Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Soft-Lok Booster Power-10

Gestart door Anne W woensdag 26 januari 2011, 22:33:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: teunistreinen op maandag 07 februari 2011, 07:15:59
Deze centrales leveren een 0 volt en + (3 tot ca 18) volt als uitgang.
Dit type centrales leveren een TTL-signaal van 5V.

Mvg,
Peter
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: Anne W op maandag 07 februari 2011, 15:33:49
Beste Heren Zeer Deskundigen (op jullie gebied dan),

Waarom ontwikkelen jullie, gezamelijk en in vereniging, niet een klein printje met componenten in een klein kastje en brengen jullie die niet op de markt, al dan niet via Soft-Lok of zo.

Jullie zouden er de, op dit gebied, a-technische mensen erg mee helpen, mensen die op hun vakgebied ontzettend goed zijn, zoals de tevreden Raptor gebruiker waar dit topic mee begon, die daarmee de aanschaf van een andere booster bespaard hand kunnen blijven.

Groet, Anne W

Die tussenbooster,kan toch gewoon een delta"centrale/booster" zijn ? Of kan het nog makkelijker ?

Mvg,
Robin
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: Anne W op maandag 07 februari 2011, 15:33:49

Beste Heren Zeer Deskundigen (op jullie gebied dan),


Ik voel me niet aangesproken bescheiden als ik ben.  :D

Maar wat is in godsnaam een tussenbooster? Echt nog nooit van gehoord. :O

Gr, Ben.
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: Spoorman op maandag 07 februari 2011, 19:03:43
Maar wat is in godsnaam een tussenbooster? Echt nog nooit van gehoord. :O

Beste Ben

Even "terug"lezen in deze draad.

teunis
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Ben,

Voorversterker is een andere benaming.Klinkt dat wel bekend?

Mvg,
Robin
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: teunistreinen op maandag 07 februari 2011, 19:05:16
Citaat van: Spoorman op maandag 07 februari 2011, 19:03:43
Maar wat is in godsnaam een tussenbooster? Echt nog nooit van gehoord. :O

Beste Ben

Even "terug"lezen in deze draad.

teunis

Gedaan. :thumbup:

Heb je een link voor me naar LDT?

Gr, Ben.
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: Spoorman op maandag 07 februari 2011, 19:03:43
Maar wat is in godsnaam een tussenbooster? Echt nog nooit van gehoord. :O
Een tussenbooster is en booster die tussen de centrale en booster zit. Als dat nog niet genoeg is kun je er nog een tussentussenbooster tussen plaatsen :D.

Maar alle gekheid op een stokje een booster om een booster te voeden om een teintje te laten rijden ?.

Een signaal omzetter heeft men nodig meer niet.



Mvg,
Peter
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Beste Peter,

Geweldig, maar ik zie dat een homeopathisch arts niet maken en dat is nou juist waar ik het steeds over heb, er zijn (veel) meer modelspoorhobbyisten die geen snars verstand hebben van elektronika als die er wel verstand van hebben.

Beste Robin,

Zolang het een booster is die het rechtstreeks digitale signaal van de centrale accepteert via de 5 polige Märklin type boosteraansluiting of de 3 polig Lenz type boosteraansluiting.

Beste Ben,

http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm

Groet, Anne W
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: teunistreinen op maandag 07 februari 2011, 21:56:57
Citaat van: Spoorman op maandag 07 februari 2011, 19:09:08


Heb je een link voor me naar LDT?


Ben

link naar LDT: http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_nl.htm

teunis

Heren,

Bedankt voor de link. Ik weet LDT al jaren te vinden maar waar staat de tussenbooster van LDT?

Gr, Ben.
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Beste Ben,

Het is gewoon een LDT booster van 2,5 A met als ingang de 5 polige Märklin type aansluiting, ik ben degene die dat een tussenbooster noemt, ik verander de term nu in "tussen-/wissel en schakeldecoders booster", dekt bij mij de lading beter.

Groet, Anne W
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Mijne Heren,

Met belangstelling dit draadje gevolgd over de 10A voeding van Soft-Lok. Mijn reden om hierop te reageren is omdat ik gisteren (5 mei 2012) in Houten de booster heb gezien en daarover gesproken met de stand houder van Soft-Lok. Van de prijs van de Booster schrok ik een beetje. Ben dan wel geen volledig volleerde elektrotechnicus maar weet toch wel waar de hete kant van een soldeerbout zit. En een voeding volgens een goed schema en onderdelen op printplaten (na)bouwen zou mij toch wel moeten lukken.

Loop rond met plannen om dit jaar op de 2e verdieping eindelijk eens 'n vaste baan te bouwen.
Märklin 3 rail digitaal met 6021 enz. modules. Ik heb nog geen extra boosters.

Een baan heeft nu uiteindelijk een goede voeding nodig. En van jullie jarenlange evaring wil ik heel graag (mis)bruik maken en heb daarom de volgende vragen;
  1) Is die Edits booster (zelfbouw pakket ?) nog leverbaar ?

  2) Zoja waar te bestellen (printplaten) en documentatie te vinden ?

  3) Is er aan te geven wat ik nog meer nodig heb om dit tot een goed einde te brengen ?
  Ik bedoel geen onderdelen maar hulp- en of extra veiligheid schakelingen.

  4) Volgens de standhouder is het voldoende om de baan te verdelen in midden geleider gescheiden segmenten, maar sleper liften waren niet nodig. Alleen moet een Loc of rijtuig met sleper niet langdurig op meerdere segmenten stil staan. Is dit ook jullie ervaring ?

