Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  powerpack in een br86 bouwen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: powerpack in een br86 bouwen  (gelezen 12368 keer)

Janvis

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn Flickr pagina
powerpack in een br86 bouwen
« Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 16:03:46 »

Hallo allemaal,

Zoals sommigen misschien weten heb ik recent een br86 van marklin gekocht. Nu heb ik de deltadecoder er uitgehaald en de motor is gedemonteerd omdat er een esu 21p 4.0 in komt. Nu wil ik er ook graag een powerpack in moneteren (de 2200 uF en de 470uF elco's) het probleem is allee dat er niet veel ruimte is in de br86  :(.

Is er misschien iemand die er ervaring mee heeft (dan hoef ik het wiel niet weer uit te vinden  :D ) want als dat allemaal gaat lukken is een schoorsteen de 2de uitdaging, maar dat is voor latere zorg.

Alvast bedankt voor de hulp.

groeten jan willem

PS: het gaat dus om deze loc

Gelogd
Groeten Jan Willem

minitreintje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Portfolio website
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 16:08:05 »

Misschien een wagon met daarin dat powerpack gekoppeld aan de loc. Nadeel => Telex kan je niet meer gebruiken...

groeten minitreintje/Dylan
Gelogd
Belgische Modulebaan H0 met CS 1R + MS 1 en ontwikkelaar van TrainDuino (Arduino).

teunistreinen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 17:00:24 »

4.0 in komt. Nu wil ik er ook graag een powerpack in moneteren (de 2200 uF en de 470uF elco's) het probleem is allee dat er niet veel ruimte is in de br86  :(.
PS: het gaat dus om deze loc

Beste Jan Willem

Weet even niet wat een powerpack is. Is daar een beschrijving of schema van?

Maar de elko's kan je vervangen door meerdere kleinere elko's in serie te monteren.

Teunis
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 17:08:31 »

Beste Jan Willem

Weet even niet wat een powerpack is. Is daar een beschrijving of schema van?

Maar de elko's kan je vervangen door meerdere kleinere elko's in serie te monteren.

Teunis


Ik hoopte eigenlijk parallel ......
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 17:18:18 »

Beste Jan Willem

Weet even niet wat een powerpack is. Is daar een beschrijving of schema van?

Maar de elko's kan je vervangen door meerdere kleinere elko's in serie te monteren.

Teunis




Ik hoopte eigenlijk parallel ......

Zie ===> Klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Spoorman

  • Gast
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 17:58:03 »


Nu wil ik er ook graag een powerpack in monteren (de 2200 uF en de 470uF elco's) het probleem is alleen dat er niet veel ruimte is in de br86  :(.


Jan Willem,

Die elko's zijn te groot. Wacht even op het ESU powerpack welke aanzienlijk kleiner is. En neem een decoder met draden, scheelt ruimte ipv de 21MTC versie.

Gr, Ben.
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 21:25:14 »

Hey Janvis,

Veel ruimte is er inderdaad niet. Wil je het er echt allemaal in krijgen toch voor de 8P stekkertje gaan. Die heb ik ook gebruikt vanwege een luidspreker. Past net allemaal.

Meine

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Meine (Landkreis Gifhorn)
    • EenOpZevenEnTachtig.nl
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 21:32:40 »

Beste Jan Willem

Weet even niet wat een powerpack is. Is daar een beschrijving of schema van?

Maar de elko's kan je vervangen door meerdere kleinere elko's in serie te monteren.

Teunis




Ik hoopte eigenlijk parallel ......

Zie ===> Klik

Volgens deze link is het inderdaad parallel en niet in serie.

