Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten

Gestart door Dribbel dinsdag 08 februari 2011, 22:51:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Kwam vandaag dit tegen op het net:


Citaat van: http://www.haarlemmermeerspoor.nl/a2.htmBij de aanleg van de Rijksweg Amsterdam - Utrecht, de huidige A2, in het begin van de jaren 50, stuitte men bij Loenersloot op de spoorlijn Uithoorn - Nieuwersluis-Loenen. Per dag reden er twee goederentreinen en twee konvooien heen en weer. Aanleg van een viaduct was volgens de minister te duur, in 1954 werd een AHOB geplaatst. In 1962 ging dat fout, tijdens een strenge vorst periode ontstond een grote ketting botsing. Er werd een regeling met de verkeerspolitie getroffen. Deze zou in Loenersloot aanwezig zijn en beslissen of de trein wel of niet mocht oversteken. In 1969 zag het er naar uit dat er een viaduct zou komen, helaas door het vervallen van het steenkolenvervoer is dat niet doorgegaan. Het goederenvervoer werd beperkt tot 1 goederenpaar; 's-ochtends om 11.15 uur vanuit Nieuwersluis naar Vinkeveen en rond de middag weer terug. Bij grote verkeersdrukte of slecht zicht kan het soms uren duren voor de trein toestemming kreeg van de verkeerspolitie om over te steken.


Meer op http://www.haarlemmermeerspoor.nl/a2.htm en http://www.haarlemmermeerspoor.nl/

Heerlijk die tijd, dat de trein nog respect afdwong door overal dwarsdoor heen te rijden.
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten

haha , leuk verhaaltje :biggrin:
mooie foto.

Gr,
Matthijs
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Ik ken die situatie nog. Ik vond het altijd maar erg link: een spoorwegovergang over een snelweg.

CiteerBij grote verkeersdrukte of slecht zicht kan het soms uren duren voor de trein toestemming kreeg van de verkeerspolitie om over te steken.
Je zal als mcn maar een paar uur moeten wachten voor je verder kan :confused:. Nou ja, de baas betaalt het wachten (= niets doen) hè :wink:.
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Gerard op dinsdag 08 februari 2011, 23:45:53Je zal als mcn maar een paar uur moeten wachten voor je verder kan

Ik had ooit zelf het grote genoegen om in de vorige eeuw tijdens een afscheidsrit van de 1500 heen en terug deze overweg in de A2 samen met vele andere enthousiatelingen te mogen berijden.

Veel dank voor het plaatsen van artikel en foto!
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Een en ander is ook te volgen in dit draadje bij de buren:
Even klik doen

Grt, Ronald.
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Ronald69 op woensdag 09 februari 2011, 00:09:28
Een en ander is ook te volgen in dit draadje bij de buren:
Even klik doen

Inderdaad. De afscheidstrein waar ik het over had maakte destijds "kop" op het terrein van de firma Koek, NS-huissloper in die tijd....
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Lekker als mcn zijnde, paar uur wachten voordat je kan.
Ziet er echt wel vet uit! :P
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Wat een gek verhaal. Mooi stukje spoorweghistorie, maar ongelooflijk dat het bestond. :D

Hier zal de overgang geweest zijn.

Edit: Ook leuk dat je de lijn nog steeds kan volgen tot Amsterdam en Aalsmeer. Hij is in 1987 opgebroken...
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Hier nog wat foto's van de afscheidstrein.
http://www.panoramio.com/photo/33841617
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Mijn vader zat destijds bij die bewuste verkeerspolitie en heeft daar heel wat meegemaakt. Ik heb hem deze overweg zat horen noemen.
Ik zal eens kijken of hij nog foto's heeft.

Andre
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Baardo op woensdag 09 februari 2011, 10:27:56
Mijn vader zat destijds bij die bewuste verkeerspolitie en heeft daar heel wat meegemaakt. Ik heb hem deze overweg zat horen noemen.
Ik zal eens kijken of hij nog foto's heeft.

Andre

Anders wil ik ook nog wel even op zoek gaan. Ik heb ooit een reportage hier op het forum gezet van deze afscheidsrit. Daar was ook een dia van de "oversteek" bij genomen vanuit de trein en met daarop ook duidelijk een Porsche van de Rijkspolitie die daar toen toezicht hield. Misschien was het je vader wel....
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Ik ben nu 29, maar kan me nog herinneren dat ik hier ooit met m'n opa heb staan wachten voor de spoorbomen op de A2. Toen ik dat later eens navroeg, wist niemand het meer, maar het is dus echt zo. Leuk om dit eens te zien, zo'n bizarre situatie is nu niet meer mogelijk. Meer foto's en ervaringen? Ja graag!

