Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Hallo Jeroen,

Je hebt gelijk hoor, ik volg dezelfde gedachtengang en gebruik hier "S88" om de soort terugmelder aan te duiden. Ik heb maar twee echte klonen van AJ. Verder ga ik de IEK opto's gebruiken en ik heb om te proberen nog een UH 63330 Loconet module. Deze laatste schijnt ook zeer betrouwbaar te zijn maar ik vind dergelijke prijzen toch wel erg kostbaar.

Succes met de zoektocht

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Citaat van: Golfer op zondag 17 juli 2011, 10:09:24
Hallo Jeroen,

Je hebt gelijk hoor, ik volg dezelfde gedachtengang en gebruik hier "S88" om de soort terugmelder aan te duiden. Ik heb maar twee echte klonen van AJ. Verder ga ik de IEK opto's gebruiken en ik heb om te proberen nog een UH 63330 Loconet module. Deze laatste schijnt ook zeer betrouwbaar te zijn maar ik vind dergelijke prijzen toch wel erg kostbaar.

Succes met de zoektocht

vriendelijke groet,
Michiel
Ik heb alleen maar AJ-S88 terug melders en die werken 100%

De diodetruuk heb ik ook toegepast en werkt super.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Citaat van: degeluidsman op zondag 17 juli 2011, 10:13:41
Ik heb alleen maar AJ-S88 terug melders en die werken 100%

De diodetruuk heb ik ook toegepast en werkt super.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Dat is misschien wel de beste tip voor Jeroen. Kost namelijk een stuk minder. Heb jij ze in gebruik met flatbandkabel of patchkabels met een adaptertje?

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Citaat van: Golfer op zondag 17 juli 2011, 10:18:12
Hoi Peter,

Dat is misschien wel de beste tip voor Jeroen. Kost namelijk een stuk minder. Heb jij ze in gebruik met flatbandkabel of patchkabels met een adaptertje?

groet,
Michiel

Dat klinkt goed Heren, :)

Maar even een vraagje naar de bekende weg, hoe kom ik aan AJ-s88 decoders? Heeft/maakt AlbertJan die?

De site van Huib Maaskant heb ik als adresje voor terugmelddecoders, (heb nog niets gekocht, want ik ben er nog niet aan toe) maar een extra adresje kan zeker geen kwaat. Zeker niet gezien Peter hier geen problemen mee ondervindt.

Graag hoor ik meer,

Mvg,

Jeroen

P.S.: In Zweden is er AJprodukter.se (alles voor kantoor en bedrijven), maar daar zullen ze hem niet hebben. :P
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Inderdaad aj heeft zelf s 88 ers dus den AlbertJan van dit forum.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Citaat van: Roeny op zondag 17 juli 2011, 10:36:38
Citaat van: Golfer op zondag 17 juli 2011, 10:18:12
Hoi Peter,

Dat is misschien wel de beste tip voor Jeroen. Kost namelijk een stuk minder. Heb jij ze in gebruik met flatbandkabel of patchkabels met een adaptertje?

groet,
Michiel

Dat klinkt goed Heren, :)

Maar even een vraagje naar de bekende weg, hoe kom ik aan AJ-s88 decoders? Heeft/maakt AlbertJan die?

De site van Huib Maaskant heb ik als adresje voor terugmelddecoders, (heb nog niets gekocht, want ik ben er nog niet aan toe) maar een extra adresje kan zeker geen kwaat. Zeker niet gezien Peter hier geen problemen mee ondervindt.

Graag hoor ik meer,

Mvg,

Jeroen

P.S.: In Zweden is er AJprodukter.se (alles voor kantoor en bedrijven), maar daar zullen ze hem niet hebben. :P

Hoi Michiel en Jeroen,

ik gebruik deze, http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1098879/S88-n.html.
En tot nou toe probleemloos en erg betrouwbaar.

En ze zijn ook nog eens gunstig geprijsd :D.
Erg makkelijk met patchkabels te verbinden.

