Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Michiel,

Zat er bij die IB geen leeg stekkertje waar je draden in kan schroeven?

Mvg Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Golfer,
Er horen inderdaad stekkertjes bij de IB te zitten waarin je de draadjes kunt klemmen.
Ik heb de IB ook gehad, fijn ding!
Groeten en veel plezier ermee.
Jake
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Dank voor jullie reacties.

Ja , klopt er zitten stekkertjes bij (zal ze morgen opsnorren)  maar geen USB kabel. Volgens mij moet ik voor de verbinding met de comp. een zogenaamde USB A --> USB B kabel hebben.
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Citaat van: Golfer op maandag 25 april 2011, 23:03:39
Dank voor jullie reacties.

Ja , klopt er zitten stekkertjes bij (zal ze morgen opsnorren)  maar geen USB kabel. Volgens mij moet ik voor de verbinding met de comp. een zogenaamde USB A --> USB B kabel hebben.
Ik heb toen ik een IB had een USB naar (ik meen 9-pins) RS kabel met driver ervoor gekocht destijds, en die ligt hier nu te rotten in de kast, dus als je die over wilt nemen, stuur ff een pb. Ik gebruikte dat kabeltje om de trein met IB als centrale door Rocrail te laten besturen, wat feilloos werkte!
Groeten Jake
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Jake ,

Deze IB heeft een USB connector ipv. de 9 polige RS232 stekker.
Michiel heeft dat verloop dan ook niet nodig.

GR.Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Citaat van: Hero op maandag 25 april 2011, 23:14:19
Jake ,
Deze IB heeft een USB connector ipv. de 9 polige RS232 stekker.
Michiel heeft dat verloop dan ook niet nodig.
GR.Robin
Ah een IB met USB, beterz! Nou dan gaat dat wel werken!
Groeten Jake
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Hallo Robin,

Citaat van: Hero op maandag 25 april 2011, 23:14:19
Deze IB heeft een USB connector ipv. de 9 polige RS232 stekker.
Je hebt een IB Basic en die heeft inderdaad een USB aansluiting. Neem gewoon een USB <> USB kabeltje.

Mvg,
Peter
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Dank voor jullie reacties en Jake bedankt voor het aanbod maar zo'n 9 pins verloopstekker heb ik ook nog liggen. Mijn oude telefooncentrale uit de jaren '90 op m'n kantoor had 'm ook nodig.
Bijgaand de foto met de bijgeleverde blokjes en de zwarte kleine datakabel. De USB (a) -USB (b) heb ik uit m 'n printer getrokken. Inmiddels heb ik Koploper gedownload en zit ik daar wat loc's in te programeren maar ik moet eigenlijk eerst de klimovaal afmaken. Ik neem aan dat als er connectie met de computer is ook Koploper wel zal communiceren maar lees af en toe toch wat verontrustende berichten. Ben benieuwd..
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Ik heb het draadje doorgelezen.
Het wordt super zoals je nu bezig bent.
Met dit warme weer ben ik me buiten bezig aan het houden welke controller ik wil maar das een heel ander verhaal.
Het ziet er iig super uit :)
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Hoi Michiel,

Goede inkopen gedaan en nu aan de slag.
In de ECoS zit al een interfase ingebouwd.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal, hellingspercentage < 3%
Die klimovaal van me moet even af dan kan ik eens rails gaan uitleggen, lekker testen enz..  Ik heb er zin in.
Deze klimovaal, een uitgerekte spiraal, ben ik als volgt gaan bouwen. Eerst komt het op rekenwerk aan. Wat is :
- het te nemen hoogteverschil,
- je hoogste loc met open panto's,
- de maximale acceptabele hellingshoek,
- de beschikbare ruimte voor de vorm?

Even lekker rekenen in een spreadsheet met de verschillende railbogen en tussenstukken om een aanvaardbaar hellingspercentage te krijgen.



Mijn bochten heb ik op R3 en R4 bepaald waartussen een verlenging van 2x188mm. In de breedte heb ik aan weerszijden een marge aangehouden van 35 mm voor doorvoer van draadstalen  (later bleek dit in de binnenbocht te krap en is 40 mm een beter idee). Afgetekend op een multiplex plaat van 1220x610x9 mm kon ik net een half rondje eruit krijgen. Vier elementen heb ik nodig om 360 graden rond te komen.



