Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

pc besturing met 6021

Gestart door gjvdz donderdag 03 februari 2011, 19:43:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
pc besturing met 6021
Ik heb een vraagje,
Ik heb een 6021 en ik zou mijn baan graag besturen met Koploper,
kan ik dit door een interface aan mijn 6021 te koppelen?

Groetjes Giel-Jan
Re:pc besturing met 6021
Dat kan met een Marklin 6050/51 interface.
Deze worden al lang niet meer gemaakt maar op b.v. Marktplaats worden ze regelmatig aangeboden.

Mvg,
Peter
Re:pc besturing met 6021
Beste Giel Jan

Als je overweegt een interface 6050 of 6051  te kopen, dan heb ik er een te koop voor je.
Neem daarvoor contact met me op via een PB (persoonlijk bericht)

groeten van teunis

PS overigens werkt dat prima met een 6021 via 6050 naar PC met Koploper, heb ik jaren mee gereden.
Re:pc besturing met 6021
U hebt pb!
Groetjes
Re:pc besturing met 6021
Bestaan er adapters om de interface aan te sluiten?
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: gjvdz op maandag 21 februari 2011, 18:54:31
Bestaan er adapters om de interface aan te sluiten?

De interface zoals jij beschrijft wordt op de 6021 aangesloten. Bij de interface wordt een aansluitkabel naar de PC meegeleverd als je dat met adapter bedoeld...
Re:pc besturing met 6021
Dat is met een seriele poort, die staan al lang niet meer op de pc's van tegenwoordig.
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: gjvdz op maandag 21 februari 2011, 20:33:27
Dat is met een seriele poort, die staan al lang niet meer op de pc's van tegenwoordig.

De Maerklin Interface die jij zoekt werd geproduceerd in een tijd dat de PC's van tegenwoordig nog niet bestonden...
Re:pc besturing met 6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: gjvdz op maandag 21 februari 2011, 20:33:27
Dat is met een seriele poort, die staan al lang niet meer op de pc's van tegenwoordig.
Dan koop je toch een PCI kaart met seriele poort.
Of een oude computer op de kop tikken, veel processorkracht heb je voor Koploper niet nodig.
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2009

offline
Re:pc besturing met 6021
Het werkt ook met een serial<->USB adapter, althans, met sommigen dan. Zelf heb ik hier geen ervaring mee (heb nog een oude 350 MHz PC voor mijn baan) maar er is genoeg info over te vinden hier of op het koploperforum.

mvg, Corné
Re:pc besturing met 6021
EpocheIII
gast

Re:pc besturing met 6021
Gooi die ouwe zooi overboord en neem materiaal van de 21e eeuw....Ecos2 en koploper doen het prima !

Hans
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: corne_mo op dinsdag 22 februari 2011, 08:42:06
Het werkt ook met een serial<->USB adapter, althans, met sommigen dan.
Deze is geschikt ===> Klik
Zelfde, doch iets minder duur ===> Klik



Edit Nobody: Tweede link toegevoegd.
Re:pc besturing met 6021
Ja dat een ecos2 met koploper goed werkt kon ik zo ook wel raden  :D
@Nobody,
Dankje dit was wat ik eigenlijk vroeg.
Re:pc besturing met 6021
Spoorman
gast

Re:pc besturing met 6021
Citaat van: Nobody op dinsdag 22 februari 2011, 16:24:53

Edit Nobody: Tweede link toegevoegd.


En als aanvulling een 3e link: http://www.koploperforum.nl/aktie2/

Gr, Ben.
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:pc besturing met 6021
Beste Giel-Jan,

Hier een linkje uit een digitaal tijdschrift,betreffende een vervanger voor de Märklin interface,die allang niet meer gemaakt wordt.


http://www.rail4you.ch/dokumente/If6051.pdf


Misschien is het wat voor jou,of iemand anders ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2007

offline
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: EpocheIII op dinsdag 22 februari 2011, 16:14:50
Gooi die ouwe zooi overboord en neem materiaal van de 21e eeuw....Ecos2 en koploper doen het prima !