Meine

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 21:41:58 »

Je kunt beter goldcaps gebruiken, die zijn veel kleiner en hebben ook nog veel meer capaciteit.
Alleen duurt het een paar minuten voordat deze geheel is opgeladen.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Electronica Freak

  • Gast
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 22:10:02 »

condensatoren kun je het best paralel zetten.
voor paralel geld:
Ct = C1 + C2 + C3
in serie is het:
1/Ct = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3
dus dan kom je op minder uit :wink:

Q = C x U
Q lading in colomb
C capaciteit in farad
U spanning in volt

(de capasiteit is altijd(meestal wel) in micro, pico of nano. dat is 10 tot de min 6de , 10 tot de min 9de en 10 tot de min 12de macht)

met:
t(tijd) = Q / I(stroom in ampere) kun je uitrekenen hoe lang het duurd voordat
de condensator leeg is , en dat zijn geen uren :mrgreen:

correct me , if I am wrong :wink:

gr,
Matthijs

« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 februari 2011, 23:31:53 door Electronica Freak »
Gelogd

teunistreinen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 22:31:34 »

Allen

Mooi, ik weet nu dat ik een fout heb gemaakt, de condensators moeten natuurlijk parallel geschakeld worden.

Maar ik weet nog steeds niet wat een powerpack is!

Wie legt me dat uit, want dat was eigenlijk mijn vraag.

teunis
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 22:32:41 »

Hey Teunis,

Een powerpack is een soort van batterij. Soms heb je dat een loc even stil blijft staan, dan geef je hem een duwtje, dan rijd ie weer verder. Met een powerpack blijft ie dan doorrijden op dat powerpack.

Hopelijk begrijp je het!

Mvg, Wijbe

teunistreinen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 22:38:22 »

OK Wijbe

Bedankt.
Maar werkt dat dan ook met digitale loks?
Een powerpack is alleen maar een "opslag" van een "gelijkspanning" lijkt mij.
Bestaat er ook een schemaatje van?

teunis
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 22:44:31 »

condensatoren kun je het best parallel zetten.
voor parallel geldt:
Ct = C1 + C2 + C3
in serie is het:
1/Ct = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3
dus dan kom je op minder uit :wink:

Q = C x U
Q lading in coulomb
C capaciteit in farad
U spanning in volt

(de capaciteit is altijd(meestal wel) in micro, nano of pico. dat is 10 tot de min 6de , 10 tot de min 9de en 10 tot de min 12de macht)

met:
t(tijd) = Q / I(stroom in ampere) kun je uitrekenen hoe lang het duurt voordat
de condensator leeg is , en dat zijn geen uren :mrgreen:

correct me , if I am wrong :wink:
dit zonet gedaan  :)
gr,
Matthijs


Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 22:59:02 »

OK Wijbe

Bedankt.
Maar werkt dat dan ook met digitale loks?
Een powerpack is alleen maar een "opslag" van een "gelijkspanning" lijkt mij.
Bestaat er ook een schemaatje van?

teunis

Het werkt ook bij digitale locs, die hebben er namelijk vaak problemen mee,  ik zit er ook over na te denken om dit bij alzheimer locs in te bouwen. Helaas heb ik er geen schematje van. Esu komt volgens mij ook met zoiets.

Lodewijk

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 23:06:29 »

Als ik me niet vergis staat het schema in de handleiding van de lokpilot.
Gelogd
Het leven is hard maar de voorkant van de trein is harder.

Electronica Freak

  • Gast
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 23:30:37 »

hallo Huub,

elektrotechniek snap ik nog wel , maar nederlands .......... ik daar niks van snappe nie :mrgreen:

(nano en pico inderdaad omgedraaid  :oops: :oops:)

gr,
Matthijs
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 23:40:42 »

hallo Huub,

elektrotechniek snap ik nog wel , maar nederlands .......... ik daar niks van snappe nie :mrgreen:

(nano en pico inderdaad omgedraaid  :oops: :oops:)

gr,
Matthijs

Nou ja, je vroeg er toch om: correct me if i'm wrong schreef je zelf  O:-D
Gelogd

Electronica Freak

  • Gast
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011, 23:43:30 »

hallo Huub,

elektrotechniek snap ik nog wel , maar nederlands .......... ik daar niks van snappe nie :mrgreen:

(nano en pico inderdaad omgedraaid  :oops: :oops:)

gr,
Matthijs

Nou ja, je vroeg er toch om: correct me if i'm wrong schreef je zelf  O:-D

klopt , waarvoor mijn grote dank :wink: :mrgreen:
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 09:39:13 »


Maar werkt dat dan ook met digitale loks?
Een powerpack is alleen maar een "opslag" van een "gelijkspanning" lijkt mij.
Bestaat er ook een schemaatje van?


