Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

powerpack in een br86 bouwen

Gestart door Janvis dinsdag 08 februari 2011, 16:03:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
powerpack in een br86 bouwen
Hallo allemaal,

Zoals sommigen misschien weten heb ik recent een br86 van marklin gekocht. Nu heb ik de deltadecoder er uitgehaald en de motor is gedemonteerd omdat er een esu 21p 4.0 in komt. Nu wil ik er ook graag een powerpack in moneteren (de 2200 uF en de 470uF elco's) het probleem is allee dat er niet veel ruimte is in de br86  :(.

Is er misschien iemand die er ervaring mee heeft (dan hoef ik het wiel niet weer uit te vinden  :D ) want als dat allemaal gaat lukken is een schoorsteen de 2de uitdaging, maar dat is voor latere zorg.

Alvast bedankt voor de hulp.

groeten jan willem

PS: het gaat dus om deze loc

Re:powerpack in een br86 bouwen
Misschien een wagon met daarin dat powerpack gekoppeld aan de loc. Nadeel => Telex kan je niet meer gebruiken...

groeten minitreintje/Dylan
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: Janvis op dinsdag 08 februari 2011, 16:03:46
4.0 in komt. Nu wil ik er ook graag een powerpack in moneteren (de 2200 uF en de 470uF elco's) het probleem is allee dat er niet veel ruimte is in de br86  :(.
PS: het gaat dus om deze loc

Beste Jan Willem

Weet even niet wat een powerpack is. Is daar een beschrijving of schema van?

Maar de elko's kan je vervangen door meerdere kleinere elko's in serie te monteren.

Teunis
Re:powerpack in een br86 bouwen
Lid sinds: 2008

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: teunistreinen op dinsdag 08 februari 2011, 17:00:24
Beste Jan Willem

Weet even niet wat een powerpack is. Is daar een beschrijving of schema van?

Maar de elko's kan je vervangen door meerdere kleinere elko's in serie te monteren.

Teunis


Ik hoopte eigenlijk parallel ......
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: huub op dinsdag 08 februari 2011, 17:08:31
Citaat van: teunistreinen op dinsdag 08 februari 2011, 17:00:24
Beste Jan Willem

Weet even niet wat een powerpack is. Is daar een beschrijving of schema van?

Maar de elko's kan je vervangen door meerdere kleinere elko's in serie te monteren.

Teunis




Ik hoopte eigenlijk parallel ......

Zie ===> Klik
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: Janvis op dinsdag 08 februari 2011, 16:03:46

Nu wil ik er ook graag een powerpack in monteren (de 2200 uF en de 470uF elco's) het probleem is alleen dat er niet veel ruimte is in de br86  :(.


Jan Willem,

Die elko's zijn te groot. Wacht even op het ESU powerpack welke aanzienlijk kleiner is. En neem een decoder met draden, scheelt ruimte ipv de 21MTC versie.

Gr, Ben.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Hey Janvis,

Veel ruimte is er inderdaad niet. Wil je het er echt allemaal in krijgen toch voor de 8P stekkertje gaan. Die heb ik ook gebruikt vanwege een luidspreker. Past net allemaal.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: Nobody op dinsdag 08 februari 2011, 17:18:18
Citaat van: huub op dinsdag 08 februari 2011, 17:08:31
Citaat van: teunistreinen op dinsdag 08 februari 2011, 17:00:24
Beste Jan Willem

Weet even niet wat een powerpack is. Is daar een beschrijving of schema van?

Maar de elko's kan je vervangen door meerdere kleinere elko's in serie te monteren.

Teunis




Ik hoopte eigenlijk parallel ......

Zie ===> Klik

Volgens deze link is het inderdaad parallel en niet in serie.

