Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!

Gestart door Bertus vrijdag 04 februari 2011, 06:56:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kan bij jou ook de 3700 van Artitec niet op de baan rijden omdat die R1 bogen bevat?
Ja

48 (55.8%)

Nee

38 (44.2%)

Totaal aantal stemmen: 58

Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Het zit al verstopt in een andere discussie lijn op het forum, maar ik vind het een eigen thread waard. Artitec onthult hun plan voor de 3737 serie op hun website! Zat het eerst verstopt in hun nieuws, het staat nu op de voorpagina van hun website www.artitec.nl. Ga hem bekijken op de beurs in houten op 19 februari, of OnTraxx in het spoorwegmuseum op 25-27 februari.

:warning: Eén minpuntje, het model heeft een minimum boogstraal van 415 mm, en ik heb voornamelijk 360 mm. Daar moet nog een fix voor komen. 

Citaat "De 3700 kan zowel in gelijkstroom(DC) als in wisselstroom (AC) geleverd worden. De minimale boogstraal is 41,5 cm; dit is R2 voor het Märklin-Trix railsysteem."

Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Bertus op vrijdag 04 februari 2011, 06:56:48

:warning: Eén minpuntje, het model heeft een minimum boogstraal van 415 mm, en ik heb voornamelijk 360 mm. Daar moet nog een fix voor komen.

Die R1 fix gaat er m.i. niet komen, het model is allang uit de ontwerpfase.


bron: bnls

Daarnaast: ik wil de lok nog wel eerst eens op 3rail zien rijden. Artitec en 3rail is tot op heden een dikke teleurstelling.

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Spoorman op vrijdag 04 februari 2011, 07:06:37
Die R1 fix gaat er m.i. niet komen, het model is allang uit de ontwerpfase. 

Ontwerpfase of niet, zolang ze de serie nog niet gebouwd hebben roep ik het in ieder geval wel. Als we met zn allen roepen gaan ze wellicht alsnog om. Niet geschoten zeker mis.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Bertus op vrijdag 04 februari 2011, 18:07:21
Citaat van: Spoorman op vrijdag 04 februari 2011, 07:06:37
Die R1 fix gaat er m.i. niet komen, het model is allang uit de ontwerpfase. 

Als we met zn allen roepen gaan ze wellicht alsnog om.


:-*
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Bertus op vrijdag 04 februari 2011, 18:07:21
Citaat van: Spoorman op vrijdag 04 februari 2011, 07:06:37
Die R1 fix gaat er m.i. niet komen, het model is allang uit de ontwerpfase. 

Ontwerpfase of niet, zolang ze de serie nog niet gebouwd hebben roep ik het in ieder geval wel. Als we met zn allen roepen gaan ze wellicht alsnog om. Niet geschoten zeker mis.

dream on! R1 is geweest. zo 2010
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
 :(

Ik wil hem dol graag bestellen,....  :O nu moet ik wachten,...... :?

Ik vind het verschikkelijk jammer dat deze lok niet door een Normale circel kan. :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Kunnen we eens een poll houden wie wel en wie niet R1 hebben op zijn/haar baan :idea:

Ik ben wel benieuwd.....

Groet jan
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Jan 1212 op vrijdag 04 februari 2011, 21:07:16
Kunnen we eens een poll houden wie wel en wie niet R1 hebben op zijn/haar baan :idea:
Astu, zie nu bovenaan het topic.

Groeten,
Herman
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Voor diegene die het nog niet doorhebben, de 3700en van Artitec zijn 1:87!
Märklin locs en rijtuigen zijn 1:93.5 en derhalve is haar railprogramma hierop aan gepast en dat is ook de reden dat de meeste 1:87 locs en rijtuigen moeite hebben om door R1(360mm) te gaan.
Je moet ook niet willen om dit soort locs door R1 te proppen wat onsporingen ten gevolg heeft.
Daarom wordt ook het advies van min.boogstralen gegeven voor dit soort locs en in dit geval is dat 415mm wat overigens redelijk krap is.
Ze gaan hem echt niet aanpassen want dat betekend de bestaande mallen aanpassen wat weer tenkoste van de prijs zal zijn in negatieve zin.

Grt, Ronald.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Herman05 op vrijdag 04 februari 2011, 21:39:23
Citaat van: Jan 1212 op vrijdag 04 februari 2011, 21:07:16
Kunnen we eens een poll houden wie wel en wie niet R1 hebben op zijn/haar baan :idea:
Astu, zie nu bovenaan het topic.