Hans

\

Geef mij maar het geld, dan haal ik die Ecos2 wel.... :P :P
Gelukkig zijn er nog voldoende mensen die met minder genoegen nemen en er minstens zoveel plezier aan beleven :warning:
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: EpocheIII op dinsdag 22 februari 2011, 16:14:50
Gooi die ouwe zooi overboord en neem materiaal van de 21e eeuw.
Typisch een uitlating van een product van de consumptiemaatschappij. 8o
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: EpocheIII op dinsdag 22 februari 2011, 16:14:50
Gooi die ouwe zooi overboord en neem materiaal van de 21e eeuw....Ecos2 en koploper doen het prima !

Hans


I second that! met de 6021 ben je zeer beperkt (in communicatie snelheid) en zal je veel problemen hebben!
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2023

offline
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: dikken op zondag 13 maart 2011, 12:01:02
I second that! met de 6021 ben je zeer beperkt (in communicatie snelheid) en zal je veel problemen hebben!

Citaat van: teunistreinen op donderdag 03 februari 2011, 19:57:15
overigens werkt dat prima met een 6021 via 6050 naar PC met Koploper, heb ik jaren mee gereden.

Zo zie je maar weer, evenzovele mensen evenzovele meningen !
Misschien spelen andere overwegingen ook nog wel een rol, bv. financiën ! De beslissing zal voor iedereen anders zijn.

Alphons
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2009

offline
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: dikken op zondag 13 maart 2011, 12:01:02I second that! met de 6021 ben je zeer beperkt (in communicatie snelheid) en zal je veel problemen hebben!
Ik ben toch benieuwd op wat voor problemen je hier doelt. Zelf rijd ik al jaren met Koploper en een 6051+6021. Rijd perfect, nog nooit problemen gehad, ook niet met 10 treinen tegelijk.
Wel zijn er beperkingen, zoals ondersteuning van MFX en meer dan 4 functies (wat natuurlijk met elkaar te maken heeft). Maar zolang je binnen die beperkingen vind dat je voor jezelf genoeg mogelijkheden hebt, is het een goed functionerende combinatie.

mvg, Corné
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2011

offline
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: dikken op zondag 13 maart 2011, 12:01:02
Citaat van: EpocheIII op dinsdag 22 februari 2011, 16:14:50
Gooi die ouwe zooi overboord en neem materiaal van de 21e eeuw....Ecos2 en koploper doen het prima !

Hans

I second that! met de 6021 ben je zeer beperkt (in communicatie snelheid) en zal je veel problemen hebben!

Welke problemen doel je op? Albert Jan vertelde me dat de eerste generatie 6050 te traag was met zijn pakketjes data maar de 6051 zou volstaan. Ikzelf sta in dubio om een 6051 aan te schaffen (? 125,-?) of even te wachten en meteen naar een CS of ECOS en een veelvoud uit te geven. 4 of 10 functies kunnen schakelen speelt bij mij niet zo.
Re:pc besturing met 6021
Oke,
ik ben van plan om binnen een paar jaartjes een ecos te kopen of een cs, hoewel ik de voorkeur geef aan de ecos. Ik vraag me af of het in de tussentijd een goed idee is om een interface te kopen om de baan met de pc te besturen.
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2008

offline
Re:pc besturing met 6021
Algemene omschrijving:

Je kan gewoon een oudere PC nemen, MET een seriële poort (liefst met 2 stuks).
Vervolgens haal je gratis software binnen:
1. DDW
2. Koploper
of
1. MRDirect

Na installatie is je computer een besturing geworden voor je treinen.
Je heb alleen nog een booster nodig om aan de compoort te hangen.
Boosters heb je al voor 50 Euro en anders neem je een oude M* deltacontrol voor 10 - 15 Euro verkrijgbaar.

E.e.a. is na te lezen in dit verhaal:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg210579#msg210579
Re:pc besturing met 6021
Ik heb me een 6051 gekocht van M*, ik was er per ongeluk op gebotst tijdens een beurs  :),
maar nu weet ik niet meer hoe ik verder kan.. Ik heb een compoort op de pc en koploper staat erop, ook MRdirect heb ik gedownload maar wat nu?
Re:pc besturing met 6021
Ow, ik zie net dat je met MRdirect 2pc's nodig hebt, afvoeren dus :)
Weet iemand waar ik DDW makkelijk kan downloaden?
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: gjvdz op zondag 26 juni 2011, 16:12:43
Ik heb me een 6051 gekocht van M*, ik was er per ongeluk op gebotst tijdens een beurs  :),
maar nu weet ik niet meer hoe ik verder kan.. Ik heb een compoort op de pc en koploper staat erop, ook MRdirect heb ik gedownload maar wat nu?

