Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
Beste Michiel,

Onze hobby heeft duidelijk twee gezichten:

je moet logisch nadenken om te kunnen begrijpen wat er gebeurt op je baan.

je moet creatief/kunstzinnig zijn om de baan er mooi te laten uitzien.

Groet, Anne W
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
Hallo AlbertJan en Anne,

Die veelzijdigheid geeft het de aantrekkelijkheid. Jullie geven een juiste voorstelling van zaken en weten dat "het verschil" in de details zit.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
Hallo

Ja, treinenhobby is erg veelzijdig:
- onderhandelaar
- ontwerper
- houtbewerking
- elektriek aanleggen
- electronicus, printen ontwerpen en solderen
- loks ombouwen naar digitaal
- landschap inrichten, huisjes bouwen
- minicursussen geven-
- sociaal contact met gelijk gestemden
- leren omgaan met PC en software
- wat ik vergeten ben

teunis
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
je bent niets vergeten, en nu maar hopen dat je van deze zaken ook verstand hebt, nou ik............!!!!!!!!!!!!!
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
Citaat van: Günther op zaterdag 28 mei 2011, 10:14:57
je bent niets vergeten, en nu maar hopen dat je van deze zaken ook verstand hebt, nou ik............!!!!!!!!!!!!!

Dat lukt mij aardig, hoor.

teunis
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
Michiel

Ja ik bedoel 90mm.. bedankt voor je attentie hierop. Weer ff scherp, voor ik het weet bouw ik met verkeerde maatvoering..Kan raar aflopen. Met beperkte pantograaf rijden werkt zeker. Tijdens het testen hiervan had ik natuurlijk de wetenschap dat ze onder de rijdraden zitten, maar na een tijd lette ik hier niet meer op. En het bied voordelen. Ook bij tunnels, schaduwstation en spiralen.

Teunis

Ik wil iets toevoegen aan het lijstje. nl Onderhandelaar.  Met enige overtuigingskracht en argumenten bouw je de baan in de mooiste daarvoor geschikte ruimte in of om het huis. Dit is niet te onderschatten.

Marcel
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
En ik wil er ook nog twee toevoegen:

leren omgaan met NIET-Gelijkgestemden

afscheid nemen van een groep NIET-Gelijkgestemden

Groet, Anne W
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
Citaat van: Anne W op zaterdag 28 mei 2011, 23:04:55
En ik wil er ook nog twee toevoegen:

leren omgaan met NIET-Gelijkgestemden

afscheid nemen van een groep NIET-Gelijkgestemden

Groet, Anne W

Anne

Je bent een paar smileys vergeten dan  klinkt het niet zo serieus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ?
Citaat van: Anne W op zaterdag 28 mei 2011, 23:04:55

leren omgaan met NIET-Gelijkgestemden

afscheid nemen van een groep NIET-Gelijkgestemden


Gaat dit topic nog over de baan van Golfer?

Gr, Ben.
Re:Golfer's kelderbaanproject - Diodes plaatsen ? Diodetruc
Hallo allemaal,

Na veel gedoe dit weekend met een loc die na ombouw niet gaat, zoals gemeld in het topic van Teunistreinen, ben ik weer on topic  ;) 

De volgende diodes ben ik van plan te gaan inbouwen met gebruikmaking van de twee trucs zoals gemeld in post #189.

De grote diode is de Schottky BY251 en de kleine de 1N4148. Op de foto zitten de kathodes aan de linkerzijde meen ik geleerd te hebben. Dat is van belang omdat de richting van inbouw belangrijk is.



Het inbouwen moet op één van de twee onderstaande manieren gebeuren. In ieder geval zijn de massacontacten bij de rode kruisjes doorgesneden, is de geïsoleerde railstaaf de onderste en zit de kleine diode 1N4148 op dezelfde manier met de kathode naar de rails.  Welke is goed , rail A of rail B? Waarbij het verschil zit in de richting van de BY251, bepaalt door wat de meldrail is.




