Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Michiel

Onze baan lag er al en we hebben dus met hulp van Robin een tekening in Wintrack van gemaakt met als doel een middel te hebben om de meldernummers op de juiste plek te kunnen zetten en daarna te kunnen invoeren in koploper.Is dus echt niet op het laatste railstukje exact plan.Dat schaduwstation is een andere zaak.Daar willen we ons wel aan de tekening gaan houden.

Harald en Robin zijn de tekenaars onder ons.Dat programma om de melders te testen zit onder Algemeen > Testprogramma > Bezetmelders.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Ha, dank. Je moet toch iets hebben waar je in één oogopslag kan zien waar je welke melder hebt zitten. Dank voor de aanduiding.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Golfer op zaterdag 30 juli 2011, 22:44:12

Je moet toch iets hebben waar je in één oogopslag kan zien waar je welke melder hebt zitten. Dank voor de aanduiding.


In Koploper zit een uitvoerfunctie naar Excel. Hiermee kun je uitlijsten "wat waar gebruikt". Bijvoorbeeld van elk blok welke melders er in zitten.

Gr, Ben.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hoi Ben

Dat wisten wij ook maar je moet ze daarvoor toch eerst wel goed invoeren.Als je er fouten in maakt dan print ie het ook fout uit en dan heb je er nog niks aan.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Ik maak die lijsten zelf, dat heeft het voordeel dat je ook je baan, en je baanindeling, goed leert kennen, een zwakheid van automatisering, vooral bij intuïtieve programma's (is mijn mening).







Groet, Anne W
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Spoorman op zondag 31 juli 2011, 06:47:58
In Koploper zit een uitvoerfunctie naar Excel. Hiermee kun je uitlijsten "wat waar gebruikt". Bijvoorbeeld van elk blok welke melders er in zitten.

Hallo Ben,

Ik zag al een exportfunctie en die ga ik zeker verkennen. Dank voor de tip dan kan ik hier concreet achteraan.


Citaat van: harald en alex op zondag 31 juli 2011, 08:35:10
Dat wisten wij ook maar je moet ze daarvoor toch eerst wel goed invoeren.Als je er fouten in maakt dan print ie het ook fout uit en dan heb je er nog niks aan.

Hoi Harald en Alex,

Tja, dat hoeft eigenlijk geen betoog; foute invoer is foute uitvoer. We moeten allemaal secuur werken en die systemen kiezen die de minste kans op fouten genereren

Citaat van: Anne W op zondag 31 juli 2011, 10:19:56
Ik maak die lijsten zelf, dat heeft het voordeel dat je ook je baan, en je baanindeling, goed leert kennen, een zwakheid van automatisering, vooral bij intuïtieve programma's (is mijn mening).

Hallo Anne,

Dat is heel wat, ik zie ook de seinen erin opgenomen. Maar heb je niet een basis die je automatisch uit je Raptor laat rollen?


vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Anne W op zondag 31 juli 2011, 10:19:56

Ik maak die lijsten zelf, dat heeft het voordeel dat je ook je baan, en je baanindeling, goed leert kennen, een zwakheid van automatisering, vooral bij intuïtieve programma's (is mijn mening).


Jaja. We weten het allemaal wel.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Golfer op zaterdag 30 juli 2011, 22:44:12
Ha, dank. Je moet toch iets hebben waar je in één oogopslag kan zien waar je welke melder hebt zitten. Dank voor de aanduiding.

Hallo Michiel,

Vooral die oog opslag is belangrijk. Ik vind zelf afkijken van een tekening stukken sneller en prettiger werken.
Bij een lijst moet je eerst weer naar dat blok scrollen.Moet je wel al goed in je hoofd hebben zitten welk blok het is.

Ook het volgen van een route kan handig zijn op een tekening. Vooral voor mensen die voor het eerst zoiets doen kan dit wat houvast geven. Over de voordelen voor als je telefonisch moet overleggen en iemand vraagt je wat zullen we het dan maar niet meer hebben.

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Beste Ben,

Wat heb jij toch altijd een vrolijk commentaar.

Beste Michiel,

Nee dat zit niet in de Raptor, dan moeten ze zich ook weer druk maken over printerdrivers en zo.