Bedankt maar daar zit ik nou net niet op te wachten. Dit gaat over de 3737 van A*. Kun je niet je eigen draadje starten? :?

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Snap helemaal niet waarom dat ding niet door R1 bochten gaat 8o, zo lang is ze toch niet ?, tis geen Mallet ;), die trouwens WEL door R1 bochten gaat B)

Mvg Gert
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: v200marklin op zaterdag 05 februari 2011, 08:45:54

Snap helemaal niet waarom dat ding niet door R1 bochten gaat 8o, zo lang is ze toch niet ?, tis geen Mallet ;), die trouwens WEL door R1 bochten gaat B)


De assen zullen niet genoeg zijdelingse speling hebben. Artitec richt zich op de meer realistische modelspoorder en daar hoort in hun visie denk ik geen R1 bij.

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Spoorman op zaterdag 05 februari 2011, 08:58:23

De assen zullen niet genoeg zijdelingse speling hebben. Artitec richt zich op de meer realistische modelspoorder en daar hoort in hun visie denk ik geen R1 bij.

Gr, Ben.

Ik ben er gisteravond even voor gaan zitten en heb de wiskunde knobbel aangezet. Als ik een schatting mag maken dan is het verschil tussen boogstraal R1 en R2 een verschil in zijdelingse speling van 0,15 mm extra in het geval dat alle 3 hoofdassen speling hebben, en 0,3 mm als alleen de middenas speling heeft. Maar ik laat me graag corrigeren indien mis. Is die 0,15 mm nou nergens te vinden?

Ik zit krap behuisd, met R2 is wel realistischer, OK,  maar dan wordt de baan wel beperkter. Ik gebruik zelfs een deel de industriestraal voor een bergbaantje. En ik heb alleen maar R1 wissels, kom je daar weer tegen kosten aangelopen. Sorry hoor, maar wat ik vanaf jongsafaan heb opgebouwd ga ik niet in 1-2-3 inruilen.

En last but not least, realistische modelspoorder als doelgroep of niet, de grote meute zit volgens mij met hetzelfde probleem, dus een oplossing verhoogt je omzet, en dat is bu-!-si-!-ness! 
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Stuur een mail naar Artitec en je krijgt vast en zeker antwoord.

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Er moeten grote concessies aan een model worden gedaan om dergelijke locs door de gangbare modelboogstralen te krijgen. Nu al zijn de wielen het minst geslaagde onderdeel van het verder zo fraaie model. Dergelijke flenzen worden door Fleischmann niet meer bij stoomlocs gebruikt op hun tweerailmodellen. Laat ze dat alsjeblieft niet nog erger maken.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Ik ben niet zo thuis in boogstralen.
Ik wil m zeker hebben,want prachtloc!
Maar wat houdt dat voor mij in??Ik rij met M rail,en gebruik dus de bochten 5100 en 5200.
Uiteraard geen 5120,die is wel erg scherp.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
5100 (R1) heeft een straal van 360 mm en 5200 (R2) een straal van 437,4 mm. De Artitec 3700 serie zal dus niet door R1 kunnen. Het hoeft overigens niet alleen aan de zijdelingse speling van de drijfassen te liggen, de bewegingsvrijheid van het voorloopstel is zeker ook een beperkende factor.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: asconahobbyist op zaterdag 05 februari 2011, 10:58:35
Ik ben niet zo thuis in boogstralen.
Ik wil m zeker hebben,want prachtloc!
Maar wat houdt dat voor mij in??Ik rij met M rail,en gebruik dus de bochten 5100 en 5200.
Uiteraard geen 5120,die is wel erg scherp.

Hoi,

de 5100 is R1, dus helaas gaat dat niet goed lukken.

Groeten Sander
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Laten we het afwachten, misschien lukt het wel.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Electronica Freak
gast

Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!

en wissels dan ?? :confused:

gr,
Matthijs
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Electronica Freak op zaterdag 05 februari 2011, 11:44:28

en wissels dan ?? :confused:

gr,
Matthijs

Hoi Matthijs,

c-rail wissels zijn afbuigend R2, dus dat moet lukken.

Groeten Sander
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2009

Schiedam

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
De "gewone" wissels in c-rails zijn wel (minimaal) R2.

:warning: De gebogen wissels in c-rails (24671 & 24672) zijn R1, zowel "rechtdoor" als afbuigend :warning:

Edit: c-rails toegevoegd
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
mmm,dan heb ik er feitelijk niks aan,want op mijn baan zijn bijna alleen maar wissels uit de 5100 serie.
Ga ik er nog wel eens goed over nadenken wat ik wil.
Heb er best die 500 euro voor over,maar als ik m feitelijk niet kan laten rijden,tsja.........
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
En een tender zonder draaistellen,maar starre assen. (natuurlijk ook wel met speling)

Ben blij dat ik geen lage radii ga gebruiken.