Alsublieft.

Hier een voorbeeld voor een LokPilot 3 decoder:



Wordt al een jaar of 12 toegepast. Ook wel genoemd "buffering", "anti-Alzheimer" en "UsP".

Hier een Lenz versie:



Gr, Ben.
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 09:58:07 »

de schakeling staat wel degelijk in de handleiding van de lopi 4.0.Is gewoon een grote capaciteitscondensator met in serie een diode waarover parallel een weerstandje staat.Dit laatste is om de laadstroom te beperken.
Met de gewone schakeling kan je volgens esu daarna wel niet meer de lopi programmeren.Met de powerpack wel.Die heeft dan ook 3 aansluitdraden ipv 2.
ik wacht ook op de bevindingen van de powerpack om enkele hardleerse locjes om te bouwen.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 10:16:56 »

Er blijft verwarring zeg.
Op de tekening die Ben laat zien staan gewone elco's. Dat kan al jaren bij de LokPilot (en veel andere decoders), maar zet weinig zoden aan de dijk. Je kunt in een doorsnee loc bij lange na niet genoeg elco's kwijt voor enig effect.
Het Lenz plaatje is iets soortgelijks, maar dan op basis van goldcaps. Een soort condensator waarin bij gelijke omvang met gemak 100 keer zoveel energie kan worden opgeslagen. Dat werkt wel. Omdat goldcaps tot maximaal 5,5 volt gaan, moet de decoder speciale aansluitpunten hebben. De Lenz golddecoders hebben dat en de LP4 nu dus ook.
Het zogenaamde Power Pack van ESU krijgt ook goldcaps, maar IS ER DUS NOG NIET.  :D


Maar werkt dat dan ook met digitale loks?
Een powerpack is alleen maar een "opslag" van een "gelijkspanning" lijkt mij.
Bestaat er ook een schemaatje van?

teunis

Slaat inderdaad alleen gelijkstroom op, maar een decoder werkt nu eenmaal op gelijkstroom.
Dat schema ben ik ook wel benieuwd naar. Heel ingewikkeld zal het Powerpack niet zijn en los kosten goldcaps een paar euro.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 februari 2011, 10:31:02 door henkv »
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 10:31:09 »

Powerpack wordt duur ook.Zojuist bekeken en aangeraden prijs is 39,90 euro.Goldcaps van 470 µF/35V kosten nagenoeg niets en zijn klein.Heb er zo'n stuk of 20 liggen.Ga ze eens proberen met die schakeling in een lopi V4.0.Ik heb er nu een gewone elco van 1000µ inzitten en haalt zoals je vernoemd niets uit.Ik laat dan wel de bevindingen weten.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 10:37:11 »

Het zogenaamde Power Pack van ESU krijgt ook goldcaps, maar die IS ER DUS NOG NIET.  :D
Op de site van ESU kan ik helemaal niets vinden over de powerpack, maar hij is dus blijkbaar nog niet eens leverbaar.
Wel vreemd dat ESU hier dan wel in de handleidingen over rept.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 10:41:58 »

Goldcaps van 470 µF/35V kosten nagenoeg niets en zijn klein.

Goldcaps van 35 volt bestaan niet en ik neem aan dat je 470 milifarad bedoelt en niet microfarad. Anders schiet het nog niet op.  ;)

Juist omdat goldcaps niet verder gaan dan 5,5 volt, moet de decoder ervoor zijn aangepast. Eigenlijk moet iemand binnenkort zo'n powerpack gaan kopen en uit elkaar halen om te zien wat het nu helemaal is. Wie eerst?

