Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Grind overslag

Gestart door RvdbB zondag 04 februari 2007, 15:45:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Grind overslag
RvdbB
gast

Grind overslag
Beste marklin rijders ,,

Ik ga een minidiorama maken van een grindoverslag deze komt laten op mijn baan omdat deze in het haven gedeelte komt te staan

ik ben alles aan het uiteken op mm ruitjespapier en het ziet er goed uit .

Hier een foto van hoe het ong gaat worden :



Foto van website van TT.

ik kwam op het idee toen ik keek naar klinkerfolie en toen zag ik deze foto dus ben aan het tekenen gegaan wat me nu prima verloopt .

de technieken die ik hier op uit wel gaan probeer is een klinkerstraat maken met dasklei grind mengen ballast maken en leggen en rails verouderen . en gras technieken en het maken van gebouwen in styreen .

En nu een aantal vragen die ik hard nodig heb :

Weet iemand een kraan met een grijper van welk merk die is .
Weet iemand mischien van welk merk en welk artik. nr. het wagonnetjes zijn .
Wordt das klei ook hard
Heeft iemand nog tips voor mij ?

Mvg robert

ps zo gauw ik de bouwtekening af heb dan scan ik hem in en trek ik hem wel over en ik zal de bouw tekening van de gebouwen in styren dan ook laten zien
Re: Grind overslag
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Grind overslag
Heey,

De DAS Klei word hard.
En Faller heeft deze kraan.
De wagons kan je gewoon van marklin doen.
Ikzelf heb meerdere soorten van Marklin en Piko.
Heel veel succes en laat het ons weten hoe het afloopt!

Groetjes Antal.
Re: Grind overslag
heb je mischien het artikel nummer van die kraan

want er moet een grijper op zitten die de grind uit de bakken kan halen
Re: Grind overslag
Lid sinds: 2006

offline
Re: Grind overslag
en het nummer van de overslag is Vollmer HO 5723 en kost 47,50 bij TT . deze kan echt storten , moters incl.
Re: Grind overslag
als ik het nummer intoets op TT website krijg ik koeien wit bruin :p

bel tt morgen wel ff op of ze hem nog kunnen bestellen .
Re: Grind overslag
Of kijk op de website van Vollmer. Ook dit bedrijf zit in zwaar weer en verdient onze steun.

http://www.vollmer-kit.de/



Re: Grind overslag
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Grind overslag
Laten we dan maar hopen dat ze er heel snel uitkomen.
Hebben namelijk erg mooie bouwpakketten.

Groetjes Antal.
Re: Grind overslag
heb ook de juiste wagonnetjes gevonden van roco maar zijn gelijkstroomwielen
kan dit wel op mijn wisselstroombaan omdat een wagon geen stroom nodig hebt of moeten er wel wisselstroomwielen onder

zo ja dan kom ik op 15,56 per wagonnetje + ws wielen anders gewoon op 8.50


mooie kit van vollmer ga hem ook bestellen
Re: Grind overslag
Henk K
gast

Re: Grind overslag
Ik heb altijd begrepen dat de flensen van de verschillende gelijkstroom merken net even anders staan dan die van Marklin. Daardoor zouden wagons met gelijkstroom wielstellen gevoeligger zijn voor ontsporen in bijvoorbeeld wissels. Echt ervaring heb ik er niet mee, maar het zou wel e.e.a. verklaren met betrekking tot een set hele mooie rijtuigen van Rivarossi die ik heb. :)

Voor spoor-bezet-melding met behulp van en geisoleerde railstaaf, heb je uiteraard wel wisselstroom wielen nodig.

Dit brengt mij meteen op het volgende: welk artikel nummer heeft een wisselstroom-wielstel eigenlijk? Ik kan het niet vinden in de produkt database van Marklin. :?