Meine
Re:powerpack in een br86 bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Je kunt beter goldcaps gebruiken, die zijn veel kleiner en hebben ook nog veel meer capaciteit.
Alleen duurt het een paar minuten voordat deze geheel is opgeladen.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Electronica Freak
gast

Re:powerpack in een br86 bouwen
condensatoren kun je het best paralel zetten.
voor paralel geld:
Ct = C1 + C2 + C3
in serie is het:
1/Ct = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3
dus dan kom je op minder uit :wink:

Q = C x U
Q lading in colomb
C capaciteit in farad
U spanning in volt

(de capasiteit is altijd(meestal wel) in micro, pico of nano. dat is 10 tot de min 6de , 10 tot de min 9de en 10 tot de min 12de macht)

met:
t(tijd) = Q / I(stroom in ampere) kun je uitrekenen hoe lang het duurd voordat
de condensator leeg is , en dat zijn geen uren :mrgreen:

correct me , if I am wrong :wink:

gr,
Matthijs

Re:powerpack in een br86 bouwen
Allen

Mooi, ik weet nu dat ik een fout heb gemaakt, de condensators moeten natuurlijk parallel geschakeld worden.

Maar ik weet nog steeds niet wat een powerpack is!

Wie legt me dat uit, want dat was eigenlijk mijn vraag.

teunis
Re:powerpack in een br86 bouwen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Hey Teunis,

Een powerpack is een soort van batterij. Soms heb je dat een loc even stil blijft staan, dan geef je hem een duwtje, dan rijd ie weer verder. Met een powerpack blijft ie dan doorrijden op dat powerpack.

Hopelijk begrijp je het!

Mvg, Wijbe
Re:powerpack in een br86 bouwen
OK Wijbe

Bedankt.
Maar werkt dat dan ook met digitale loks?
Een powerpack is alleen maar een "opslag" van een "gelijkspanning" lijkt mij.
Bestaat er ook een schemaatje van?

teunis
Re:powerpack in een br86 bouwen
Lid sinds: 2008

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: Electronica Freak op dinsdag 08 februari 2011, 22:10:02
condensatoren kun je het best parallel zetten.
voor parallel geldt:
Ct = C1 + C2 + C3
in serie is het:
1/Ct = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3
dus dan kom je op minder uit :wink:

Q = C x U
Q lading in coulomb
C capaciteit in farad
U spanning in volt

(de capaciteit is altijd(meestal wel) in micro, nano of pico. dat is 10 tot de min 6de , 10 tot de min 9de en 10 tot de min 12de macht)

met:
t(tijd) = Q / I(stroom in ampere) kun je uitrekenen hoe lang het duurt voordat
de condensator leeg is , en dat zijn geen uren :mrgreen:

correct me , if I am wrong :wink:
dit zonet gedaan  :)
gr,
Matthijs


Re:powerpack in een br86 bouwen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: teunistreinen op dinsdag 08 februari 2011, 22:38:22
OK Wijbe

Bedankt.
Maar werkt dat dan ook met digitale loks?
Een powerpack is alleen maar een "opslag" van een "gelijkspanning" lijkt mij.
Bestaat er ook een schemaatje van?

teunis

Het werkt ook bij digitale locs, die hebben er namelijk vaak problemen mee,  ik zit er ook over na te denken om dit bij alzheimer locs in te bouwen. Helaas heb ik er geen schematje van. Esu komt volgens mij ook met zoiets.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Als ik me niet vergis staat het schema in de handleiding van de lokpilot.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Electronica Freak
gast

Re:powerpack in een br86 bouwen
hallo Huub,

elektrotechniek snap ik nog wel , maar nederlands .......... ik daar niks van snappe nie :mrgreen:

(nano en pico inderdaad omgedraaid  :oops: :oops:)

gr,
Matthijs
Re:powerpack in een br86 bouwen
Lid sinds: 2008

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: Electronica Freak op dinsdag 08 februari 2011, 23:30:37
hallo Huub,

elektrotechniek snap ik nog wel , maar nederlands .......... ik daar niks van snappe nie :mrgreen:

(nano en pico inderdaad omgedraaid  :oops: :oops:)

gr,
Matthijs

Nou ja, je vroeg er toch om: correct me if i'm wrong schreef je zelf  O:-D
Re:powerpack in een br86 bouwen
Electronica Freak
gast

Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: huub op dinsdag 08 februari 2011, 23:40:42
Citaat van: Electronica Freak op dinsdag 08 februari 2011, 23:30:37
hallo Huub,

elektrotechniek snap ik nog wel , maar nederlands .......... ik daar niks van snappe nie :mrgreen:

(nano en pico inderdaad omgedraaid  :oops: :oops:)

gr,
Matthijs

Nou ja, je vroeg er toch om: correct me if i'm wrong schreef je zelf  O:-D

klopt , waarvoor mijn grote dank :wink: :mrgreen:
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: teunistreinen op dinsdag 08 februari 2011, 22:38:22

Maar werkt dat dan ook met digitale loks?
Een powerpack is alleen maar een "opslag" van een "gelijkspanning" lijkt mij.
Bestaat er ook een schemaatje van?


Alsublieft.

Hier een voorbeeld voor een LokPilot 3 decoder:



Wordt al een jaar of 12 toegepast. Ook wel genoemd "buffering", "anti-Alzheimer" en "UsP".

Hier een Lenz versie:



Gr, Ben.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:powerpack in een br86 bouwen
de schakeling staat wel degelijk in de handleiding van de lopi 4.0.Is gewoon een grote capaciteitscondensator met in serie een diode waarover parallel een weerstandje staat.Dit laatste is om de laadstroom te beperken.
Met de gewone schakeling kan je volgens esu daarna wel niet meer de lopi programmeren.Met de powerpack wel.Die heeft dan ook 3 aansluitdraden ipv 2.
ik wacht ook op de bevindingen van de powerpack om enkele hardleerse locjes om te bouwen.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Er blijft verwarring zeg.
Op de tekening die Ben laat zien staan gewone elco's. Dat kan al jaren bij de LokPilot (en veel andere decoders), maar zet weinig zoden aan de dijk. Je kunt in een doorsnee loc bij lange na niet genoeg elco's kwijt voor enig effect.
Het Lenz plaatje is iets soortgelijks, maar dan op basis van goldcaps. Een soort condensator waarin bij gelijke omvang met gemak 100 keer zoveel energie kan worden opgeslagen. Dat werkt wel. Omdat goldcaps tot maximaal 5,5 volt gaan, moet de decoder speciale aansluitpunten hebben. De Lenz golddecoders hebben dat en de LP4 nu dus ook.
Het zogenaamde Power Pack van ESU krijgt ook goldcaps, maar IS ER DUS NOG NIET.  :D


Citaat van: teunistreinen op dinsdag 08 februari 2011, 22:38:22Maar werkt dat dan ook met digitale loks?
Een powerpack is alleen maar een "opslag" van een "gelijkspanning" lijkt mij.
Bestaat er ook een schemaatje van?

teunis

Slaat inderdaad alleen gelijkstroom op, maar een decoder werkt nu eenmaal op gelijkstroom.
Dat schema ben ik ook wel benieuwd naar. Heel ingewikkeld zal het Powerpack niet zijn en los kosten goldcaps een paar euro.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:powerpack in een br86 bouwen
Powerpack wordt duur ook.Zojuist bekeken en aangeraden prijs is 39,90 euro.Goldcaps van 470 µF/35V kosten nagenoeg niets en zijn klein.Heb er zo'n stuk of 20 liggen.Ga ze eens proberen met die schakeling in een lopi V4.0.Ik heb er nu een gewone elco van 1000µ inzitten en haalt zoals je vernoemd niets uit.Ik laat dan wel de bevindingen weten.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: henkv op woensdag 09 februari 2011, 10:16:56
Het zogenaamde Power Pack van ESU krijgt ook goldcaps, maar die IS ER DUS NOG NIET.  :D
Op de site van ESU kan ik helemaal niets vinden over de powerpack, maar hij is dus blijkbaar nog niet eens leverbaar.
Wel vreemd dat ESU hier dan wel in de handleidingen over rept.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: bellejt op woensdag 09 februari 2011, 10:31:09Goldcaps van 470 µF/35V kosten nagenoeg niets en zijn klein.

