Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....

Gestart door Stijgertje zondag 06 februari 2011, 18:24:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....
Beste ervaren hobbyisten,

Hierbij mijn baanplan waar ik me inmiddels anderhalve week over gebroken heb, anderhalve week op dat stukkie  :help: euh....  :-( ja  :o)



Het schuine gedeelte moet een station worden, de planning is dat deze zelf ontworpen en gebouwd gaat worden.

Het doel wordt dat de derde rails die stopt naar een lager gelegen gedeelte gaat wat het rangeergedeelte dient te worden en deels opslag volgwagens.

Wensen:

Genoeg ruimte voor scenery; (voor't vrouwtje  :-*)
Genoeg ruimte voor rangeer en industrie; (voor mijjjjjjj  B))
Op het gedeelte onderaan, 50x90 komt het rangeer met container op- en overslag... tenminste das de planning tot ik de prijs zag van de helman kraan die uberhaupt slecht verkrijgbaar is... Mogelijk is het een optie zo'n ding zelf in elkaar te sleutelen (optimistisch gestemd)


En nu ben ik erg benieuwd naar jullie mening als ervaren ontwerpers en bouwers...
Vragen staat uiteraard vrij en kritische meningen ook :D
In afwachting van jullie reactie wens ik jullie allen 1 fijne avond toe.

Groenten van Ruud
Re:Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....
Daarom wordt ik er dus gek van, nu kan ik met het buitenste spoor niet het station in.....  :D :D :D

:error: baanontwerp afgekeurd  :error:
Re:Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....
Dag Ruud.

Een echte 'ervaren' ontwerper ben ik wel niet,
maar een paar tips t.a.v. jouw baanontwerp:
- probeer S-bochten te vermijden (buffers kunnen blijven haken)
- waarom een 'haakse' bocht aan de linkerzijde?
  hier kan je het trajekt toch ook 'schuin' leggen?
  Dat geldt tevens voor de 'haakse' bocht linksboven.
- veel negatieve ervaringen hier op het forum
  met driewegwissels:  deze kun je vervangen
  voor een rechtse wissel en het industriespoor
  aan laten sluiten met een rechtse wissel in de
  bocht.
- Tevens heb je nu één keerlus gecreëerd, terug
  keren is niet mogelijk . . .
Edit: dat had je zelf ook al ontdekt . . . :mrgreen:

Hopenlijk heb je iets aan mijn bijdrage.
Enne . . . een week is niets: er zijn er die er járen over doen! :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....
Beste Ruud,

Met de ruimte die je tot je beschikking hebt kun je veel meer dan alleen rondjes rijden, ik ben het met Lucien eens dat dit in de toekomt kan gaan vervelen. Afwisseling van het rijden van treinen maakt het juist leuk, en dan heb ik het nog niet eens over het rangeren. :D

Kijk eens op het forum onder baanplannen, zitten genoeg plannen bij die wat uitgebreider zijn, en soms met nog minder ruimte.

Uiteraard is het jouw plan, als jij tevreden bent zijn wij het ook.
Veel suc6 met je plan. :thumbup:
Re:Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....
1 reactie van mij :D ik ben absoluut niet tevreden over mijn ontwerp.... moge dat duidelijk zijn, daarom heb ik me aangemeld op het forum in de hoop dat er advies uit komt rollen waardoor ik een beetje fatsoenlijke baan neer kan gaan leggen.... ik baal er van, ik zit me kleurenblind te zoeken en te schuiven en te klooien en ik kom er niet uit....
:D dus al jullie commentaar (in de positieve zin van het woord) is errug welkom dat ik misschien een ander inzicht krijg. Heb het idee dat ik in een cirkeltje denk (das ook wel te zien aan me ontwerp hehehehe) daar wil ik dus vanaf...

De bedoeling is om deels in hoogtes te werken, industrie op lager niveau dan het dorpje c.q. stadje...
mooi station, mogelijk eigen ontwerp, nederlands gebeuren moet het worden in ieder geval.

