadsheet met wat informatie maar ik kan daar nu veel aan toevoegen. Naast het merk decoder is het type net zo belangrijk bijvoorbeeld.

Citaat van: Spoorman op dinsdag 22 november 2011, 12:45:15
Zojuist zijn de 2 rollen door de postmevrouw bezorgd, binnen 2 weken dus. :thumbup:

Hallo Ben, die van mij kwamen uit Hong Kong ook zeer snel.


groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de BR103's
Citaat van: Golfer op dinsdag 22 november 2011, 19:38:51
Citaat van: Hero op dinsdag 22 november 2011, 17:40:49
Vraagje heb je de max snelheid omlaag gebracht ?
De gemiddelde snelheid moet je dan ook omlaag zetten  ( waarde moet ongeveer 40 procent zijn van de max snelheid. )
Is cv 6 in de lokpilot.

Hoi Robin,

Vmax is omlaag gebracht en afhankelijk van de decoder staat de Vgem op 50%. Niet overal kun je dat toch aanpassen?
Die keuze van 40% van je snap ik eigenlijk wel. Het wordt dan wat meer parabolisch omhoog.


vriendelijke groet,
Michiel


Ik had de hoop dat dit je probleem zou oplossen.
Met welke loks / decoders heb je dat snelheids probleem dan?

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de BR103's
Michiel.

Ijk jij van een lage snelheid naar hoge snelheid of andersom?

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Citaat van: Hero op dinsdag 22 november 2011, 19:56:33
Ik had de hoop dat dit je probleem zou oplossen.
Met welke loks / decoders heb je dat snelheids probleem dan?

Hoi Robin, met de esu en uhlenbrock kan dat wel maar met de 6090 bijvoorbeeld niet. Althans dat denk ik..

Citaat van: harald en alex op dinsdag 22 november 2011, 20:00:10
Michiel.

Ijk jij van een lage snelheid naar hoge snelheid of andersom?

Hoi Harald & Alex,

Andersom, van hoog naar laag dus maar zou dat uitmaken?  :?

Meer storend is als de loc achteruit terugwegtraject consequent lagere snelheden noteert.

Enfin, ik ga door met de 16, 17 en 1800's. In Koll 2011 even voor jullie opgezocht en tot mijn verbazing zag ik de 37264 1835 er niet tussen staan. Is die niet officieel?

groet, Michiel

n.b. klik op de foto en ze worden groter..
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
 8o 8o 8o kwijl 8o :O :O

Gr Ruud
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Hi michiel,
Mooie line up hoor. Ik mis alleen de 1828 nog :)

Gr. Daan
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Michiel,

Wat ik meestal bij mijn loks doe. Ik stel de Vmax van de decoder in als de topsnelheid die de lok in het echt kan halen. Verder nog de Vmid, en die wordt de helft. Dan rijden alle loks al ongeveer even snel, daarna laad ik ze nog ijken.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Hoi Michiel.

Wij hebben het wel eens van laag naar hoog geprobeerd maar dan kwam het wel voor dat de ingestelde topsnelheid al in een eerdere stap bereikt was.Andersom gaat het altijd wel goed.Maar dat kan dan bij jou dus niet zijn.

Dat ie consequent op lagere snelheid achteruit gaat kan er niet aan liggen dat er al iets ingesteld staat in koploper dat ie achteruit een lagere snelheid aanhoudt?Staat in onderhouden locomotieven snelheid vooruit en achteruit.Lijkt me niet maar je weet maar nooit?

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Citaat van: Golfer op woensdag 23 november 2011, 20:09:53
Citaat van: Hero op dinsdag 22 november 2011, 19:56:33
Ik had de hoop dat dit je probleem zou oplossen.
Met welke loks / decoders heb je dat snelheids probleem dan?

Hoi Robin, met de esu en uhlenbrock kan dat wel maar met de 6090 bijvoorbeeld niet. Althans dat denk ik..

Bij de 6090 decoders zit op de print een potmeter waar je de max snelheid mee kan terug draaien.
Zit ook een 2e voor de optrek/afrem vertraging.

Citaat van: Golfer op woensdag 23 november 2011, 20:09:53
Citaat van: harald en alex op dinsdag 22 november 2011, 20:00:10
Michiel.

Ijk jij van een lage snelheid naar hoge snelheid of andersom?

Hoi Harald & Alex,

Andersom, van hoog naar laag dus maar zou dat uitmaken?  :?