@Kappa, de decoder is er al geschikt voor, vandaar.
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 10:48:50 »

Goldcaps van 470 µF/35V kosten nagenoeg niets en zijn klein.
Johnny, Goldcaps hebben een veel grotere capaciteit dan 470uF die jij hier noemt en de spanning is veel lager.
Henk, je was me net voor.  ;)
Goldcaps zijn er vanaf 100.000uF, alleen is de spanning vaak laag, zodat je er een paar in serie moet schakelen, maar dan wordt de capaciteit weer kleiner....

Ik vond hier nog een interessant artikel over een schakeling die de spanning verhoogt, maar of dit bruikbaar is......
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Spoorman

  • Gast
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 10:49:19 »


Goldcaps van 470 µF/35V kosten nagenoeg niets en zijn klein.Heb er zo'n stuk of 20 liggen.


Dat zijn gewone elco's, geen Goldcaps.

Goldcaps zijn elco's met hoge capaciteit. Nadeel: lage spanningen. Daarom hebben Lenz en Zimo een truuk bedacht in haar USP Powerpack. Esu gaat diezelfde truuk toepassen.

Wat wel kan is 4 Goldcaps van 5,5V in serie zetten. Daarmee heb je een flinke capaciteit en geschikt voor boven 20V terwijl de fysieke maat beperkt blijft zodat het in je lok past.

1F/5,5V Goldcaps kosten ongeveer ?3,50.

Het schema van ESU wat ik eerder plaatste voorziet in 2 dingen: power voor je motor uit de dikke elco en power om de decoder electronica te ondersteunen uit de kleine elco.

Ik heb in m'n Hippel een Lenz zitten. Wil dat ding wel een keer uit elkaar peuteren.

Gr, Ben.
Gelogd

Janvis

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn Flickr pagina
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 16:48:34 »

Bedankt mensen voor de reactie's  :) het zijn inderdaad gewoon 2 elco's en het effect is zeker te merken. De br215 van esu heeft het ook. Bij de marklin shop in groningen zette de werknemer de ms uit en de loc bleef gewoon 2 seconder door werken. Dus het werkt egt wel goed, een tender met elco's is geen optie want dan heb ik niks meer aan de telexen, ook wil ik eigenlijk geen 8p decoder gebruiken want dan kom ik funktie's te kort (licht voor en achter telex voor en achter en een rookgenerator zijn al 5 funktie's. Ik zal eens gaan kijken naar goldcap's.

groeten jan willem
Gelogd
Groeten Jan Willem

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 16:54:40 »

nog ff gecheckt en zijn condensatoren van Gold 470 µF/35V SMD.Gewone dus.Zal eens proberen er zo eentje (of 2) in te bouwen aan een lopi V4.0 volgens het boekje.Ik laat dan wel de bevindingen.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 16:57:16 »

Hallo Iedereen

ik zie dat zon powerpack tussen de massa en de decoder + zit maar werkt dit dan voor de motor of niet ??
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 17:03:47 »

Hallo Iedereen

ik zie dat zon powerpack tussen de massa en de decoder + zit maar werkt dit dan voor de motor of niet ??
De "dikke" condensator verzorgt de motor. De andere de decoder.


Edit Nobody: Taalfout verbeterd.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 februari 2011, 23:57:23 door Nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 17:04:33 »

De "dikke" condensator verzorgd de motor. De andere de decoder.

Hallo Wim

bedankt
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 19:37:19 »

De "dikke" condensator verzorgd de motor. De andere de decoder.
Niet helemaal Wim, de grote elko buffert de +19 Volt decoder voeding en de kleine buffert de 5 Volt voedingsspanning voor de TTL/CMOS logica, processor etc. De motor wordt via drivers aangestuurd en de drivers op hun beurt weer door de processor.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Freak

  • Gast
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 20:10:43 »

Zoals Ad al aangeeft  de kleine Elco buffert de 5V spanning voor de processor (anti-Alzheimer) en de grote Elco buffert de +19V. De weerstanden begrenzen de laadstroom. Deze mag n.l. niet te groot zijn.