Ben benieuwd.

Vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes plaatsen / Bezetrails maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes plaatsen / Bezetrails maken
Geen van beiden zijn goed  :O :O

In de rails gebruik je alleen de grote diode BY251, aan de kant waar het ringetje zit zit ook de draad die naar jou terugmelder gaat.

Als me niet begrijp kun je ( iedien je wilt ) mij even je telefoonnummer sturen per pb dan bel ik je even.
Ik kan het makelijker vertellen dat opschrijven.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes plaatsen / Bezetrails maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes plaatsen / Bezetrails maken
Net nog even een foto uit mijn eigen draadje opgezocht als voorbeeld.



De bovenste railstaaf is de geisoleerde staaf, hier zit normaal je draad op die naar de S88 loopt.
Zoals de diode nu ligt moet je het dus aansluiten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes plaatsen / Bezetrails maken
Citaat van: degeluidsman op maandag 30 mei 2011, 15:37:24
Net nog even een foto uit mijn eigen draadje opgezocht als voorbeeld.



De bovenste railstaaf is de geisoleerde staaf, hier zit normaal je draad op die naar de S88 loopt.
Zoals de diode nu ligt moet je het dus aansluiten.

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Dank voor de reactie. Je hebt Pb, blijkbaar zie ik door de draadjes het bos niet meer maar bij mij is de geïsoleerde railstaaf de onderste waar ook het ringetje zit.  **** edit### althans bij rail B  ****

groet , Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Vanmiddag een goed gesprek met Peter/de Geluidsman gehad, altijd leuk eens iemand te spreken waar je hier mee schrijft, en hij kiest rail B maar dan zonder de tweede diode  :D
De tweede diode is mijn interpretatie van het door Peter /Freak gestelde in post #190.

Wie durft te kiezen?  of is het allebei niet goed?  :D

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
B is goed. A is fout.

Ik vind het er netter uitzien als je het zo doet:



Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: Dennis1984 op maandag 30 mei 2011, 23:08:50
B is goed. A is fout.

Ik vind het er netter uitzien als je het zo doet:



Met vriendelijke groet,
Dennis

Er zijn vele wegen die naar ....... deze manier is ook goed, wel opletten dat de diode geen kontakt met de middenrail maakt.

Eventueel een stukje krinpkous of isolatie tape gebruiken.

En nu aan de slag michiel  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Hallo Michiel,

Citaat van: Dennis1984 op maandag 30 mei 2011, 23:08:50
B is goed. A is fout.
Inderdaad zoals Dennis het schrijft. B is goed.
Bruin is de railmassa, de diode BY251 zit met de kathode aan railmassa en met zijn anode aan de te detecteren rails. De 1N4148 zit met zijn kathode aan de te detecteren rails en de anode gaat via de roze draad naar de S88-ingang.
De 1N4148 is een Fast switching diode.

Hieronder een plaatje met 3 signalen.
3. Het signaal wat over een schottky diode en een bruggelijkrichter diode staat.
In serie met iedere diode staat een (meet)weerstand.
1. De stroom door de schottky diode.
2. De stroom door de bruggelijkrichterdiode.

Duidelijk is te zien dat een schottky diode (1) sneller omschakelt dan een diode van een bruggelijkrichter (2) en dus geschikter is.




Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: Dennis1984 op maandag 30 mei 2011, 23:08:50
B is goed. A is fout.
Met vriendelijke groet,
Dennis

Hallo Dennis,

Dank voor je reactie want dat ziet er zeker net uit. Bij diverse rails zitten wel de tussenschotten op andere plaatsen, zelfs bij het zelfde type, ontdek ik nu. In ieder geval wil ik de bedrading zo kort mogelijk houden. Jouw constructie zou ik niet willen toepassen zonder krimpkous, zoals Peter al stelt.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: Golfer op dinsdag 31 mei 2011, 10:19:36
Citaat van: Dennis1984 op maandag 30 mei 2011, 23:08:50
B is goed. A is fout.
Met vriendelijke groet,
Dennis

