Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wissels blijven hangen

Gestart door vinc zondag 30 januari 2011, 19:16:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels blijven hangen
Beste forumleden.

Tips voor wissels die blijven hangen? Met hangen bedoel ik niet goed reagerend. Ik rij Marklin C (rails). Aandrijving (in totaal 39 wissels) zijn ingebouwd in het wissel (als je dat zo noemt). Dus decoder en aandrijving in het wissel. Werk verder met Intellibox en Koploper (zeer mooi programma) + 2 boosters voor in totaal 3 stroom kringen. Terugmelding via de rails (dus diagnonaal onder de rails de verbinding door geknipt). Terumelding is 'tadellos" De werking van de wissels diverse malen gecontroleerd. Maar van tijd tot tijd blijft zo'n wissel hangen. Manueel bewegen helpt soms; soms ook met spuitbus ('lucht), maar het blijft onbetrouwbaar, waardoor ook Koploper de mist in gaat. Heel vervelend.

Suggesties ter oplossing?

Met vriendelijke groet

Vincent
Re:Wissels blijven hangen
Vincent,

Bekend probleem: de eindafschakeling van de aandrijving. Oplossing is de switches eruit solderen en doorverbinden, zie elders op het forum.

Gr, Ben.
Re:Wissels blijven hangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Wissels blijven hangen
Dag Vincent,

In al mijn wissels zijn de schakelaars verdwenen en ik heb nooit last van haperende wissels.

Wisselaandrijvingen ombouwen schakelaars demonteren

Misschien is dit de oplossing voor jou.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wissels blijven hangen
Nieuwe eindschakelaars erop, of doorsolderen.

Als je geen blauwe/witte drukknopbakjes er bij gebruikt, doorsolderen.
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wissels blijven hangen
Prima beschreven en uitgevoerd door Peter / Geluidsman.
Verder is er op te letten dat de wissel zonder mechanische spanning ligt, dus niet keihard vast schroeven, maar eventueel dit met beleid doen.

Ter voorkoming van incidentele verbranding van wisselspoelen is er een simpele, maar altijd werkende oplossing te vinden in de wiki:

http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:wissels_schakelen_met_een_cdu

succes
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Wissels blijven hangen
Citaat van: vinc op zondag 30 januari 2011, 19:16:37

Tips voor wissels die blijven hangen?  Manueel bewegen helpt soms; soms ook met spuitbus ('lucht),

Suggesties ter oplossing?

Het manueel hendeltje eruit halen wil ook nog wel eens 'n oplossing bieden.
Re:Wissels blijven hangen
ik heb dat ook voorgehad, het was door de koude :p ofwel door wat vuiligheid die ertussen blijft hangen
Re:Wissels blijven hangen
Dank heren (dames ook?) voor de tips. Ik ga de suggestie van Peter uitproberen. Jammer, dat een aantal wissels onbereikbaar zijn . .....dom beginnerssfoutje

Groet

Vincent
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wissels blijven hangen
Citaat van: vinc op maandag 31 januari 2011, 19:57:04
Dank heren (dames ook?) voor de tips. Ik ga de suggestie van Peter uitproberen. Jammer, dat een aantal wissels onbereikbaar zijn . .....dom beginnerssfoutje

Groet

Vincent

Daar zit ik helaas ook mee, niks aan te doen. Wanneer ze het niet doen, dan de balast er maar af. (gelukkig ligt er nu nog geen balast)
Re:Wissels blijven hangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Wissels blijven hangen
Citaat van: wijbe op maandag 31 januari 2011, 20:13:50
Citaat van: vinc op maandag 31 januari 2011, 19:57:04
Dank heren (dames ook?) voor de tips. Ik ga de suggestie van Peter uitproberen. Jammer, dat een aantal wissels onbereikbaar zijn . .....dom beginnerssfoutje

Groet

Vincent

Daar zit ik helaas ook mee, niks aan te doen. Wanneer ze het niet doen, dan de balast er maar af. (gelukkig ligt er nu nog geen balast)

Dan kun ken je nu dus het beste de wissels aanpassen  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Wissels blijven hangen
Beste Peter,

Operatie had helaas geen succes. Waarschijnlijk soldeerfout gemaakt. Advies voor in te stellen temperatuur soldeerbout? Andere vraag: hoe test ik de werking van het wissel zonder deze eerst weer in de baan te leggen?

Groeten

Vincent
Re:Wissels blijven hangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Wissels blijven hangen
Citaat van: vinc op maandag 31 januari 2011, 22:01:52
Beste Peter,

Operatie had helaas geen succes. Waarschijnlijk soldeerfout gemaakt. Advies voor in te stellen temperatuur soldeerbout? Andere vraag: hoe test ik de werking van het wissel zonder deze eerst weer in de baan te leggen?