De positie van de draadstalen M8 is bepaald en zijn door mij op het eerste element afgetekend. Het setje wordt klemvast gezet en volledig doorboord 8mm.



Vier elementen op de onderbouw gelegd na een nauwkeurig plaatsbepaling en klemvast gezet. Door de geboorde gaatjes voor de draadstalen boor je de positie van de slagmoeren.



Deze 8 mm gaatjes zijn te smal voor de slagmoeren die de M8 draadstalen moeten pakken. Met een 10 mm boor heb ik ze wijder gemaakt. Achteraf had ik dat voorzichtiger moeten doen. Voorts de slagmoeren erin.. (en naderhand kwam ik erachter dat het steviger zou zijn ze onder de plank in te slaan..)



en voor je het weet staat er dit voor een controle



OEPS  :?  8o



Mijn doel was de draadeinden tenminste 15 mm van de buitenkant bedding c-rail te houden. Dat is best gelukt maar aan de binnenkant van de R3 heb ik maar 4 mm marge over. Eigenlijk heb ik geen rekening gehouden met de dikte van de draadeind. Met mijn langste 30,2 cm rijtuig gaat het net goed.

Wat nu, nieuwe gaten boren? of "het gaat!" dus gaan met die banaan..


Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Citaat van: Günther op dinsdag 26 april 2011, 11:46:44
Goede inkopen gedaan en nu aan de slag.
In de ECoS zit al een interfase ingebouwd.

Hallo Günther,

Klopt, volgens mij zit een interface in alle grotere besturingseenheden ook in deze.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Hallo Michiel,

Wat een werk he zo,n spiraal.

Ooit zal ik er ook aan moeten geloven en kijk graag mee hoe iedereen het maakt.

Met je wagon gaat het net  :) misschien heb je ook een hondekop op je baan staan die komen echt ver naar binnen.

Succes met de bouw maar dat gaat vast lukken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Peter, ik zal ook die even proberen alvorens 'm af te bouwen  :)
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
mooi om te bouwen.Ik zou meer ruimte maken door eventueel opnieuw te boren.Hou er ook rekening mee dat je geen 20 jaartjes blijft.Ik heb mijn spiraal ook herbouwd zodat ik minstens begon op 50 cm vanaf de grond gerekend.Je moet er later ook nog toegang toe hebben als je wat minder soepel bent.Ik hou ook aan dat alle wagens minstens 2 cm doorgang moeten hebben tussen draadeind en wagon.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: bellejt op dinsdag 26 april 2011, 22:10:06
Hou er ook rekening mee dat je geen 20 jaartjes blijft. Ik heb mijn spiraal ook herbouwd zodat ik minstens begon op 50 cm vanaf de grond gerekend.

hallo BelleJT, je bent niet de enige die denkt dat de onderbouw laag is maar het valt mee.

Citaat van: Golfer op woensdag 30 maart 2011, 16:50:09
Hallo Peter, de vrije ruimte bedraagt 53 cm dus dat zou moeten lukken. Darentegen: Het is wel zo dat ik verdacht veel rugklachten tegenkom op dit forum  8o  Zou hier een correlatie zitten?

2 cm vrije ruimte vind ik wel erg veel maar eigenlijk wil ik de draadeinden ook nog isoleren en heb ik dus iets meer nodig. Of doen jullie dat niet?
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Dat wordt een erg strak spiraal!
Ben benieuwd naar de rest
Succes met de verdere bouw
Groeten Jake
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Dank Jake, ik maak 'm toch iets minder strak.   :) De binnenkant R3 krijgt wat meer ruimte.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: Golfer op woensdag 27 april 2011, 13:03:11
Dank Jake, ik maak 'm toch iets minder strak.   :) De binnenkant R3 krijgt wat meer ruimte.
Haha ik bedoelde met strak een erg mooi spiraal. Maar idd meer ruimte is altijd veiliger. Je moet ook even goed kijken hoe lang je die draadeinden wil hebben want die laten zich niet zo heel makkelijk zagen vond ik :?
Succes! groeten Jake
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: jakeman op woensdag 27 april 2011, 13:52:02
Citaat van: Golfer op woensdag 27 april 2011, 13:03:11
Dank Jake, ik maak 'm toch iets minder strak.   :) De binnenkant R3 krijgt wat meer ruimte.
Haha ik bedoelde met strak een erg mooi spiraal. Maar idd meer ruimte is altijd veiliger. Je moet ook even goed kijken hoe lang je die draadeinden wil hebben want die laten zich niet zo heel makkelijk zagen vond ik :?
Succes! groeten Jake

