Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De restauratie van een DAF MB200

Gestart door Gerard zondag 06 februari 2011, 13:45:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De restauratie van een DAF MB200
Eén van de aktiviteiten waarmee het Nationaal Bus Museum (NBM) in Driehoven zich bezig houdt is het restaureren en weer in rijdende staat brengen van oude bussen die in het openbaar vervoer van Nederland hebben gereden.
Momenteel is het NBM bezig met de restauratie van een DAF MB200, een type streekbus die vroeger ook wel bekend stond als ?Gele Rijder?. Voor diegenen onder ons die dat allemaal niks zegt (met dank aan OViB):

<een 1:1 voorbeeld van de voormalige Zuid Ooster op het busstation Neckerspoel in Eindhoven>

<de achterzijde van zo?n bus van de voormalige CN>

Maar in dit forum hebben we het over het algemeen over 1:87-modellen en om dit model gaat het:
Dit moet een bus voorstellen die door het NBM gerestaureerd wordt. Ik wil dit model gedeeltelijk in elkaar zetten, waarbij de nadruk komt te liggen op het tijdstip dat delen van de bus bijna klaar zijn om opnieuw gespoten te worden. Die betreffende plaatdelen zijn al geschuurd, geplamuurd en in de grondverf (primer?) gezet.

Mijn vragen zijn: met welke verfkleuren kan ik plamuur en grondverf het beste / mooiste nabootsen? Zelf dacht ik aan creme voor plamuur en lichtgrijs voor de grondverf (deze kleur werd ook gebruikt toen mijn 1e Kever opnieuw gespoten werd). Komen deze kleuren overeen met de werkelijkheid?

Ik hoor het graag van jullie.

In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen van de ?restauratie? van deze bus.

- o - o - o - o -

Ik heb intussen al 3 bussen van dit type gerestaureerd naar ?rijdende? exemplaren:
Deze gaan in Driehoven e.o. gewoon dienst doen als (v.l.n.r.): een bus voor vervangend NS-vervoer, een schoolbus en een gereserveerde bus. Deze 3 bussen hebben een chauffeur en 2 bussen hebben bovendien passagiers aan boord:

<de bus voor vervangend NS-vervoer>


<de gereserveerde bus>
Re:De restauratie van een DAF MB200
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Er zijn heel veel smaakjes plamuur. Grijs en crème komen veel voor, maar oranje zie je ook vaak (bijvoorbeeld op polyester). Ik vond dit voorbeeldje op het web:



Deze komt denk ik aardig overeen met Revell Matt 89 of 17.

Succes met het project!

Groetjes,

Rutger
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Gerard,

Die kleuren kloppen wel aardig.
Hoewel ik ook wel een soort van licht rood/rose gezien heb voor plamuur.

Gr.  Charlie
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
bij mij staan er 2 op de sloopplaats  :P :D

gelukkig blijven er een paar bij jou bewaard  :thumbup:
Re:De restauratie van een DAF MB200
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Ziet er goed uit en ben benieuwd naar de vorderingen. :thumbup:
Qua plamuur kan je de kleur van Rutger doen of grijs. :)
Ga zo door en ben benieuwd naar de updates.

Groetjes,

Antal
Re:De restauratie van een DAF MB200
wat plamuur betreft zou ik voor een creme/gelige kleur gaan, primer wit of grijs.
heb zelf een tijdje gewerkt met dit soort dingen, en deze kleur had het altijd bij ons :mrgreen:

gr, Ron
Re:De restauratie van een DAF MB200
Bedankt voor de reacties v.w.b. de te gebruiken kleuren :). Ik ga ermee aan de slag en binnenkort hoop ik hier de eerste resultaten te kunnen laten zien.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Hallo Gerard,

Van het weekend wat op zolder opgeruimd en nog een doos onafgebouwde Mastica bussen gevonden.
Zo te zien zijn die van jou ook van Mastica, klopt dat?