Goldcaps van 35 volt bestaan niet en ik neem aan dat je 470 milifarad bedoelt en niet microfarad. Anders schiet het nog niet op.  ;)

Juist omdat goldcaps niet verder gaan dan 5,5 volt, moet de decoder ervoor zijn aangepast. Eigenlijk moet iemand binnenkort zo'n powerpack gaan kopen en uit elkaar halen om te zien wat het nu helemaal is. Wie eerst?

@Kappa, de decoder is er al geschikt voor, vandaar.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: bellejt op woensdag 09 februari 2011, 10:31:09
Goldcaps van 470 µF/35V kosten nagenoeg niets en zijn klein.
Johnny, Goldcaps hebben een veel grotere capaciteit dan 470uF die jij hier noemt en de spanning is veel lager.
Henk, je was me net voor.  ;)
Goldcaps zijn er vanaf 100.000uF, alleen is de spanning vaak laag, zodat je er een paar in serie moet schakelen, maar dan wordt de capaciteit weer kleiner....

Ik vond hier nog een interessant artikel over een schakeling die de spanning verhoogt, maar of dit bruikbaar is......
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: bellejt op woensdag 09 februari 2011, 10:31:09

Goldcaps van 470 µF/35V kosten nagenoeg niets en zijn klein.Heb er zo'n stuk of 20 liggen.


Dat zijn gewone elco's, geen Goldcaps.

Goldcaps zijn elco's met hoge capaciteit. Nadeel: lage spanningen. Daarom hebben Lenz en Zimo een truuk bedacht in haar USP Powerpack. Esu gaat diezelfde truuk toepassen.

Wat wel kan is 4 Goldcaps van 5,5V in serie zetten. Daarmee heb je een flinke capaciteit en geschikt voor boven 20V terwijl de fysieke maat beperkt blijft zodat het in je lok past.

1F/5,5V Goldcaps kosten ongeveer ?3,50.

Het schema van ESU wat ik eerder plaatste voorziet in 2 dingen: power voor je motor uit de dikke elco en power om de decoder electronica te ondersteunen uit de kleine elco.

Ik heb in m'n Hippel een Lenz zitten. Wil dat ding wel een keer uit elkaar peuteren.

Gr, Ben.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Bedankt mensen voor de reactie's  :) het zijn inderdaad gewoon 2 elco's en het effect is zeker te merken. De br215 van esu heeft het ook. Bij de marklin shop in groningen zette de werknemer de ms uit en de loc bleef gewoon 2 seconder door werken. Dus het werkt egt wel goed, een tender met elco's is geen optie want dan heb ik niks meer aan de telexen, ook wil ik eigenlijk geen 8p decoder gebruiken want dan kom ik funktie's te kort (licht voor en achter telex voor en achter en een rookgenerator zijn al 5 funktie's. Ik zal eens gaan kijken naar goldcap's.

groeten jan willem
Re:powerpack in een br86 bouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:powerpack in een br86 bouwen
nog ff gecheckt en zijn condensatoren van Gold 470 µF/35V SMD.Gewone dus.Zal eens proberen er zo eentje (of 2) in te bouwen aan een lopi V4.0 volgens het boekje.Ik laat dan wel de bevindingen.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Hallo Iedereen

ik zie dat zon powerpack tussen de massa en de decoder + zit maar werkt dit dan voor de motor of niet ??
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: looney tunes op woensdag 09 februari 2011, 16:57:16
Hallo Iedereen

ik zie dat zon powerpack tussen de massa en de decoder + zit maar werkt dit dan voor de motor of niet ??
De "dikke" condensator verzorgt de motor. De andere de decoder.