Citaat van: gjvdz op zondag 26 juni 2011, 16:23:53
Weet iemand waar ik DDW makkelijk kan downloaden?
Waarom DDW downloaden indien je een 6051 hebt. Een 6051 is een interface en werkt niet samen met DDW. Een 6051 werkt samen met een 6021.

Mvg,
Peter
Re:pc besturing met 6021
Dit heb ik net gemerkt :)
Ik ben er achter gekomen dat met een 6021 en 6051 het een eitje is om de baan te sturen met de pc :)
Alle loc's werken nu naar behoren. Het is enkel een kwestie van de loc niet tegelijk in Koploper en op je 6021 te gebruiken. :)
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: gjvdz op zondag 26 juni 2011, 17:58:13
Dit heb ik net gemerkt :)
Ik ben er achter gekomen dat met een 6021 en 6051 het een eitje is om de baan te sturen met de pc :)
Alle loc's werken nu naar behoren. Het is enkel een kwestie van de loc niet tegelijk in Koploper en op je 6021 te gebruiken. :)

Beste
Zie ook antwoord no 2 van deze topic.

teunis
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: teunistreinen op zondag 26 juni 2011, 20:32:14
Zie ook antwoord no 2 van deze topic.
Als je bedoeld met kopen, de vragensteller heeft er al een gekocht.

Mvg,
Peter
Re:pc besturing met 6021
Ja ik heb er ondertussen eentje gekocht, en het werkt fantastisch! Nu enkel mijn baan nog eens stofzuigen zodat er geen vuil meer op ligt. :)
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: Freak op zondag 26 juni 2011, 21:36:00
Citaat van: teunistreinen op zondag 26 juni 2011, 20:32:14
Zie ook antwoord no 2 van deze topic.
Als je bedoeld met kopen, de vragensteller heeft er al een gekocht.

Mvg,
Peter

Peter,

Sorry, nee dat bedoelde ik niet.
Ik doelde op de PS:
PS overigens werkt dat prima met een 6021 via 6050 naar PC met Koploper, heb ik jaren mee gereden.

Volgende keer zal ik proberen duidelijker te zijn.

teunis
Re:pc besturing met 6021
Ik draai hier op koploper i.c.m. mrdirect op die manier ben ik voor 15 euro klaar (dat koste de oude pc waar mrdirect op draaid) En het heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Uiteraard moet je er wel een booster nog bij hebben natuurlijk.
Re:pc besturing met 6021
Ik kwam toevallig op deze al wat oudere topic. Ik vraag mij af of er nog meer mensen zijn die net als ik op een zelfgebouwde 6021/6051 combinatie rijden. De schema's en firmware werden enkele jaren geleden onder de naam Digisys (Railroad Express) gratis op het internet geplaatst. Helaas is de club van Fred Stevens ter ziele. Er zaten allerlei leuke interfaces en terugmelders bij. Eenvoudig en goedkoop te bouwen en het werkt bij mij al twee jaren zonder problemen in combinatie met koploper. Mijn combinatie 6051/6021 met booster heeft destijds nog geen 20 Euro aan onderdelen gekost. Er moeten destijds een kleine honderd gebouwd zijn, maar ik kom ze nooit meer tegen. Wie kent nog een gebruiker?

Groeten,
Douwe
Re:pc besturing met 6021
Ja, ik ken de digisys 1 en 2. Verder had Fred Stevens een S88 met stroomdetectie.
Fred was de allereerste die voor stroomdetectie bruggelijkrichters toepaste. Anderen hebben dit overgenomen en claimen dan ook nog dat zei de eerste waren.
Verder had Fred nog meer leuke schakelingen en zelfs een besturingsprogramma ontwikkeld.

Mvg,
Peter
Re:pc besturing met 6021
Peter,

Mijn hele electronica is Digisys ("Fred"), dus seindecoders, wisseldecoders, S88 massa terugmelders en alles via de Digisys 2 die ik samen met hun booster in één kastje gebouwd heb. Werkt prima. Ik heb ook nog een poosje met hun software RR Express geexperimenteerd, maar dat was afgezien van het concept niet echt goed. Het liep bij mij vooral stuk op de zware processor belasting. Jammer dat men met de electronica niet is doorgegaan, was een mooie en goedkoope oplossing. Ik heb overiegns nog wel alle schema's en firmware, dus voor eigen gebruik maak ik af en toe weer eens een printje. Ik hoorde destijds overigens van Fred, dat het vooral stuk liep op de nazorg, dus het helpen van bouwers die het eigenlijk niet in de vingers hadden. De laaste 2 jaar lijkt Fred van het Modelspoor toneel verdwenen.

