Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vuile Wielen !

Gestart door v200marklin dinsdag 15 februari 2011, 21:54:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vuile Wielen !
Lid sinds: 2006

offline
Vuile Wielen !
Regelmatig neem ik een stam rijtuigen/wagons onder handen met wasbenzine en wattenstaafjes om de wielen te reinigen, gaat prima :D, maar.........

12 diepladers hebben 72 wielen 8o 8o :), en........waarom is bij alle wagons alleen het middelste wiel van het draaistel bagger goor/vet, en de andere 2 wielen nagenoeg niet ???

Ben zeer benieuwd !

Mvg Gert
Re:Vuile Wielen !
Lid sinds: 2010

offline
Re:Vuile Wielen !
Dat van de middelste assen komt doordat alleen de buitenste assen het gewicht dragen.
De middelste assen doen dit minder om zo de wagon makkelijker door bochten te laten rijden.
En omdat daar dus minder druk op staat is er ruimte voor viezigheid.
Re:Vuile Wielen !
Lid sinds: 2006

offline
Re:Vuile Wielen !
Klinkt zeer logisch Lodewijk ! Thanks

Maar......je zou dan verwachten dat het middelste wiel meer speling van boven naar beneden zou moeten hebben, het gaatje zou dus een heel klein sleufje moeten zijn, maar dat is niet zo, zijn gewoon 3 gaatjes voor elke as.

Gaatjes zitten ook op de zelfde hoogte.

Mvg Gert
Re:Vuile Wielen !
Lid sinds: 2010

offline
Re:Vuile Wielen !
Waarschijnlijk zijn de middelste asgaatjes een fractie hoger geplaatst of een 100ste mm groter.

Re:Vuile Wielen !
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vuile Wielen !
V 200 marklin,
Met een kolentender voorzien van 3 assen heb ik het zelfde verschijnsel, middelste asstel wordt vuil.
Het stel kantelt a.h.w met gevolg voor en achter blijft schoon.
m vr.gr Cees
Re:Vuile Wielen !
Lid sinds: 2006

offline
Re:Vuile Wielen !
@ Cees

zoals jij het voorstelt, maakt het middenwiel dus VOL contact, en de 2 andere wielen als een soort wipwap kantelen om het middenwiel :?

Maar..........dan gaat Lodewijk zijn verhaal de mist in :(

Stof tot nadenken ;)

Mvg Gert
Re:Vuile Wielen !
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vuile Wielen !
Gert,
Ook met 3 as personenwagens zie ik het zelfde veschijnsel, middelste wiel wordt het smerigst, pakt het meeste vuil op.
m vr gr Cees