Groeten Sander
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Citaat van: Seinwezen op zondag 17 juli 2011, 11:11:21
En ze zijn ook nog eens gunstig geprijsd :D.

Bedankt Sander, :D

Dat ziet er zeker goed uit en voor die prijs, ik ga het gelijk opschrijven.
(denk dat ik maar een excel bestandje aan maak voor alle adressen)

Mvg,

Jeroen
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Let wel op wat je krijgt voor die prijs: voor ?7,- heb je alleen de printplaat
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Citaat van: Dibbes op zondag 17 juli 2011, 11:33:28
Let wel op wat je krijgt voor die prijs: voor ?7,- heb je alleen de printplaat

Klopt,

maar als je het pulldown menu gebruikt, zie je dat een gebouwde 19 euro kost.
En dat is nog steeds redelijk goedkoop >:-D.

Groeten Sander
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Niet dat ik voor wi dan ook reclame wil maken, maar dat is duurder dan die van AJ (?17,50 incl. flatcable).
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Volgens mij komt AlbertJan daar nog onder maar Wim Ros heeft idd leuke dingen. Volgens mij hoef ik voorlopig niet bij te kopen. Gelukkig  ;)

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Oke , dat is de prijs die ik even kwijt was. (Post was gelijktijdig)  Zouden wel adapters voor patchkabels moeten bijkomen om tot de N-norm te komen.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Hallo Jeroen,

Het antwoord is al gegeven, AlbertJan kun je gewoon hier op het forum vinden.

Deze decoders werken met een flatkabel.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Citaat van: degeluidsman op zondag 17 juli 2011, 12:41:46
Hallo Jeroen,

Het antwoord is al gegeven, AlbertJan kun je gewoon hier op het forum vinden.

Deze decoders werken met een flatkabel.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Wel bedankt voor de informatie heren, :thumbup:

Ik heb het genoteerd, en in m'n draadje zal ik t.z.t. de keuze vertellen/laten zien. :wink:

Mvg,

Jeroen
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Hoi Michiel,

Als je eventueel zoals ik reeds K84 decoders hebt ingebouwd en zo dus stroomloze secties hebt gecreëerd in het schaduwstation kun je dan toch eenvoudige met een programma zoals koploper of I-train gaan werken zonder alles weer te moeten slopen

Groet,

Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Citaat van: M.user op zondag 17 juli 2011, 14:50:04
Hoi Michiel,

Als je eventueel zoals ik reeds K84 decoders hebt ingebouwd en zo dus stroomloze secties hebt gecreëerd in het schaduwstation kun je dan toch eenvoudige met een programma zoals koploper of I-train gaan werken zonder alles weer te moeten slopen

Groet,

Ronald

Een K84 is helemaal niet nodig als je met koploper je baan aanstuurd, koploper stuurd alles aan zoals jij dat wilt dus bv licht uit en dergelijke.

Ook i-Train werkt op deze manier volgens mij.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Citaat van: degeluidsman op zondag 17 juli 2011, 16:08:55
Citaat van: M.user op zondag 17 juli 2011, 14:50:04
Hoi Michiel,

Als je eventueel zoals ik reeds K84 decoders hebt ingebouwd en zo dus stroomloze secties hebt gecreëerd in het schaduwstation kun je dan toch eenvoudige met een programma zoals koploper of I-train gaan werken zonder alles weer te moeten slopen

Groet,

Ronald

Een K84 is helemaal niet nodig als je met koploper je baan aanstuurd, koploper stuurd alles aan zoals jij dat wilt dus bv licht uit en dergelijke.

Ook i-Train werkt op deze manier volgens mij.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Oké maar betekent dit dan dat je alleen de K84 er tussenuit moet halen. De geïsoleerde railsecties blijven toch wel bestaan???

