Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welke lijmen zijn het best ?????????????????

Gestart door wes dinsdag 25 januari 2011, 16:56:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Hoi allemaal,

Met een klap heeft mijn kleinzoon een trein laten ontsporen waarbij enige erts wagons van de treintafel zijn gevallen. Inmiddels een voorziening gemaakt dat dit niet meer kan gebeuren. Opa heeft nu dus de schone taak om van alle stukken weer een geheel te maken. Heb voor het lijmen van huisjes de Faller lijm gebruikt maar ben daar niet geheel tevreden over. Moet nu dus de plastic delen van de wagons lijmen hebben jullie een goed advies ??? secondenlijm ???? moet ook nog een metalen rail aan het plastic lijmen denk daarbij aan twee componentenlijm.
Ik hoop van jullie ervaring gebruik te mogen maken voor wat de beste keuze is.

Groet Ed   
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Voor de kunstofdelen zou ik modelbouwlijm gebruiken en voor het metaal op kunststof een transparante alles lijm.
Ik weet niet of dit de beste zijn maar beter dan secondelijm want deze laat een witte waas achter. :)
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
De ene kunststof is de andere niet. Je kunt het beste bij de fabrikant informeren wat de door hen aanbevolen kleefstof is.
Iedere modeltreinfabrikant gebruikt een "eigen recept" voor wat betreft de door hen gebruikte plastics.
De plastic van b.v. LGB is zowat niet te lijmen. Maar met L530 van Ruderer Klebtechnik GMBH heb ik goede resultaten bereikt.




Edit Nobody: "Hen" gewijzigd in "heb".
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Modelbouwlijm heeft als eigenschap dat het een laagje plastic oplost of week maakt.
De kunststoffen waarvan wagons en lokomotieven zijn gemaakt is veel hoogwaardiger en laat zich niet zo makkelijk oplossen of week maken.
Ik zou secondelijm gebruiken en dan een dunne, weinig gebruiken en goed ventileren tijdens het uitharden, anders krijg je van die witte uitslag rond de lijmvlakken.
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Hoi

Kappen van loks en wagens lijm ik altijd met thinner.

Gewoon een druppeltje aan de binnenkant in de scheur laten lopen, en wachten.

Ook ramen e.d. inzetten doe ik zo.

Bart
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Bedankt voor de goede adviezen, het gebruik van thinner als lijm was nieuw voor mij. Gebruik nu VOLMER super vol XP lijm art 6117 voor mijn huizenbouw projecten. Prima lijm alleen het bijgeleverde kwastje is pet. Met secondelijm werke doe ik bij uitzondering en dan bij voorkeur de gel uitvoering die is beter te doseren.

Groet Ed  :)
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Als je secondenlijm wit uitslaat, bevat deze vocht. Ik gebruik altijd de lijm van olba (staat in houten). Deze moet je koel bewaren, en als je hem gaat gebruiken, even een kwartiertje uit de koelkast halen, om op temperatuur te laten komen. Anders krijg je met lijmen een soort condensvorming. Maar van die lijm zie je helemaal niets meer. Superspul.

Als je maar een beetje nodig hebt, doe ik een druppel ergens opleggen, en met een naald oid pak je er een beetje vanaf, en doet dit op het lijmvlak. De druppel die je hebt neergelegd blijft een paar minuten bruikbaar. (secondenlijm hard pas uit, als deze wordt geknepen tussen 2 delen (bijvoorbeeld vingers  :D)

Roy
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Citaat van: RoWi op vrijdag 28 januari 2011, 12:49:41
(secondenlijm hard pas uit, als deze wordt geknepen tussen 2 delen (bijvoorbeeld vingers  :D)

Gebruik in dat geval (voorzichtig) je hobbymesje om ze weer los te krijgen! :D
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Aceton werkt ook!
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
maar is wel minder spannend!  :D
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Is het niet zo dat alle secondelijmen in de koelkast bewaard moeten worden ????
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Citaat van: RoWi op vrijdag 28 januari 2011, 12:49:41
Als je secondenlijm wit uitslaat, bevat deze vocht.
Roy

secondelijm werkt juist op vocht. dit in tegenstelling met lijmen die moeten verdampen of reageren met zuurstof uit de lucht.
hoe meer vocht (relatief) hoe sneller het lijmt. daarom zit metaal zo snel vast omdat vocht uit de omgeving door de temperatuur er op neerslaat. Bij kunststof gaat het lijmproces iets minder snel vaak. Hierdoor zitten je vingers ook zo snel aan elkaar vast...het onttrekt vocht uit je huid en vast zit t

giftige gassen uit de chemische reactie geven deze witte neerslag. Dit wil je dus niet inademen....
HEEL goed ventileren bij deze lijm!!!!!
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Ik gebruik altijd Faller lijm. Het is vind ik persoonlijk het beste om huisjes in elkaar te zetten. Daarna zit het muurvast. Je moet alleen in het begin even meesturen bij het lijmen totdat het echt vastzit.

Zeker geen secondelijm! Heb ik in het begin gedaan bij de huisjes met als resultaat dat de transparante raampjes niet meer transparant zijn en omdat het zo moelijk te reguleren is vanuit zo'n tubetje krijg je dat al gauw.  Kijk ook eens naar het kostenplaatje van secondelijm en Fallerlijm.

Groet en succes,

Micha
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Secondelijm is niet zo duur 30 cent/ stuk... maar dat is niet goed voor dit. Ik zou die Faller gebruiken. Maar ik gebruik ook die van Revell, kost niet zo veel en staat schuin op een goede basis.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
M.E.K. methyl ethyl keton, het spul wat de schilders tot voor een paar jaar terug gebruiken  mochten. dit spul is tevens de basis voor de potjes hobbylijm, alleen zit er een verdikkingsmiddel in en die geeft nu juist dat er je resten blijft zien. de mek niet.
Re:Welke lijmen zijn het best ?????????????????
Citaat van: Pobox op donderdag 10 februari 2011, 13:59:42
secondelijm werkt juist op vocht. dit in tegenstelling met lijmen die moeten verdampen of reageren met zuurstof uit de lucht.
hoe meer vocht (relatief) hoe sneller het lijmt. daarom zit metaal zo snel vast omdat vocht uit de omgeving door de temperatuur er op neerslaat. Bij kunststof gaat het lijmproces iets minder snel vaak. Hierdoor zitten je vingers ook zo snel aan elkaar vast...het onttrekt vocht uit je huid en vast zit t

Secondenlijm is in de jaren '60 ontwikkeld voor het Amerikaanse leger om wonden mee dicht te lijmen (Vietnam oorlog), het wordt in ziekenhuizen ook veel gebruikt, maar dan uiteraard medisch zuiver/schoon. Het is dus niet zo gek dat het j ehuid goed lijmt :-)

Walter