Groeten, Eric-Paul
Re:De restauratie van een DAF MB200
Dat klopt, dit zijn ook Mastica-bussen.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Citaat van: Charlie op zondag 06 februari 2011, 15:57:18
Hoewel ik ook wel een soort van licht rood/rose gezien heb voor plamuur.

Dat zal waarschijnlijk een 2 componenten plamuur geweest zijn?
Met een polyester achtig geurtje?

@ Gerard
Ik denk dat als je een grijs kleurtje voor de primer en een wit/crème kleurtje voor de plamuur gebruikt dat het wel een mooi beeld zal geven.

Mvg,

Romar
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Klopt, Romar. En aangezien er wel wat polyester aan bussen zit, leek me dat wel een goed kleurtje.

Gr.  Charlie
Re:De restauratie van een DAF MB200
Ik neem aan dat in ieder geval de schortplaten van polyester gemaakt zijn?
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
De schortplaten waren  van metaal, wat ik me herinner. Maar de deurpanelen en de ronde voorkanten op de hoek en idem dito aan de achterzijde waren van polyester. Ook het dak was polyester.
Maar het verschilde ook nog met het bouwjaar. Hoe later gebouwd hoe meer polyester.

Gr.  Charlie
Re:De restauratie van een DAF MB200
Als ik de bodemplaat mag geloven is deze bus uit 1986.

@ Allen: ik ga lichtgeel en lichtgrijs gebruiken voor resp. de plamuur en primer. Beide kleuren heb ik in huis dus ik hoef niet op pad :smile:.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Nog een aardig filmpje voor iemand die een bus gaat restaureren. :D
Klikje.

Gr.  Charlie
Re:De restauratie van een DAF MB200
Die gaan wel erg ver met slopen :eek:. Maar dat schijnt er nu eenmaal bij te horen als je iets weer netjes wil opbouwen :lol:.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Citaat van: Gerard op dinsdag 08 februari 2011, 14:44:34
Bedankt voor de reacties v.w.b. de te gebruiken kleuren :). Ik ga ermee aan de slag en binnenkort hoop ik hier de eerste resultaten te kunnen laten zien.
Belofte maakt schuld en hier heb ik de eerste foto van het restauratieproject:

<de bus in hoofdonderdelen, gedeeltelijk geplamuurd en gedeeltelijk al in de primer>

Ik heb de uitstapdeuren uitgesneden (dat ging helaas niet helemaal zoals ik het wilde :sad:) en die komen later in geopende toestand op de bus.
Omdat die deuren straks open staan moest ik wel het één en ander aan de plaat waarop de banken staan veranderen om een trapje van 4 treden te krijgen. Er moest ook een stukje uit de bodemplaat gesneden worden.

Een voordeel van het schilderen van de plamuur is dat het niet zo heel erg netjes en strak geschilderd hoeft te worden ;) en dat is duidelijk te zien.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Leuke update en mooi grijs is niet lelijk! :)
Ben benieuwd naar de volgende update.

Groetjes,

Antal
Re:De restauratie van een DAF MB200
Beste Gerard,

Ik ben net zoals jij ook bezig met de DAF MB200 van Mastica om te bouwen in een Vervangend NS vervoer Bus: Of te wel een MB200 met dubbele rechthoekige koplampen in Centraal Nederland uitvoering. Ik heb al geprobeerd rond de koplampen zwart te maken (ziet er nu nog niet uit bij mij) en de bumper blauw te maken.

Maar nu wil ik dus die koplampen vervangen door rechthoekige en Mastica heeft alleen ronde koplampen nu heb ik al informatie gevraagd bij Barreveld Agentures en Vemi en nog iemand op internet die deze bussen ook heeft gebouwd en er een webblog heb over gemaakt. die gene zei : Je moet het doen met Largo picup stickers 5mm en dat is de juiste maat voor de koplampen. Barreveld stuurde mij een plastic polyscreen achtige plaatje voor het van te maken.

Nu is mijn vraag ga jij ook die rechthoekige koplampen maken en heb je nog wat tips voor deze bus te maken?