Groet,

Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Hallo Ronald,


Die kun je gewoon weghalen of weglaten. In de digitale wereld hoeft niets stroomloos te worden gezet. Als je handmatig wilt rijden zoals jij dat doet wellicht wel. Als je via "Koploper" handmatig gaat rijden weet ik niet wat er gebeurt.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Nieuwe aanwinsten
Via Ebay deze week wat nieuwe aanwinsten verkregen. Het ging me als Audi-liefhebber om de containerwagen. De rest mag aansluiten bij wat ik al heb.

Märklin H0 94275 DB Cargo-Containertransportwagen
Märklin DB  Hoge boordwagen met kolen beladen
Märklin SBB Hoge boordwagen Eaos lichtgrijs   
Märklin H0 4736 Postwagen Post 03 691-5  groen   

Ze mogen het schaduwstaion inrijden  :)
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Hallo Michiel,

Zal ik je mijn adres even mailen, die Audi's passen bij mijn als Audi bezitter beter op de baan. :D :D
Je hebt weer een mooie vangst gehad op E-Bay.
Veel rij plezier er mee.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Kijk eens naar TrainTech S88 modules

Citaat van: Golfer op zondag 17 juli 2011, 11:44:16
Volgens mij komt AlbertJan daar nog onder maar Wim Ros heeft idd leuke dingen. Volgens mij hoef ik voorlopig niet bij te kopen. Gelukkig  ;)
Weet ook waar het klonen van zijn. De DCC wissel/seindecoder is ontworpen door Dave van der Loght: http://www.daveshobbyhoekje.nl/dcc-decoders/dcc-decoders.html
De MM wisseldecoder is een kloon van IEK (MAD 4) http://www.iek.de/BedienMAD%204.htm

Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Citaat van: Günther op zondag 17 juli 2011, 17:58:27
Zal ik je mijn adres even mailen, die Audi's passen bij mijn als Audi bezitter beter op de baan. :D :D
Je hebt weer een mooie vangst gehad op E-Bay.
Veel rij plezier er mee.

Hoi Günther,

Dank voor de bijval! Ik hou ze toch maar hier  ;)

groet,
Michiel

Citaat van: Freak op zondag 17 juli 2011, 18:10:53
Kijk eens naar TrainTech S88 modules

Weet ook waar het klonen van zijn. De DCC wissel/seindecoder is ontworpen door Dave van der Loght: http://www.daveshobbyhoekje.nl/dcc-decoders/dcc-decoders.html
De MM wisseldecoder is een kloon van IEK (MAD 4) http://www.iek.de/BedienMAD%204.htm

Mvg,
Peter

Hoi Peter,
Dank voor de link's. Er is veel en het lijkt op elkaar. Zo'n multiprotocol decoder die magneetartikelen en seinen kan schakelen is wel lekker universeel inzetbaar. Ik ga het eens lezen maar voorlopig schaf ik niets aan. Denk nog genoeg te hebben maar wellicht wederom is het nu voor Jeroen wat  :)

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Hallo Michiel,

Citaat van: Freak op zondag 17 juli 2011, 18:10:53
Zo'n multiprotocol decoder die magneetartikelen en seinen kan schakelen is wel lekker universeel inzetbaar. Ik ga het eens lezen maar voorlopig schaf ik niets aan. Denk nog genoeg te hebben maar wellicht wederom is het nu voor Jeroen wat  :)
Zo universeel is decoder niet. De decoder kent alleen DCC en je moet van te voren opgeven of je hem voor het aansturen van wissels of seinen wilt gebruiken (andere firmware).

Een universele decoder met DCC/MM en tegelijkertijd voor wissels /seinen is de decoder WD10 van Kuehn.
Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21169.0

Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Als ik het zo lees zijn die van Rosoft en Traintech zo'n beetje hetzelfde S88's. De prijzen verschillen amper. IEK heeft een MM protocol magneetartikelen decoder, die van Kühn kost meer maar schakelt er 8 en kan "alles"! Ziet er uit als een mooi stuk techniek. Wat voor laters...  :)
Dank!