Edit Nobody: Taalfout verbeterd.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: Nobody op woensdag 09 februari 2011, 17:03:47
De "dikke" condensator verzorgd de motor. De andere de decoder.

Hallo Wim

bedankt
Re:powerpack in een br86 bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: Nobody op woensdag 09 februari 2011, 17:03:47
De "dikke" condensator verzorgd de motor. De andere de decoder.
Niet helemaal Wim, de grote elko buffert de +19 Volt decoder voeding en de kleine buffert de 5 Volt voedingsspanning voor de TTL/CMOS logica, processor etc. De motor wordt via drivers aangestuurd en de drivers op hun beurt weer door de processor.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Zoals Ad al aangeeft  de kleine Elco buffert de 5V spanning voor de processor (anti-Alzheimer) en de grote Elco buffert de +19V. De weerstanden begrenzen de laadstroom. Deze mag n.l. niet te groot zijn.

Mvg,
Peter
Re:powerpack in een br86 bouwen
Kan ik de schakeling uit het schema van Spoorman ook toepassen bij de nieuwe MFX decoders van M* zelf?
Of moet ik er eerst een lokpilot V3/4 in bouwen?
Re:powerpack in een br86 bouwen
Kennelijk wil hier maar lastig doordringen wat ESU met het Powerpack bedoelt en dat het absoluut niet om gewone elco's gaat.

Citaat van: Janvis op woensdag 09 februari 2011, 16:48:34
Bedankt mensen voor de reactie's  :) het zijn inderdaad gewoon 2 elco's en het effect is zeker te merken. De br215 van esu heeft het ook. Bij de marklin shop in groningen zette de werknemer de ms uit en de loc bleef gewoon 2 seconder door werken.

Nee, die ESU-loc heeft geen gewone elco's aan boord maar dat Powerpack met goldcaps. Dat het Powerpack in de handel nog niet leverbaar is, wil niet zeggen dat ESU ze zelf niet kan gebuiken.
Een gewone 2200 µF elco kan de klassieke stroomvreter van Märklin echt geen twee seconden laten draaien. Kan de gloeilampjes van de verlichting in de BR86 nog geen twee seconden laten branden.
Ik zou niet verder klungelen met elco's Jan, dat wordt een teleurstelling. Gewoon wachten tot ESU het Powerpack levert.

Op pagina 19 van de LP4 handleiding staat op de eerste afbeelding hoe je een gewone 2200 µF elco aansluit en daaronder hoe je het nog uit te leveren Powerpack moet aansluiten. Duidelijk verschillende dingen.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: Lodewijk op woensdag 09 februari 2011, 21:40:35
Kan ik de schakeling uit het schema van Spoorman ook toepassen bij de nieuwe MFX decoders van M* zelf?
Natuurlijk Lodewijk, de nieuwe Marklin mfx decoders maken ook gebruik van de 21mtc connector, werken op dezelfde voedingsspanning etc.
Als je maar zorgt dat je dezelfde pinnen gebruikt op de connector.
Re:powerpack in een br86 bouwen
@ Kappa.  Dat is mooi, dan is er nog hoop voor m'n E44  m*39441. :)
Deze heeft het regelmatig moeilijk met wissels en minimaal vervuilde rails waar de andere 8 probleemloos overheen gaan.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Ik snap dat niet, problemen met een BR86, ik heb er 1 te koop staan die nooit zonder problemen rijdt, zelfs niet op vuile rails. Ik ben wel benieuwd of ik nog eens een loc krijg die zo slecht rijdt. Succes en ben wel benieuwd naar die powerpack!

Groeten Jake
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: jakeman op vrijdag 11 februari 2011, 01:26:33
Ik snap dat niet, problemen met een BR86, ik heb er 1 te koop staan die nooit zonder problemen rijdt.

