Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!

Gestart door Bertus vrijdag 04 februari 2011, 06:56:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kan bij jou ook de 3700 van Artitec niet op de baan rijden omdat die R1 bogen bevat?
Ja

48 (55.8%)

Nee

38 (44.2%)

Totaal aantal stemmen: 58

Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Hallo allemaal,

Ik ben ontzettend blij dat Artitec deze mooie machine uitbrengt. :thumbup: :thumbup:
Hoop dat zo nu ook door pakken en de 6317 ook uitbrengen.
Dan zijn naar mijn mening de twee parade paardjes van de NS gelijk uitgebracht.
Maar dat is mijn mening. :P :P :D

vr.gr. Günther.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Kunnen ze beter met een 6100 komen, die sluit technisch beter aan op een 3700.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
amibo,

Ik bedoel deze loc. bestaat ook nog.

vr.gr. Günther.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Kappa op woensdag 09 februari 2011, 13:36:52
Die gaat door geen enkele boog, want de stoomschuif van de schuifbeweging (of hoe noem je dat ding) ligt er naast.... :P
Wat je bedoelt is de kruiskop van de zuigerstang die naast de geleider ligt. (Geleider is verbogen)
De stoomschuif kun je niet zien omdat deze lok, binnenliggende stoomverdeling heeft.
Overigens kan een model zo (meestal) wel rijden. De geleiders zitten er hoofdzakelijk voor de nabootsing der werkelijkheid op.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Hoi Wim,  ik kon ff snel niet op de benaming komen, maar het idd de kruiskop van de zuigerstang.
Al vraag ik me af of bij deze constructie ook een kruiskop heet, tis immers geen Heusinger.
En het was trouwens een geintje van Ben. :)
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Kappa op woensdag 09 februari 2011, 15:28:10
Hoi Wim,  ik kon ff snel niet op de benaming komen, maar het idd de kruiskop van de zuigerstang.
Al vraag ik me af of bij deze constructie ook een kruiskop heet, tis immers geen Heusinger.
En het was trouwens een geintje van Ben. :)
De verbinding tussen zuigerstang en drijfstang heet ook hier: Kruiskop.
Bij elke stoommachine. Maakt niet uit of 'ie stationair is of over water, rail of weg beweegt.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2009

De laatste Trein stopt niet aan het perron......

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: M. Lankhaar op dinsdag 08 februari 2011, 20:42:19


http://farm6.static.flickr.com/5051/5427658986_736b789c88_o.jpg

De 3737...
Mooie lok,maar het drijfwerk lijkt mij een te fragiele constructie,
als ik oa deze foto bekijk zie ik dat een stangetje boven de kruiskop dat al gebroken is,
het materiaal lijkt me wat breekbaar voor deze loks.

ook op de andere foto waar de kruiskop los gekomen is geeft mij iig de indruk van een mindere constructie,en dat voor een presentatie model ,waarbij naar mijn inzien alles Top hoort te zijn.
ik hoop dat Artitec dit bij de seriemodellen beter gaat uitvoeren,want het model is het meer dan waard.

We kopen tenslotte de modellen om te gebruiken indien gewenst ,en niet als statisch model,en dan is duurzaamheid zeker in deze prijsklasse wel op zijn plaats.
Verders niets dan Lof voor deze mooie loks.

Mvg Tino
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Hoi Tino,

Ik denk dat het een loc. wordt voor bochten van minimaal 2231 of groter.

vr.gr. Günther.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
En het zijn handmonsters waar het nodige aan gesleuteld is en wordt.

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Dat geloof ik graag, er zal eerst veel commentaar komen dan komen de verbeteringen en dan de productie, top toch. :thumbup:
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Hoezo verbeteringen? Mankeert er iets? Er circuleren slechts een paar plaatjes.......

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Zoals ik gelezen heb zijn er leden die mankementen aan de loc hebben gezien :help: :help:
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Nu wordt ik nieuwsgierig wat de mankementen zijn aan een prototype lok?

Groetjes, jan
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Heb je deze topic wel goed gelezen, het komt niet van mij ik geef alleen maar commentaar.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Tino op woensdag 09 februari 2011, 16:30:04
We kopen tenslotte de modellen om te gebruiken indien gewenst ,en niet als statisch model,en dan is duurzaamheid zeker in deze prijsklasse wel op zijn plaats.
Dat is dus juist niet zo, de ongeschreven wet is, hoe duurder (en exclusiever) hoe slechter bruikbaar op een gemiddelde modelbaan.
Ik denk dat de meeste zo'n dure loc in de vitrinekast zetten. ;)

Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Spoorman op zaterdag 05 februari 2011, 09:42:25
Stuur een mail naar Artitec en je krijgt vast en zeker antwoord.

Gr, Ben.