Meer storend is als de loc achteruit terugwegtraject consequent lagere snelheden noteer


Je kunt ook zo ijken dat koploper het gemiddelde van de heen en terug weg neemt.
Kost wel wat meer tijd. ;) Maar lost wel het probleem op.

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Citaat van: Hero op donderdag 24 november 2011, 00:21:07
Bij de 6090 decoders zit op de print een potmeter waar je de max snelheid mee kan terug draaien.
Zit ook een 2e voor de optrek/afrem vertraging.

Je kunt ook zo ijken dat koploper het gemiddelde van de heen en terug weg neemt.
Kost wel wat meer tijd. ;) Maar lost wel het probleem op.

Hoi Robin, die potmeters zijn me bekend en stel ik al even bij. Zie filmpje  ;) Dat Koploper het gemiddelde kan ijken wist ik niet. In het begin heb ik bij wat loc's het zelf handmatig genoteerd. kost ook tijd trouwens maar bij wat delta's was het verschil zo groot dat ik maar gestopt ben. Zal opzoeken waar die feature zit.

Vanavond ga ik ook hier en daar eens de voeding in het schaduwstation controleren. Het is me een doorn in het oog dat op secties voor drie wissels continue zelfs uitsekende loc's blijven hangen.  Wat railgom halen zal vast ook helpen.

vriendelijke groet,
Michiel

Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Hallo allemaal,

@nkeer3   Ruud, ziet er goed uit hè!

@Daan    Daarnaast mis ik er nog twee hoor;  "Dalen" 37267, "Amsterdam" railion 37268  Je moet wat te wensen overhouden, komt wel..


Citaat van: Wijbe op woensdag 23 november 2011, 20:25:02
Wat ik meestal bij mijn loks doe. Ik stel de Vmax van de decoder in als de topsnelheid die de lok in het echt kan halen. Verder nog de Vmid, en die wordt de helft. Dan rijden alle loks al ongeveer even snel, daarna laad ik ze nog ijken.

Hoi Wijbe, dat is een mooi uitgangspunt waar ik ook naar keek. Zelf zit ik alleen niet zo in de kengetallen van de loc's IRL.  ;)  Heb dus maar een aanname gedaan van 170 km/h

Citaat van: harald en alex op woensdag 23 november 2011, 20:38:29
Hoi Michiel.

Wij hebben het wel eens van laag naar hoog geprobeerd maar dan kwam het wel voor dat de ingestelde topsnelheid al in een eerdere stap bereikt was.Andersom gaat het altijd wel goed. Maar dat kan dan bij jou dus niet zijn.

Dat ie consequent op lagere snelheid achteruit gaat kan er niet aan liggen dat er al iets ingesteld staat in koploper dat ie achteruit een lagere snelheid aanhoudt? Staat in onderhouden locomotieven snelheid vooruit en achteruit. Lijkt me niet maar je weet maar nooit?

Hallo Harald & Alex

Ik denk niet dat het aan Koploper ligt want daarvoor reden de twee waar ik concreet aan denk ook al zo. Ben me ervan bewust dat je in Koploper voor- en achteruit apart kan ijken maar dat ben ik nu nog niet aan het doen. Ip gaan mijn loc's niet achteruit rijden.


groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Hallo Michiel,

Zoals ik in een PB'tje al eerder aangeef is er geen probleem.
Je moet alleen na het ijken je snelheden fatsoeneren, want die springen heen en weer.
Heb je voor dat je gaat ijken in het lijstje wel alles aan gegeven en laat je voor het ijken hem ook eerst de voorkant bepalen, enz.
Lengte van de loc of treistel invoeren en invullen wat voor loc. het is personen of goederen.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Wat een gave line-up :thumbup:! Blijft mijn favoriete loc.

Groet,

Tom
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Citaat van: Günther op donderdag 24 november 2011, 09:22:44
Hallo Michiel,

Zoals ik in een PB'tje al eerder aangeef is er geen probleem.
Je moet alleen na het ijken je snelheden fatsoeneren, want die springen heen en weer.
Heb je voor dat je gaat ijken in het lijstje wel alles aan gegeven en laat je voor het ijken hem ook eerst de voorkant bepalen, enz.
Lengte van de loc of treistel invoeren en invullen wat voor loc. het is personen of goederen.

vr.gr. Günther

Hoi Günther,
Geloof me alles wordt netjes gefatsoeneeerd en ingevuld  :D  Je hebt gelijk; op de heen en terugweg gaan de snelheden bijna altijd uiteenlopen. Inmiddels ijk ik op gemiddelde.

