Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Deze zijn binnen de geldende regels weer mogelijk!!.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Modellen niet in de Märklin collectie?
| | |-+  Slanke symmetrische wissel
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Slanke symmetrische wissel  (gelezen 4930 keer)

Olav

• Stamgast
Slanke symmetrische wissel
« Gepost op: zondag 30 januari 2011, 22:28:27 »

Wat ik nu graag zou zien is een slanke symmetrische wissel.

Past goed als je een traject op "hoge" snelheid een "afbuigend" spoor wilt berijden.
Groeten

Olav

ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re:Slanke symmetrische wissel
« Reactie #1 Gepost op: zondag 30 januari 2011, 22:42:35 »

Symmetrische wissel? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Herman05

• Forum Moderator
    • Railplaza.nl
« Reactie #2 Gepost op: zondag 30 januari 2011, 22:53:35 »

Dan zijn beide kanten afbuigend. Zulke wissels worden heel soms toegepast. o.a. ten noorden van Den Bosch bij de splitsing van de lijn naar Utrecht en Nijmegen zijn ze nog in het spoor. Nadeel, van twee afbuigende sporen, altijd veel slijtage.

Groeten,
Herman
Met vriendelijke groet,
Herman /

Bezoek ook mijn eigen website: www.railplaza.nl

Hans Biere

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 30 januari 2011, 23:04:44 »

Wat ik nu graag zou zien is een slanke symmetrische wissel.Past goed als je een traject op "hoge" snelheid een "afbuigend" spoor wilt berijden.

Wat heet hoge snelheid? Maak jij van je baan een race-baan? Wat bedoel je precies? Kun je er een schets aan wijden? Ik ben zeer benieuwd.

M* gaat dat volgens mij sowieso voorlopig niet maken denk ik; er leeft bij veel modelbouw vrieden en vriendinnen nog altijd en al jarenlang de hoop op een slanke C-rail-kruiswissel. Komen ze met een extra lange rechterail.

jakeman

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 31 januari 2011, 01:27:35 »

Van mij mag er een nog slankere wissel komen maar nog liever: boogwissels K-rail tussen radius 4 en 5 :-)

Groeten Jake

Olav

• Stamgast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 31 januari 2011, 07:00:38 »

Kijk even op onderstaande linken wat een symmetrische wissel is. Thuis heb ik betere plaatjes, maar dit is om het idee.

http://www.infrasite.nl/definitions/definitions.php?ID_content=1192
http://www.tudelft.nl/live/binaries/6619226a-8174-4e19-8ebc-4bf35f7ebd17/doc/Warmerdam_eindpresentatie.pdf

Nee hoor Hans, ik maak geen racebaan. Maar als men correct rijdt op de baan, remt men altijd af voor een wissel "krom" bereden wordt, zelfs op slanke wissels.  :D

Met een symmetrische wissel, zoals ook de NS toegepast heeft of nog toepast, kan je wel met hoge snelheid van spoor wisselen, of zoals in het verleden met de juiste wissels splitsen van twee naar uiteindelijk 2 x twee sporen met andere richtingen. Of de NS dit nog toepast? geen idee.

Waar je met wisselhoeken werkt (in het grootbedrijf) van 1:9 heb je bij de "echte" slanke wissels wisselhoeken van 1:20.

Groeten

Olav

Wasmi

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 31 januari 2011, 08:25:43 »

Zoals hier al vaker besproken, kan je voor bijzondere wissels hier kijken, Y wissels, mega slanke wissels, meegebogen wissels r4/r5, speciale wisselstraten etc:

http://www.weichen-walter.de/

Günther

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 31 januari 2011, 11:27:39 »

Hallo Walter,

Bij Volendam staat een echte kruiswissel, dat lijkt mijn wel wat hoe kom je er aan :help: :help:

vr.gr. Günther.

Wijbe

• Vaste Inboedel
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011, 21:29:18 »

Hallo Walter,

Bij Volendam staat een echte kruiswissel, dat lijkt mijn wel wat hoe kom je er aan :help: :help:

vr.gr. Günther.

Op contact/email klikken en bestellen. Of je kan natuurlijk zelf ook 1 gaan maken!