Beste Robin,

Het kennen van je baanplan heeft als voordeel dat je intuïtief weet waar de rijwegen liggen, bijvoorbeeld als bij mij een trein door "stroomgebrek" een rijweg niet afmaakt krijg ik een melding welke trein en waar en dan hoef ik nergens verder op te kijken, ik weet intuïtief waar de boosdoener staat (en waar ik weer moet poetsen)

Groet, Anne W
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Anne W op zondag 31 juli 2011, 13:30:30
Beste Ben,

Wat heb jij toch altijd een vrolijk commentaar.


Yep. Dat komt door je eindeloze geleuter over de zwakheid van automatisering. :D
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Anne,

Het leren kennen van je baanplan gaat ook van een tekening met blok/melder nummers.
Daarvoor hoef je niet moeilijk te doen met een lijst.
Als je eenmaal alles hebt ingevuld. weet je alles toch blindelings te vinden.
Wat vooral belangrijk is dat het aantal invoer fouten beperkt blijft.
Hoe je dat doet is persoonlijk. De een gebruikt een lijst de ander leest liever een tekening.

Als je telefonisch hulp verleent aan iemand is het meekijken en controlleren via een tekening een stuk eenvoudiger.
Je ziet dan namelijk meteen waar je je in dat baanplan bevindt. Voor een buitenstaander dus een stuk prettiger.

Het intuitief kennen van je baanplan kun je al bevorderen door een logische nummering van de blokken.
Tenslotte is het beter niet na te hoeven denken dan iets uit ervaring te weten.
Daarom kan het ook helemaal geen kwaad eens een uurtje over de melder nummers na te denken.
Als ze overal via dezelfde denkwijze zitten zoekt dat een stuk sneller bij een storing.

Groeten Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Beste Robin,

Helemaal mee eens, hoe je het doet, is niet belangrijk, belangrijk is dat je weet hoe het baanplan in elkaar steekt, als je dat niet weet, dan eindig je meestal met de zin: "help, hij doet het niet".

Beste Ben,

Geleuter is in ieder geval vrolijker als gebrom

Groet, Anne W
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Hero op zondag 31 juli 2011, 11:39:22
Vooral die oog opslag is belangrijk. Ik vind zelf afkijken van een tekening stukken sneller en prettiger werken.
Bij een lijst moet je eerst weer naar dat blok scrollen.Moet je wel al goed in je hoofd hebben zitten welk blok het is.

Klopt Robin, helemaal mee eens en daarom print ik toch veel excel-sheets. Al mijn loc's met decoderadressen e.d. slingert altijd bij de bediening rond  :)
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hè hè, het zit. 10 terugmelders zijn grotendeels gevuld, eigenlijk op 5 melders na en die moet ik verlengen of aansluiten op de loconet terugmelder die de bovenbouw gaat doen. Volgende klus is de 3 ringleidingen door de kabelgoten leggen en de aftakkingen aansluiten. Op zich moet dat snel gaan.

 

 

 

 

 

en ik ben eindelijk overtuigd van deze plek om de bediening te plaatsen. Boosterbord eronder en een beeldscherm naast het bovenhangende kastje. Het ondersteunende plankje voor de IB zit al bijna..



Vroeg mij iets af: 10 S88 's op een rij is qua kabelvoering niet handig als je het in het midden wil aansluiten.  5 naar rechts en 5 naar links is makkelijker. Zijn er splitters of moet ik een 2e loconet S88 adapter kopen? De IB basic heeft nl geen S88 bus, alleen de LocoNet T en B.

vriendelijke groet,
Michiel



Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hallo Michiel,

Wat een spagetti al die draden, dat je er nog uit kan komen.
Ik kijken er nu wel tegen op.
Volgende week de laatste kast bestellen en dan, oef.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hoi Michiel,

ik kan je niet helpen met de vraag over Loconet, ik gebruik namelijk de HSI88 van Littfinsky.

Het ziet er netjes uit en het is inderdaad heel veel werk. Straks pluk je daar de vruchten van :)

Succes verder met het bekabelen.

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hallo Günther,

CiteerZijn er splitters of moet ik een 2e loconet S88 adapter kopen? De IB basic heeft nl geen S88 bus, alleen de LocoNet T en B.
Neem een tweede LocoNet-S88-Adapter van Uhlenbrock (cat. nr. 63880).

Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Günther op vrijdag 05 augustus 2011, 19:20:09
Wat een spagetti al die draden, dat je er nog uit kan komen.
Ik kijken er nu wel tegen op.
Volgende week de laatste kast bestellen en dan, oef.

Hallo Günther,

Op zich is alles goed te onderscheiden. Een mooi systeem om ze opte bergen is twee. Je ziet in de ruimten onder het schaduwstation nog veel weggestopte draden. Enkele zal ik t.z.t. inkorten en anderen gewoon bundelen. Maar ik moet even zeker weten dat het zo goed zit.

Kies jij in je schaduwstation voor 2 of 3 secties per blok? Scheelt wel in draden nl. Je kent het wel : De ene is te lang, die en die wilde je eigenlijk op de terugmelder hebben.. Ik sluit niet uit dat ik met de langere blokken 3 secties over 3 verschillende S88's heb lopen. Dat wordt straks zeer goed opletten.


Citaat van: Tilly op vrijdag 05 augustus 2011, 20:04:10
Hoi Michiel,

ik kan je niet helpen met de vraag over Loconet, ik gebruik namelijk de HSI88 van Littfinsky.

Het ziet er netjes uit en het is inderdaad heel veel werk. Straks pluk je daar de vruchten van :)

Succes verder met het bekabelen.

Groetjes, John

Hoi John.

en die HSi88 ken ik weer niet maar die heeft wel meerdere ingangen begreep ik. Lijkt me ook een mooi ding.
Lijkt het hierop?

Citaat van: Freak op vrijdag 05 augustus 2011, 20:48:13
CiteerZijn er splitters of moet ik een 2e loconet S88 adapter kopen? De IB basic heeft nl geen S88 bus, alleen de LocoNet T en B.
Neem een tweede LocoNet-S88-Adapter van Uhlenbrock (cat. nr. 63880).

Mvg,
Peter

Hoi Peter,

Dank voor de tip! Die had ik al op het oog. Zo'n 2e erbij kan natuurlijk altijd maar uit je antwoord concludeer ik ook dat een ander onderdeel dan een S88-loconet adapter om de streng te splitsen er dus niet bestaat.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hallo Michiel,

Een lengte bestaat bij mij uit 3 blokken met 3 secties.
Alleen spoor 10 en 11 2 blokken met 3 secties.
En spoor 12 heeft 1 blok met 3 secties, ik in dit blok gaan leren remmen en andere instellingen.
Als ik er mee ga beginnen heb ik iemand die heb allemaal voor me uittekend, dus ik hoe deze tekening alleen maar aan te houden.
En ik ga de diodetruck toepassen met voor en na de diode een draad, net als bij John.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hallo Michiel,

Er is nog wel een manier maar deze is duurder dan LocoNet-S88-Adapter van Uhlenbrock.

Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Golfer op vrijdag 05 augustus 2011, 21:15:35

en die HSi88 ken ik weer niet maar die heeft wel meerdere ingangen begreep ik. Lijkt me ook een mooi ding.

Lijkt het hierop?


Hoi Michiel,

geen idee maar het lijkt er wel op. Hier de link naar de HSI:

Klikkerdeklik

2 secties per blok in het schaduwstation is trouwens voldoende.

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Las in een ander draadje over je meegebogen wissels.
Ik gebruik ze ook al een tijdje en heb nergens problemen mee,hard of zacht rijden,alles komt er heel over heen.
Had alleen een tijdje onwillige stroomvoerende koppelingen bij mijn 4 IC+ rijtuigen.
omdat de koppelingen zwaar gingen werd die op het wissel uit de baan geduwd/getrrokken.
Inmiddels ook daar de oplossing voor gevonden.
Nu lopen ze weer soepel en totaal geen problemen meer.

Mvg: Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hoi Michiel,

Ik heb niet zo heel veel verstand van de precieze werking, maar ik wou toch even laten weten dat het er netjes uitziet. :thumbup:
De verkoper van die roze bekabeling doet goede zaken met jou. :D Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk draad te hergebruiken.