En ik heb nog een vraag: De zijkant van de bus is ook anders dan die van Mastica heb jij een MB230 daarvoor gebruikt om die zijkant zo te maken?

Grtz,

Daniel.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Ik neem aan dat je het over deze bus hebt:
Daar zaten geen glazen voor de koplamp meer bij. Wat ik gedaan heb is de gaatjes waarin de koplampen zouden moeten komen zitten vol laten lopen met Faller-lijm. Vervolgens het ik de vierkantjes geschilderd met zilverkleurige verf. Die verf heb ik ook gebruikt voor de lampen in de bumper en de kleine lampjes onder de voorruiten. Dan ziet het er zo uit (niet ideaal, maar het is beter dan niks):
De éénblads instapdeur, de zonwerende ramen en de grote filmkast had deze bus al toen ik hem kreeg.
De ruitenwissers heb ik met een fijne zwarte permanent viltstift zwart gemaakt. De spleet onder de voorruit moet ik nog weg zien te werken.

De ruitrubbers bij de 2 andere bussen heb ik zwart gemaakt met een hele fijne zwarte balpen.

Overigens: de rechterbus heeft wel een grote filmkast, maar 2 smalle instapdeuren en geen zonwerende ramen.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
tijdens het slopen van de mijne kwam ik erachter dat dat de filmkast los is en met 2 pinnen in 2 gaatjes in het dak gestopt.

het kan dus zijn dat deze ooit eens verwisseld is.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Gerard,
Je kunt in het vervolg beter Kristal-Klear voor dit soort klusjes gebruiken. Droogt helder op en met ledverlichting ziet het er net echt uit.

Grt, Ronald.
Re:De restauratie van een DAF MB200
@ Gerard: Yep, Die bus bedoelde ik,
ik zit zelf te denken om nog een HBmodel MB200 te kopen en die te verbouwen alhoewel aan de andere kant vind ik dat weer zonde. Overigens de HB Semi Tour van Centraal Nederland heeft wel rechthoekige koplampen maar die is weer Oranje en Semi Tour, maar nu ben ik nog bezig met Mastica  ik heb alvast rond de koplampen met merkstift even zwart gemaakt en later ga ik er nog eens met verf over heen, ik heb wel de rest van het front afgeplakt met plakband.

En die Mastica MB200 bussen van mij hebben niet de één blad instapdeur
die mijn LimoCars MB230 weer wel heb. :S   
Eigenlijk zou ik nog een MB230 moeten vinden en die slopen.

@ Ronald  Dat is ook nog een idee Kristal-Clear Thanks!!!


Ik heb weer al wat ideeen :D.

Grtz,

Daniel.

Re:De restauratie van een DAF MB200
Citaat van: Ronald69 op woensdag 09 februari 2011, 19:02:19
Je kunt in het vervolg beter Kristal-Clear voor dit soort klusjes gebruiken. Droogt helder op en met ledverlichting ziet het er net echt uit.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat spul had ik niet in huis en de omstandigheden waren er op dat moment ook niet naar om even op pad te gaan om het te gaan kopen. Vandaar deze niet zo geweldig mooie oplossing...
Re:De restauratie van een DAF MB200
Heb u die Nummerplaten/borden ook zelf gemaakt ? of zijn dat transfers?

Re:De restauratie van een DAF MB200
Die heb ik ooit eens op het www gevonden en meteen maar een aantal velletjes uitgeprint.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Hallo Gerard,

In het bedrijfsleven gebruiken ze als grondverf voor:
Rood: een roze primer,
Geel: een grijs-groene primer, en
Wit: een (licht-)grijze primer.