Mvg,
Peter
Gelogd

Lodewijk

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 09 februari 2011, 21:40:35 »

Kan ik de schakeling uit het schema van Spoorman ook toepassen bij de nieuwe MFX decoders van M* zelf?
Of moet ik er eerst een lokpilot V3/4 in bouwen?
Gelogd
Het leven is hard maar de voorkant van de trein is harder.

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 10 februari 2011, 10:56:26 »

Kennelijk wil hier maar lastig doordringen wat ESU met het Powerpack bedoelt en dat het absoluut niet om gewone elco's gaat.

Bedankt mensen voor de reactie's  :) het zijn inderdaad gewoon 2 elco's en het effect is zeker te merken. De br215 van esu heeft het ook. Bij de marklin shop in groningen zette de werknemer de ms uit en de loc bleef gewoon 2 seconder door werken.

Nee, die ESU-loc heeft geen gewone elco's aan boord maar dat Powerpack met goldcaps. Dat het Powerpack in de handel nog niet leverbaar is, wil niet zeggen dat ESU ze zelf niet kan gebuiken.
Een gewone 2200 µF elco kan de klassieke stroomvreter van Märklin echt geen twee seconden laten draaien. Kan de gloeilampjes van de verlichting in de BR86 nog geen twee seconden laten branden.
Ik zou niet verder klungelen met elco's Jan, dat wordt een teleurstelling. Gewoon wachten tot ESU het Powerpack levert.

Op pagina 19 van de LP4 handleiding staat op de eerste afbeelding hoe je een gewone 2200 µF elco aansluit en daaronder hoe je het nog uit te leveren Powerpack moet aansluiten. Duidelijk verschillende dingen.
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 10 februari 2011, 12:11:07 »

Kan ik de schakeling uit het schema van Spoorman ook toepassen bij de nieuwe MFX decoders van M* zelf?
Natuurlijk Lodewijk, de nieuwe Marklin mfx decoders maken ook gebruik van de 21mtc connector, werken op dezelfde voedingsspanning etc.
Als je maar zorgt dat je dezelfde pinnen gebruikt op de connector.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Lodewijk

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 10 februari 2011, 23:40:01 »

@ Kappa.  Dat is mooi, dan is er nog hoop voor m'n E44  m*39441. :)
Deze heeft het regelmatig moeilijk met wissels en minimaal vervuilde rails waar de andere 8 probleemloos overheen gaan.
Gelogd
Het leven is hard maar de voorkant van de trein is harder.

jakeman

  • Gast
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011, 01:26:33 »

Ik snap dat niet, problemen met een BR86, ik heb er 1 te koop staan die nooit zonder problemen rijdt, zelfs niet op vuile rails. Ik ben wel benieuwd of ik nog eens een loc krijg die zo slecht rijdt. Succes en ben wel benieuwd naar die powerpack!

Groeten Jake
Gelogd

Lodewijk

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011, 09:13:54 »

Ik snap dat niet, problemen met een BR86, ik heb er 1 te koop staan die nooit zonder problemen rijdt.

Groeten Jake

Dan is zo'n powerpack ook wat voor jou. :D :D ;)
Gelogd
Het leven is hard maar de voorkant van de trein is harder.

Lodewijk

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 16:00:10 »

Hallo medeforummers.

Ik heb de opstelling uit het schema van ESU uitgeprobeerd op een M* mfx decoder (dus geen ESU) en het resultaat is geweldig.
Links zitten de 2 elco's met weerstanden en diodes en rechts de 3 draden aan de decoder.
De draden heb ik door een collega aan de decoder laten solderen, zo verschrikkelijk klein kan ik niet zelf. :D
De rest is peanuts als je het schema volgt.
De E44 M* 39441 met SDS (softdrive sinus) wil nu eindelijk zonder horten en stoten over M-wissels.
Eindelijk rijdt alles op m'n baan weer naar behoren en dit voor een daverende ?1,30.