Mvg,

Jeroen
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Freak op vrijdag 05 augustus 2011, 21:41:39
Er is nog wel een manier maar deze is duurder dan LocoNet-S88-Adapter van Uhlenbrock.

Oké, dan is dit argument voor deze operatie meer dan genoeg  :D

Citaat van: Tilly op vrijdag 05 augustus 2011, 22:47:39
Citaat van: Golfer op vrijdag 05 augustus 2011, 21:15:35
en die HSi88 ken ik weer niet maar die heeft wel meerdere ingangen begreep ik. Lijkt me ook een mooi ding.

Lijkt het hierop?


geen idee maar het lijkt er wel op. Hier de link naar de HSI:

Klikkerdeklik

2 secties per blok in het schaduwstation is trouwens voldoende.

Groetjes, John

Hoi John,

Volgens mij hebben ze dezelfde fuctie en als ik er nu één nodig zou hebben zou ik de compabiliteit en aansluitmogelijkheden vergelijken. Ik zie iig een andere poort.

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 06 augustus 2011, 12:00:46
Las in een ander draadje over je meegebogen wissels.
Ik gebruik ze ook al een tijdje en heb nergens problemen mee,hard of zacht rijden,alles komt er heel over heen.
Had alleen een tijdje onwillige stroomvoerende koppelingen bij mijn 4 IC+ rijtuigen.
omdat de koppelingen zwaar gingen werd die op het wissel uit de baan geduwd/getrrokken.
Inmiddels ook daar de oplossing voor gevonden.
Nu lopen ze weer soepel en totaal geen problemen meer.

Hallo Alex,

In de zichtbbare baan ga ik ze toch maar gebruiken denk ik. Ik twijfel aan de betrouwbaarheid icm een kleine radius.

Citaat van: Roeny op zaterdag 06 augustus 2011, 12:44:29
Ik heb niet zo heel veel verstand van de precieze werking, maar ik wou toch even laten weten dat het er netjes uitziet. :thumbup:
De verkoper van die roze bekabeling doet goede zaken met jou. :D Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk draad te hergebruiken.

Mvg,

Jeroen

Dank voor het compliment. Ik moet toegeven dat ik veel te veel draad heb ingekocht. Althans van sommige kleuren. Ik had nog meer onderscheidende kleuren moeten kopen. Om de netheid compleet te maken zijn de adereindhuljes besteld. Moet het straks toch nog checken en op orde brengen.


groet aan allen,
Michiel

Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hallo Michiel,

Een goed besluit om met adereindhulsjes te gaan werken dit maakt het allemaal een stuk betrouwbaarder  :thumbup: :thumbup:

In mijn baan zitten meerdere gebogen wissels en hier heb ik nooit problemen mee, de enige wissel waar je vooruit moet kijken is de 3weg wissel.

Die rose kabel vorige week maandag toevallig in Tilburg gekocht  >:-D >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Mijn boosterbord was te groot om in een kast weg te werken. Het was eerst de bedoeling hetonder de klimspiraal te monteren maar dat zou enkele zeer lange ringleidingen met zich meebrengen en een grote afstand tot de IB basic.
Het bord is nu gedemonteerd, afgezaagd en aangepast. De draden zijn getrokken, checken jullie of het klopt?  :D Wil er toch niet zomaar spanning op zetten.

Van Albert Jan krijg je een keurig schema erbij dus dan kom je een heel eind , maar toch:
drie vragen
- moet ik de polariteit van alle trafo's controleren c.q gelijk hebben?
- in geval van een trafo met één wikkeling (?) moet ik de massa (4x) bij de door mij getrokken blauwe pijl verbinden...Hebben mijn trafo's één wikkeling?  :?
- mag ik mijn IB Basic naast het aansturen van de boosters tevens ook zelfstandig een vijfde volledig afgeschermde baansectie (Bs) laten aansturen?



Vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 06 augustus 2011, 19:26:48
Een goed besluit om met adereindhulsjes te gaan werken dit maakt het allemaal een stuk betrouwbaarder  :thumbup: :thumbup:

In mijn baan zitten meerdere gebogen wissels en hier heb ik nooit problemen mee, de enige wissel waar je vooruit moet kijken is de 3weg wissel.