Dit heeft oa. te maken met het in één keer dekken van de verf.
(je kan ook je licht eens opsteken bij een auto-schadebedrijf)

Verder succes met je ombouw en spuitwerk.
(je kan deze ook voor het Faller-car-systeem uitrusten.

gr. Marcel
Re:De restauratie van een DAF MB200
Citaat van: julian op woensdag 09 februari 2011, 19:01:58
tijdens het slopen van de mijne kwam ik erachter dat dat de filmkast los is en met 2 pinnen in 2 gaatjes in het dak gestopt.

het kan dus zijn dat deze ooit eens verwisseld is.
Nee, dat is niet per sé noodzakelijk. Ook bij de 1:1 bussen waren er exemplaren met grote filmkasten en 2-blads instapdeuren. En ook bij de instapdeuren waren weer variaties mogelijk: brede en smalle deuren.
En dan heb ik het verder maar niet over de lengte, de gebruikte materialen, de bouwers, de motoren, ronde of vierkante koplampen en achterlichten, wel of geen richtingaanwijzers boven de achterruit, een handgeschakelde of automatische versnellingsbak en de overige technische details. Uiteindelijk is dit bustype ruim 10 jaar in productie geweest en er zijn er enige duizenden van gebouwd. Je kunt je dus waarschijnlijk wel voorstellen dat er tussen de eerste en de laatste bussen een aanzienlijk aantal verschillen zijn.

Voor de geïnteresseerden: OViB en De Nederlandse Standaard Streekbus.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Ook gisteren heeft de restauratieploeg van het NBM weer aan de bus gewerkt. Zie hier de resultaten van die dag.
Alle banken zijn teruggezet en de onderste delen van de zijwanden zitten weer op hun plaats.

<de wanddelen met links het front en rechts de achterzijde>


<de 3-kleurige linkerzijde van de bus>


<de rechterzijde met de openingen voor de in- en uitstapdeuren>

De in- en uitstapdeuren zijn al geschilderd. De instapdeuren komen gewoon op hun plaats.
Het is de bedoeling dat de uitstapdeuren geopend aan de bus worden gelijmd. Ik moet nog even bekijken hoe ik dat het mooiste kan doen, maar daar heb ik nog even de tijd voor.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Gerard, ziet er weer goed uit. :thumbup:

In de achterzijde zitten bij jouw zo te zien nog de achterlichten er in en het nummerbord erop. Normaal met plamuren en spuiten zijn deze onderdelen verwijderd. Misschien een idee om de achterlichten uit te boren?

gr.  Charlie
Re:De restauratie van een DAF MB200
Normaal gesproken zou dat inderdaad normaal zijn, maar deze bus zal op eigen kracht naar de spuiter moeten rijden en dan zijn richtingaanwijzers, remlichten en nummerplaat verplicht. Ze worden bij de spuiter verwijderd voor deze met het spuiten begint.

Lees: ik ben gewoon te lui om gaatjes te boren :wink:. Snappie?
Re:De restauratie van een DAF MB200
Luie donder ...
Re:De restauratie van een DAF MB200
Thnx :mrgreen:.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Wie niet moe wil worden moet slim (lui) zijn >:-D O:-D
Re:De restauratie van een DAF MB200
Waarvan akte :mrgreen:.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
En anders kun je er ook altijd nog hele kleine stukjes schilderstape op plakken. ;)
Re:De restauratie van een DAF MB200
Citaat van: Rutger op zaterdag 12 februari 2011, 08:11:39
En anders kun je er ook altijd nog hele kleine stukjes schilderstape op plakken. ;)
Lolbroek :smile:. Kom jij ze even uitknippen en opplakken :mrgreen:?

Ook op vrijdag gingen de werkzaamheden gewoon door, tenslotte moet de bus binnenkort naar de spuiter :wink:.


<het begint al ergens op te lijken, op de voorgrond het geplamuurde dak>


<de nog niet op zijn plaats vastgelijmde raampartij>


<de 3-kleurige linkerzijde>


<rechtsachter, nog zonder de ramen en uitstapdeuren>


<de achterzijde, gedeeltelijk in de plamuur en in de primer>


<nu kan het nog: een rechtstreekse inkijk via de voorzijde>

Ik heb horen fluisteren dat de vrijwilligers vandaag (zaterdag) gewoon door willen gaan, dus: stay tuned...
Re:De restauratie van een DAF MB200
Er waren inderdaad een paar vrijwilligers die zaterdag gewoon doorgingen, en ik heb ze ongemerkt kunnen fotograferen :biggrin:.