Zagen?Met een haakse slijper gaat het ook hoor ;)

Wij zijn hier ook mee bezig.We hebben er 16 draadeindes opgezet van 50cm lang.Inkorten als ie op zijn plaats zit want hij gaat niet meer door de deur en moet dus onder de baan in elkaar gezet worden zal ook met de haakse slijper gaan gebeuren en ja de moeren draaien er ook nog gewoon op.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
eerst moertjes opdraaien ,dan afslijpen en je kan de moertjes terug draaien waardoor de draad weer oppakt.Trucje geleerd van mijn oude opa.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Hoi Michiel,

De manier die Bellejt omschrijft is een goede manier.

Nog een tip. De draadeind zover door de inslagmoer draaien dat die onder uit de plaat komt. Vervolgens daar een carrosseriering met een normale moer opdraaien. Zo zeker je het geheel anders loop je het risico dat je de inslagmoer uit de plaat kan trekken als per ongeluk de ovaal oppakt of iets omhoog duwt.

Succes

Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: bellejt op woensdag 27 april 2011, 21:14:17
eerst moertjes opdraaien ,dan afslijpen en je kan de moertjes terug draaien waardoor de draad weer oppakt.

That's the way, want ze willen nog wel eens beschadigen. Ik pak echter de ouderwetse ijzerzaag, nog steeds te koop! en klem het draadeind in de richel van de workmate. Voorkom trillen en ze zijn zo gehalveerd op 50 cm.

Wat er was opgebouwd, is weer neergehaald en ik heb de marge aan de binnenzijde van de binnenbocht verbreed. Dit ziet er toch beter uit.



Mijn klimspiraal bestaat uit segementen van 9 mm dik. Het eerste kent dus redelijk wat hoogteverschil met de tafel.



Dit ben ik gaan oplossen door een plaatje uit de tafel te zagen waardoor het eerste segment deels kan afzinken. Resterend hoogteverschil los ik later wel op.



We willen natuurlijk allemaal een zo vlak mogelijke hellingshoek maar er zijn grenzen. Na een ronde moet je wel zoveel hebben gewonnen in hoogte om de trein erdoor te laten. Met een ronde wil ik 11 cm stijgen. Dat was meer dan voldoende las ik overal maar dat betekende wel ca. 4 m rails per ronde voor een bij mij acceptabele hellingshoek. Hoeveel heb ik nu over tussen plafond en een loc met opstaande panto's. 3 loc's uit verschillende bouwjaren..

8,5 cm hoog op c-rail


bijna 9 cm


en 9 cm hoog


Tot de volgende update!

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: M.user op woensdag 27 april 2011, 21:44:48
Nog een tip. De draadeind zover door de inslagmoer draaien dat die onder uit de plaat komt. Vervolgens daar een carrosseriering met een normale moer opdraaien. Zo zeker je het geheel anders loop je het risico dat je de inslagmoer uit de plaat kan trekken als per ongeluk de ovaal oppakt of iets omhoog duwt.

Dat is een goede tip Ronald! Nu heb ik maar zoveel uitgeboord als nodig was voor de slagmoer. Ik draai het draadeind dus zover erin totdat ik weerstand voel. Als je doordraait, draai je de slagmoer dus omhoog.  :(
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Ik zaag ook altijd de draadstangen met een ijzerzaag en dat werkt prima. Daarna even met een vijl de braam verwijderen en de moer kan er goed op.

Voor de hoogte tussen en diversen lagen kun je het beste wat meer ruimte overhouden, zodat je er goed met je hand tussen kan als er wat gebeurd en je eventueel een trein moet verwijderen.

De draadeinden staan nu wel wat beter op deze ruimere afstand van de rails.