Hallo Dennis,

Dank voor je reactie want dat ziet er zeker net uit. Bij diverse rails zitten wel de tussenschotten op andere plaatsen, zelfs bij het zelfde type, ontdek ik nu. Iig wil ik de bedrasding zo kort mogelijk houden. Jouw constructie zou ik niet willen toepassen zonder krimpkous zoals Peter stelt.

vriendelijke groet,
Michiel

Hallo Michiel,

Ik ben ook al een tijdje bezig met het diodetruckverhaal. Ik ben hierbij gegaan voor de methode van Dennis. Zoals Dennis al eerder heeft aangegeven is het niet noodzakelijk om het pootje van de diode te isoleren. Sowieso ligt de middenrail al een heel klein stukje binnen het kunstof en daarnaast kun je het pootje een beetje van de midenrail afbuigen. Kan elkaar never nooit niet raken. (of er moet een grootspoorloc overheen denderen... :D :D)

Ter illustratie even een fototje:





gr. Joachim
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Hallo Joachim,

Ook die ziet er netjes uit maar ik hou die polen liever ver uit elkaar.  :)  Wellicht kan het ook geen kwaad. Met name omdat je die diode zo mooi om dat tussenschot kan vouwen ziet het er lekker compact uit. Op een 24360 gaat dat weer net wat ruimer.

Soldeer ze!

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Michiel,

Als je een krimpkous gebruikt is een en ander nog bedrijfszekerder. Voor grote projecten is dat inderdaad aan te raden; ik heb alleen een oefenbaantje aangelegd.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Beste Michiel,

Uit je vraag van gisteren begrijp ik dat elektro niet tot je echte kennis "berg" behoort, troost je dat is bij heel veel mensen zo, in de 3 jaar dat ik op de scheepswerktuigundigen school in Amsterdam zat, was dat met 17 van de 18 studenten ook zo.

Wat mij altijd goed geholpen heeft is de elektrische stroom vergelijken met een stroom water:

water stroomt van hoog naar laag, denk maar aan je rioolafvoer thuis

water stroom van hoge druk naar lage druk, denk maar aan je kraan thuis

dus elektrische stroom stroomt ook van hoge druk naar lage druk, van het punt van de hoogste spanning (volt) naar de laagste spanning (volt), dus ook van massa, dit is 0 volt naar een negatieve spanning, zoals de digitale spanning die gevormd wordt door een positieve spanning van ca. + 18 volt en een negatieve spanning van ca. -18 volt, allebei t.o.v. de massa railstaaf, de spanning vliegt dus heen en weer tussen de positieve en de negatieve waarde.

even terug naar de waterleiding, een diode is niets anders een een klep in je waterleiding die, als er tegen aan geduwd wordt (positieve druk=positieve spanning)automatisch open gaat in ÉÉN richting, in de andere richting gaat hij niet open.

hierbij een tekeningetje van de diode, de bovenste is het tekensymbool, de onderste geeft weer zoals hij er ongeveer uit ziet



in het tekensymbool zie je een pijl, dit is de "opengaande" stromingsrichting en je ziet een streep, op de werkelijke diode zie je alleen de streep, daarbij moet je dan het "huis" van de diode als pijl zien.

als een lok ter plekke van een meldrailstaaf geen contact heeft met de massa railstaaf, dan rijdt hij niet en staat de digitale spanning ook op de meldrailstaaf.

met het positieve deel van deze spanning kunnen we niets mee, omdat dat de werking van de melding te niet zou doen

met het negatieve deel van deze spanning kunnen we wel wat mee, die loopt immers van de massa railstaaf (0 volt), via de lok/motor, naar de middencontacten, de meldrailstaaf heeft per definitie geen verbinding met de massa railstaaf, vandaar het geknip en gezaag.

dus als we die verbinding nu wel maken, maar dan alleen maar in ÉÉN richting, dan kan de stroom van de massa railstaaf via de meldrailstaaf en de lok/motor naar de middenkontakten lopen en de lok gaat weer rijden (en gelijk is er ook weer normaal contact met de massa railstaaf).