Groeten Jake

Dan is zo'n powerpack ook wat voor jou. :D :D ;)
Re:powerpack in een br86 bouwen
Hallo medeforummers.

Ik heb de opstelling uit het schema van ESU uitgeprobeerd op een M* mfx decoder (dus geen ESU) en het resultaat is geweldig.
Links zitten de 2 elco's met weerstanden en diodes en rechts de 3 draden aan de decoder.
De draden heb ik door een collega aan de decoder laten solderen, zo verschrikkelijk klein kan ik niet zelf. :D
De rest is peanuts als je het schema volgt.
De E44 M* 39441 met SDS (softdrive sinus) wil nu eindelijk zonder horten en stoten over M-wissels.
Eindelijk rijdt alles op m'n baan weer naar behoren en dit voor een daverende ?1,30.

Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: Lodewijk op vrijdag 18 februari 2011, 16:00:10
Hallo medeforummers.

Ik heb de opstelling uit het schema van ESU uitgeprobeerd op een M* mfx decoder (dus geen ESU) en het resultaat is geweldig.
Links zitten de 2 elco's met weerstanden en diodes en rechts de 3 draden aan de decoder.
De draden heb ik door een collega aan de decoder laten solderen, zo verschrikkelijk klein kan ik niet zelf. :D
De rest is peanuts als je het schema volgt.
De E44 M* 39441 met SDS (softdrive sinus) wil nu eindelijk zonder horten en stoten over M-wissels.
Eindelijk rijdt alles op m'n baan weer naar behoren en dit voor een daverende ?1,30.


zou mooi zijn als er foto zou komen zonder krimpkousjes ben ook wel is aan het proberen geweest maar vond het resultaat niet genoeg met een altheimer die op esu site toendertijd stond was er eentje met weerstand en elco deze heeft twee elco's dus is wel  proberen waard
Re:powerpack in een br86 bouwen
@ Jumbo,

Ik wil het toch nog wat netter maken (lees opnieuw doen) en zal dan een foto maken zonder krimpkous.
Ik denk dat ik er dit weekend wel tijd voor heb dus even geduld.

Re:powerpack in een br86 bouwen
zou ik zeer waarderen en moet dan nog effe via xtrain site uitvogelen aan welke punten ze precies aangesoldeerd moeten worden  :D
Re:powerpack in een br86 bouwen
Citaat van: jumbo op vrijdag 25 februari 2011, 00:11:48
zou ik zeer waarderen en moet dan nog effe via xtrain site uitvogelen aan welke punten ze precies aangesoldeerd moeten worden  :D

Dat staat in post #19.

Gr, Ben.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:powerpack in een br86 bouwen
Lodewijk, als ik jou was, dan zou ik die draden niet aan de decoder solderen, maar op de dragerprint.
Re:powerpack in een br86 bouwen
Dat had ook gekund maar de decoder was makkelijker mee te nemen naar m'n werk. :D
Ik ga het gedeelte bij de decoder niet opnieuw doen omdat ik niet zo pietepeuterig kan solderen.
De draden moeten ingekort worden en de rest netter afwerken. :)
Re:powerpack in een br86 bouwen
Zoals beloofd de foto's:

De 470µF 6,3V elco met weerstand en diode voor de decoderspanning.
Zo'n zelfde maar dan met een 2200µF 25V Elco voor motorspanning moet ook gemaakt worden




De minpolen aan elkaar door gelust, zodat er maar 3 draden naar de decoder hoeven.




2 grote stukken krimpkous om de elco's voor de veiligheid en afwerking .




Het geheel weer terug geplaatst.




De kap erop en gaan met de banaan. :D

Re:powerpack in een br86 bouwen
Even als aanvulling, de loc rijdt nog steeds uitstekend. :-)
Geen enkel probleem meer op wissels en als leuke bijkomstigheid is de decoder nog steeds programmeerbaar.
Re:powerpack in een br86 bouwen
is die 220 uF niet wat klijn, in de handleiding van esu staat 2200 uF