Heb trouwens besloten m'n testrack voor Koploper af te breken. Het stoort nu m'n bouw van het schaduwstation. Mijn schaduwstation krijgt als eerst functie die van testbaan. Geen rare trajecten, eigenlijk blijft het een enorme ovaal met veel blokken en 5 paralelle sporen. Biedt genoeg om te oefenen, lijkt me. Bovendien zijn alle uitbreidingen straks inpasbaar in de uiteindelijke database.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol Schaduwstation
Goed idee dat je direct de nieuwe aandrijvingen gebruikt  :D

ziet er verder terug in orde uit

Groeten Tim
Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
Citaat van: TimT op maandag 18 juli 2011, 12:50:47
Goed idee dat je direct de nieuwe aandrijvingen gebruikt  :D

ziet er verder terug in orde uit

Groeten Tim

Dank je wel Tim! Die nieuwe aandrijvingen heb ik niet overal, het is natuurlijk een afweging. Die paar oude doe ik vooraan in mijn schaduwstation. Daar kun je altijd relatief snel bij. Op het zichtbare niveau onder de ballast wil je straks niet meer komen. Dáár moet het ook goed zitten  ;) ;)

Inmiddels ben ik bij de allerlaatste bocht van m'n schaduwstation aangekomen. Ik moet nog 6 melders en 3 voedingspunten solderen. Helaas de soldeerbout houdt ermee op, waarschijnlijk door mijn toedoen..uiteraard  :?

Ik heb zo'n Märklin soldeerstation 70910 waarvan ik de bout eens goed wilde reinigen. Een zwart plekje kreeg ik niet van de punt. Ik zet 'm uit, trek de verbindingskabel van de bout uit het station en neem 'm met spons mee naar de kraan boven. Blijkbaar teveel water eroverheen om 'm af te koelen en schoon te wrijven. Heb wel gezorgd dat het niet in de bout liep!
De zekering in het station is nog goed echter het apparaat geeft een temp aan van 600 gr. C. en blijft koud. Hoe check ik de thermostaat of het verwarmingselement? Ik twijfel aan deze..

vriendelijke groet,
Michiel


Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
Citaat van: Golfer op vrijdag 22 juli 2011, 13:28:20
Helaas de soldeerbout houd ermee op, waarschijnlijk door mijn toedoen..uiteraard  :?
Ik heb zo'n Märklin soldeerstation 70910 waarvan ik de bout eens goed wilde reinigen. Een zwart plekje kreeg ik niet van de punt. Ik zet 'm uit, trek de verbindingskabel van de bout uit het station en neem 'm met spons mee naar de kraan boven. Blijkbaar teveel water eroverheen om 'm af te koelen en schoon te wrijven. Heb wel gezorgd dat het niet in de bout liep!
De zekering in het station is nog goed echter het apparaat geeft een temp aan van 600 gr. C. en blijft koud. Hoe check ik de thermostaat of het verwarmingselement? Ik twijfel aan deze..

Hoi Michiel

Is het mss beter die hele mooie soldeerstation alleen te gebruiken voor het "fijnere" soldeerwerk aan bijvoorbeeld decoders?

Voor het grofere werk kan je een goedkope soldeerbout aanschaaffen van 15 tot 25 watt. Ik gebruik 25 watt voor het solderen van draad aan de rails.

groeten van teunis

PS
Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
ik heb hier 3 stations staan.Eentje die ik via internet heb besteld voor SMD solderen ,zo'n yono ofzo.Was 30 euro.Dan een weller voor het zwaardere werk van 60 euro en een goedkoop station van 17,95 regelbaar zonder tempaanduiding.Dat gebruik ik als er soldeervloeistof aan te pas komt..Is ook makkelijker zo want ik werk op 2 plaatsen nl zolder en living.Zo moet ik niet steeds versleuren en heb ik er altijd eentje in reserve als er een bout stuk gaat.Als je wil zeker zijn of het de bout of het station zelf is dan moet je de spanning meten die naar de bout gaat.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
lijkt er sterk op de temp.sensor defect is, aangezien hij aangeeft dat de bout 600C is. Probeer eens of de bout uit elkaar wil misschien zit er wat los of misschien kan je aan een nieuwe sensor komen.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
Dank voor jullie reacties! Advies gevolgd: Zojuist bij de Hubo een eenvoudige Weller bout van 25W gekocht. Waarschijnlijk ga ik het station opsturen richting reparaturwerkstatt Märklin. Het is nog niet oud en er staat een adres in de handleiding. Helaas geen FAQ's ..