Groeten Dennis
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Hans Biere op woensdag 09 februari 2011, 00:15:35
Citaat van: Ronald69 op woensdag 09 februari 2011, 00:09:28
Een en ander is ook te volgen in dit draadje bij de buren:
Even klik doen

Inderdaad. De afscheidstrein waar ik het over had maakte destijds "kop" op het terrein van de firma Koek, NS-huissloper in die tijd....
Nee, de trein maakte kop in Uithoorn en reed door langs het terrein van Koek. Koek had liever geen fotostop en dat is begrijpelijk. Ik heb de rit destijds voor de NVBS uitgedacht.
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: 103 220-0 op woensdag 09 februari 2011, 13:04:25Nee, de trein maakte kop in Uithoorn en reed door langs het terrein van Koek. Koek had liever geen fotostop en dat is begrijpelijk. Ik heb de rit destijds voor de NVBS uitgedacht.
Sorry.  :oops: 't Is alweer zolang geleden en ik ben ook niet meer zo piep....


Edit Gerard: quote gerepareerd
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Achja, als de snelweg het water kan kruizen, waarom dan geen trein?

Ziet er grappig uit! Bedankt voor het delen
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Zo zijn er volgens mij nog wel meer bizarre trein-situaties geweest.

Het goederenlijntje van Groningen naar Drachten reed dwars door het centrum van Leek.

Foto van tijdens de laatste rit, dat is dus in een winkelstraat!

http://www.railromantiek.nl/p-zwart-wit.htm
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Wauw! Echt vet!
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Hier dezelfde kuising met de A2 vanuit een andere hoek gezien.

Achterop loopt een 1500 mee en die zie je goed op de volgende foto.

Bron: http://www.panoramio.com/user/4242085?with_photo_id=33993341
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Kappa op woensdag 09 februari 2011, 17:24:52
Hier dezelfde kuising met de A2 vanuit een andere hoek gezien.

Ja Ad, bedankt. In deze trein bevond ik mij dus ook. Het was een geweldig leuke afscheidsrit. Ik kan mijn reportage die ik ooit op dit forum over dit onderwerp plaatste helaas niet meer vinden. Gezien de ouderdom waarschijnlijk ge-archiveerd.
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Het grappige van de NVBS-afscheidsrit is dat beide locs nog bestaan. De 1505 in Engeland en de 2412 is via Frankrijk in Apeldoorn terecht gekomen.
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Hans Biere op woensdag 09 februari 2011, 17:45:49
Ja Ad, bedankt. In deze trein bevond ik mij dus ook.
Hans dan ben jij zeker die ene gast met dat lichtblauwe overhemd en die rode stropdas die uit dat ene raampje hangt?  >:-D :o) O:-D
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Erg leuk om dit te zien. Mijn vader heeft me er wel eens over verteld. Hij heeft daar nl. ook geasfalteerd  8).

Het spoor op de eerste foto van Ad (Kappa) ligt er wel slecht bij  :D
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Jaaa, dat was leuk, met de 2412, 1505 en zeven Plan E's vol mafkezen de A2 over, onvergetelijk! :biggrin:

Hmmm.... Ik heb daar nog flink wat dia's van. Die zitten in een deel van mijn verzameling waarvan jullie nog niets gezien hebben in het Back to the 90's topic, namelijk de periode mei 1985 tot en met mei 1987. Misschien moest ik maar weer eens een setje dia's laten inscannen... :wink: :mrgreen: :razz:

Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Acido op woensdag 09 februari 2011, 20:22:26
Die zitten in een deel van mijn verzameling waarvan jullie nog niets gezien hebben in het Back to the 90's topic, namelijk de periode mei 1985 tot en met mei 1987.
Schaam je Martijn, die had je allang al moeten scannen en posten, foei.... >:-D :D
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Beste Allen,

met hartelijke dank aan Gerard die mijn destijds geschreven teksten boven water heeft weten te halen, hier een reconstructie van mijn reportage destijds:

Hallo Fans van de jaren 80 & 90,

Dit keer even iets anders. Ik neem je graag mee naar een Koninginnedag in de jaren 80. De NVBS organiseerde toen een "Afscheidrit van de 1505-Ariadne" door Westelijk Nederland over trajecten waar de 1500 normaal gesproken nooit kwam. Dit was, voorzover ik mij het nog kan herinneren, de route:

Den Haag CS-Utrecht CS-Loenersloot Aansluiting-Vinkeveen-Mijdrecht-Vinkeveen-Loenersloot Aansluiting-Duivendrecht Aansluiting-Amsterdam Watergraafsmeer-Amsterdam CS-Amsterdam Sloterdijk Hoog-Westelijketak (nog niet in dienst, wel gereed voor proefritten en instructie)-Schiphol-Leiden-Den Haag CS.

Ga je mee?


Koersbord op de zijwand van uitsluitend uit Plan E rijtuigen bestaande trein.



De 1505 met een sleep Plan E met NVBS-gezelschap.



Na vertrek uit Den Haag is de 1505 "Ariadne" met het NVBS-gezelschap zojuist te Utrecht Centraal ge-arriveerd alwaar kop gemaakt moet worden.



De naam van de 1505 op de zijwand onder het NS-vignet.



Zoals gezegd, kopmaken te Utrecht CS. Omdat ons volgende reisdoel Mijdrecht zou zijn en dus voor een belangrijk deel over een niet geëlektrificeerd traject zou voeren, had de trein dieseltractie nodig. DE lok 2412 was de uitverkorene om deze klus te klaren.



De 1505 was inmiddels al omgereden en voor de trein gerangeerd. 2412 neemt de leiding een poosje over.



Allemaal nog even snel een foto maken en dan klaar voor vertrek. Op naar Mijdrecht...



Ter hoogte van Loenersloot takken we af van de hoofdlijn Utrecht-Amsterdam. Het weiland in richting Vinkeveen en Mijdrecht. Let op de karakteristieke zwarte rookpluim boven de 2412.



Om ons volgende doel te bereiken moesten we wel "even" de Rijksweg A2, Amsterdam-Utrecht, kruisen. Ook de Porschegroep uit Driebergen was van de partij om deze oversteek veilig te laten verlopen.



Daarna konden we spoedig zingen: In een rijtuigie, in een rijtuigie, helemaal naar





Spoedig daarna bereikten we het einde van dit gedeelte van onze reis. Het terrein van de Gebroeders Koek te Mijdrecht. Zijnde de plek waar vele treinstellen en lokomotieven hun definitieve einde vonden. Hier een "Blauwe engel" in afwachting van de snijbrander.



Vanaf dit terrein moesten we weer terug naar de hoofdlijn Utrecht-Amsterdam dus ook hier moest kop gemaakt worden. De 1505 bleef op z'n plek zodat we eenmaal op de hooflijn aangekomen onze reis vrijwel direct met tractievoerende 1505 richting Amsterdam konden vervolgen. We bedankten de 2412 voor de bewezen diensten die, nadat ze ons onder de draad had gesleept, los naar Utrecht terug ging.



Via de zogenaamde "verbindingsbaan" wat later ook de "Zuidelijketak" zou worden, bereikten we Amsterdam Watergraafsmeer. Van daaruit door naar Amsterdam CS om vandaaruit de net vrijgegeven sporen van de Westelijketak te mogen berijden. Eerste station na Amsterdam Sloterdijk is het nieuwe, en inmiddels ook al niet meer bestaande, station Amsterdam De Vlugtlaan.



Ook nieuw en nog in afbouw het station Amsterdam Lelylaan. Tevens het einde van deze reportage. Van hieruit ging het verder naar het einde van deze prachtige afscheids-rondrit van de 1505. Via Schiphol en Leiden terug naar waar we begonnen: Den Haag CS. Een dag om nooit te vergeten waar werkelijk alles meezat. Zelfs het weer



Bedankt nogmaals Gerard voor het opzoeken van de teksten. Het maakte het voor mij een stuk eenvoudiger deze reportage te herhalen.
:)
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Hans Biere op woensdag 09 februari 2011, 20:27:13
Bedankt nogmaals Gerard voor het opzoeken van de teksten. Het maakte het voor mij een stuk eenvoudiger deze reportage te herhalen.
:)
Graag gedaan.
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Leuk verslag Hans, die ingescande dia's hebben toch wel iets authentieks...
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Kappa op woensdag 09 februari 2011, 20:51:30
die ingescande dia's hebben toch wel iets authentieks...

Dankje Ad. En ja, de kwaliteit is nou niet bepaald van het niveau dat we vandaag de dag gewend zijn. Ook daar is de techniek met grote sprongen vooruit gegaan... :)
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Hoi Hans, het lijkt wel of licht van de lichtbron van je diascanner niet zo mooi verdeeld is.
Bij veel dia's is het beeld in de hoeken donkerder en zie je in het midden een cirkelvormig helderder gebied.
Maar het mag de pret niet drukken hoor. ;)
Op de foto van het kop maken is het leuk om te zien hoe al die grote kerels lekker met de treintjes aan het spelen zijn.
Geweldig toch.
Ik was in die tijd in het geheel niet met de modelspoorhobby bezig en dit soort evenementen gingen dan ook totaal langs mij heen, achteraf wel jammer.
Ben je nog steeds lid van de NVBS?
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Hans Biere op woensdag 09 februari 2011, 20:27:13
Vanaf dit terrein moesten we weer terug naar de hoofdlijn Utrecht-Amsterdam dus ook hier moest kop gemaakt worden. De 1505 bleef op z'n plek zodat we eenmaal op de hooflijn aangekomen onze reis vrijwel direct met tractievoerende 1505 richting Amsterdam konden vervolgen. We bedankten de 2412 voor de bewezen diensten die, nadat ze ons onder de draad had gesleept, los naar Utrecht terug ging.



Dit is dus Uithoorn.
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Kappa op donderdag 10 februari 2011, 12:58:24Ben je nog steeds lid van de NVBS?

Ja hoor, met groot plezier. Al vanaf begin jaren 80 zonder onderbreking.  :)

Ik heb een tijdje geleden een andere scanner aangeschaft. Ik zal proberen of ik i.c.m. "Elements" de dia's die ik eerder publiceerde beter kan oppeppen. Zo ja, dan vervang ik de hier gepubliceerde dia's uiteraard.
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Citaat van: Dribbel op woensdag 09 februari 2011, 16:54:58
Zo zijn er volgens mij nog wel meer bizarre trein-situaties geweest.

www.sleutelspoor.nl
http://www.sleutelspoor.nl/img/roosendaal%202/roosendaal%2014.jpg

een chloortrein op nog geen 3m van je voordeur :) en ondanks dat overal Roosendaal staat, betreft het hier Bergen op Zoom ;)
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Die laatste is letterlijk: Moeders houd je dochters binnen!!

Mooie site trouwens sleutelspoor, compliment voor de maker!
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Vandaag nog even over de A2 gereden, en ten zuiden van de afslag vinkeveen is de voormalige spoorlijn goed te herkennen zo links en rechts naast de weg. Ten oosten van de A2 ligt er een weggetje, en ten westen een laag dijkje waar gras op ligt.
De witte huisjes aan de oostkant van de A2 zijn eigenlijk niet te missen.
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Ook vanuit de trein is nog goed te zien hoe de lijn bij Nieuwersluis afboog van de hoofdbaan. Sowieso zijn in de Haarlemmermeer en omstreken nog vele sporen :wink: te vinden de spoorlijnen die daar gelopen hebben - als je weet waar je naar moet kijken :smile:
Re: Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Leuk om terug te zien.
Toen ik nog een kleine jongen was (kleuter) zat ik op een kleuterschool met uitzicht op de Firma Koek in Mijdrecht.
Ik heb vaak door het hek, over de sloot en de weilanden gekeken naar de treinen die daar rondreden / rangeerden. Niet alleen Koek was een einddoel, ook zat er een bedrijf genaamd Indesit die zijn eigen spoor had voor aan en afvoer van goederen. Leuke hiervan is, dat dit mijn jongste herinnering is......ik zal toen 4,5 of 6 jaar geweest zijn!
Re: Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Misschien leuk om te weten in mijdrecht staat het oude station te koop dus voor de geintereseerde..... xD

Mvg
Frank :P
Re: Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Samen kopen ?
Volgens mij plek genoeg om een baan te leggen.....
Re: Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Dick wordt een beetje lastig met 10 euro per week krantenlopen ;)
Maar ruimte voor een baan is er zeker :)

Mvg
Frank
Re: Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Bij de bibliotheek onlangs geleend (gratis) : "Het spoor in Noord-Nederland" Een drie dubbele dvd met heel veel oud beeld materiaal. Over het ontstaan van de spoor en tram wegen in Noord-Nederland en ook het verdwijnen van veel verbindingen.
Ook hier kwamen vreemde kruisingen voor (o.a. tram x trein) Snelwegen hadden we toen nog niet hier in het noorden  ;)
groet Arend.
Re: Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
De link om het station in Mijdrecht te kopen. http://www.redres.nl/erfgoedmakelaar/erfgoed-aangeboden/1023/mijdrecht-stationslocatie-te-koop-inschrijving.asp

Het heeft wel wat om hier een modelbaan in te bouwen, gebouw ziet er nog prima uit.
Cees
Re: Vroeger toen treinen nog snelwegen kruisten
Markant gebouw!
Jammer dat het allemaal terziele is, juist in deze tijd zou het voor die plaatsen een goede ontsluiting zijn.
D.m.v. tunnel/viaducten zou dan de A2 gekruist kunnen worden.
Het heeft niet zo mogen zijn, we hebben alleen de foto,s nog.