Gelogd
Het leven is hard maar de voorkant van de trein is harder.

jumbo

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 24 februari 2011, 22:47:51 »

Hallo medeforummers.

Ik heb de opstelling uit het schema van ESU uitgeprobeerd op een M* mfx decoder (dus geen ESU) en het resultaat is geweldig.
Links zitten de 2 elco's met weerstanden en diodes en rechts de 3 draden aan de decoder.
De draden heb ik door een collega aan de decoder laten solderen, zo verschrikkelijk klein kan ik niet zelf. :D
De rest is peanuts als je het schema volgt.
De E44 M* 39441 met SDS (softdrive sinus) wil nu eindelijk zonder horten en stoten over M-wissels.
Eindelijk rijdt alles op m'n baan weer naar behoren en dit voor een daverende ?1,30.


zou mooi zijn als er foto zou komen zonder krimpkousjes ben ook wel is aan het proberen geweest maar vond het resultaat niet genoeg met een altheimer die op esu site toendertijd stond was er eentje met weerstand en elco deze heeft twee elco's dus is wel  proberen waard
Gelogd

Lodewijk

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011, 00:02:52 »

@ Jumbo,

Ik wil het toch nog wat netter maken (lees opnieuw doen) en zal dan een foto maken zonder krimpkous.
Ik denk dat ik er dit weekend wel tijd voor heb dus even geduld.

Gelogd
Het leven is hard maar de voorkant van de trein is harder.

jumbo

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011, 00:11:48 »

zou ik zeer waarderen en moet dan nog effe via xtrain site uitvogelen aan welke punten ze precies aangesoldeerd moeten worden  :D
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011, 07:00:08 »

zou ik zeer waarderen en moet dan nog effe via xtrain site uitvogelen aan welke punten ze precies aangesoldeerd moeten worden  :D

Dat staat in post #19.

Gr, Ben.
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #45 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011, 10:11:59 »

Lodewijk, als ik jou was, dan zou ik die draden niet aan de decoder solderen, maar op de dragerprint.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Lodewijk

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011, 10:27:53 »

Dat had ook gekund maar de decoder was makkelijker mee te nemen naar m'n werk. :D
Ik ga het gedeelte bij de decoder niet opnieuw doen omdat ik niet zo pietepeuterig kan solderen.
De draden moeten ingekort worden en de rest netter afwerken. :)
Gelogd
Het leven is hard maar de voorkant van de trein is harder.

Lodewijk

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #47 Gepost op: zaterdag 26 februari 2011, 17:34:11 »

Zoals beloofd de foto's:

De 470µF 6,3V elco met weerstand en diode voor de decoderspanning.
Zo'n zelfde maar dan met een 2200µF 25V Elco voor motorspanning moet ook gemaakt worden




De minpolen aan elkaar door gelust, zodat er maar 3 draden naar de decoder hoeven.




2 grote stukken krimpkous om de elco's voor de veiligheid en afwerking .




Het geheel weer terug geplaatst.




De kap erop en gaan met de banaan. :D

« Laatst bewerkt op: woensdag 13 april 2011, 06:25:24 door Lodewijk »
Gelogd
Het leven is hard maar de voorkant van de trein is harder.

Lodewijk

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #48 Gepost op: zaterdag 02 april 2011, 12:22:29 »

Even als aanvulling, de loc rijdt nog steeds uitstekend. :-)
Geen enkel probleem meer op wissels en als leuke bijkomstigheid is de decoder nog steeds programmeerbaar.
Gelogd
Het leven is hard maar de voorkant van de trein is harder.

Janvis

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn Flickr pagina
Re:powerpack in een br86 bouwen
« Reactie #49 Gepost op: dinsdag 12 april 2011, 20:23:34 »

is die 220 uF niet wat klijn, in de handleiding van esu staat 2200 uF
Gelogd
Groeten Jan Willem

Pagina's: [1] 2   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.061 seconden met 25 queries.