vriendelijke groeten,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
Citaat van: Janvis op vrijdag 22 juli 2011, 16:39:44
lijkt er sterk op de temp.sensor defect is, aangezien hij aangeeft dat de bout 600C is. Probeer eens of de bout uit elkaar wil misschien zit er wat los of misschien kan je aan een nieuwe sensor komen.

Dat wil ik geloven. De schroeven willen wel los maar ik krijg 'm niet uitelkaar. Bovendien zou ik niet weten waar ik de onderdelen zou moeten halen.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
Hallo Michiel,

Van soldeerbouten heb ik geen verstaan.
Maar wel van mooie treinstellen, dus als ik het goed begrijpt heb je de laatste bogen gelegt in je schaduwstation, zeg maar twee keerlussen en je jaagt er al een ICE door heen. :twisted: :twisted: ben wel jaloers hoor.
Ben nog even aan het sparen voor wat anders.
En dat je het schaduwstation gaat gebruiken als testbaan heb je gelijk in dat doe ik straks ook.
Ik gebruik hem nu al om treinen te programeren er staat toch niets op.

Veel succes met de testen en de afbouw van je schaduwstation.
vr.gr. Günther. :thumbup: :thumbup:
Re:Golfer's kelderbaanproject - Uitrol schaduwstation
Hallo Günther,

Ja, het schiet nu wel op. Met z'n 230cm past de ICE net in dat blok. Wellicht deel ik dat blok nog maar er zit een scheiding van de stroomkring voor z'n neus dus hij kan niet meer doorrijden  ;) Het schaduwstation kent twee energiegroepen, vóór en achter. Het wordt tijd voor de aanleg van de ringleidingen en boosters.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
Marklin soldeerstation = conrad soldeerstation maar veel duurder omdat er een naamplaatje ophangt.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
Hallo Michiel,
Lidl heeft regelmatig voor 12 euri een regelbaar soldeerstation(etje) , keb er een gekocht en
hij doet het perfect, idd handig als reserve en voor andere zaken,

Gr, jan
Re:Golfer's kelderbaanproject - Soldeerstation 70910 kapot
Citaat van: bellejt op vrijdag 22 juli 2011, 20:00:40
Marklin soldeerstation = conrad soldeerstation maar veel duurder omdat er een naamplaatje ophangt.

Uiteraard werkt dat zo  :D  maar ik wist niet dat Conrad een gelijke had. Die van mij is van Ebay

Citaat van: 44er op vrijdag 22 juli 2011, 20:02:33
Hallo Michiel,
Lidl heeft regelmatig voor 12 euri een regelbaar soldeerstation(etje) , keb er een gekocht en
hij doet het perfect, idd handig als reserve en voor andere zaken,

Gr, jan

Hoi Jan,

Daar kan natuurlijk niets tegenop. Lidl kan ik zelfs naar toe lopen in H'sum maar ging al even langs de (duurdere) Hubo.
Bedankt voor de tip!

groet, Michiel

Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Modelspoorvrienden, ben er inmiddels wel achter dat het vele uren vergt om een fijne baan te maken. Het werk is wat onderschat  :? Hier thuis snappen ze er niets van dat ik al meer dan vier maanden bezig ben en er nog geen huisjes staan.  ;) Komt goed, maar ondertussen heb ik zo'n 130 draadjes geteld die aan de terugmelders mogen komen dus daar ben ik druk mee. De dradenwirwar is inmiddels geordend en nu lijkt het sneller te gaan.