Beste Bertus,

Het is niet mogelijk een goed model te maken van een 3700 voor een kleinere boogstraal dan 41 cm.  Boogstralen van 36 cm zijn  ook niet meer van deze tijd nu alle fabrikanten over gaan op echte schaal modellen. Dus?.. de baan moet anders worden of er komt geen 3700 in je verzameling of het wordt een vitrine model.

Groet, Herbert.

Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Dit is een Märklin forum, daar gelden andere wetten.
Bijna alles wordt door Märklin kleiner (lees: korter) dan 1:87 uitgebracht.

Op het filmpje lijken mij dat toch behoorlijk krappe bogen waar de wisselstroom versie doorheen rijd.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
41 cm oogt ook al heel krap.
Als je goed kijkt, zie je dat de opstaptreden aan de voorkant zijn weggelaten om rijden door 41 cm mogelijk te maken. Geen porum.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Ik denk dat we straks van leden wel foto's en filmpjes krijgen te zien.
Van de beursen in Houten en uit Utrecht, ik begreep dat daar een demonstratie wordt gegeven.

vr.gr. Günther.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Hoi Ben,

Jij weet als spoorman hoe je het hart van een stoomtreinliefhebber kan laten kloppen.

vr.gr. Günther.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: henkv op donderdag 10 februari 2011, 13:20:19
Als je goed kijkt, zie je dat de opstaptreden aan de voorkant zijn weggelaten om rijden door 41 cm mogelijk te maken. Geen porum.
Dat is ook het geval bij de 3700 op de buitenste rail.
Ik zou als standhouder dat ook gedaan hebben bij een prototype. Het is niet handig als de locomotief iedere keer ontspoort of tot stilstand komt B)
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Günther op donderdag 10 februari 2011, 20:33:37
Hoi Ben,

Jij weet als spoorman hoe je het hart van een stoomtreinliefhebber kan laten kloppen.

vr.gr. Günther.


slaat ie nu over ?

neurenberg verslag
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Mooie foto´s spoorman. Ik vind wel het donkerrode onderstel op de eerste foto wel heel erg plastic overkomen. Bij de zwarte modellen is dit veel beter.

Roy
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Knap, er zit geen druppel plastic in.......
De modellen zijn van metaal en messing.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Het verslag bij groterdam is helemaal super!!! Wat een mooi model is het zeg.

Roy
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: amibo op vrijdag 11 februari 2011, 09:17:50

Het is niet handig als de locomotief iedere keer ontspoort of tot stilstand komt B)

Lol, wat een mooi in beeld gebrachte flater. :D

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Dirkkie_84 op vrijdag 04 februari 2011, 20:47:44
Citaat van: Bertus op vrijdag 04 februari 2011, 18:07:21
Citaat van: Spoorman op vrijdag 04 februari 2011, 07:06:37
Die R1 fix gaat er m.i. niet komen, het model is allang uit de ontwerpfase. 
Ontwerpfase of niet, zolang ze de serie nog niet gebouwd hebben roep ik het in ieder geval wel. Als we met zn allen roepen gaan ze wellicht alsnog om. Niet geschoten zeker mis.
dream on! R1 is geweest. zo 2010

Citaat van: Ronald69 op zaterdag 05 februari 2011, 02:12:17
Voor diegene die het nog niet doorhebben, de 3700en van Artitec zijn 1:87!
Märklin locs en rijtuigen zijn 1:93.5 en derhalve is haar railprogramma hierop aan gepast en dat is ook de reden dat de meeste 1:87 locs en rijtuigen moeite hebben om door R1(360mm) te gaan.
Je moet ook niet willen om dit soort locs door R1 te proppen wat onsporingen ten gevolg heeft.
Daarom wordt ook het advies van min.boogstralen gegeven voor dit soort locs en in dit geval is dat 415mm wat overigens redelijk krap is.
Ze gaan hem echt niet aanpassen want dat betekend de bestaande mallen aanpassen wat weer tenkoste van de prijs zal zijn in negatieve zin.
Volgens mij moet er even iets rechtgezet worden.
Het railprogramma bestaat al vanaf het M-rail tijdperk. R1 heette toen Normaal Cirkel. Met deze cirkel kon je op een tafel een baantje maken.
Om over deze cirkels goed te kunnen rijden moet je concessies doen. En dat betekent geen hele lange rijtuigen.
Vroeger waren de rijtuigen niet lang dus kon alles in lengtemaat 1:87 gebouwd worden. Bij de komst van D-rijtuigen kwamen de concessies. Eerst 1:100 en later 1:93,5. Langer gaat niet, want dan raken de rijtuigen de rijtuigen op de parallel cirkel. (Ik ga ervan uit dat iedereen geen of kleine wissellantaarns gebruikt.)

De kreet "Gebruik geen R1".

