Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Slanke symmetrische wissel

Gestart door Olav zondag 30 januari 2011, 22:28:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slanke symmetrische wissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Slanke symmetrische wissel
Wat ik nu graag zou zien is een slanke symmetrische wissel.

Past goed als je een traject op "hoge" snelheid een "afbuigend" spoor wilt berijden.
Re:Slanke symmetrische wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re:Slanke symmetrische wissel
Symmetrische wissel? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Re:Slanke symmetrische wissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Slanke symmetrische wissel
Dan zijn beide kanten afbuigend. Zulke wissels worden heel soms toegepast. o.a. ten noorden van Den Bosch bij de splitsing van de lijn naar Utrecht en Nijmegen zijn ze nog in het spoor. Nadeel, van twee afbuigende sporen, altijd veel slijtage.

Groeten,
Herman
Re:Slanke symmetrische wissel
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Slanke symmetrische wissel
Citaat van: Olav op zondag 30 januari 2011, 22:28:27
Wat ik nu graag zou zien is een slanke symmetrische wissel.Past goed als je een traject op "hoge" snelheid een "afbuigend" spoor wilt berijden.

Wat heet hoge snelheid? Maak jij van je baan een race-baan? Wat bedoel je precies? Kun je er een schets aan wijden? Ik ben zeer benieuwd.

M* gaat dat volgens mij sowieso voorlopig niet maken denk ik; er leeft bij veel modelbouw vrieden en vriendinnen nog altijd en al jarenlang de hoop op een slanke C-rail-kruiswissel. Komen ze met een extra lange rechterail.
Re:Slanke symmetrische wissel
Van mij mag er een nog slankere wissel komen maar nog liever: boogwissels K-rail tussen radius 4 en 5 :-)

Groeten Jake
Re:Slanke symmetrische wissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Slanke symmetrische wissel
Kijk even op onderstaande linken wat een symmetrische wissel is. Thuis heb ik betere plaatjes, maar dit is om het idee.

http://www.infrasite.nl/definitions/definitions.php?ID_content=1192
http://www.tudelft.nl/live/binaries/6619226a-8174-4e19-8ebc-4bf35f7ebd17/doc/Warmerdam_eindpresentatie.pdf

Nee hoor Hans, ik maak geen racebaan. Maar als men correct rijdt op de baan, remt men altijd af voor een wissel "krom" bereden wordt, zelfs op slanke wissels.  :D

Met een symmetrische wissel, zoals ook de NS toegepast heeft of nog toepast, kan je wel met hoge snelheid van spoor wisselen, of zoals in het verleden met de juiste wissels splitsen van twee naar uiteindelijk 2 x twee sporen met andere richtingen. Of de NS dit nog toepast? geen idee.

Waar je met wisselhoeken werkt (in het grootbedrijf) van 1:9 heb je bij de "echte" slanke wissels wisselhoeken van 1:20.

Re:Slanke symmetrische wissel
Zoals hier al vaker besproken, kan je voor bijzondere wissels hier kijken, Y wissels, mega slanke wissels, meegebogen wissels r4/r5, speciale wisselstraten etc:

http://www.weichen-walter.de/

Re:Slanke symmetrische wissel
Hallo Walter,

Bij Volendam staat een echte kruiswissel, dat lijkt mijn wel wat hoe kom je er aan :help: :help:

vr.gr. Günther.
Re:Slanke symmetrische wissel
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Slanke symmetrische wissel
Citaat van: Günther op maandag 31 januari 2011, 11:27:39
Hallo Walter,

Bij Volendam staat een echte kruiswissel, dat lijkt mijn wel wat hoe kom je er aan :help: :help:

vr.gr. Günther.

Op contact/email klikken en bestellen. Of je kan natuurlijk zelf ook 1 gaan maken!
Re:Slanke symmetrische wissel
Citaat van: Olav op maandag 31 januari 2011, 07:00:38


Met een symmetrische wissel, zoals ook de NS toegepast heeft of nog toepast, kan je wel met hoge snelheid van spoor wisselen, of zoals in het verleden met de juiste wissels splitsen van twee naar uiteindelijk 2 x twee sporen met andere richtingen. Of de NS dit nog toepast? geen idee.

Waar je met wisselhoeken werkt (in het grootbedrijf) van 1:9 heb je bij de "echte" slanke wissels wisselhoeken van 1:20.



Hoi olav,

de echte slanke wissels in het grootspoor hebben een hoekverhouding van 1:34,7. Deze hebben ook een beweegbaar puntstuk.
De Y-wissels worden niet echt vaak toegepast en, zover ik weet, niet in het hoofdspoor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wissel_(spoorweg)

Groeten Sander
Re:Slanke symmetrische wissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Slanke symmetrische wissel
Hoi Sander,

Het boekje wat ik heb, denk een jaar of 50 oud, heeft een paar foto's hiervan in Nederland.

Zal eens kijken of ik een scan kan maken. Kan mij niet meer voorstellen dat er nog rechten op staan.  :D
Re:Slanke symmetrische wissel
ja, ik zou ook wel wat slanker willen wisselen..
Re:Slanke symmetrische wissel
Slanke symmetrische wissels worden toegepast bij splitsingen in hoofdsporen die met volle snelheid bereden moeten kunnen worden. Een typische plaats waar zij toepassing vinden is bij enkelsporige bruggen  ( vooral over de grote rivieren ) in overigens dubbelsporige hoofdlijnen. Bij het toepassen van normale wissels zou snelheidsvermindering noodzakelijk zijn en dat betekent weer een capaciteitsbeperking op de hoofdlijn. De brug is dan een knelpunt. Beruchte knelpunten in het verleden waren o.a. de brug over de Maas bij Hedel in de lijn Utrecht - 's-Hertogenbosch en bij Westervoort over de IJssel in de lijn Arnhem - Emmerik. Een dergelijke situatie bestaat nog steeds in de lijn Nijmegen - 's-Hertogenbosch met de enkelsporige brug over de Maas bij Ravenstein. In dit soort situaties is de toepassing van slanke symmetrische wissels met zeer grote hoekverhoudingen, zeer lange tongen met gecompliceerde aandrijvingen en beweegbare puntstukken in feite een duur lapmiddel om de beperkte capaciteit van het knelpunt enigszins te verhogen.
Re:Slanke symmetrische wissel
Lid sinds: 2007

offline
Re:Slanke symmetrische wissel
Een bekend voorbeeld zijn ook de wissels in de overgang van viersporig naar tweesporig tussen Rijswijk en Delft. Binnen enkele jaren voorbij als Delft-Schiedam ook viersporig wordt.

Je vindt symmetrische wissels niet vaak in een modelspoorassortiment. Roco had er eentje in het oude 2,5 mm assortiment, maar ze zijn niet teruggekeerd in Rocoline. Ik vermoed omdat er niet veel vraag naar was. Leek overigens in de verste verte niet op een hogesnelheidswissel.
Re:Slanke symmetrische wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Slanke symmetrische wissel
Hier een goegolplaatje van het wissel bij Ravenstein. De symmetrie is goed te zien.
Re:Slanke symmetrische wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Slanke symmetrische wissel
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 01 februari 2011, 21:53:00
de echte slanke wissels in het grootspoor hebben een hoekverhouding van 1:34,7. Deze hebben ook een beweegbaar puntstuk.
De Y-wissels worden niet echt vaak toegepast en, zover ik weet, niet in het hoofdspoor.

Bij Kesteren richting Tiel, op station Leiden, Wadenoijen etc. liggen ze gewoon in 't hoofdspoor.