Dus de diode moet met de pijl wijzend in de richting van de meldrailstaaf gemonteerd worden.

Ik hoop een kleine bijdrage geleverd te hebben in het "begrip", het is namelijk veel makkelijker iets te doen vanuit begrip als vanuit "ik heb het uit mijn hoofd geleerd"

Hierbij ook nog een foto van mijn diode truuk



Groet, Anne W
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: Anne W op dinsdag 31 mei 2011, 17:32:34
Uit je vraag van gisteren begrijp ik dat elektro niet tot je echte kennis "berg" behoort, troost je dat is bij heel veel mensen zo, in de 3 jaar dat ik op de scheepswerktuigundigen school in Amsterdam zat, was dat met 17 van de 18 studenten ook zo.

even terug naar de waterleiding, een diode is niets anders een een klep in je waterleiding die, als er tegen aan geduwd wordt (positieve druk=positieve spanning)automatisch open gaat in ÉÉN richting, in de andere richting gaat hij niet open.

Hallo Anne,

Inderdaad heb ik na natuurkunde in 2-4vwo er nooit meer wat meegedaan maar jij kunt het helder uiteenzetten! Kennis hebben is niet hetzelfde als het beheersen van kennisoverdracht. Ik begrijp het nu en wat een diode nu deed ontging me redelijk.


Citaat van: Anne W op dinsdag 31 mei 2011, 17:32:34
Ik hoop een kleine bijdrage geleverd te hebben in het "begrip", het is namelijk veel makkelijker iets te doen vanuit begrip als vanuit "ik heb het uit mijn hoofd geleerd"

Groet, Anne W

Dat is waar. Zo onthoudt je het veel beter en daarom bleef ik hier ook doorvragen.
Hartelijk dank voor je uitvoerige bijdrage.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Beste Michiel,

Geen dank, ik vind het altijd leuk om te doen en de reacties daarna zijn (meestal) zeer mooi, daarnaast is het ook wel eens nuttig om naar dingen te moeten kijken: ik zie dat ik nog 8 lege meldpunten heb, komt mooi uit, ik wil nog 2 nieuwe sporen in het hoofdstation er bij en ook het kopspoortje is nog niet "gemeld".

Groet, Anne W
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Nog even een vraagje van een andere "enigzins Eletrofalbeet": Dus als ik het goed begrijp zijn die Schottky's heel snel en die van het type 1N4005 een stuk langzamer?
Wat is daar het nadeel van? Dat het tijdstip dat de Loc weer massa krijgt langer duurt?
Groeten Jake
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: jakeman op woensdag 01 juni 2011, 00:43:55
Nog even een vraagje van een andere "enigzins Eletrofalbeet": Dus als ik het goed begrijp zijn die Schottky's heel snel en die van het type 1N4005 een stuk langzamer?
Wat is daar het nadeel van? Dat het tijdstip dat de Loc weer massa krijgt langer duurt?
Wil je deze vraag eenvoudig beantwoord hebben of wil je een (halfgeleider) technologische uitleg ?.

Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: Freak op woensdag 01 juni 2011, 08:45:41
Wil je deze vraag eenvoudig beantwoord hebben of wil je een (halfgeleider) technologische uitleg ?

:D  Verplaats je in "enigzins Eletrofalbeet" .


vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Hallo Jake,

Het is heel eenvoudig uit te leggen, de schottky schakels luttele frakties van een seconde sneller.
Net als een computer en een snelle computer schild ook twee seconde.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: jakeman op woensdag 01 juni 2011, 00:43:55
Dus als ik het goed begrijp zijn die Schottky's heel snel en die van het type 1N4005 een stuk langzamer?Wat is daar het nadeel van?
Om deze vraag te beantwoorden moet men in de halfgeleidertechnology duiken, maar zal deze vraag zo begrijpelijk mogelijk uit proberen te leggen.

