Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wash toepassen

Gestart door flyerman zaterdag 15 april 2023, 20:24:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wash toepassen
Lid sinds: 2015

offline
Wash toepassen
Daar ben ik weer met wat scenery vragen.

We komen er langzaam in maar toch een vraag.

Ik heb een stuk stoep gemaakt, geschilderd en gevoegd.

Nu om het wat te verouderen wil ik er een wash over heen spuiten. Zoals je op de foto kan zien zijn de stoeptegels grijs en de stoeprand iets donkerder.

Ik heb absoluut geen verstand van kleuren, moet er dan een lichte of een donkere wash overheen?

En is het handig om er daarna een matte vernis laag over heen te spuiten?

(Het polletje gras hoort daar niet)

Bedankt
Re: Wash toepassen
DB69
gast

Re: Wash toepassen
Als wash zou ik Vallejo Wash 76.518 gebruiken. Je kunt er matte lak erover spuiten maar hoeft niet.

Kijk ook eens naar deze video, weliswaar geen stoep maar komt op hetzelfde neer.

Grt, Ronald.
Re: Wash toepassen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Wash toepassen
Dank je.

Die heb ik liggen, zal er morgen eens een laagje overheen spuiten. In de video wordt de wash verdund, is dat ook nodig wanneer je de airbrush gebruikt of alleen als je het met de kwast doet?

De asfaltweg die er naast ligt krijgt dan een lichte wash, zoals bijv. de 76.516 neem ik aan? Zoals al gezegd geen verstand van kleuren, maar ik kom er wel.
Re: Wash toepassen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wash toepassen
Ik zou een wash niet snel met de airbrush aanbrengen.
De bedoeling is juist om de dieper gelegen delente laten vullen met verf. Een wash is altijd verdund, want het moet niet dekkend zijn.
Het beste is het nog om met een sponsje of doekje (met water of ander verdunningsmiddel) de wash van de hoger gelegen delen af te vegen.

Groet,

Peter
Re: Wash toepassen
Lid sinds: 2019

As-je-me-noe

offline
Re: Wash toepassen
Zoals Peter aka BlikkenTinus al aangeeft, wash niet met een airbrush aanbrengen.
Beste is met een penseel/zachte kwast, want je wilt de wash in de diepere delen van je onderwerp krijgen (recesses).
Er zijn twee manieren: met een fijn penseel de dieper gelegen delen "individueel" behandelen of op de "makkelijke" manier, met een zachte breed penseel.
Maar dan krijg je ook kleurverschil op oppervlaktes waar je het eigenlijk niet zou willen, dan met een licht vochtig doekje het teveel aangebrachte wash weg-deppen.

Wat ik zelf doe m.b.t. trottoir e.d. is de makkelijke manier en overtollige wash voorzichtig "wegvegen".
Wash laten drogen en daarna drybrushen met verschillende tinten grijs, in geval van een trottoir.
Als dat goed droog is kan je er een matte vernish over aanbrengen met de airbrush.

Mvg,
Hans63
Re: Wash toepassen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wash toepassen
Citaat van: hans63 op dinsdag 18 april 2023, 09:23:34wash niet met een airbrush aanbrengen.
In de meeste gevallen klopt dat.

Om dit dakeffect te krijgen heb ik de wash wel met een airbrush gespoten.

Re: Wash toepassen
Lid sinds: 2019

As-je-me-noe

offline
Re: Wash toepassen
In het geval van het dak ziet het er goed uit, moet ik dan toch ook 'ns gaan proberen  ;) .
Betreft hier een "groot glad" oppervlakte en dan is m.b.v. de airbrush wel beter ja.
In andere gevallen zoals stoeptegels vaak niet, als je de wash alleen op diepere plekken wilt hebben.
Maar leuk (grappig) genoeg, heeft ieder hierin zo z'n eigen werkwijze en dat maakt de hobby weer een leuk onderwerp om over te praten.  :)

Mvg,
Hans63
Re: Wash toepassen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wash toepassen
Citaat van: hans63 op zondag 12 november 2023, 11:01:45Betreft hier een "groot glad" oppervlakte en dan is m.b.v. de airbrush wel beter ja.
De eerste keer had ik het opgebracht met een platte kwast, maar dan blijf je strepen zien. Dan maar de airbrush ;)