Groeten

Vincent

Ik heb meestal mijn bout op 350gr. staan.

Je kunt de aandriving op je baanspanning testen.

De gele draad op de middenrail en de twee blauwe om en om zeer kort op de railstaaf.

Dus een blauwe draad tegelijk gebruiken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2021

offline
Re:Wissels blijven hangen
Kijk je wel uit dat je de blauwe draad niet te lang tegen de railstaaf aanhoud.

je hebt de eindafschakeling verwijderd dus kan je wisselaandrijving doorbranden.

Als ik jou was zou ik gewoon even een klein stukje rails leggen met daar aan vast de wissel.

Zet hier dan de baanstroom op van je CS en dan kun je de aandrijving niet stukmaken.

Succes,

Gijs
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wissels blijven hangen
Ja Gijs,

Maar die spoel kan ook nog doorbranden als de eindschakelaars er wel nog in zitten:
Als de eindstand niet gehaald wordt EN de spanning blijft aan staan. De kans is wel erg klein maar niet nul.

Als je 100% van doorbranden verlost wil worden, is een weerstand plus een elco per wissel afdoende.
De eindschakelaars zijn dan ook overbodig geworden.

Ik heb trouwens om het te controleren ook standaard setjes (voor c-rails)  gekocht.
Wil wel eens zien wanneer het gaat haperen. Als het gaat haperen.

grv Huub
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2009

offline
Re:Wissels blijven hangen
Ja dit probleem heb/had ik ook ik heb er wel aan gedacht alle wissels en wisselmotortjes bereikbaar te houden. Die microswitchjes eruit helpt ernorm, maar daarna had/heb ik het nog soms... heb nu een experimentje lopen met een miniem beetje grafiet op het ankertje van de wisselmotor... sinds ik dat heb gedaan werkt de behandelde wisselmotor echt helemaal feilloos nu ongeveer een 3 maanden....
Rob
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wissels blijven hangen
Ja, die dingen luisteren erg nauw.
Er hoeft maar iets niet 100% te lopen en het werkt niet meer.
De elektromagneten hebben erg weinig trekkracht.

Vandaar is het noodzakelijk de wissels met de grootste zorg te monteren in de baan.
Het moet vlak liggen en de wissels niet met schroeven vast 'hengsten'. Beleid gevraagd......

grv Huub
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2021

offline
Re:Wissels blijven hangen
Citaat van: huub op maandag 31 januari 2011, 23:49:08
Ja, die dingen luisteren erg nauw.
Er hoeft maar iets niet 100% te lopen en het werkt niet meer.
De elektromagneten hebben erg weinig trekkracht.

Vandaar is het noodzakelijk de wissels met de grootste zorg te monteren in de baan.
Het moet vlak liggen en de wissels niet met schroeven vast 'hengsten'. Beleid gevraagd......

grv Huub


Klopt Huub, ik maak zelf de wissels altijd een beetje warm. Dan "valt"alles beter op zn plek.

Meestal wiebelt de aandrijving dan nog een beetje. Maar als je een beetje voorzichtig blijft proberen en schuiven dan voel je ineens dat hij op zn plek ligt en kun je hem vastschroeven.
Ook heb ik gemwerkt dat voldoende power op je baan ook geen overbodige luxe is.

Groeten,
Gijs
Re:Wissels blijven hangen
Beste Gijs,

Wat bedoel je met ' warm maken' en dan ' op z''n plaats schuiven' ?

Groet

Vincent
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2021

offline
Re:Wissels blijven hangen
Ik heb de ervaring dat zeker in de winter het plastik van de rails erg stug is.

Ik maak de wissel altijd even warm door hem een tijdje in de buurt van de kachel te leggen.

Als je dan de aandrijving op zn plaats schuift voel je gewoon beter wanneer die op zn plek ligt.

Bij mijn wissels luisterde dat heel nauwkeurig.

De aandrijving moet echt heel vlak liggen anders doet hij het niet goed.

Succes,
Gijs
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wissels blijven hangen
Dat is prima advies, Gijs !

grv Huub
Re:Wissels blijven hangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Wissels blijven hangen
Jij verwent je railzen wel heel erg Gijs door ze bij de kachel te leggen  >:-D >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Wissels blijven hangen
Lid sinds: 2021

offline
Re:Wissels blijven hangen
Hoi Peter, ik ben goed voor mijn wissels  :D  Behalve voor de drieweg en engelse maar die hebben inmiddels ook een goed thuis  :D

Groeten,
Gijs