Op de voorgrond een S88 en een AJ K83, op de achtergrond de aansluiting van twee stroomgroepen van het schaduwstation. Uit de s88 komen nog een massa-aansluiting en een voeding (baankleur) om deze niet vergeten aan te sluiten.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hoi Michiel,

het is inderdaad gigantisch veel werk en een kwestie van volhouden en doorgaan :D

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hallo Michiel,

Puik stukje vakwerk ben je daar aan het leveren.
Moet wel zeggen dat je me wel elke keer twee stappen voor bent.
Ik moet alle elektronica nog aansluiten S88 en K83 ook van AJ.

En natuurlijk nog een ringleiding leggen.

Vr.gr. Günther werkse. :P
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hallo Michiel

Dat ziet er allemaal mooi en goed uit.
Maar ik heb wat vragen:
- waarom gebruik je van die "dikke"draden of lijkt dat maar zo? In de S88 komt een hele bos dikke draden aan.
- Waarom sluit je achter elkaar 130 draden aan en ga niet elke keer iets testen en laten rijden voordat je een volgende serie terugmeldingen aansluit? Of zie ik dat verkeerd?

Bij mij rijden nu inmiddels ook weer treinen, nu 4 a 5 tegelijk, dus als je een volgende keer kom kan je het ook zien.

groeten van teunis
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hoi John en Günther,

Bedankt voor de reacties. Uiteraard ga ik lekker door, stoppen zou ik niet willen en gaat ook niet meer  :D


Hoi Teunis,

Ben meteen benieuwd naar wat er bij je rijdt maar zal het begin september eens mooi aanschouwen.

Citaat van: teunistreinen op zaterdag 30 juli 2011, 18:52:04
- waarom gebruik je van die "dikke"draden of lijkt dat maar zo? In de S88 komt een hele bos dikke draden aan.
- Waarom sluit je achter elkaar 130 draden aan en ga niet elke keer iets testen en laten rijden voordat je een volgende serie terugmeldingen aansluit? Of zie ik dat verkeerd?

Toen ik de kleur koos voor de melders keek ik naar mijn voorraad en zag dat er genoeg was van roze. Deze waren idd iets te dik (zoals de hele voorraad) en derhalve onnodig duur. Ze zijn in de kern 0,5 mm2 , maar goed weer iets anders halen kost ook geld. Het kan geen kwaad.

Op dit moment heb ik geen kortsluiting via welke baanaansluiting dan ook. Ze zijn één voor één bevestigd en afzonderlijk getest en enkele moeten nog. Bovendien heb ik de zelf gemaakte verdeelblokjes getest met een lampje. Althans een van mijn zoons vond dat geweldig  ;)
Wat betreft de terugmelders, tja.. ik denk dat ik ze er eerst maar allemaal in plug, ze vervolgens in kaart breng/administreer en dan met een treintje veeeeeel heen en weer ga rijden om te kijken of de IB ze pakt. Volgens mij is dat met deze hoeveelheid het meest efficiënt.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hoi michiel,

Prachtige baan en erg mooi die ICE ook als volledig treinstel. Ik blijf je bouw volgens.

Gr. Daan
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hallo Michiel,

Leuk he al die draden, ik kan er nooit genoeg van krijgen.

Vraagje, waarom vertin je de draden die in de kroonsteen gaan.

Tin is zacht en zal door de druk afbreken, adereind hulsjes is de enige juiste manier om zonder problemen te verbinden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Hoi Michiel,

Om die melders te testen.
Het test scherm van koploper voor de S88 is makkelijker.Heb je in een overzicht al je melders bij elkaar.
Een lok of wagon pakken en je ziet de blokjes allemaal blauw worden op het moment dat je erop rijdt.
Op de IB moet je iederekeer van scherm wisselen.

Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Daan op zaterdag 30 juli 2011, 19:53:12
Hoi michiel,

Prachtige baan en erg mooi die ICE ook als volledig treinstel. Ik blijf je bouw volgen.