@ Tomm
Dank, het ijken is leuk werk en ik kan het niet nalaten het in de meest aangename setting te doen.  ;)


Kom er net eentje tegen (destijds Ebay) die een een mooie rode kerstboom achterop heeft. Hij liep niet lekker (stotend) dus ik heb 'm even open gemaakt. Ik verbaasde me over de massa-aansluiting in het midden. Daar is een lipje op het chassis geschroefd en ook de massa van de LED's is daar naar toegebracht. Ik dacht dat die massa volstrekt gescheiden moest zijn van de baanmassa? Of is dat alleen in analoogbedrijf? Dat zou dan betekenen dat deze loc zeker niet op de analoge baan moet worden geplaatst. Wie kan daar iets over zeggen? B.v. Dank.

Ondertussen ga ik de stomers in een line-up zetten. Die zijn als volgende aan de beurt.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Hallo allemaal,

Nog een vraagje. De loc's op de foto zijn er twee uit 3526 artikelnummer en hebben een electronische omschakelaar.
Kun je deze elec. unit zomaar verwijderen en er een Lokpilot v4 inzetten? Voor mijn gevoel zou dit wat makkelijker zijn dan de reguliere gehele ombouw.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Michiel,

De motor moet een gelijkstroommotor worden. Een esu magneet, of de marklin 5-polig hoogvermogen moter er in. Verder hoef je er alleen een decoder in te zetten.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de 16, 17 en 1800's
Dank Wijbe, zolang ik dus zo'n koperen omwikkeling om de magneet zie is het nog steeds een wisselstroommotor?

groet,
michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de stomers
Hallo forumvrienden,

Inmiddels zijn er nog twee zwitsers geijkt en zit de valbescherming grotendeels op de spiraal. Het is nu tijd voor een leuke line up van m'n stomers. Helaas ook nog wat delta's en 6080's ertussen dus dat wordt het komende jaar ombouwen. 

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de stomers
Fleurig geheel :D
Is ook weer een leuke collectie puffende locs.

Moet je niet eerst die baan eens afbouwen zodat er wat rond kan rijden?
Dan kan je daarna aan een extra schaduwstation beginnen. :D :D

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de stomers
Michiel

Het aantal locs wat je tentoonstelt is wel heel groot.Dat ijken is ondertussen wel een dagtaak geworden?Heb je ook zoveel wagons liggen om straks mee rond te rijden?Je schaduwstation zal inderdaad in verdiepingen moeten om alles te herbergen.Wel schitterend materiaal.Moet straks een lust voor het oog zijn om dat rond te zien rijden.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de stomers
Michiel,

Mooie tentoonstelling steeds :)

Als er zoon koperding omheenzit is het een wisselstroom motor. Ik geloof dat het een elektromagneet is die continu de polenomdraait? Of iets in die richting.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de stomers
Michiel,

Mooie tentoonstelling steeds :)

Als er zoon koperding omheenzit is het een wisselstroom motor. Ik geloof dat het een elektromagneet is die continu de polenomdraait? Of iets in die richting.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de stomers
Heren, dank voor jullie reacties. Ja, afbouwen moet maar het brengt zoveel facetten mee die ook moeten. Met Koploper proefdraaien laat zien dat eenvoudige decoders niet exact aan te sturen zijn. Dat betekent niet exact remmen on the spot en geen lekkere gemiddelde snelheid. In het verleden was ik wel meer gefixeerd op loc's en minder op wagons maar ik denk genoeg te hebben  ;) om netjes te kunnen rijden.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de stomers
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Het ijken, de stomers
Hoi Michiel,

Mooie tentoonstelling. Je hebt al aardig wat stoomlocs.

Bij mij hebben ze ook een keer een loc omgebouwd naar volledig digitaal met een lokpilot en daar is toen een nieuwe 5-polige motor ingezet met een permanent magneet. Werkt nu super. Dat elektrische omkeer systeem is toe verwijderd.

Je kunt eventueel Alex om advies vragen die bouwt aardig wat om.

Groet, Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Citaat van: M.user op woensdag 30 november 2011, 08:33:01
Mooie tentoonstelling. Je hebt al aardig wat stoomlocs.