Ik hoop niet dat je nu je draadeinden te kort gezaagd hebt, maar als dat het geval is niet getreurd ik heb altijd nog koppelmoeren.   ;)

Groet  Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Ik had een sterk metaalzaagje gevonden voor de decoupeerzaag waarmee je draadeinden kunt doorzagen. Ik vond het een beetje teveel van het goede om inmiddels zo'n 35 draadeinden met de hand te moeten doorzagen  :O Lol
Verder is het aan te raden om PVC buisjes op maat te zagen in lengte tussen de bouten en die om over de draadeinden heen te schuiven. Als er dan een keer een trein ontspoort zullen er geen krassen komen van de vrij scherpe draadeind randen.
Ik heb dit bij o.a. John Tilly en meerdere forumleden gezien en zelf ook maar toegepast.
De tussenhoogte is bij mij overal precies 91mm zodat de Loc met de hoogste pantograaf omhoog er zonder problemen onderdoor kan rijden (dat was bij mij het oude model Duitse Krokodil, met oude types zeer hoog uitkomende pantografen),(hoogte van K-rails plus 3mm schuim of 4mm kurk, of C-rails wat nog wat hoger uitkomt dan K-rails) Samen met 9mm multiplex maakt elke verdieping dan 10cm, dat rekent overal ook lekker makkelijk, ook qua hellingpercentages.

Verder heb ik voor de 12mm (grondplaat) overbrugging in hoogte van het eerste stukje klimspiraal een inkeping gezaagd van ongeveer 50cm lengte zodat de baan mooi geleidelijk omhoog overloopt in het stuk spiraal van 9mm dik waarmee de wenteling verdergaat. zie foto:

Succes! Begint er zeer goed uit te zien.
Groeten Jake
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: jakeman op donderdag 28 april 2011, 03:34:34
Verder is het aan te raden om PVC buisjes op maat te zagen in lengte tussen de bouten en die om over de draadeinden heen te schuiven. Als er dan een keer een trein ontspoort zullen er geen krassen komen van de vrij scherpe draadeind randen.

Er moet iets komen. Op iedere weg gebeurt ooit het eerste ongeluk. PVC buis heb ik ook aan gedacht en heb ik nog liggen maar een zachte kunststof heeft mijn voorkeur. Iets van neopreen of zo. Ik ga vandaag even zoeken want dat moet in deze fase.

35 draadeinden is ook wel erg veel Jake.  :)
Re:Golfer's kelderbaanproject - bescherming draadeinden
Zojuist nog even naar de bouwmarkt kunnen gaan, want ik dacht naast neopreen nog aan iets anders. Eigenlijk wilde ik een strakke elektriciteitskabel voor in de tuin halen en daar de kern uittrekken. Bij een nader onderzoek leken me die voor een M8 te smal.
Ik heb gehaald : een wasmachineaanvoerslang! Om te proberen een kleine 1,5 m (voor ? 4,20) gehaald en de grote zijn 3,5m voor ? 8,45  :(
Het zit top en door de kromming kun je ze nog mooi naar buiten draaien ook. Ik heb  nog wel minimaal 3,5 m nodig.

Oh ja, alvorens het volgende niveau te monteren boor ik reeds nu voldoende gaatjes in de segmenten ook al weet ik niet waar ik ze nodig ga hebben. Wat dat betreft weet ik niet welke hoeveelheid draden straks op me afkomt. Anyway: Staks past de boor er niet meer tussen.

Een valbescherming ga ik pas monteren bij echte ingebruikname.

Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
ik zou dan voor tuinslang gaan.
kost minder per meter
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: dennisreij op donderdag 28 april 2011, 12:44:56
ik zou dan voor tuinslang gaan.

Of zelfs isolatie materiaal voor leidingen of is dat er niet in deze diameter? Nog goedkoper en bovendien zachter .....
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Ben inderdaad bang dat de diameters groter worden. Stond ook nog met een doucheslang in m'n handen  :D
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
ik denk dat tuinslang de beste oplossing is omdat de dikte van de wand nog redelijk is.
Ik heb deze even gegoogleld maar er zijn vast goedkopere te vinden bij een gamma of zo.
En als ze zo kort geknipt zijn gaan ze toch niet in de knik  :D
http://www.tuingoedkoop.nl/Product/33885/Slang_Classic_12_20m
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Maakt qua kosten toch niet veel uit. De tuinslang is zelfs duurder. Ik heb nu 5m voor ? 13,00 en geen verzendkosten. Het zijn geen mega hoeveelheden gelukkig.
Dank en groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Hallo Michiel,

Is isolatie buis hier geen goede oplossing voor, deze rubberen profielen gebruiken ze om verwarmings buizen.

Ik hoop dat je weet wat ik bedoel.