Overigens vind ik dit setje ook erg mooi. Misschien dat het ook wel ooit op min baan gaat komen. :D

En (even off topic) voor Vollmer die in zwaar weer zit: als iemand mij een winkel kan noemen in de buurt van Tillburg/Eindhoven (maar vooruit, doe eens gek, een uitstapje Valkenburg mag ook ;) ) waar 3668 ligt ("Abentuerspielplatz"), eigenlijk het liefste twee keer, dan hou ik me aanbevolen om de omzet van Vollmer weer een tientje of twee omhoog te schroeven. :). Dat zijn nou net dingetjes die ik niet via ebay laat komen, omdat de verzendkosten een beetje te hoog zijn t.o.v. wat de pakketjes kosten. :)
Re: Grind overslag
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Grind overslag
Robert

het is een leuk plaatje dat je gevonden hebt, maar het slaat feitelijk nergens op.

De installatie op de achtergrond is een steenbreker / laadinstallatie.
Op de voorgrond zie je opslag van diverse zanden en grindsoorten.

Bij een goede verlading heb je een paar dingen nodig:
a) een aanvoer
b) een opslag
c) een afnemer

Als je in jouw geval uitgaat van aanvoer over water, zul je de schepen moeten lossen met een kraan. De Marklin (werkend) en de Pola-kraan (niet werkend) zijn hiervoor bruikbaar. Een grijper voor de Marklin kraan is ooit gemaakt door Wiad, maar dat is al jaren terug.
Die vind je alleen nog tweedehands.

De kraan lost het zand in de opslag of in bunkers.

Vanuit de bunkers wordt het zand geladen in auto's of wagons.
Hiervoor kun je aangepaste kolenbunkers gebruiken. Hiervan zijn verschillende fabrikaten.
Ook kun je laden met shovels, maar dit is vaak onpraktisch.

Als ik jou was, zou ik eerst eens gaan kijken bij een echt zanddepot of een betoncentrale (die werken vaak ook zo), voordat je van alles gaat bouwen wat niet klopt.

Ik denk dat je bij jou in de buurt eens in Groningen moet gaan kijken.

John



Re: Grind overslag
DAS klei wordt hard, en nog erger: het krimpt en scheurt soms zelfs! Ik kreeg flinke naden in elk geval in mijn straatje van DAS klei. Ik raad je aan voor gips te kiezen. Eventueel kun je eens op zoek gaan naar de malletjes van Anita Decor (staat vrijwel altijd op elke beurs). Ze hebben helaas geen website.

Je kunt ook zelf zo'n mal maken (heb ik wel eens gedaan), door een plastic straatplaatje te halen bij de modelbouwwinkel, en een spuit transparante siliconenkit bij de HEMA.
Je smeert het plaatje heel dun in met afwasmiddel, zodat de kit straks niet plakt. Goed afvegen met een doekje, anders zie je straks niets terug van het profiel. Vervolgens van papier of karton een bakje maken. Huishoudfolie in het bakje leggen, straatplaatje erop (met de mooie kant naar boven). en de kit eroverheen spuiten. Goed verdelen, luchtbubbeltjes vermijden. Zo glad mogelijk afstrijken ( met een mes in verdund afwasmiddel.) Je wilt de bovenkant glad hebben om straks een mal zonder kuilen te hebben.
Weekje laten drogen in de schuur, want het stinkt vreselijk.
Folie voorzichtig verwijderen, en met een scherp mesje het plaatje bevrijden. Je hebt nu een gietmal voor gips voor oneindig veel straat.

Succes!

David.
Re: Grind overslag
ik ga wel even kijken hoe ik het ga doen .

En over dit idee van zand enzo ik ga het niet bij het haven gedeelte doen denk dat ik een aparte sectie onderin voor maak of het gewoon bij een minidiorama laat maar van mij hoeft het niet echt werkelijksheids getrouw . gewoon een leuk plaatje voor op de baan .

en het wielstel staat op totaltrain.nl

maar is het antwoord nou ja of nee voor wisselstroom wielen anders koop ik ze gewoon eerst en dan kan ik later altijd nog kijken voor die wielen
Re: Grind overslag
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Grind overslag
Als Marklin rijdt, zou ik altijd voor WS-wielstellen (van het merk van de wagens) kiezen

John