Bij mij hebben ze ook een keer een loc omgebouwd naar volledig digitaal met een lokpilot en daar is toen een nieuwe 5-polige motor ingezet met een permanent magneet. Werkt nu super. Dat elektrische omkeer systeem is toe verwijderd.

Je kunt eventueel Alex om advies vragen die bouwt aardig wat om.

Groet, Ronald

Hallo Ronald,

Ik ben al twee keer bij Teunis geweest om daar wat kennis op te doen. Het bouwen gaat wel lukken maar ik moet de motoren wel kunnen herkennen. Komt gooed..

update
Nu er zat loc?s geijkt zijn en ik in de tussentijd nog wat melders gesoldeerd heb, kan ik het testrijden eens opvoeren. Hierbij loop ik tegen een aantal zaken aan.

Als er 9 (mijn record   :P ) treinen rijden, schakelt een van de boosters uit. Waarschijnlijk rijden de treinen teveel in één grote sectie. Ik moet m?n indeling daarop gaan aanpassen. Dat kan nog want één booster is nog vrij vanwege reservering voor het zichtbare niveau. Bovendien moet in de meest belaste sectie een 70VA trafo staan ipv de Marklin 60VA.

Op drie sporen in het schaduwstation blijven de loc?s vaak staan. Ik heb de rails daar extra schoongemaakt met railgom en wasbenzine maar het euvel blijft. Voedings- en massadraden lopen daar om de ca. 80cm naar toe. Nog wel extra aangelegd. Ze staan ook stil op een railstuk met voedingsdraden. Het betreft ook nieuwe loc?s .

Af en toe is er één trein die op hol gaat en koploper meldt net te laat dat deze onterecht stil staat in blok X..

Los hiervan heb ik op aanraden van Robin destijds een wisselgroepje in het schaduwstation iets verschoven zodat deze harmonieuzer tegen een bocht aan ligt. Geeft ook iets meer bloklengte op twee sporen. Maatvoering in Koploper ook weer aangepast.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Doen loc's ook raar op die 3 schaduw sporen als je handmatig rijdt,buiten koploper om?
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Hallo Michiel,

Michiel, je weet hoe groot mijn schaduwstation is.
Mijn boosters vallen nooit uit, ik heb er geen rij in koploper met 8 treinen op de baan.
Heb alleen een ECoS 1, wat rommelen jullie toch met boosters.
Aansturing decoders en aansturing wisseldecoders en de aansturing van mijn baan op de zelfde ECoS 1.

Ik zie soms banen met hele rijen met boosters die echt niet zo groot zijn.
Je moet het zelf weten, maar begin er is mee al je boosters eens uit te bouwen weg ermee en mocht het echt nodig zijn dan neem je er een.

En dat stil vallen heb ik ook last van, maar al zet je er 100 boosters bij het probleem blijft.
Ik denk dat het aan de puko's ligt, als ik ze schoonmaak met een messingborstel gaat het goed maar de andere dag is het weer het zelfde euvel???
Weet ook nog geen oplossing voor dit probleem, misschien is het iets van K-rail rijders???

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Hero, bij mij niet.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Citaat van: Golfer op zondag 04 december 2011, 13:18:31

Als er 9 (mijn record   :P ) treinen rijden, schakelt een van de boosters uit. Waarschijnlijk rijden de treinen teveel in één grote sectie.


Yep. Oplossing is meer boostersecties.

Of: in Koploper aangeven hoeveel treinen tegelijk mogen rijden.

Citaat van: Günther op zondag 04 december 2011, 13:37:01

En dat stil vallen heb ik ook last van, maar al zet je er 100 boosters bij het probleem blijft.
Ik denk dat het aan de puko's ligt, als ik ze schoonmaak met een messingborstel gaat het goed maar de andere dag is het weer het zelfde euvel???


Diodetruuk toepassen bij elke melder is de oplossing.