Die rose kabel vorige week maandag toevallig in Tilburg gekocht  >:-D >:-D >:-D

Hallo Peter,

Mijn rose voorraad gaat id erg hard. Is ook zo'n fijne kleur.
n.b. ik heb toch een tang erbij gekocht. Wist niet waarom het zo'n speciale tang moest zijn

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Hoe ist met je soldeer station afgelopen.
Ik heb dan geen M station,maar een soortgelijke.
Ik draai dat ding eraf met een ring en daarna zie je 4 blokjes (aansluiing vroeger als de microfoon van 27 mc bakkie's.... :D
Heb de mijne ook al is stukgehad....zit een beveiliging in.
Als ie stuk is dan geeft ie het maximum aantal graden aan ,maar punt blijft koud.
Ik had 2 jaar gaantie , was net nog 2 weken in garantie periode,maar winkelier deed moeilijk van ja maar dit valt niet onder garantie....oja waar staat dat nergens dus kreeg 1 nw.
Heb er noet zelf maar 1 extra voor reserve meegenomen.
Ik gebruik hem veel,maar blijft nu heel.ff fffffff afkloppen.
Nooit schoonmaken met water etc gewoon droog doekje voorzichting puntje schoonmaken en gaan.

heb het volgende model:
http://www.dil.nl/PartDetails.aspx?ProductID=VTSSC40N
Alleen heb ik er iets minder voor betaald , daar hij toen in de aanbieding was.

Mvg: Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Hoi Michiel,

de massa bij de boosters (blauwe pijl) moet je doorverbinden. Zie hier

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Citaat van: Aliebengalie op zondag 07 augustus 2011, 00:13:40
Hoe ist met je soldeer station afgelopen.
Ik heb dan geen M station,maar een soortgelijke.

heb

Hoi Alex,

Het probleem wat jij had lijkt volgens je beschrijving op het mijne. Eigenlijk heb ik niks raars gedaan maar bij het schoonmaken met water ( mijn onkunde) is het ding te snel afgekoeld denk ik. Ik moet 'm nog gewoon opsturen naar M*. Dit mede aangezien ik 'm op een ebay.de veiling heb gekocht. Gebruik 'm pas sinds 8 maanden maar is denk ik ook al 2 jaar oud. Ben benieuwd..


Citaat van: Tilly op zondag 07 augustus 2011, 01:14:27
Hoi Michiel,

de massa bij de boosters (blauwe pijl) moet je doorverbinden. Zie hier

Groetjes, John

Dank John! Wat maak je toch mooie tekeningen. Ik zal de massa daar dubbel gaan aansluiten. Je schakeling voor de resetknoppen is ook interessant. Ga ik me ook eens in verdiepen als het allemaal draait. Lijkt me niks om iedere keer de groene knoppen onder de tafel in een kast te moeten indrukken.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Hoi Michiel.
Prachtig om te zien dat jouw krachtcentrale ook al indrukwekkende vormen aanneemt! B)

V.w.b de vraag over de trafo's met één wikkeling.
Ik heb (voor zover ik weet) alleen maar trafo's met één wikkeling, maar wel kan ik mij herinneren dat ik vroeger een trafo had met meerdere wikkelingen maar deze gaven ook verschillende voltages af.

Misschien kan iemand een voorbeeld hiervoor geven? :help: :idea:

Veel succes met de aansluiting en gebruik van dit nieuwe kracht"honk"! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
ringkerntrafo's hebben vaak meerdere wikkelingen..... en trafo's met uitgangen met verschillende spanningne natuurlijk ook (maar dat zei AJ al..)

Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Dat word al een behoorlijke kracht centrale  :D
Groeten Tim
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Citaat van: AlbertJan op zondag 07 augustus 2011, 11:52:47
Hoi Michiel.
Prachtig om te zien dat jouw krachtcentrale ook al indrukwekkende vormen aanneemt! B)

V.w.b de vraag over de trafo's met één wikkeling.
Ik heb (voor zover ik weet) alleen maar trafo's met één wikkeling, maar wel kan ik mij herinneren dat ik vroeger een trafo had met meerdere wikkelingen maar deze gaven ook verschillende voltages af.

Misschien kan iemand een voorbeeld hiervoor geven? :help: :idea:

Veel succes met de aansluiting en gebruik van dit nieuwe kracht"honk"! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hallo AlbertJan,

Dank voor je antwoord. In combinatie met John's schema is het duidelijk: ik heb de massaverbinding ook op het andere poortje gezet. Inmiddels kan ik ze gaan ophangen en ben ik weer wat verder.


Citaat van: Wasmi op zondag 07 augustus 2011, 13:23:20
ringkerntrafo's hebben vaak meerdere wikkelingen..... en trafo's met uitgangen met verschillende spanningen natuurlijk ook (maar dat zei AJ al..)

Hoi Walter,

Dank voor de algemene info. Af en toe zie ik de term ringkerntrafo's voorbijkomen. Blijkbaar zijn ze krachtiger dan normale, tenminste als ik naar de ampères kijk en wellicht hebben ze nog andere voordelen maar ik begrijp ook dat Märklin ze niet heeft.

Citaat van: TimT op zondag 07 augustus 2011, 14:14:50
Dat word al een behoorlijke kracht centrale  :D
Groeten Tim

Hoi Tim,

Tja, zo moeten we het wel rijdend krijgen hè?  :D Nog geen idee of ik de 4e booster voor wissels en dergelijke ga gebruiken of gewoon voor een baandeel inzet. Waarschijnlijk heb ik voor iedere baansectie voldoende.


Vriendelijke groet aan allen,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Hoi Michiel,

Dat ziet er netjes en overzichtelijk uit. Daar kan je straks heel wat treinen mee laten rijden. :) :)
Zoals je al zij lijkt me het inderdaad verstandig om met zo'n centrale de baan in secties te delen. Om zo sneller problemen te kunnen vinden. :thumbup:

Hoeveel ampère heb je nu totaal voor de treinen beschikbaar..?

Mvg,

Jeroen
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Citaat van: Roeny op maandag 08 augustus 2011, 13:50:48
Hoeveel ampère heb je nu totaal voor de treinen beschikbaar..?

Jeroen,

Volgens mij is het als ik hopelijk goed reken 3x  (60Va = 3,75A) en 1x (70Va = 4,2A) en de IB Basic  op 70Va 4,0 A (?) dus totaal 19A
EDIT voor wat het waard is , de basic doet 3A dus totaal 18 A

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Zo, naast het golfen eindelijk tijd gevonden.. het bord zit. Alles is aangesloten en de kabelgoten zijn alle dicht gezet met de afdekkappen op maat gezaagd. Ziet er eens tuk rustiger uit.

Toch wel even spannend maar geheel geen kortsluiting, ik rijd via drie boosters!  :D  :D  Heb wel het gevoel dat ik de baan nu al schoon moet rijden ondanks het vele nieuwe spul. Het gaat al snel beter.
Op het zichtbare niveau maak ik een relatief kort stuk om de in- en uitgang van de spiraal naar elkaar toe te leiden en dan kan ik tenminste rondrijden. Het bleef een tijd beperkt tot heen en weer in het schaduwstation.
En nu een nieuwe Koploperbaan invoeren.. Iets voor de aanstaande vakantie.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Hoi Michiel,

heel netjes :thumbup:

Houd er rekening mee dat bij een kortsluiting niet alle maar alleen de betreffende booster uitgeschakeld wordt. Daarom heb ik ook één booster gereserveerd voor het voeden van de wissels en terugmeldingen. Het schakelen van de wissels en het werken van de terugmeldingen blijft dan in de andere boostersecties gegarandeerd. Doe je dit niet dan blijven in die secties de treinen rijden maar de wissels en terugmeldingen werken niet met een puinhoop tot gevolg.

Groetjes, John

Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Hallo John,

Dat is best een belangrijke overweging! Dank voor de tip, je vergroot inderdaad de mess bij een kortsluiting als daarna alles de verkeerde afslag pakt. Dat kan ik n u nog wijzigen.

groet,
michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Kun je geen terugmelding naar de centrale maken dan?
Via een relais en de dcc boosteruitgang van de IB.
Heb ik bij mijn booster ook gedaan.

Groeten Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Terugmelding loopt nu via de Loconet bussen op de centrale. Maar de voeding van de S88's komt via de boosters op de baansecties maar dat begreep je waarschijnlijk al.
Hoe bedoel je het precies?