Groeten,
Douwe
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:pc besturing met 6021
Nazorg is een bekend probleem wat dodelijk kan zijn voor mooie ontwikkelingen, zo was ik afgelopen zaterdag bij iemand waarvan de Ra* niet meer werkte, bleek er een draadje uit zijn booster te zijn en ook een draadje uit een terugmelder, logisch dat hij niet werkte........

Specifieke forums waarbij men elkaar "helpt" kunnen een oplossing bieden voor a-technische of a-logische mensen, maar dan moeten er wel voldoende vriendlijke en geduldige mensen zijn die het leuk vinden om de mede-modelspoorder te helen.

Groet, Anne W
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: Anne W op maandag 15 augustus 2011, 10:20:56
Specifieke forums waarbij men elkaar "helpt" kunnen een oplossing bieden voor a-technische of a-logische mensen, maar dan moeten er wel voldoende vriendelijke en geduldige mensen zijn die het leuk vinden om de mede-modelspoorder te helpen.

En dat ontbreekt er op de meeste forums nogal een aan. :( :-(
Re:pc besturing met 6021
Spoorman
gast

Re:pc besturing met 6021
Citaat van: Anne W op maandag 15 augustus 2011, 10:20:56

Specifieke forums waarbij men elkaar "helpt" kunnen een oplossing bieden voor a-technische of a-logische mensen, maar dan moeten er wel voldoende vriendlijke en geduldige mensen zijn die het leuk vinden om de mede-modelspoorder te helen.


Wat dit forum betreft is daarover niet te klagen als ik zie hoeveel hulp mensen krijgen die een probleem of vraag hebben. En ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek.

Gr, Ben.
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: Riny op maandag 15 augustus 2011, 10:42:27
En dat ontbreekt er op de meeste forums nogal een aan. :( :-(
Wat betreft kennis over 3-rail is er geen beter forum dan dit forum.

Citaat van: Spoorman op maandag 15 augustus 2011, 11:11:41
Wat dit forum betreft is daarover niet te klagen als ik zie hoeveel hulp mensen krijgen die een probleem of vraag hebben. En ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek.
Geheel mee eens.

Mvg,
Peter
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: Riny op maandag 15 augustus 2011, 10:42:27
En dat ontbreekt er op de meeste forums nogal een aan. :( :-(

Heren,

Niet gelijk in de verdediging schieten, nergens voor nodig, goed lezen wat ik schrijf. :-*
Het is beslist geen aanval op het 3Rail forum.
Wanneer dit mogelijk zo over komt is dat voor jullie rekening. ;)

Back on Topic.
Re:pc besturing met 6021
Hallo Riny,

Citaat van: Riny op maandag 15 augustus 2011, 12:39:00
Het is beslist geen aanval op het 3Rail forum.
Ik zie het ook helemaal niet als aanval hoor. Nagenoeg iedere 3-railer die op een forum is aangesloten kom je op dit forum tegen. Logisch dat dan alle kennis wat betreft 3-rail hier aanwezig is.
Hetzelfde geldt ook o.a. N-spoor (N-Spoorforum), Roco (Dutch Roco forum) enz.

Mvg,
Peter
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:pc besturing met 6021
Wat ik wel vervelend vindt voor de vraagsteller,is dat er niet naar zijn vraag geluisterd wordt :(

Want waarom iemand een Ecos of een CS aanraden,als ie met een 6021 ook tevreden is?

Is je eigen spul dan zo belangrijk geworden,dat je de ander dat ook opdringt?

Die houding vind ik erg jammer,en daar is de topicstarter niet mee gediend.

Gelukkig zijn er ook nog goede reacties tussendoor geweest :thumbup:

De 6021 bij mij is nog lang niet afgeschreven,al was het alleen maar vanwege de robuustheid  :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:pc besturing met 6021
De vraag werd gesteld op Donderdag 03 Februari 2011.
De vragensteller gaf op Zondag 26 Juni 2011 aan een 6051 Interface te hebben gekocht en is er uiterst tevreden mee ;).