Gr, Ben.

edit: tiepvaut.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
diodetruck heb ik hier ook gedaan.Ook de K-rails reinigen met een doek en wasbenzine.Daarna met een gewoon stuk papier over de bovenkant van de rails gaan (of het fijnst mogelijke waterschuurpapier).Wat ik ook heb ondervonden is dat waar ik de rails had vastgeschroeft blijkbaar de pucos iets dieper waren .Vijsjes wat losser gezet en alles ok.Ik reinig ook bij ingebruikname de pucos met een fijn schuurpapiertje.Ik heb wel niet op boosters bespaard.De ecos2 stuurt enkel de wissels en seinen aan.In mijn groot schaduwstation (en aangrenzede sporen + klimspiraal) heb ik een booster van 8 amp en die gebruikt regelmatig zo'n 3,5 ampere, als er een aantal locs rijden.Op de zijlijn heb ik dan een 4 Amp en op de zichtbare hoofdlijn ook een 8 amp.eigenlijk kan ik 1 8 amp laten vallen maar kon hem vor amper 200 euro kopen en dan had ik reserve genoeg.Soms rijdt ik wel met 12 treinen tegelijk en als er dan enkele met verlichting of geluid bijzitten dan gaat je verbruik snel de hoogte in.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Diodetruuk toepassen bij elke melder is de oplossing.

Gr, Ben.

edit: tiepvaut.

Hallo Ben,

Maar waarom heb ik het dat niet als ik alleen met mijn ECoS rij????

grt. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Günther,

Je zegt dat je lok's regelmatig stilstaan. Daarvoor helpt de diodetruuk. Of begrijp ik je verkeerd?

Gr, Ben.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Citaat van: bellejt op zondag 04 december 2011, 13:56:34
diodetruck heb ik hier ook gedaan.Ook de K-rails reinigen met een doek en wasbenzine.Daarna met een gewoon stuk papier over de bovenkant van de rails gaan (of het fijnst mogelijke waterschuurpapier).Wat ik ook heb ondervonden is dat waar ik de rails had vastgeschroeft blijkbaar de pucos iets dieper waren .Vijsjes wat losser gezet en alles ok.Ik reinig ook bij ingebruikname de pucos met een fijn schuurpapiertje.Ik heb wel niet op boosters bespaard.De ecos2 stuurt enkel de wissels en seinen aan.In mijn groot schaduwstation (en aangrenzede sporen + klimspiraal) heb ik een booster van 8 amp en die gebruikt regelmatig zo'n 3,5 ampere, als er een aantal locs rijden.Op de zijlijn heb ik dan een 4 Amp en op de zichtbare hoofdlijn ook een 8 amp.eigenlijk kan ik 1 8 amp laten vallen maar kon hem vor amper 200 euro kopen en dan had ik reserve genoeg.Soms rijdt ik wel met 12 treinen tegelijk en als er dan enkele met verlichting of geluid bijzitten dan gaat je verbruik snel de hoogte in.

Hoi Johnny,

heb je die 8Amp booster bij een winkelier gekocht voor 200 euro?
Zo ja, heb je ook een (web)adres voor mij?

Want ik loop ook tegen de grens van mijn EcoS aan(17 treinen) en zo 8Amp booster is natuurlijk wel een erg makkelijke oplossing :D.

Groeten Sander
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Hoi Michiel,

Het lijkt mij meer een puko probleem, zeker omdat het niet op allen sporen voorkomt en je de diode truc al hebt toegepast.

Heb je met een multimeter de rails nagelopen?

Wellicht kun je dit stuk rails vervangen door een paar nieuwe om te zien of het aan één of meer rails ligt.

Groet,

Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
regelmatig eens kijken op E*ay duitsland.Daar komen ze af en toe te koop.De 4 Amp versie gaat daar 130-160 euro en de 8 Amp versie 200-230 euro.Is een stuk goedkoper dan in Belgie.De truuk is er 1 te kopen in Belgie bij een winkelier en een 2de op internet.Als er dan 1 defekt is in garantie kan je bij je winkelier terecht hé.Zoek maar eens onde ESU 50010.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Citaat van: Spoorman op zondag 04 december 2011, 14:26:12
Günther,

Je zegt dat je lok's regelmatig stilstaan. Daarvoor helpt de diodetruuk. Of begrijp ik je verkeerd?

Gr,Ben.

Hallo Ben,

Weet niet of het iets met niet begrijpen te maken heeft.
Een trein hakkeld, stopt en bij een kleine aanraking rijd hij weer maar dit gebeurt op willekeurige plaatsen op de baan.
Dus het zou kunnen maar ik denk inderdaad dat het een puko probleem is.
Want het komt ook wel op wisels voor.

grt. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Citaat van: Hero op zondag 04 december 2011, 13:33:48
Doen loc's ook raar op die 3 schaduw sporen als je handmatig rijdt,buiten koploper om?

Hoi Robin, ook dan blijven ze hangen als ik langzaam rij op de 1e of 2e stap.