  • Dit betekent dus ook geen meegebogen wissels (is gebaseerd op R1).
  • Geen parallelbanen met 15 graden stukjes (bestaat niet in R3 of hoger).

Je mogelijkheden worden flink beperkt als je R1 verbant.

Ik vind het jammer dat de 3737 niet door R1 kan.
Ik vind het gewoon een gemiste kans een wisselstroom model die niet door R1 kan.
Maar ik ben blij dat dit nu van te voren bekend is.
Dit bespaart weer een aantal teleurstellingen achteraf.

groetjes
Henk
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Henk op vrijdag 11 februari 2011, 18:32:59

De kreet "Gebruik geen R1".

  • Dit betekent dus ook geen meegebogen wissels (is gebaseerd op R1).
  • Geen parallelbanen met 15 graden stukjes (bestaat niet in R3 of hoger).

Je mogelijkheden worden flink beperkt als je R1 verbant.

Ik vind het jammer dat de 3737 niet door R1 kan.


De bal ligt bij Marklin. Als enige hebben zij een railsysteem met deze beperkingen. Het zou goed zijn een 2e geografie beschikbaar te stellen waardoor ook 1:87 voor de Marklinisten toepasbaar is. Dan valt er namelijk wat te kiezen voor ons.

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Zoals ik al heel vaak gemeld heb, vind ik de geometrie en beschikbaarheid van kleine rails bij c-rails waardeloos. Ben blij dat ik k-rails heb.

Roy
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Spoorman op vrijdag 11 februari 2011, 18:38:54
De bal ligt bij Marklin. Als enige hebben zij een railsysteem met deze beperkingen.
Uit de Roco catalogus:       Nr. 61122. Gebogen railstuk R2. 30 graden voor cirkel met radius 358 mm.
Uit Fleischmann catalogus: Nr. 6120.   Gebogen railstuk R1. 36 graden voor cirkel met radius 356,5 mm.
Standaard Märklin radius = 360 mm.......
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Nobody op vrijdag 11 februari 2011, 18:57:34
Citaat van: Spoorman op vrijdag 11 februari 2011, 18:38:54
De bal ligt bij Marklin. Als enige hebben zij een railsysteem met deze beperkingen.
Uit de Roco catalogus:       Nr. 61122. Gebogen railstuk R2. 30 graden voor cirkel met radius 358 mm.
Uit Fleischmann catalogus: Nr. 6120.   Gebogen railstuk R1. 36 graden voor cirkel met radius 356,5 mm.
Standaard Märklin radius = 360 mm.......

Volgens mij begrijp je me wel Wim maar jij wilt altijd de puntjes op de "i". :D

Ik druk me verkeerd uit en word dan niet begrepen. En dat ligt aan mij en niet aan de lezer. :P

Ik bedoel: andere fabrikanten hebben tenminste ook een railsysteem zonder R1 en R2 bogen en wissels.

Zo goed, kan het er mee door? ;)

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Henk op vrijdag 11 februari 2011, 18:32:59Ik vind het jammer dat de 3737 niet door R1 kan.
Ik vind het gewoon een gemiste kans een wisselstroom model die niet door R1 kan.
Maar ik ben blij dat dit nu van te voren bekend is.
Dit bespaart weer een aantal teleurstellingen achteraf.

groetjes
Henk

Dan snap ik allemaal. Ik hoop dat jij snapt dat ik blij ben dat verdere concessies aan het model in verband met rijden door R1, nu niet worden opgedrongen aan mensen die wel met ruimere bogen werken. Die heb je ook onder drierailers, hoewel Märklin dat inderdaad niet gemakkelijk maakt.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Nou ik heb daar echt geen last van gehad en heb ook een flex rail gebruikt toch heb ik 12 bochten naast elkaar gelegd.
Ik gebruik de bochten 2231/2241/2251 en vul deze er tussen op met 2204 en 2208 zo kom ik aan mijn buiten bochten.
En ik gebruik alleen maar slanke wissels en kruiswissels.
En mijn zolder is echt niet groter dan een gemiddelde eensgezindswoning.

vr.gr. Günther.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Spoorman op vrijdag 11 februari 2011, 19:06:42
Ik bedoel: andere fabrikanten hebben tenminste ook een railsysteem zonder R1 en R2 bogen en wissels.

Zo goed, kan het er mee door? ;)
Hoi Ben,
Het is goed en kan er mee door. :D

Fleischmann's meegebogen wissels hebben (evenals Märklin) de krappe boogstraal.
Verder heeft Fl* alleen slanke hogesnelheidswissels in de aanbieding, de rest is allemaal R2. De echte modelbouwer zal moeten uitkijken naar een ander railsysteem.
Maar dat is voor de tweerailer geen probleem. Keus te over.
Märklin verplicht niemand (als je de ruimte ervoor hebt) R1 en R2 bogen en wissels toe te passen. Helaas nog steeds geen slanke dubbele kruiswissel voor C rail.