Je gaat erg hard  :) en ik vind het er goed uitzien  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Ik zit ook aan 12 mm isolatie te denken wat dus voor waterleiding gebruikt wordt.Voordelen zijn dat het dus zacht is en je kan je hele spiraal in elkaar zetten en later de isolatie aanbrengen omdat het dus met een soort sluiting zit die je dan de mogelijkheid geeft om het om de draadeind te drukken en weer te "sluiten".Nadeel is dat het dikker is en als je draadeinden al dicht aan de rails staan wordt het lastig.Volgens mij is het wel in een kleinere diameter te krijgen alleen is 12 mm de kleinste gangbare maand dus wat je in een bouwmarkt zo zou moeten kunnen halen.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Hallo Michiel,

Mooie spiraal wordt dat, wat de geluidsman zij, is wel een mooier idee, dan zie je de moeren ook niet meer  8)

Succes er mee

Gr Einte
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Hoi Marcel,

het ziet er wel goed uit maar zoals anderen het al aangeven is het wel een dure oplossing. Vergis je niet in de hoeveelheid die je nodig hebt, het lijkt mij stug dat je met 5m uitkomt :?

Groetjes en succes met de verdere bouw, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: degeluidsman op donderdag 28 april 2011, 19:41:24
Is isolatie buis hier geen goede oplossing voor, deze rubberen profielen gebruiken ze om verwarmings buizen.

Ik hoop dat je weet wat ik bedoel.

Dank! en ik denk dat je dit soort isolatiebuis bedoelt.

Citaat van: harald en alex op donderdag 28 april 2011, 19:53:28
Ik zit ook aan 12 mm isolatie te denken wat dus voor waterleiding gebruikt wordt.Voordelen zijn dat het dus zacht is en je kan je hele spiraal in elkaar zetten en later de isolatie aanbrengen omdat het dus met een soort sluiting zit die je dan de mogelijkheid geeft om het om de draadeind te drukken en weer te "sluiten".

Harald & Alex , wat er nu om zit heeft een diameter van 15mm. Bedoel je niet hetzelfde als Peter? Heb je een voorbeeld?

Citaat van: Einte op donderdag 28 april 2011, 20:03:33
Mooie spiraal wordt dat, wat de geluidsman zij, is wel een mooier idee, dan zie je de moeren ook niet meer  8)

Dank Einte, Het is waar dat het mooier is als de moeren ook weg zouden zijn maar de doelmatigheid stond voorop ondanks dat het oog ook wat wil.

Citaat van: Tilly op donderdag 28 april 2011, 20:55:34
.. het ziet er wel goed uit maar zoals anderen het al aangeven is het wel een dure oplossing. Vergis je niet in de hoeveelheid die je nodig hebt, het lijkt mij stug dat je met 5m uitkomt :?  ...

Je hebt gelijk, ik kom met de aanwezig 5m niet mee uit dus kijk ik nu graag naar de aangedragen suggesties voor het restant. Zelf heb ik nog een stuk flexibele buis liggen (diam. 16 mm) maar dat vind ik niet mooi.

groet, Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: Tilly op donderdag 28 april 2011, 20:55:34
Hoi Marcel,
het ziet er wel goed uit maar zoals anderen het al aangeven is het wel een dure oplossing. Vergis je niet in de hoeveelheid die je nodig hebt, het lijkt mij stug dat je met 5m uitkomt :?
Groetjes en succes met de verdere bouw, John

Dat is waar John, ik heb veel minder dan jij maar kwam ook op meer dan 10 meter uit.
PVC buis lijkt hard, maar het draait soepel mee als er een Loc of wagon tegenaan zou vallen indien die ooit zou ontsporen.
Groeten Jake
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Als je toch al op 15 MM zit zou je daarom dus de isolatie van Centrale Verwarmingsbuis kunnen doen.De kleinste diameter is daarin 15 mm.Omdat een draadeind maar 8 mm is zat ik te denken het dan met 12 mm te doen.De link van Peter laat de 15 mm variant zien.Maar dit is alweer wat dikker en je wilt niet dat je wagons de isolatie raken in de bochten.

Harald & Alex
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: M.user op woensdag 27 april 2011, 21:44:48
Nog een tip. De draadeind zover door de inslagmoer draaien dat die onder uit de plaat komt. Vervolgens daar een carrosseriering met een normale moer opdraaien. Zo zeker je het geheel anders loop je het risico dat je de inslagmoer uit de plaat kan trekken als per ongeluk de ovaal oppakt of iets omhoog duwt.