Roy
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Laten we eerst afwachten wat de ervaringen in R1 zijn!
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Ik sprong een gat in de lucht toen ik hoorde dat de 3737 eindelijk zou worden uitgebracht, maar als hij niet door R1 bochten kan heb ik er helemaal niets aan. :(
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Knarf op zondag 06 februari 2011, 00:04:03
Ik sprong een gat in de lucht toen ik hoorde dat de 3737 eindelijk zou worden uitgebracht, maar als hij niet door R1 bochten kan heb ik er helemaal niets aan. :(

Hey Frank, dat probleempje lossen we wel op hoor !
Eérst maar eens zorgen dat er een 3737 kòmt.  :-)

groeten, Willem.  ;)
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Het laat me niet los, dus het piekermasjien heeft een tijdje staan malen op het onderwerp. Na weer een nachtje slapen, en een lange strandwandeling is me een   :warning: paardemiddel te binnen geschoten. Wel een oplossing voor de drijfwielen hooguit, maar nog niet voor de voorlopende boogie.

Door de middelste drijfwielen flensloos te maken past de machine zeker door de bocht.  >:-D 

Artitec zal ik het niet aandoen om te vragen, eerder mijn oplossing om de vijl te hanteren. Ik heb het ooit bij een model van een Engelse lok gezien.(*) Maar of je daarmee niet van de regen in de drup komt, bijvoorbeeld bij wissels of snelle bochten, dat durf ik niet te zeggen. En de puristen gaan natuurlijk over de rooie, maar daar zit ik even niet mee. 

De boogstraal is in ieder geval voor mij geen stopper meer.

EDITED hierboven.

*) Van Engelsen kan je alles verwachten. Ik heb ooit een bocht gezien die in de oorlog bij gebrek aan beter met stukken rechte rails was gelegd. Dat lag er in de jaren 70 nog. en werd nog gebruikt ook!  :-)  Weet iemand nog waar dat geweest kan zijn? Ik dacht ergens langs de oostlijn.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Was de flexrail op?  :D

Ik geloof niet dat je een purist bent als je een flensloos wiel, dat in bogen dus een beetje knullig naast de rails komt te hangen, te ver vindt gaan. Denk ook dat Artitec daarmee meer klanten kwijtraakt dan wint.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Op de youtube filmpjes...
http://www.youtube.com/watch?v=RJzCsP3Ow5o&NR=1
rijd de middelste 3700 op Märklin rail, en dat ziet er best behoorlijk krap uit...misschien is het alleen een advies ?
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2009

Stoker SHM

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Van de Artitec site:


Foto: Len de Vries

Groeten,
Rutger
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Rutger, ik zie niets.

De locs gaan op bestelling geproduceerd worden, dus het kan zijn, dat sommige uitvoeringen maar in een kleine oplage gemaakt gaan worden?
Roy
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Ik ga hem denk ik bestellen!!
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Bij al de getoonde 3700en/SS 700en ontbreekt het derde sein.
Zal wel door de voorserie komen?

Op Beneluxspoor zijn nog 2 foto's te bewonderen.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2009

Stoker SHM

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Ik heb hem weer even opnieuw gedaan. Zie anders de homepage van Artitec.

Groeten,
Rutger
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Blijkbaar is de fotoserver van Artitec  beveiligd...
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Hoi,

Op het gevaar af voor een zeur aangezien te worden, toch een opmerking over de poll.

De vraag is: Kan bij jou ook de 3700 van Artitec niet op de baan rijden omdat die R1 bogen bevat?

Bij antwoord JA, staat er dus: ja, de 3700 kan bij mij niet rijden
Bij antwoord NEE, staat er dus: nee, de 3700 kan bij mij niet rijden

Volgens mij staat er dus altijd dat de 3700 niet kan rijden. Ben benieuwd welke conclusies er aan deze poll-uitslag verbonden worden.

Groeten
Cor
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Cor op maandag 07 februari 2011, 12:36:34
Hoi,

Op het gevaar af voor een zeur aangezien te worden, toch een opmerking over de poll.

De vraag is: Kan bij jou ook de 3700 van Artitec niet op de baan rijden omdat die R1 bogen bevat?