Het kost enige tijd om van doorlaat naar de spertoestand te schakelen. Er loopt dan enige tijd een grotere stroom dan de sperstroom in stabiele toestand (zie signaal 2). Diodes gebruikt voor (en in) bruggelijkrichters zijn gemaakt van een ander type materiaal en bedoeld voor lage frequenties. Hierbij zijn de voorwaartse hersteltijd en spervertragingstijd verwaarloosbaar klein, maar bij gelijkrichting van hogere frequenties (enkele duizenden) gaan de verliezen en hersteltijden een belangrijke rol spelen. Vervorming van het gelijk te richten signaal treed dan op. Voor gelijkrichting in een (lok)decoder zal dat geen probleem geven. Maar nog voor de gelijkrichting in de decoder wordt ook het datasignaal afgetapt.


Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Hallo Peter,

Wat noem jij enige tijd, 1 sec., 2 sec.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: Günther op woensdag 01 juni 2011, 13:48:30Wat noem jij enige tijd, 1 sec., 2 sec.
Tot enige microseconden. Dit heeft invloed op de flanksteilheid (nS tot uS) van het datasignaal.

Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: Freak op woensdag 01 juni 2011, 15:31:20
Citaat van: Günther op woensdag 01 juni 2011, 13:48:30Wat noem jij enige tijd, 1 sec., 2 sec.
Tot enige microseconden. Dit heeft invloed op de flanksteilheid (nS tot uS) van het datasignaal.

Mvg,
Peter
Peter,

Een microseconden wat is dat, een haar dikte.
Nou daar maak ik mijn niet druk om.
Dat is met het blote oog niet te zien.
Maar mensen die zich dit aan trekken hebben gelijk als ze dan een snellere nemen.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Hallo Günther
Citaat van: Günther op woensdag 01 juni 2011, 16:11:16
Een microseconden wat is dat, een haar dikte.
Nou daar maak ik mijn niet druk om.
Nu kan ik me indenken dat jij je daar niet druk over maakt maar in de elektronica is een haardikte toch iets anders. Vergelijk het maar en steen van 10 cm breedte die je tussen twee stenen met een afstand van 2 cm wil plaatsen. Gaat ook niet zo goed.

Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Ha, ha Peter,

Dat moet je natuurlijk niet tegen een metselaar zeggen zo als ik, want dan maak ik er een klisklezoor van dit is 3 cm breedt en dan kan het wel.

vr.gr. Günther.

Ps: flauw voorbeeld ik ben metselaar geweest en heb echt geen verstand van elektro, ik ben al blij dat ik op twee manieren de stekker in het stopcontact kan steken.
Daarom ben ik blij dat al verschillende mensen met willen helpen met het elektronisch aansluiten van mijn nieuwe baan.
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Beste Michiel,

Het gaat simpel over de tijd die de terugslagklep nodig heeft om open te gaan, elektronika gaat op hoge snelheden, dus is het belangrijk.

Of het in dit geval ook belangrijk is denk ik niet, truuk 1 moet de lok helpen te blijven rijden, mag best een milli-secondetje wachten.

Truuk 2 beinvloedt de snelheid waarmee aanwezigheidsmeldingen actief worden op de S88 bus, maar of dat ook belangrijk is in relatie tot het aantal keren dat de S88 bus wordt "afgevraagd" of de snelheid waarmee een aanwezigheidssignaal in de keten pc-centrale-lokdecoder wordt verwerkt tot een verandering in de rijtoestand van de lok, heb ik mijn twijfels over.

Desalniettemin, als je alles op zijn best wilt doen, dan is het advies van onze Freak natuurlijk heel goed.

