Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?

Gestart door aanuit woensdag 09 februari 2011, 12:10:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Hallo,

Ik vraag me af waar goede voorbeelden te vinden zijn voor het zelf bouwen van voedingen, boosters, decoders, centrales en dergelijke. Bijvoorbeeld zoiets als dit.......

http://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm

Mijn vader heeft een grote verzameling Marklin materiaal waar hij al een aantal jaar niets meer mee doet. Op een aantal digitale locs na is het volledig analoog. Nu heb ik dit van zolder gehaald en omdat ik het ook leuk vind om met electronica te knutselen, wil ik me hier een beetje in verdiepen. Wat is een goede manier om te starten? Ik weet dat er ook veel bouwpakketen te koop zijn, maar ik zou het leuk vinden om diverse componenten volledig zelf te maken.

Ik hoop dat jullie misschien een paar goede tips hebben. Bedankt!

Vriendelijke groet, Ludo

Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Hallo AANuit

Kijk eens in het Edits Pro boek, even googlen. titel: Digitale Modeltrein besturing met Edits Pro
In dit boek staan alle componenten die je zoekt.
Anders kijk eens op de website van Dave Hen.
Link: http://www.xs4all.nl/~hendk/index.html

Teunis
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
KLIK :)

Groetjes,
Menno
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
AANuit ,

misschien beleefdheidshalve je topics ondertekenen met je echte naam.Wordt hier echt op prijs gesteld.
Verder gewoon durven googelen,desnoods onder de Duitse benaming van die dingen.Je vind dan een massa aan mogelijkheden.Heb je er dan vragen over,stel ze dan gerust hier op het forum.
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
http://members.home.nl/robert.evers

zelfbouw centrale / boosters / decoders / servo-decoders / bezetmelders enz ...


succes,
Kris
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Ook als je Duits niet 100% is, de schema's, lay-outs, stuklijsten etc. spreken voor zich zelf. Heb de nodige schakelingen in de loop der jaren gebouwd en alles werkt probleemloos. Heeft een eigen forum (Duits) en een webshop waar je de print platen goedkoop kan krijgen. Beantwoord vragen, ook als je ze in krom Duits stelt. Naar mijn mening de beste site welke ik heb gezien.
http://www.digital-bahn.de/

Groet,
Peter
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
@bellejt

OK, duidelijk.



Ik zal eens een beetje gaan zoeken. Ben eigelijk voornamelijk op zoek naar een schema voor een zelf te bouwen booster.

Groet, Ludo
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Citaat van: aanuit op woensdag 09 februari 2011, 18:54:56
Ik zal eens een beetje gaan zoeken. Ben eigelijk voornamelijk op zoek naar een schema voor een zelf te bouwen booster.

Ludo

Kijk hiervoor op de website van dave Hen, zoals in mijn eerste bericht aangegeven.

teunis
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Boeken:
Digitale modeltreinbesturing van M.J. Wijffels (Elektor)
Digitale modeltreinbesturing met EDiTS Pro van Steffen de Vries.

Modellbahn digital für den Selbstbau van Wolfgang Körner.
Elektronik & Modellbahn Deel 4 van Jurgen Kolher.

En voor de elektronici:
Das große Werkbuch Elektronik. 1218 blz. vol met formules.
Kun je aan de slag  :D.


Mvg,
Peter
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Hallo,

Bedankt voor alle tips.
Wat zijn nu echt goede niet-marklin componenten? Zelf denk ik dan aan Littfinski. Jullie?

Is het mogelijk om zelf ook boosters, decoders enz. van goede/hoge kwaliteit te maken of is dat nog niet zo makkelijk? Er is immers wel veel informatie beschikbaar.

Vriendelijke groet, Ludo

Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Ik heb alles zelf gemaakt, mijn wisseldecoders en s88 modules heb ik van de site van robert everts als ik me niet vergis. Ik heb de decoders op gaatjes print gemaakt. Je moet wel attiny's en atmels kunnen programmeren.
Mijn booster heb ik op basis van de Edits booster gemaakt, deze heb ik uitgebrijd met de ACK detectie van MRdirect werkt perfect.

Mijn s88 en wisseldecoders kosten me op deze manier rond de 6 euro p/st  :D

Groeten Jan Willem
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Hallo,

Waar zit het verschil wat betreft boosters?
Wat is bijvoorbeeld het kenmerkende verschil tussen de originele Märklin booster, de Edits booster en bijvoorbeeld de booster van AlbertJan? Ik weet wel dat het aantal ampères enorm verschilt, maar is er verder nog een verschil?

Bedankt, groet, Ludo
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Het grote verschil tussen boosters is het volgende:

Type 1: symmetrische voeding (plus en minvoeding dus), aangestuurd door een symmetrisch signaal
Type 2: a-symmetrische voeding, uitgang wordt geschakeld m.b.v. een H-brug.

De laatste zit in modernere boosters.
Nadeel: er is geen echte massa meer op de baan.
Beide lijnen worden eigenlijk continue met elkaar verwisseld zo dat voor de trein er toch een wisselspanning uit komt.

Andere afwijkingen: terugmelding, b.v. MFX.
Dit moet gebeuren in pauzes, de booster mag dan niks uitsturen.
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Wat is nu een goede zelfbouw booster die zowel op de Marklin 6021 als op de seriele poort van de computer aangesloten kan worden? De EDITs kan volgens mij niet op de 6021 aangesloten worden.
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
kijk hier eens, deze booster kan je wel aansluiten op een 6021

http://home.arcor.de/dr.koenig/digital/ebooster.htm
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Citaat van: aanuit op donderdag 17 februari 2011, 11:22:42
De EDITs kan volgens mij niet op de 6021 aangesloten worden.

Waarom zou dat niet kunnen ?
Re:Zelf schakelingen bouwen; goede voorbeelden?
Je hebt gelijk. EDITs kan zo op de 6021 aangesloten worden. Ik heb de PDF nog eens een keer gelezen, daar staat het duidelijk.

Groet, Ludo