<er zijn 2 man bezig in de bus>


<hij zit op zijn knieën iets te doen, maar wat?>


<sjips, hij heeft iets in de gaten...>

Nu nog het dak en de uitstapdeuren en dan is dit projectje ook weer klaar.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Heey Gerard,

Leuke update! :D
Ik ben blij dat het niet regent anders zat je met een paar zieke. :P
Ga zo door en ben benieuwd wanneer die tussen zijn vriendjes staat. :D

Groetjes,

Antal
Re:De restauratie van een DAF MB200
Dat zal niet zo lang meer duren, en ik denk dat je hem dan heel snel terug zal vinden vanwege zijn afwijkende uiterlijk :lol:.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Citeer
hij zit op zijn knieën iets te doen, maar wat?

Hier  enkele mogelijkheden:

- Schroefje zoeken?
- Ringetje zoeken?
- Moertje zoeken?
- Lenzen zoeken?
- Verstand zoeken?
- Weg duiken voor de foto?
- Schoonmaken?
- ...

:mrgreen:

Mvg,

Romar
Re:De restauratie van een DAF MB200
Als ik hem weer zie zal ik hem vragen welke "mogelijkheid" de goede was :mrgreen:.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Ik ben benieuwd :P
Re:De restauratie van een DAF MB200
Ik ook :wink:.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Ik heb hem even gebeld. Hij was aan het schoonmaken omdat hij zijn lenzen zocht zodat hij het schroefje, ringetje en moertje beter kon zien waarmee hij jouw verstand kon vastzetten.

Het schijnt dat jij je verstand regelmatig kwijt bent :mrgreen: en daar wil de goede behulpzame man iets aan doen :cool:.
Re:De restauratie van een DAF MB200
kijk eens aan. :mrgreen:
Re:De restauratie van een DAF MB200
Ook op zondag gaan de vrijwilligers van het NBM gewoon door, ze weten van geen ophouden.


<de bus is zo goed als klaar, op de voorgrond de 2 uitstapdeuren>

Ik denk niet dat de uitstapdeuren op de bus komen. De linkerdeur is er, zoals je kunt zien, niet mooier op geworden en bovendien zijn ze 3 mm dik. Dat is omgerekend in de schaal 1:1 een dikte van 2,61 cm :eek:. Dan lijken het meer op kluisdeuren dan busdeuren.


<zet ergens een bus neer en dan komt dat mannetje weer met zijn ladder weer :eek:>


<het is een bont geheel geworden, maar daar weet de spuiter wel raad mee :lol:>


<hij doet er echt van alles aan om op de foto te komen hè :sad:>

Ik moet nog even wat aan het zijraam van de chauffeur doen, maar dan is dit busprojectje zo goed als klaar.
Ik maak nog een keer een foto van alle 4 de bussen en dan is het wat mij betreft "einde oefening".
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
Citaat van: Gerard op maandag 14 februari 2011, 13:24:04
bovendien zijn ze 3 mm dik. Dat is omgerekend in de schaal 1:1 een dikte van 2,61 cm :eek:. Dan lijken het meer op kluisdeuren dan busdeuren.

Ik maak nog een keer een foto van alle 4 de bussen en dan is het wat mij betreft "einde oefening".

Gerard,

2,61 cm is een redelijke dikte voor een deur. Ik denk, dat je 26,1 cm bedoeld?

Gr.  Charlie
Re:De restauratie van een DAF MB200
Die stomme , versprong weer tijdens het opmaken van de tekst :twisted:, het moet inderdaad 26,1 cm zijn. Bedankt voor de verbetering.
Re:De restauratie van een DAF MB200
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:De restauratie van een DAF MB200
jij als beheerder kunt dat toch uitzetten. O:-D
zal het wel in de forumvoorstelhoek zetten