Groet, Anne W
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op woensdag 01 juni 2011, 23:00:16
Het gaat simpel over de tijd die de terugslagklep nodig heeft om open te gaan, elektronika gaat op hoge snelheden, dus is het belangrijk.
Klopt niet. Lees het bericht nog eens goed door.

CiteerTruuk 2 beinvloedt de snelheid waarmee aanwezigheidsmeldingen actief worden op de S88 bus, maar of dat ook belangrijk is in relatie tot het aantal keren dat de S88 bus wordt "afgevraagd" of de snelheid waarmee een aanwezigheidssignaal in de keten pc-centrale-lokdecoder wordt verwerkt tot een verandering in de rijtoestand van de lok, heb ik mijn twijfels over.
Beïnvloed in het geheel niet de snelheid waarmee aanwezigheidsmeldingen actief worden, en heeft verder ook niets met de S88-bus te maken.

Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Hoi Peter, dank voor de uitleg,
Dus als ik het goed begrijp kan er bij een storing een hoge spanning door de diode en door decoders heen gaan waardoor deze opgeblazen kunnen worden, omdat die van het type 1N4005 eventueel te langzaam zouden kunnen reageren.  Het advies is dan om de lichtere 1N4005 diodes niet te nemen voor verbetering van de massa maar enkel voor minder mogelijke storingen in de terugmeldingen? En dan voor de massa- verbeter truuk de zwaardere Schottky diodes nemen?
Groeten Jake
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Hallo Jake,

Citaat van: jakeman op donderdag 02 juni 2011, 00:12:17
Dus als ik het goed begrijp kan er bij een storing een hoge spanning door de diode en door decoders heen gaan waardoor deze opgeblazen kunnen worden, omdat die van het type 1N4005 eventueel te langzaam zouden kunnen reageren.
Heeft niets met een storing te maken. Geruststelling, een decoder kan wat meer hebben dan je denkt.

CiteerHet advies is dan om de lichtere 1N4005 diodes niet te nemen voor verbetering van de massa maar enkel voor minder mogelijke storingen in de terugmeldingen? En dan voor de massa- verbeter truuk de zwaardere Schottky diodes nemen?
Voor de massatruuk kun je de diode wel gebruiken. Bij stroomdetectie, wat hier niet van toepassing is, kan het vervorming van het datasignaal (locdecoder) betekenen. En heeft verder ook niets met de S88-bus te maken.

Citaat van: jakeman op woensdag 01 juni 2011, 00:43:55
Nog even een vraagje van een andere "enigzins Eletrofalbeet": Dus als ik het goed begrijp zijn die Schottky's heel snel en die van het type 1N4005 een stuk langzamer?
Mijn eerder antwoord was meer bedoeld om het verschil in typen diodes aan te geven.


Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Als reactie op Peter zijn opmerking: de klep heeft ook tijd nodig om dicht te gaan, verder zwijgt deze elektronische amateur over dit onderwerp.

Groet, Anne W
Re:Golfer's kelderbaanproject - Rail B bezetmelder
Ondertussen zijn vele "rails B" gemaakt. Om de tijd aangenaam te maken in de kelder mag mijn jongste ook draden vertinnen. 

Bijgaand nog wat foto's. De methode van Dennis en Joachim ben ik ook gaan gebruiken bij de niet 24360 rails.
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Ik vraag me af waarom je die draden zo ver stript en vertint? Hoe verder strippen, hoe meer kans op kortsluiting?
Re:Golfer's kelderbaanproject - De 74491 zijn binnen
Nu ik mijn schaduwstation ga uitrollen zijn gelukkig net op tijd de nieuwe Märklin wisselaandrijvingen 74491 binnen. Het leek me niks om onderin de risicovolle "oude" aandrijvingen te gaan inbouwen. :?

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: wijbe op woensdag 15 juni 2011, 19:23:20
Ik vraag me af waarom je die draden zo ver stript en vertint? Hoe verder strippen, hoe meer kans op kortsluiting?