Mvg,
Peter
Re:pc besturing met 6021
Om met dit thema verder te gaan: zijn er hier op het forum leden die hun 6021 met een Uhlenbrock loconet adapter uitgebreid hebben en daar dan een uhlenbrock usb-interface op aangesloten hebben om zodoende hun baan met de pc te besturen ?
Zo ja, graag jullie bevindingen aub want ik denk er aan om dit ook te doen (ttz de loconetadapter heb ik al)

Guy
Re:pc besturing met 6021
Je hebt nog steeds dezelfde mogelijkheden zoals MM I en II met 80 adressen en 14 rijstappen.
Al met al worden het vele kastjes met weinig mogelijkheden en een prijskaartje waarvoor je al snel een TAMS centrale met veel meer mogelijkheden hebt

Mvg,
Peter
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: Freak op maandag 15 augustus 2011, 22:39:33
Je hebt nog steeds dezelfde mogelijkheden zoals MM I en II met 80 adressen en 14 rijstappen.
Al met al worden het vele kastjes met weinig mogelijkheden en een prijskaartje waarvoor je al snel een TAMS centrale met veel meer mogelijkheden hebt

Betreffende het citaat van Peter, daar sta ik 100% achter.
Veel uitgave zonder een echte noemenswaardige uitbreiding van mogelijkheden, dus niet echt veel meerwaarde.
Met, uiteraard, alle respect voor diegene die het genoemde gebruiken/toepassen. 
Re:pc besturing met 6021
Ik ben me ervan bewust dat de 6021 zijn beperkingen heeft. Ter verduidelijking hierbij hetgeen ik verwacht van de besturing met pc.
Mijn baan is technisch af en ik ga die dus niet gedeeltelijk slopen voor digitale schakelingen. ik rij wel digitaal maar alles schakelt zich nog analoog.
Met de pc wil enkel de snelheid instellen van de loks, liefst ook afhankelijk per traject, de rijfuncties aanspreken (bvb stoomfluit) op bepaalde plaatsen, ed.
Maar dus niet het schakelen van wissels en seinen. Dat laat ik analoog.
Tips zijn dus welkom.

Guy
Re:pc besturing met 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:pc besturing met 6021
Beste Guy,

Het enige ingrijpen in je baan wat je moet doen voor automatisering is het aanbrengen van terugmelders, voor wissels en seinen die nu analoog zijn is alleen de aanschaf van decoders nodig en die hangen relatief ver van je rails vandaan.

Groet, Anne W
Re:pc besturing met 6021
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 16 augustus 2011, 20:14:36
Mijn baan is technisch af en ik ga die dus niet gedeeltelijk slopen voor digitale schakelingen. ik rij wel digitaal maar alles schakelt zich nog analoog.

Beste Guy,

Alle begrip voor je weergave in het citaat.

Digitaal rijden en analoog schakelen, daar is beslist niets mis mee.
Echter, wanneer je meer mogelijkheden wil creëren, ontkom je er niet aan om aanpassingen aan de baan en uitbreidingen toe te passen zoals Anne (en de anderen) al hebben aangeven.

Gezien jouw stelling zou ik gewoon blijven rijden en bedienen zoals je al bezig bent.
Voordeel; het speel- effect is gegarandeerd en dat hoort toch ook bij een modelbaan.
Re:pc besturing met 6021
Ik zou ook inderdaad niet half digitaal en half analoog blijven werken. Technisch niks mee, maar op den duur wil je toch meer mogelijkheden en dan moet "alsnog de zaag in de baan". Dan liever direct de boel aanpakken. De terugmelders is dan het meeste werk. M.b.t. de 6021 lijkt het aantal adressen (80) niet zo'n probleem. Houd er echter rekening mee, dat vooral het digitaal aansturen van seinen adressen "vreet". De 14 rijstappen wil nog wel. Hangt ook erg van de locdecoder af hoe ze erop reageren. Als je de max. snelheid zo laag mogelijk instelt (hangt dus weer af van je max. gewenste rijsnelheid) kun je de beschikbare 14 stappen meestal wel mooi verdelen en dan rijden de meeste 14 staps decoders wel vrij soepel. Vooral de oudere Märklin decoders met de dipswitches doen het bij mij erg goed.

Succes en groete,
Douwe