Gr. Daan

Hallo Daan,

Dank je wel. De ICE gebruikte ik voor de maatvoering van enkele blokken en ja, blijft mooi om naar te kijken.


Citaat van: degeluidsman op zaterdag 30 juli 2011, 20:37:40
Hallo Michiel,

Leuk he al die draden, ik kan er nooit genoeg van krijgen.

Vraagje, waarom vertin je de draden die in de kroonsteen gaan.

Tin is zacht en zal door de druk afbreken, adereind hulsjes is de enige juiste manier om zonder problemen te verbinden.

Mvg,
Peter / degeluidsman.

Met een schroefje in de draad duw je het er vaak door of het breekt. Het leek me handig het wat vaster te maken. Adereind hulsjes heb ik eerlijk gezegd niet aan gedacht. Nog nooit mee gewerkt maar dat kan (deels) alsnog.  Zal ze eens opzoeken en bij mijn eerstvolgende bestelling meenemen. Dank voor de tip Peter!

Citaat van: Hero op zaterdag 30 juli 2011, 20:51:37
Hoi Michiel,

Om die melders te testen.
Het test scherm van koploper voor de S88 is makkelijker.Heb je in een overzicht al je melders bij elkaar.
Een lok of wagon pakken en je ziet de blokjes allemaal blauw worden op het moment dat je erop rijdt.
Op de IB moet je iederekeer van scherm wisselen.

Robin

Hé Robin, Da's een goeie! Ik zag er al tegenop, met name omdat de melders over de langere blokken soms niet op één S88 zitten. Het zou veel bladeren worden. Dat testscherm moet ik wel nog opzoeken, maar dat zal ik wel vinden.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Hero op zaterdag 30 juli 2011, 20:51:37
Hoi Michiel,

Om die melders te testen.
Het test scherm van koploper voor de S88 is makkelijker.Heb je in een overzicht al je melders bij elkaar.
Een lok of wagon pakken en je ziet de blokjes allemaal blauw worden op het moment dat je erop rijdt.
Op de IB moet je iederekeer van scherm wisselen.

Robin

En dan in een tekening van je baan er in zetten en dan zo koploper invullen.Tekening bewaren voordat er nog een keer iets fout gaat of je wat wil veranderen.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 30 juli 2011, 20:37:40

... adereind hulsjes is de enige juiste manier om zonder problemen te verbinden......

Hoi Peter,

Op een draad van 0,5 mm2 moet je dan deze van 0,5 hebben of juist een maatje groter om er 0,5 in te kunnen steken?

dank,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: harald en alex op zaterdag 30 juli 2011, 21:40:29

En dan in een tekening van je baan er in zetten en dan zo koploper invullen.Tekening bewaren voordat er nog een keer iets fout gaat of je wat wil veranderen.

Harald & Alex

Hoi Harald & Alex
Tja, dat zal ook nog moeten. een testbaan tekenen is makkelijker  ;) Moet ook nog uitvinden hoe je over meerdere pagina's tekent. Tabbladen? en met name zo'n klimspiraal tekenen of tekenen jullie die schematisch rechtuit?

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Citaat van: Golfer op zaterdag 30 juli 2011, 21:44:04
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 30 juli 2011, 20:37:40

... adereind hulsjes is de enige juiste manier om zonder problemen te verbinden......

Hoi Peter,

Op een draad van 0,5 mm2 moet je dan deze van 0,5 hebben of juist een maatje groter om er 0,5 in te kunnen steken?

dank,
Michiel

Zo te zien zijn deze goed, bestel anders ook nog een maatje groter erbij het kost bijna niets en je hebt een probleemloze verbinding.

De tang zou ik niet bestellen die er onder staat, beetje duur  >:-D >:-D er zijn ook sets te koop volgens mij met diversen maten en een gewone tang.


Mvg,

Peter / degeluidman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Aansluiten schaduwstation
Aah, maar dan heb je wel een zelfinstellende tang  B)