Citaat van: Günther op zondag 04 december 2011, 13:37:01
Mijn boosters vallen nooit uit, ik heb er geen rij in koploper met 8 treinen op de baan.
Heb alleen een ECoS 1, wat rommelen jullie toch met boosters.

En dat stil vallen heb ik ook last van, maar al zet je er 100 boosters bij het probleem blijft.
Ik denk dat het aan de puko's ligt, als ik ze schoonmaak met een messingborstel gaat het goed maar de andere dag is het weer het zelfde euvel???

Hallo Günther, allereerst wordt er met booster niet gerommeld  8o  Deze zitten goed en doen hun werk. Jij hebt straks aan de Ecos alleen denk ik niet genoeg. Wat je nu ook roept  :D

Wellicht moet ik inderdaad de puko's gaan schuren. Ik moet natuurlijk aan een acceptabele definitieve oplossing zoeken. Jij wilt toch ook niet blijven ingrijpen?

Citaat van: Spoorman op zondag 04 december 2011, 13:43:14
Citaat van: Golfer op zondag 04 december 2011, 13:18:31

Als er 9 (mijn record   :P ) treinen rijden, schakelt een van de boosters uit. Waarschijnlijk rijden de treinen teveel in één grote sectie.


Yep. Oplossing is meer boostersecties.

Of: in Koploper aangeven hoeveel treinen tegelijk mogen rijden.

Citaat van: Günther op zondag 04 december 2011, 13:37:01

En dat stil vallen heb ik ook last van, maar al zet je er 100 boosters bij het probleem blijft.
Ik denk dat het aan de puko's ligt, als ik ze schoonmaak met een messingborstel gaat het goed maar de andere dag is het weer het zelfde euvel???


Diodetruuk toepassen bij elke melder is de oplossing.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Iedere melder is voorzien van één diode. Laatst vroeg Jan hoeveel diode's in een sectie moesten en daarop riep ik één. Daarop doordenkend vraag ik me af of de truc nog beter werkt met twee. Lijkt me niet maar wellicht toch een overweging in een probleemsectie?

Citaat van: bellejt op zondag 04 december 2011, 13:56:34
diodetruck heb ik hier ook gedaan.Ook de K-rails reinigen met een doek en wasbenzine.Daarna met een gewoon stuk papier over de bovenkant van de rails gaan (of het fijnst mogelijke waterschuurpapier).Wat ik ook heb ondervonden is dat waar ik de rails had vastgeschroeft blijkbaar de pucos iets dieper waren .Vijsjes wat losser gezet en alles ok.Ik reinig ook bij ingebruikname de pucos met een fijn schuurpapiertje.Ik heb wel niet op boosters bespaard.De ecos2 stuurt enkel de wissels en seinen aan.In mijn groot schaduwstation (en aangrenzede sporen + klimspiraal) heb ik een booster van 8 amp en die gebruikt regelmatig zo'n 3,5 ampere, als er een aantal locs rijden.Op de zijlijn heb ik dan een 4 Amp en op de zichtbare hoofdlijn ook een 8 amp.eigenlijk kan ik 1 8 amp laten vallen maar kon hem vor amper 200 euro kopen en dan had ik reserve genoeg.Soms rijdt ik wel met 12 treinen tegelijk en als er dan enkele met verlichting of geluid bijzitten dan gaat je verbruik snel de hoogte in.


Hoi Johnny, als jij kan meten dat je 8A booster  al 3,5 A trekt bevestigd dat mijn vermoeden. 60VA met 16v is ca. 3,75A en dan zit ik aan m'n max per booster. Dat kan dus al met 7 rijdende loc's in een sectie.

Citaat van: M.user op zondag 04 december 2011, 14:42:27
Het lijkt mij meer een puko probleem, zeker omdat het niet op allen sporen voorkomt en je de diode truc al hebt toegepast.

Heb je met een multimeter de rails nagelopen?

Wellicht kun je dit stuk rails vervangen door een paar nieuwe om te zien of het aan één of meer rails ligt.

Groet, Ronald

Hoi Ronald,

Ik denk het ook. Goede tips! Met name met de multimeter kun je natuurlijk duiden waar het begint.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Citaat van: Golfer op zondag 04 december 2011, 15:38:11

Iedere melder is voorzien van één diode. Laatst vroeg Jan hoeveel diode's in een sectie moesten en daarop riep ik één. Daarop doordenkend vraag ik me af of de truc nog beter werkt met twee. Lijkt me niet maar wellicht toch een overweging in een probleemsectie?