Seinwezen

• Stamgast
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011, 21:53:00 »

Met een symmetrische wissel, zoals ook de NS toegepast heeft of nog toepast, kan je wel met hoge snelheid van spoor wisselen, of zoals in het verleden met de juiste wissels splitsen van twee naar uiteindelijk 2 x twee sporen met andere richtingen. Of de NS dit nog toepast? geen idee.

Waar je met wisselhoeken werkt (in het grootbedrijf) van 1:9 heb je bij de "echte" slanke wissels wisselhoeken van 1:20.

Hoi olav,

de echte slanke wissels in het grootspoor hebben een hoekverhouding van 1:34,7. Deze hebben ook een beweegbaar puntstuk.
De Y-wissels worden niet echt vaak toegepast en, zover ik weet, niet in het hoofdspoor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wissel_(spoorweg)

Groeten Sander

Olav

• Stamgast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 02 februari 2011, 22:08:13 »

Hoi Sander,

Het boekje wat ik heb, denk een jaar of 50 oud, heeft een paar foto's hiervan in Nederland.

Zal eens kijken of ik een scan kan maken. Kan mij niet meer voorstellen dat er nog rechten op staan.  :D
Groeten

Olav

nwolc

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 02 februari 2011, 22:10:28 »

ja, ik zou ook wel wat slanker willen wisselen..

dirk vlaar

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maandag 23 mei 2011, 10:46:55 »

Slanke symmetrische wissels worden toegepast bij splitsingen in hoofdsporen die met volle snelheid bereden moeten kunnen worden. Een typische plaats waar zij toepassing vinden is bij enkelsporige bruggen  ( vooral over de grote rivieren ) in overigens dubbelsporige hoofdlijnen. Bij het toepassen van normale wissels zou snelheidsvermindering noodzakelijk zijn en dat betekent weer een capaciteitsbeperking op de hoofdlijn. De brug is dan een knelpunt. Beruchte knelpunten in het verleden waren o.a. de brug over de Maas bij Hedel in de lijn Utrecht - 's-Hertogenbosch en bij Westervoort over de IJssel in de lijn Arnhem - Emmerik. Een dergelijke situatie bestaat nog steeds in de lijn Nijmegen - 's-Hertogenbosch met de enkelsporige brug over de Maas bij Ravenstein. In dit soort situaties is de toepassing van slanke symmetrische wissels met zeer grote hoekverhoudingen, zeer lange tongen met gecompliceerde aandrijvingen en beweegbare puntstukken in feite een duur lapmiddel om de beperkte capaciteit van het knelpunt enigszins te verhogen.

henkv

• Stamgast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 23 mei 2011, 14:52:52 »

Een bekend voorbeeld zijn ook de wissels in de overgang van viersporig naar tweesporig tussen Rijswijk en Delft. Binnen enkele jaren voorbij als Delft-Schiedam ook viersporig wordt.

Je vindt symmetrische wissels niet vaak in een modelspoorassortiment. Roco had er eentje in het oude 2,5 mm assortiment, maar ze zijn niet teruggekeerd in Rocoline. Ik vermoed omdat er niet veel vraag naar was. Leek overigens in de verste verte niet op een hogesnelheidswissel.

Rutger

• Speciale Gast
  • Sr Trdl
    • RJFotografie
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 04 juni 2011, 01:06:01 »

Hier een goegolplaatje van het wissel bij Ravenstein. De symmetrie is goed te zien.

Ronald

• Speciale Gast
  • Trots lid van CJAG!
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 22 juli 2011, 19:26:21 »

de echte slanke wissels in het grootspoor hebben een hoekverhouding van 1:34,7. Deze hebben ook een beweegbaar puntstuk.
De Y-wissels worden niet echt vaak toegepast en, zover ik weet, niet in het hoofdspoor.

Bij Kesteren richting Tiel, op station Leiden, Wadenoijen etc. liggen ze gewoon in 't hoofdspoor.
"It has long been my belief that the sight of a good-looking woman lowers a man's IQ by at least 20 points. A man who doesn't happen to have 20 points he can spare can be in big trouble."
Pagina's: [1]   Omhoog