Beste Michiel,
Uit je vraag van gisteren begrijp ik dat elektro niet tot je echte kennis "berg" behoort, troost je dat is bij heel veel mensen zo, in de 3 jaar dat ik op de scheepswerktuigundigen school in Amsterdam zat, was dat met 17 van de 18 studenten ook zo.
Wat mij altijd goed geholpen heeft is de elektrische stroom vergelijken met een stroom water:
water stroomt van hoog naar laag, denk maar aan je rioolafvoer thuis
water stroom van hoge druk naar lage druk, denk maar aan je kraan thuis
dus elektrische stroom stroomt ook van hoge druk naar lage druk, van het punt van de hoogste spanning (volt) naar de laagste spanning (volt), dus ook van massa, dit is 0 volt naar een negatieve spanning, zoals de digitale spanning die gevormd wordt door een positieve spanning van ca. + 18 volt en een negatieve spanning van ca. -18 volt, allebei t.o.v. de massa railstaaf, de spanning vliegt dus heen en weer tussen de positieve en de negatieve waarde.
even terug naar de waterleiding, een diode is niets anders een een klep in je waterleiding die, als er tegen aan geduwd wordt (positieve druk=positieve spanning)automatisch open gaat in ÉÉN richting, in de andere richting gaat hij niet open.
hierbij een tekeningetje van de diode, de bovenste is het tekensymbool, de onderste geeft weer zoals hij er ongeveer uit ziet
in het tekensymbool zie je een pijl, dit is de "opengaande" stromingsrichting en je ziet een streep, op de werkelijke diode zie je alleen de streep, daarbij moet je dan het "huis" van de diode als pijl zien.
als een lok ter plekke van een meldrailstaaf geen contact heeft met de massa railstaaf, dan rijdt hij niet en staat de digitale spanning ook op de meldrailstaaf.
met het positieve deel van deze spanning kunnen we niets mee, omdat dat de werking van de melding te niet zou doen
met het negatieve deel van deze spanning kunnen we wel wat mee, die loopt immers van de massa railstaaf (0 volt), via de lok/motor, naar de middencontacten, de meldrailstaaf heeft per definitie geen verbinding met de massa railstaaf, vandaar het geknip en gezaag.
dus als we die verbinding nu wel maken, maar dan alleen maar in ÉÉN richting, dan kan de stroom van de massa railstaaf via de meldrailstaaf en de lok/motor naar de middenkontakten lopen en de lok gaat weer rijden (en gelijk is er ook weer normaal contact met de massa railstaaf).
Dus de diode moet met de pijl wijzend in de richting van de meldrailstaaf gemonteerd worden.
Ik hoop een kleine bijdrage geleverd te hebben in het "begrip", het is namelijk veel makkelijker iets te doen vanuit begrip als vanuit "ik heb het uit mijn hoofd geleerd"
Hierbij ook nog een foto van mijn diode truuk
Groet, Anne W