Jan had quantum korting. :D

Één is voldoende, een 2e voegt niets toe.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
op een ecos kan je alle verbruik rechtsreeks zien hoor.Kijk maar eens in de handleiding.Zoek maar eens onder stroommonitor.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Citaat van: bellejt op zondag 04 december 2011, 15:56:11
op een ecos kan je alle verbruik rechtsreeks zien hoor.Kijk maar eens in de handleiding.Zoek maar eens onder stroommonitor.

Johnny ik heb een IB basic, zal niet gaan bij mij.

@Ben , ok dan weet ik weer genoeg.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
is 1 van de redenen waarom ik de IB heb verkocht en een Ecos aangeschaft.Maar inderdaad is 60 VA ,zelfs 70 VA wat krap.De digitale spannng wordt gerekend op 20 V en dan heb je amper 3 Amp ter beschikking.Neem aan dat een loc minstens 300 mA trekt en dan zit je snel aan je 3 Amp als er een stuk of 7 rondrijden.Als je dan nog wat snufjes erbij hebt dan is de kous snel af.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Een booster voor een IB kost een paar tientjes dus dat is het probleem niet.

Gr, Ben.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Koploper testrijden
Citaat van: Golfer op zondag 04 december 2011, 15:38:11
Citaat van: Hero op zondag 04 december 2011, 13:33:48
Doen loc's ook raar op die 3 schaduw sporen als je handmatig rijdt,buiten koploper om?

Hoi Robin, ook dan blijven ze hangen als ik langzaam rij op de 1e of 2e stap.



Oude decoders kun je beter een hogere minimum stap geven.Dan rijden ze tenminste. :D
Als je dit met recente modellen hebt kun je cv 2 iets omhoog zetten.

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject -Wat baanwerk
Citaat van: bellejt op zondag 04 december 2011, 16:18:34
is 1 van de redenen waarom ik de IB heb verkocht en een Ecos aangeschaft.Maar inderdaad is 60 VA ,zelfs 70 VA wat krap. De digitale spannng wordt gerekend op 20 V en dan heb je amper 3 Amp ter beschikking.Neem aan dat een loc minstens 300 mA trekt en dan zit je snel aan je 3 Amp als er een stuk of 7 rondrijden. Als je dan nog wat snufjes erbij hebt dan is de kous snel af.

Hoi Johnny, dat klopt en ik denk dat de oudere loc's nog wel meer trekken.  Waarom wordt eigenlijk de digitale spanning gerekend op 20V. De uitgangspanning van de trafo is toch gewoon 16V ~ ?

Citaat van: Spoorman op zondag 04 december 2011, 16:22:38
Een booster voor een IB kost een paar tientjes dus dat is het probleem niet.

Gr, Ben.

Dat is ook zo maar ik ontdek nu toch wel wat verschillen in boosters. Er zijn er die niet alleen automatisch afslaan met de IB, maar ook weer mee aangaan. Toch wel fijn. Prijsverschillen zijn soms ook aanzienlijk.


Citaat van: Hero op zondag 04 december 2011, 17:35:55
Citaat van: Golfer op zondag 04 december 2011, 15:38:11
Citaat van: Hero op zondag 04 december 2011, 13:33:48
Doen loc's ook raar op die 3 schaduw sporen als je handmatig rijdt,buiten koploper om?

Hoi Robin, ook dan blijven ze hangen als ik langzaam rij op de 1e of 2e stap.
Oude decoders kun je beter een hogere minimum stap geven. Dan rijden ze tenminste. :D
Als je dit met recente modellen hebt kun je cv 2 iets omhoog zetten.

Robin

Hoi Robin, heb ik bij twee loc's destijds ingegeven en daarna eigenlijk helemaal vergeten. Dank voor de reminder want dat zal wel helpen. Ben inmiddels met de multimeter in piepstand diverse losgekoppelde sporen nagemeten maar nog niets gevonden. Puco 1e rail  tot puco laatste rail. Is dat de goede stand?