Bij antwoord JA, staat er dus: ja, de 3700 kan bij mij niet rijden
Bij antwoord NEE, staat er dus: nee, de 3700 kan bij mij niet rijden

Volgens mij staat er dus altijd dat de 3700 niet kan rijden. Ben benieuwd welke conclusies er aan deze poll-uitslag verbonden worden.

Groeten
Cor

Klopt helemaal :O,
Ik heb ook Nee ingevuld, dat had dus Ja moeten zijn. :?

En Nu kan ik mijn stem niet meer wijzigen  :warning:
:evil:
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
De vraag/stelling is: Kan bij jou ook de 3700 van Artitec niet op de baan rijden omdat die R1 bogen bevat?

Als je bevestigend, dus met "ja" antwoordt, dan bedoel je dus te zeggen dat de vraag/stelling voor jou klopt, de loc kan dan dus niet op je baan rijden vanwege de radius 1 bogen.

Als je antwoord op de vraag/stelling "nee" is, dan bedoel je dus te zeggen, dat de stelling niet voor jou op gaat... de loc kan dus gewoon op je baan rijden, daar er geen gebruik is gemaakt van radius 1 bogen.

Vr. groet, Patrick

ps: Ben blij dat Märklin (in mijn ogen) dit jaar niet veel "soeps" (lees; "nieuws") voor mij uit brengt, daardoor beschik ik over voldoende financiële middelen om deze pracht stomer van Artitec te kopen. Voor wat betreft de radius 1 bogen... Tja, die was ik sowieso niet van plan te gebruiken op mijn toekomstige baan, dus dat komt bij mij wel goed.

Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
 :?

Ingewikkelde vraagstelling dus. :idea:

;)
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Wanneer hebben we dat meer gezien....... :?
Oja: CDA! >:-D

Wie vóór is stemt tégen... of was het nou andersom :help:

;)
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Een mooie plaat van de 3rail versie. Merk op de dikke wielen/flenzen. En de slimme lezertjes zien gelijk waarom deze lok niet door R1 gaat. 8)

http://farm6.static.flickr.com/5137/5427056177_049a3f55a1_o.jpg

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Electronica Freak
gast

Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Spoorman op dinsdag 08 februari 2011, 19:33:11
En de slimme lezertjes zien gelijk waarom deze lok niet door R1 gaat. 8)

bedoel je die "voetplaat" in/bij het machinistenhuis/hutje :P :help: :help:

gr,
Matthijs
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Plaats de andere link dan ook meteen even  :P

http://farm6.static.flickr.com/5051/5427658986_736b789c88_o.jpg

De 3737...
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Ik kan niet wachten om hem/haar in het echt te bewonderen!

Roy
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Hoi

Smaken verschillen; ik vind het een spuuglelijk ding  >:-D

bart
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: lokpaint op dinsdag 08 februari 2011, 22:28:50
Hoi

Smaken verschillen; ik vind het een spuuglelijk ding  >:-D

bart

Hoi Bart,

Tuurlijk verschillen smaken... god zij dank! (overigens vind ik wel heel erg veel modellen die jij van een ander jasje hebt voorzien, gigantisch mooi. Bij deze daarvoor gelijk even mijn complimenten!)

Voor wat betreft de 3737... vind je alleen dit specifieke model niet mooi, vind je deze loc in z'n geheel (dus ook in 1:1) niet mooi, óf heb je gewoon sowieso niets met stomers in het algemeen?

Groet, Patrick
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: Spoorman op dinsdag 08 februari 2011, 19:33:11
En de slimme lezertjes zien gelijk waarom deze lok niet door R1 gaat. 8)
Je bedoelt de de opstaptrede bij de voorkant ?
Die moeten er sowieso af als je al door R2/3 wil kunnen rijden.
Op de testbaan in Nurnberg zijn die er ook afgehaald.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Citaat van: amibo op woensdag 09 februari 2011, 13:05:27
Citaat van: Spoorman op dinsdag 08 februari 2011, 19:33:11
En de slimme lezertjes zien gelijk waarom deze lok niet door R1 gaat. 8)
Je bedoelt de de opstaptrede bij de voorkant ?
Die moeten er sowieso af als je al door R2/3 wil kunnen rijden.
Op de testbaan in Nurnberg zijn die er ook afgehaald.

Nee, dat bedoel ik niet.

Gr, Ben.
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
Die gaat door geen enkele boog, want de stoomschuif van de schuifbeweging (of hoe noem je dat ding) ligt er naast.... :P
Re:Hoera, hoera, de 3737 bij Artitec!
 :mrgreen: