Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Alternatief voor MC145027 Decoder IC

Gestart door madmenno dinsdag 08 februari 2011, 20:28:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Hallo allemaal,

Ik ben voor een projectje op zoek naar 2 stuks MC145027 IC's, maar deze zijn erg lastig verkrijgbaar aangezien ze blijkbaar door Motorola niet meer worden geproduceerd. Conrad heeft ze nog wel, maar daar kosten ze iets van 4,70 Euro per stuk....

Weer iemand of er een eenvoudig alternatief beschikbaar is met dezelfde functie?

Groetjes,
Menno
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Citaat van: madmenno op dinsdag 08 februari 2011, 20:28:34
Hallo allemaal,

Ik ben voor een projectje op zoek naar 2 stuks MC145027 IC's, maar deze zijn erg lastig verkrijgbaar aangezien ze blijkbaar door Motorola niet meer worden geproduceerd.
Enigste alternatief zou zijn geweest de MC145029, maar die worden al jaren niet meer gemaakt.

Mvg,
Peter
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
er is geen alternatief.Dat was het grote probleem toen Edits met zijn ontwikkeling begon.Enkel via kunstmatige ingrepen op andere ic's (combinatie) was er eventueel een "vervanger" te maken.Indien je ze nog kan krijgen dan snel een massa aankopen.Ander zal je moeten uitwijken naar een PIC ic en zelf alle interne commando's programmeren.
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Hoe doet bijvoorbeeld Viessmann dit dan? In bijvoorbeeld de 5211 Motorola wisseldecoders zitten nog steeds MC145027's ingebouwd!!

Ik was namelijk van plan dit na te bouwen (met enkele wijzigingen).
Op deze website als je een beetje naar beneden scrollt doen ze hetzelfde, met enkele wijzigingen. Die DIP switches wil ik ook gebruiken. Enige wat ik niet begrijp is waarom er blijkbaar tussen elke spooruitgang (de 9-polige schroefklem boven) en de Atmel IC allemaal Optocouples zitten (PC817) en hoe die dan aangesloten zouden zitten...
Iemand enig idee?

Groetjes,
Menno
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
De opto's zijn bedoeld voor stroomdetectie (2- en 3 rail).

Mvg,
Peter
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
wat ik weet is dat Marklin een totale blok op dat IC heeft gezet op een bepaald ogenblik.Dat gaf voor de ontwikkelaars van Edits een reuze probleem.Ze hebben de wereldwijde stock opgekocht en ook de rechten tot produktie.Nu zijn er slechts enkelen die nog dit IC in stock hebben en die kan M niet verbieden ze te verkopen.Misschien laat M nog toe dat bepaalde firma's ze verkopen onder licentie en dat Motorale ze dan produceert.Een mes dat snijd aan beide kanten zeggen ze in Belgie.Als je er maar 2 nodig hebt dan zou ik ze snel bestellen.Mss met enkele reserve erbij.
Voor je toepasssing eens goed googlen dan vind je andere mogelijkheden (bv : een programmerbare Pic).
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Citaat van: bellejt op dinsdag 08 februari 2011, 21:29:49
Ze hebben de wereldwijde stock opgekocht en ook de rechten tot produktie.Nu zijn er slechts enkelen die nog dit IC in stock hebben en die kan M niet verbieden ze te verkopen.Misschien laat M nog toe dat bepaalde firma's ze verkopen onder licentie en dat Motorale ze dan produceert.
Met alle respect, Motorola heeft nooit de rechten verkocht. Sterker nog tot voor een jaar hebben ze deze nog geproduceerd.
Hoe ik dat weet:  wij leveren o.a. Chipmachines aan Motorola en ben daar regelmatig geweest.

Mvg,
Peter
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Hallo Menno,

Als je geen bezwaar hebt tegen uitgesoldeerde exemplaren dan stuur je me maar een pb'tje met je adres.

Groet,

Jos
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Citaat van: Jos op dinsdag 08 februari 2011, 21:43:51
Hallo Menno,

Als je geen bezwaar hebt tegen uitgesoldeerde exemplaren dan stuur je me maar een pb'tje met je adres.

Groet,

Jos

PB gestuurd :D

Groetjes,
Menno
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Pin me er niet op vast maar ik las net tijdens mijn zoektocht over het net ergens dat Motorola op een gegeven moment stopte met de productie en dat die daarna nog kort is voortgezet door een andere fabrikant die er uiteindelijk ook mee gestopt is.
Ze zijn behalve bij Conrad (voor een veel te hoge prijs) eigenlijk nergens in NL meer verkrijgbaar. Alleen op ebay komen er nog een paar langs uit China of Amerika...

Groetjes,
Menno
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Ik ben ondertussen voorzien van de IC's (met grote dank aan Jos) :)

Het is misschien een beetje off topic (ik zal er morgen even een apart draadje van maken) maar ik blijf het gebruik van de optocouplers een beetje onduidelijk vinden. Peter zegt dat dit voor de stroomdetectie is en dat lijkt mij inderdaad logisch, maar als ik naar de twee ontwerpen en bijbehorende uitleg uit beide eerdergenoemde links zit te kijken lijkt mij beide schakelingen enkel geschikt voor 3-rail gebruik. Er wordt namelijk een 16 voudige S88 terugmelder gebruikt en dat ik volgens mij alleen voor massadetectie!
Als ik de rolbrug geschikt zou maken voor 2-rail (zoals in één van de links staat is uitgelegd in Workshop 17 op de website van Windigipet) hoe veranderd de schakeling dan? Moet ik dan een stroomdetectieterugmelder gaan gebruiken? En hoe sluit ik die PC817 optocouplers dan aan tussen de Atmel IC en de S88? Voor zover ik kan zien staat dat nergens uitgelegd.

Heeft iemand wijze woorden over dit geheel? :)

Misschien heb ik het wel gewoon gemist en moet ik er morgen even met een fris hoofd naar kijken. Mijn Duits is sowieso niet briljant :P

Groetjes,
Menno
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Hallo Menno,

CiteerUmrüstmaßnahmen um die Schiebebühne auch für 2-Leiter Fahrer einsetzbar zu machen


Mvg,
Peter
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Citaat van: bellejt op dinsdag 08 februari 2011, 20:59:59
er is geen alternatief.Dat was het grote probleem toen Edits met zijn ontwikkeling begon.Enkel via kunstmatige ingrepen op andere ic's (combinatie) was er eventueel een "vervanger" te maken.Indien je ze nog kan krijgen dan snel een massa aankopen.Ander zal je moeten uitwijken naar een PIC ic en zelf alle interne commando's programmeren.

Hallo

kijk eens bij de volgende link:
http://www.futurlec.com/cgi-bin/search/search.cgi

Hier zijn de 145027 IC te koop voor 1,80 dollar.
Ik weet natuurlijk niet of ze naar hier "verscheept" worden.

teunis
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Alternatief voor MC145027 Decoder IC
Op ebay objectnr 300421274624

19,01 euro per 10 stuks, da's 1,90 euro per stuk.
(inclusief verzending :-)