Ondertussen ben ik de vierde boostersectie aan het aansluiten. Een nieuwe ringleiding ligt onder het toekomstige station. Koste toch wel veel tijd zoiets   8o  Vanuit vier punten kan ik vele draden naar de railsen gaan trekken. Bovendien ben ik om de hoek de andere boostersectie wat meer definitief aan het bedraden. Die krijgt ook de sterkste trafo omdat ik denk dat straks daar de meeste treinen rijden.
Tevens ben ik het parcour voor de railbedding uit 9 mm platen aan het zagen daar waar ik denk dat het definitief gaat liggen. Gewoon met een potlood langs een latje en niet met een gaatje in een balkje op een zelfgemaakt mooi wagentje   ;)  Duurt me te lang  :D  De breedte is bepaald op 32mm uit de rand bedding. Dan kunnen er eventueel nog masten en portalen op.

vriendelijke groet, Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk
Hoi Michiel,

Best wel druk zo in je eentje :mrgreen: :mrgreen:
Sommige zaken moeten natuurlijk gebeuren maar zijn van die tijdvreters :?
Ziet er mooi uit , en lekker aan het meten intussen?

Gr, Jan
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk
Laat niets van zich horen maar gaat wel gewoon door. :D Je was zeker weer bij de buurman aan het helpen.

16 v wisselspanning geeft ongeveer 20v gelijkspanning uit de booster.Daar wordt dus mee gerekend.

Ik weet niet wat je hebt doorgepiept. Als je de werking van de puco 's wil checken een meet pen aan de ringleiding vast maken en met de andere over de rails aaien. dan hoor je vanzelf waar er geen contact is.(wel de booster uitzetten natuurlijk.)
Je kunt beter een oude sleper verbuigen en daar mee meten. Werkt wat prettiger.
Persoonlijk denk ik dat als de rails schoon zijn gemaakt en de locs afgeregeld het probleem wel weg is.

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject -Wat baanwerk
Citaat van: Golfer op woensdag 07 december 2011, 21:49:24
Citaat van: Spoorman op zondag 04 december 2011, 16:22:38
Een booster voor een IB kost een paar tientjes dus dat is het probleem niet.

Gr, Ben.

Dat is ook zo maar ik ontdek nu toch wel wat verschillen in boosters. Er zijn er die niet alleen automatisch afslaan met de IB, maar ook weer mee aangaan.

DB2 van LDT is er zo een. Bouwpakketje ?48. Uurtje solderen klaar.

Gr, Ben.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk
Dank voor de uitleg heren! Ben er inderdaad soms druk mee, maar dat mag  :D
"Slepertje" is weer zoiets handigs van je  ;)
Nog niet het gevoel dat ik een nieuwe booster erbij moet, maar ik houd 'm in gedachten.

groet, Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk
Vandaag kwam Jan (44er) langs met de verdachte interface om eens te kijken hoe deze zich op mijn baan gedraagd. Toch fijn als weer wat zou kunnen worden uitgesloten in de diagnoseproblematiek.

Hij vond de rails toch wel vies :? Hij zag een extreem verschil tussen nieuwe en oude railstukken aan het glimmen van de staven. Dat vermoede ik al maar het was toch wel erg en dat bleek later. Hij ging pardoes de Lux-railreiniger halen.
Ik wist blijkbaar niet wat schone rails was.  :(

We hebben een degelijke sterke BR43 ervoor gezet en gingen eens kijken met een kop koffie. Niks kijken, op iedere wissel bleef ze staan vanwege een afslaand booster. We dat het aan de loc lag. Dus een meer toepasselijke Structon Mak gepakt. Ook die had last van een combinatie van vuile rails, slechte stroomdoorvoer en veel gevraagd vermogen. Het werd beter na veel schuren maar zeker vanavond na het wisselen van een booster/trafo combinatie. Een iets zwaardere 70VA voor het probleemgebied. Maar goed , kijk zelf:

http://www.youtube.com/watch?v=-Zk5xxuwt3o


Jan, nogmaals dank!  :thumbup:

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Wat baanwerk, fijne gasten
Michiel,

Je zal nu met de meest kritiesche lok geen of nagoeg geen massa problemen meer hebben , kruipen wordt het motto, maar belangrijker is dat je nu meer zekerheid hebt mn ook in je schaduwstation als de lok's bijna stilstaan of gaan rijden, voor je het  weet dat er niet gereden wordt hoor je glasgerinkel anuit koploperv:D :-(
Heb je de vuilniszak met stof wat van je baan gekomen is al afgevoerd >:-D
Mooi dat het is gelukt met de voeding , ook weer meer rijzekerheid,

Gr, Jan