Die klimovaal van me moet even af dan kan ik eens rails gaan uitleggen, lekker testen enz.. Ik heb er zin in.
Deze klimovaal, een uitgerekte spiraal, ben ik als volgt gaan bouwen. Eerst komt het op rekenwerk aan. Wat is :
- het te nemen hoogteverschil,
- je hoogste loc met open panto's,
- de maximale acceptabele hellingshoek,
- de beschikbare ruimte voor de vorm?
Even lekker rekenen in een spreadsheet met de verschillende railbogen en tussenstukken om een aanvaardbaar hellingspercentage te krijgen.
Mijn bochten heb ik op R3 en R4 bepaald waartussen een verlenging van 2x188mm. In de breedte heb ik aan weerszijden een marge aangehouden van 35 mm voor doorvoer van draadstalen (later bleek dit in de binnenbocht te krap en is 40 mm een beter idee). Afgetekend op een multiplex plaat van 1220x610x9 mm kon ik net een half rondje eruit krijgen. Vier elementen heb ik nodig om 360 graden rond te komen.
De positie van de draadstalen M8 is bepaald en zijn door mij op het eerste element afgetekend. Het setje wordt klemvast gezet en volledig doorboord 8mm.
Vier elementen op de onderbouw gelegd na een nauwkeurig plaatsbepaling en klemvast gezet. Door de geboorde gaatjes voor de draadstalen boor je de positie van de slagmoeren.
Deze 8 mm gaatjes zijn te smal voor de slagmoeren die de M8 draadstalen moeten pakken. Met een 10 mm boor heb ik ze wijder gemaakt. Achteraf had ik dat voorzichtiger moeten doen. Voorts de slagmoeren erin.. (en naderhand kwam ik erachter dat het steviger zou zijn ze onder de plank in te slaan..)
en voor je het weet staat er dit voor een controle
OEPS Mijn doel was de draadeinden tenminste 15 mm van de buitenkant bedding c-rail te houden. Dat is best gelukt maar aan de binnenkant van de R3 heb ik maar 4 mm marge over. Eigenlijk heb ik geen rekening gehouden met de dikte van de draadeind. Met mijn langste 30,2 cm rijtuig gaat het net goed.
Wat nu, nieuwe gaten boren? of "het gaat!" dus gaan met die banaan..