Geen idee, ik houd eigenlijk ca. 7 mm aan of zo. Veel minder gaat toch niet? de diodes hebben lange ijzers die ik soms heb ingekort. Verder inkorten?

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - 2x Diodes Rail A of B?
Citaat van: Golfer op woensdag 15 juni 2011, 19:27:44
Citaat van: wijbe op woensdag 15 juni 2011, 19:23:20
Ik vraag me af waarom je die draden zo ver stript en vertint? Hoe verder strippen, hoe meer kans op kortsluiting?

Geen idee, ik houd eigenlijk ca. 7 mm aan of zo. Veel minder gaat toch niet? de diodes hebben lange ijzers die ik soms heb ingekort. Verder inkorten?

groet,
Michiel

Hij bedoeld waarschijnlijk de roze melddraden...


groeten Dylan
Re:Golfer's kelderbaanproject - De 74491 zijn binnen
Citaat van: minitreintje op woensdag 15 juni 2011, 20:01:57
Citaat van: Golfer op woensdag 15 juni 2011, 19:27:44
Citaat van: wijbe op woensdag 15 juni 2011, 19:23:20
Ik vraag me af waarom je die draden zo ver stript en vertint? Hoe verder strippen, hoe meer kans op kortsluiting?

Geen idee, ik houd eigenlijk ca. 7 mm aan of zo. Veel minder gaat toch niet? de diodes hebben lange ijzers die ik soms heb ingekort. Verder inkorten?

groet,
Michiel

Hij bedoeld waarschijnlijk de roze melddraden...


groeten Dylan

Klopt.
Re:Golfer's kelderbaanproject - De 74491 zijn binnen
Hoi Michiel,

je bent goed bezig geweest maar ik wil je nog ergens anders op attenderen. Soldeer zorgvuldig en laat de verbindingen goed in elkaar vloeien. Op jouw foto's lijkt het of dit niet altijd het geval is. Hier een vergroting: ;)



Dit zou nog wel eens los kunnen raken met alle problemen van dien :?

Citaat van: Golfer op woensdag 15 juni 2011, 19:23:47

Nu ik mijn schaduwstation ga uitrollen zijn gelukkig net op tijd de nieuwe Märklin wisselaandrijvingen 74491 binnen. Het leek me niks om onderin de risicovolle "oude" aandrijvingen te gaan inbouwen. :?


Ik heb al ergens gelezen dat ook de nieuwe wisselaandrijvingen problemen geven. Neem geen risico en haal de afschakeling er gewoon uit zoals bv hier te zien is.

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - De 74491 zijn binnen
heren, bedankt voor de reacties!
John, toen ik van dat exemplaar een foto gemaakt had, was ik al bang voor de reactie  :D Het is een wat zuuunig exemplaar. Hij zat wel vast maar ik heb 'm weggelegd om over te doen. Bedankt voor de tips! en jammer om te lezen dat de kwaliteit van de nieuwe ook nog niet onberispelijk is.   :? Ik wist het nog niet.

Vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - De 74491 zijn binnen
Beste Michiel,

Ik heb het één en ander in je topic door gekeken en ben erg onder de indruk van de techniek.  :)
Je hebt echt een mooie ruimte en pakt alles goed aan. Een goede voorbereiding is toch het halve werk ..!? Het scheeld in ieder geval veel (sloop) problemen voor later.

Veel succes en ik blijf je volgen.  :D

Mvg,

Jeroen
Re:Golfer's kelderbaanproject - De 74491 zijn binnen
Hallo Jeroen,

Bedankt voor de positieve reactie! Ik ben van plan zo door te gaan.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - De 74491 zijn binnen
Wat een werk he wij gaan as vrijdag ook de diodes onder de tafel donderden. Het rijgedrag zal wel echt enorm verbeteren denk ik!
Ben wel benieuwd naar de verdere bouw van je baan!

Groeten Jake