Een belangrijke tip Ronald. Hij stond al deels, anders had ik het meteen gedaan. De 18mm plaat heb ik slechts ca. 10mmn ingeboord voor de inslagmoer. Op dit moment zit ik de verdiepingen op de mm af te meten en hier en daar aan te draaien. Ik pas op dat ik niet het draadeind ga draaien omdat ik dan wellicht de inslagmoeren omhoog draai. Helaas gebeurt dat bij 6 van de 24 draadeinden toch door de spanning die erop staat. Een heel kwart ga ik zeker loshalen en alsnog door de bodem verankeren. Het staat wel stevig maar je kunt de segmentranden niet lekker op elkaar afstellen als het bwerkt.

groet, Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Je zou ook nog loctite kunnen gebruiken in de inslag moer, maar ik zou ook zeker een moer aan de onderzijde plaatsen.

Inslag moeren zijn bedoeld om een bout ( bv voor een wiel ) vanaf de andere kant van de plaat vast te trekken.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
hoi Michiel.

een tip van Bas.
boor de gaten waar de draadeinden door gaan zeker 2 mm groter uit nog beter is om er een soor ei vorm van te maken ik deed dit gewoon met een grove houten vijl.
in zo geval kan kan de spanning die onstaat ergens heen en blijven de draadeinden recht staan.
iedere keer als je hooger ga komt er meer spanning op de draadeinden.

suces.

Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: degeluidsman op zondag 01 mei 2011, 10:16:51
Je zou ook nog loctite kunnen gebruiken in de inslag moer, maar ik zou ook zeker een moer aan de onderzijde plaatsen.

Inslag moeren zijn bedoeld om een bout ( bv voor een wiel ) vanaf de andere kant van de plaat vast te trekken.

Hallo Peter,

Dank voor de tip! Als je er vanaf de andere kant aan zou gaan trekken zit het idd muurvast. Het staat nu op 28 draadeinden sowiezo stevig. De zwakke hoek gaat even opnieuw.


Citaat van: Alpen Bassie op zondag 01 mei 2011, 10:17:50
Boor de gaten waar de draadeinden door gaan zeker 2 mm groter uit nog beter is om er een soor ei vorm van te maken ik deed dit gewoon met een grove houten vijl.
in zo geval kan kan de spanning die onstaat ergens heen en blijven de draadeinden recht staan.
iedere keer als je hooger ga komt er meer spanning op de draadeinden.

Hoi Bas,

Geloof best dat bij hoger gaan, de krachten groter worden maar ik had maar 25 cm  hoogteverschil begroot. Wellicht maak ik er straks nog een mooie keerlus in een berglandschap bovenop. Het neemt zoveel ruimte in, ik moet daar gewoon meer mee doen dan alleen een functie als klimspiraal.
Anyway, de draadeinden staan wel recht, het zijn er voldoende dus lijkt het mij dat ik niet meer ga uitboren dan 8 mm voor een M8. Maar bedankt voor de tip wellicht kunnen anderen dan weer wel hun probleem oplossen.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Citaat van: degeluidsman op zondag 01 mei 2011, 10:16:51
Inslag moeren zijn bedoeld om een bout ( bv voor een wiel ) vanaf de andere kant van de plaat vast te trekken.

Je zou ze dus eigenlijk aan de onderkant moeten bevestigen en van de bovenkant moeten zekeren om het gewicht te kunnen dragen.

Gisteren 3 uur bezig geweest met moertjes draaien, boren en moertjes draaien voor een kwart van de baan waar het probleem het meest optreedt.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Hallo Michiel,

He, zwoeger op de vroege morgen.
Zeg, Michiel ik vraag mij eigenlijk af waarom je eigenlijk geen pvc pijp hebt gebruikt.
Ik ga dat ook doe, niet alleen als bescherming, maar ook als afstand houder.
Je hoeft ze alleen maar op maat te zagen en hup weer een laag erbij.

Maar nu wat anders je schiet al lekker op met je klimspiraal.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Hoi Michiel,

dat wordt een pracht spiraal B)

Het is inderdaad veel werk maar als het klaar is heb je ook wat :)

Groetjes en succes met de verdere bouw, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
die spiraal ziet er goed uit.

als ik het goed begrijp is het uitneembaar.

ben benieuwd hoe de trein erover rijd.

perfect denk ik maar je weet maar nooit ;)

gr john
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal!
bij de action heb je tuinslang met een kleinere diameter dan standaard gardena. past perfect om een M8