Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Gebruik van elkaars mallen?

Gestart door vdurzo woensdag 09 februari 2011, 19:55:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebruik van elkaars mallen?
Lid sinds: 2007

offline
Gebruik van elkaars mallen?
Het is mij de laatste tijd opgevallen dat veel producenten van modeltreinen, los van elkaar op hetzelfde moment met een soortgelijk model uitkomen.

Hoe kan dat? Voorbeeld: Roco komt met T2 rijtuigen op ware schaal, en tegelijkertijd is Acme/LS models ze ook aan het ontwikkelen.

De eerste gedachte zal zijn dat de concurrentie moordend is en dat iedereen een graantje mee wil pikken? Die vlieger gaat hier echter volgens mij niet op, want de ontwikkelkosten zijn volgens mij nogal hoog. Als je een nieuw model gaat ontwikkelen, dan wil je mijns inziens of onderscheidend zijn van de concurrentie of een model maken dat zo populair is dat je met meerdere vissen in de zelfde vijver kunt zitten.

Mijn voorbeeld gaat over TEN rijtuigen die al lang niet meer in die hoedanigheid rijden. Ontwikkeling voor zo?n rijtuig op schaal is een hele klus. Als ik zou zien dat mijn concurrent zo?n rijtuig ontwikkelt, dan ga ik dat niet ook nog eens doen. Zoveel zullen er niet van verkocht worden. TENZIJ? Ik een mal kan krijgen die me weinig kost, want dan kan ik de concurrentie makkelijk aan.
Weet iemand hoe dit zit? Of is het toch louter een concurrentieverhaal?

Er zijn steeds meer modellen die ik tegelijkertijd bij elkaars concurrenten op zie duiken al kan ik zo gauw geen heel opzichtige voorbeelden bedenken.

Groet, Vince
Re:Gebruik van elkaars mallen?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Gebruik van elkaars mallen?
Het klopt inderdaad wat je zegt. Of het echter een concurrentie- of een samenwerkings-verhaal is, durf ik niet te zeggen. Dat er zo nu en dan wordt samengewerkt, is wel bewezen. In één en hetzelfde jaar kwamen ondermeer Trix en Roco met een TEE RAm/DE-1000 (uit mijn hoofd in 2008???). Mijn hofleverancier heeft de twee kappen van deze treinstellen een keer met elkaar vergeleken en van binnen bleken ze inderdaad exact hetzelfde te zijn. Alleen de buitenkant (details, lak, etc.), de techniek en misschien het onderstel hadden de bedrijven apart van elkaar geregeld.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Gebruik van elkaars mallen?
veel producenten lieten of laten hun producten bij dezelfde Chinese producten maken, bijvoorbeeld Sanda Kann voorheen.
als zo'n Chinese producent van zowel Marklin als Roco de opdracht kreeg een TEE te produceren is dat natuurlijk 2 vliegen in 1 klap....
Re:Gebruik van elkaars mallen?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Gebruik van elkaars mallen?
Citaat van: Pobox op donderdag 10 februari 2011, 16:44:45
veel producenten lieten of laten hun producten bij dezelfde Chinese producten maken, bijvoorbeeld Sanda Kann voorheen.
als zo'n Chinese producent van zowel Marklin als Roco de opdracht kreeg een TEE te produceren is dat natuurlijk 2 vliegen in 1 klap....

Alleen weten we wel zeker dat de nieuwe modellen niet meer uit die Chinese fabriek van Sanda Kann zullen komen ;).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Gebruik van elkaars mallen?
Laat ik nou in eerste instantie de RAm al voorbeeld willen nemen. Zeker omdat LS models er ook nog mee kwam. Grappig dat jullie mijn idee kunnen bevestigen.

Ik weet dat in het geval van LS Models/ACME/Jagendorfer enz er nauw samen wordt gewerkt en dat ieder merk min of meer haar eigen land bedient. Maar ik had niet gedacht dat het op deze manier ging.

Spannen de producenten geen proces aan? Ik zou gek worden als ik een model ontwikkel en mijn concurrent gaat er met een mal/matrijs vandoor. Of wordt doorverkocht aan mijn concurrent door de fabriek. Ik zou direct in een kort geding naar de rechter stappen en eisen dat de mal niet gebruikt mag worden. Ik snap wel dat dit in China weinig zin heeft, maar in je land van herkomst des te meer...

Ben benieuwd of jullie er meer van weten.

Vince