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Je kan inderdaad gewoon een relais aan je boosterkring hangen.
Deze schakelt dan een S88 contact, waardoor er een noodstop volgt.

Net zoals Robin heb ik dit ook gemaakt en werkt goed.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je terugmelding niet afhankelijk is van je boosters B).

Ik weet dus niet hoe loconet hier mee omgaat, maar je kan natuurlijk je IB de S88 modules laten voeden.

Groeten Sander
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Sander ,

Op de IB kun je de booster output voor DCC  "misbruiken" door alleen de kortsluitbeveiliging te benutten. Hier zul je dan meerdere relais aan moeten koppelen.Als er een omslaat zal de kortsluitbeveiliging koploper en de centrale stoppen.
Ik weet even zo snel niet of je het contact moet maken of breken.
Werkt dus geheel onafhankelijk van je boosters en terugmeld systeem.
Maar via een terugmelder is ook een optie.

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Heren,

ik vind het best wel een voordeel dat niet de gehele baan uitschakeld. De treinen die in alle andere secties rijden blijven gewoon doorbollen en omdat de wissels en terugmelding op een aparte booster staan blijft Koploper gewoon zijn werk doen en ontstaan er geen ongelukken ;)

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Citaat van: Seinwezen op donderdag 18 augustus 2011, 19:30:38
Ik weet dus niet hoe loconet hier mee omgaat, maar je kan natuurlijk je IB de S88 modules laten voeden.

Groeten Sander

Volgens mij is dat het beste idee. Gewoon de IB de wissels, S88- en Loconetmodules laten voeden want die heeft genoeg power over. Uitsluitend de boosters voor de baandelen. Voelt beter aan dan een 4A booster voor de wissels, S88- en Loconetmodules sec. Zoveel heb ik er nou ook weer niet. John wel  :D

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten AJ boosters
Michiel,

dat is inderdaad de beste keuze.

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - UH 63410 gebruiksaanwijzing?
Ben na mijn vakantie begonnen met het aansluiten van nog wat terugmelders voor de tijdelijke sporen op het zichtbare nivo om in en uit het schaduwstation te kunnen rijden. Dan kan het testen met Koploper beginnen.
Bij het bestellen van een 2e loconetadapter heb ik nog een 63330 voor terugmelding op 3-rail meebesteld. Had ik toch wel nodig in de nabije toekomst. Tot mijn verbazing komt er een Loconetschakelmodule 63410 uit het nieuwe doosje.  8o  :? Heb geen zin om 'm terug te zenden, A ) kost porto, B ) ik moet toch van alles gaan schakelen en C ) Hij kost ca. ? 25,- meer. Hoewel dat laatste niet zou moeten uitmaken, ik weet het, ben ik wel nieuwsgierig hoe het ding het gaat doen.
 
Wie heeft er meerdere liggen en kan een gebruiksaanwijzing missen?

n.b. Ik begrijp niet alle aansluitmogelijkheden. Die 20 uitgangen geloof ik wel maar boven de uitgang 1 staat "+ 15V=" en onder de uitgang 20  "+ 16V  ????" "16V~" "16V~" (zie foto)
Is ze geschikt voor 16 Volt wisselspanning en voor 15V gelijkspanning? Waar moet ik de massa op aansluiten?


groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Gebruiksaanwijzing UH 63410 ?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Gebruiksaanwijzing UH 63410 ?
Michiel als je op deze link klikt en dan op Engels of Duits (wat je het beste lezen kan) krijg je een lijst waar ook de gebruiksaanwijzing van de 63410 tussen staat.

Gr.  Charlie
Re:Golfer's kelderbaanproject - Gebruiksaanwijzing UH 63410 ?
Charlie bedankt! Blijkbaar had ik onder Handbücher moeten kijken. Had gekeken maar niet gevonden maar zie nu dat Uhlenbrock alles erop heeft staan.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - UH 63410 gebruiksaanwijzing?
Citaat van: Golfer op vrijdag 09 september 2011, 12:06:55
. Die 20 uitgangen geloof ik wel

Dat wordt toch wel programeren en configureren met de bekende LNCV's