Dit is niet bedoeld als negatieve kritiek, hoogstens als aanvulling. 8o
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Hallo 3 rail spoorders.
Ook ik rijd M rails. Althans als ik de baan straks opgebouwd heb als mijn huis klaar is. Alleen voor industrie evt 5100 (R1 dus) Maar in de planning 5200 . Dit als reactie op de vraag wie er in M raisl 5100 + wissels rijdt. Begrijp het wel  wat betreft ruimte. Sterkte voor de R1 . Ben benieuwd hoe het verloop is. M.n. als ik straks klaar ben is ie er nog in periode III, Groet Diederik.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Vandaag in de winkel de Museum uitvoering met geluid besteld. Vijf minuten later bestelde een volgende klant er al weer een. Ook daarna ging het nog door. Ik denk dat Artitec niet zo snel kan produceren als er tijdens mijn bezoek aan deze winkel besteld werd.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
mDDM,

Dat is alleen maar goed, als ze veel verkopen zijn ze misschien sneller geneigt wat anders ook te bouwen.

vr.gr. Günther.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Ik bedoelde het ook positief.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Ik las elders dat Artitec zal blijven produceren (re-run) zolang er vraag is. De lok komt uit Korea waar ook Philotrain produceert en kennelijk is die fabriek daartoe beter in staat dan de chinese waar de rest van de Artitec spullen vandaan komen.

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
mDDM, maar dat begreep ik wel.

Spoorman, dat is alleen maar gunstig wie weet wat voor mooie treinen er nog van daan komen.

vr.gr. Günther.

Ps. De 3737 heeft zeker Philotrain kwaliteiten een voordeel want het is goedkoper :thumbup: :thumbup:
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2009

Stoker SHM

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
De manier hoe artitec dit heeft opgezet en het model gaat uitleveren vind ik heel slim. Dat ze produceren op bestelling, dan blijf je nooit met locs zitten en weggegooid geld. En ja het zou ook niet anders kunnen als je zoveel versies maakt.

Groeten,
Rutger
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Edward,

als ik deze foto bekijk:



vind ik de klinknagels nog wel meevallen hoor? Of is het in het echt erger?

Roy
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: 3rail op zondag 20 maart 2011, 08:02:22
Ik kan me voor stellen dat ze bij Artitec de minimale boogstraal van Fleischmann
en Roco hanteren.
Laten we nu eerlijk zijn ,die 36 cm bogen zien er toch niet uit
Reeds eerder in dit draadje vermeld:
Uit de Roco catalogus:       Nr. 61122. Gebogen railstuk R2. 30 graden voor cirkel met radius 358 mm.
Uit Fleischmann catalogus: Nr. 6120.   Gebogen railstuk R1. 36 graden voor cirkel met radius 356,5 mm.
Standaard Märklin radius = 360 mm.......

Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Nobody,

Je hebt gelijk alle merken houden rekening met de kleinste cirkel.
Alleen Philotrain is exact op maat ik heb E-loc 1500 van philotrain en mijn kleinste boog is 2231 anders rijd hij recht door.

Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Best Edward,
Hoe je ook je best doet, je komt nooit ook maar in de buurt van de werkelijkheid voor wat de infrastructuur betreft....  :eek:
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Nee, hoewel je natuurlijk onderscheid kan maken tussen het zichtbare deel en een schaduwstation.
Maar het gaat ook ergens anders om. Hoe krapper de bogen hoe meer consessies aan het model worden gedaan. Ik ben blij dat er merken zijn die het goede midden proberen te vinden, zodat mensen die wel de moeite nemen wat ruimere bogen te gebruiken niet met nodeloze consessies worden opgescheept.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
@ Edward,
Je hebt volkomen gelijk v.w.b. de te krappe bogen die men, o.a. hier, gebruikt.
Ik kan en wil niet in andermans beurs kijken maar je komt hier heel veel banen tegen die op standaard platen gemaakt zijn(2.44 x 1.22). En dan wil men ook nog een schaduwstation hebben want er moeten veel treinen rijden.
Dus gebruikt men, vooral met C rail, de krapste boogstraal die er te krijgen is want anders past het niet.
Dat is dus het probleem van velen hier en dat er voor honderden Euro's aan materieel gekocht is maar ruimte scheppen voor een fatsoenlijke baan kan of wil men niet maar vervolgens wel klagen dat het gekochte materieel niet of nauwelijks kan rijden.

Grt, Ronald.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Helaas heb je ook niet altijd de ruimte om een grote baan aan te leggen... Zelf ook spijt van mijn r1, maar ik moet helaas wel. In het vervolg word alles minimaal r2 :)