En alleen rondjes rijden was dus inderdaad niet de bedoeling, maar ik kom op de één of andere manier niet uit met de beschikbare lengtes... (dat doe ik niet goed, dat weet ik, maar ben er gewoonweg nog niet uit hoe dan wel :D)

Ik wordt end vant jaar 30.... denk dat de hormonen dwars zitten o.i.d.)

Groeten Rudy
Re:Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....
Ok plan gemaakt met de vrouw :D



Rekening gehouden met s-bochten, dank voor de tip, hier ligt nu een raillengte 172 tussen, dus minder s dan voorheen (hopende dat dat wel akkoord is.

Ik vind het lastig om de niveau's te bepalen:

niveau 2: station + 24cm
Niveau 1: binnenbaan
Niveau 0: buitenbaan
Niveau -1: rangeerbaan met uiteindelijk rangeerterrein....

Ok het is nog wat rommelig en mochten er onduidelijkheden zijn dan verneem ik dat graag. Ik had zelf het idee dat het station nu wel beter is.

Nu heb ik dat grote vlak van 205 cm bij 235 cm ruim opgebouwd, alleen nu lees ik net dat het advies is max 90 cm om er nog bij te kunnen.... Dat betekend dan eigenlijk weer dat dit ontwerp ook niet goed is.

Ik heb gebruik gemaakt van ruime bochten (330) buitenom voor het geval er ooit nog iets snels overheen gaat vlammen. Met rangeren ben ik niet voornemens te gaan vlammen dus daar bocht 130 voor gebruikt. Tot op heden gaat dat prima op het baantje wat ik nu heb liggen met 12 lege wagons.

In afwachting van uw reactie, opbouwende kritiek etc. :D

Bedankt alvast...

Rudy


P.s. Denk ik nou te moeilijk of is een baan bouwen gewoon erg lastig....

Re:Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....


Zo en dan nu 3d  :D nu wordt het voor mezelf ook wat makkelijker.... weet ik veel dat er ook ene 3d functie in dat programma zit :D



Doordat je 3d mee kan kijken wordt het wat makkelijker om het voor je te halen hoe het zou kunnen worden.....

P.S.: rondjes rijden zou saai worden, ok, dank voor het advies, maar hoe dan wel in te vullen? enige tips?

P.P.S.: zoals je ziet weet ik nog niet helemaal hoe het programma werkt :D dat grote vierkante vlak vooraan is geen ruimte... dat moet loopruimte zijn :D
dat gat van 50x90 op 3d.... dat is nog wel baan... rangeergedeelte met name :D

ut wordt nog wat..... denk ik :D

Weer een weekend achter de pc.... zo jammer  B)

Vriendelijke Groet,
rudy
Re:Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....

Waarom ga je niet werken met een schaduwstation? En dan op hetzichtbare gedeelte puur een station met een stuk parade spoor

mvg
Reinder
Re:Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....
Citaat van: Stijgertje op zondag 06 februari 2011, 22:07:45
Nu heb ik dat grote vlak van 205 cm bij 235 cm ruim opgebouwd, alleen nu lees ik net dat het advies is max 90 cm om er nog bij te kunnen.... Dat betekend dan eigenlijk weer dat dit ontwerp ook niet goed is.
Stijgertje,

Je kan toch gebruik maken van een luik. Er zijn hier zat voorbeelden van te vinden (denk ik, met name internet maar ook wel hier op het forum).
Door een luik te gebruiken kun je als het ware 'in' de baan komen. En kun je er wel makkelijk bij ;).
Re:Baanontwerp Stijgertje in de 'steigers'....
Heb je gekeken naar je stijgingspercentages, bij voorkeur maximaal 3 %.

Het is nog steeds een rondje. Misschien moet je eens kijken naar een een hondebot opstelling. Twee keerlussen aan beide kanten van het station. Een schaduwstation op een lager niveau is een goede suggestie. Moet je natuurlijk wel zin in hebben en genoeg materiaal.