Wat mij vooral aantrekt in deze voeding is dat de totale stroom dan wel max 10A kan bedragen maar dat deze stroom niet in op gehele baan staat. Wil ik lassen dan heb ik daar wel een andere computer (mid frame) voeding voor ;-).

Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gesproken over diverse plus en min spanningen. Het is toch wel een AC en geen DC booster ?

Re:Soft-Lok Booster Power-10
Misschien ben je hier wat mee." http://hendk.home.xs4all.nl/booster.html"
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Johnny,

Nee nog niet. Ben nog een roepende in deze overvloed aan informatie en kennis woestijn.
Maar nu dus wel. Dank je wel.
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: JevanHa op zondag 06 mei 2012, 10:00:09
Mijne Heren,

Met belangstelling dit draadje gevolgd over de 10A voeding van Soft-Lok. Mijn reden om hierop te reageren is omdat ik gisteren (5 mei 2012) in Houten de booster heb gezien en daarover gesproken met de stand houder van Soft-Lok. Van de prijs van de Booster schrok ik een beetje. Ben dan wel geen volledig volleerde elektrotechnicus maar weet toch wel waar de hete kant van een soldeerbout zit. En een voeding volgens een goed schema en onderdelen op printplaten (na)bouwen zou mij toch wel moeten lukken.

Loop rond met plannen om dit jaar op de 2e verdieping eindelijk eens 'n vaste baan te bouwen.
Märklin 3 rail digitaal met 6021 enz. modules. Ik heb nog geen extra boosters.

Een baan heeft nu uiteindelijk een goede voeding nodig. En van jullie jarenlange evaring wil ik heel graag (mis)bruik maken en heb daarom de volgende vragen;
  1) Is die Edits booster (zelfbouw pakket ?) nog leverbaar ?

  2) Zoja waar te bestellen (printplaten) en documentatie te vinden ?

  3) Is er aan te geven wat ik nog meer nodig heb om dit tot een goed einde te brengen ?
  Ik bedoel geen onderdelen maar hulp- en of extra veiligheid schakelingen.

  4) Volgens de standhouder is het voldoende om de baan te verdelen in midden geleider gescheiden segmenten, maar sleper liften waren niet nodig. Alleen moet een Loc of rijtuig met sleper niet langdurig op meerdere segmenten stil staan. Is dit ook jullie ervaring ?

Wat mij vooral aantrekt in deze voeding is dat de totale stroom dan wel max 10A kan bedragen maar dat deze stroom niet in op gehele baan staat. Wil ik lassen dan heb ik daar wel een andere computer (mid frame) voeding voor ;-).

Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gesproken over diverse plus en min spanningen. Het is toch wel een AC en geen DC booster ?



Beste Jan,

Bij mij werkt de Edits booster al vele jaren (>20) tot volle tevredenheid, ik heb de uitgang gesplitst in 5 secties en per sectie afgezekerd, zie ergens in mijn bouwtopic.

De Soft-Look booster waar dit verhaal mee begon, runt bij de MSG/Den Bosch twee banen, ook tot volle tevredenheid.

In beide gevallen krijgen ze "het signaal" van een LDT DB2 booster, dus geen extra werkzaamheden.

Sleperwippers zijn echt niet nodig omdat de bron tussen twee secties gewoon dezelfde bron is, wel is het zo dat als de lok op een sectiescheiding stil staat en ook nog een kortsluiting veroorzaakt, de stroom via 2 electronische zekeringen loopt, dus 2 keer zo groot is.

Groet, Anne W
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Hallo Jan,

Citaat van: JevanHa op zondag 06 mei 2012, 10:00:09
  1) Is die Edits booster (zelfbouw pakket ?) nog leverbaar ?
Ben bang van niet.

Citeer2) Zoja waar te bestellen (printplaten) en documentatie te vinden ?
Vraag zou je bij Elektor (http://www.elektor.nl/) kunnen stellen.

Je kunt ook eens een PB naar AlbertJan kunnen sturen.

Let op: er schijnt hier op het forum een persoon te zijn die via PB je voor véél aanbied om een EDiTS booster voor je te bouwen.


Citaat van: Anne W op zondag 06 mei 2012, 12:55:19
In beide gevallen krijgen ze "het signaal" van een LDT DB2 booster, dus geen extra werkzaamheden.
Totale overkill om een booster te gebruiken voor een andere booster aan te sturen.

CiteerSleperwippers zijn echt niet nodig omdat de bron tussen twee secties gewoon dezelfde bron is,
Klopt indien de kabels dezelfde lengte hebben. Zijn de kabels duidelijk van verschillende lengte wordt het toch iets anders.


Mvg,
Peter
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Anne W & Peter,

Dank voor jullie snelle reactie. Vwb dat aanbieden om de Booster voor mij te bouwen denk ik niet dat ik daarin in ga. Dacht in vorige berichten al duidelijk gemaakt te hebben mijzelf het plezier van zelf bouwen niet willen laten ontnemen.  :P

Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gesproken over diverse plus en min spanningen. Het is toch wel een AC en geen DC booster ?
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Lid sinds: 2008

offline
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: JevanHa op zondag 06 mei 2012, 13:32:49
Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gesproken over diverse plus en min spanningen. Het is toch wel een AC en geen DC booster ?

Tja, een AC of DC-booster ken ik niet, maar:
De Edits-booster heeft een symmetrische voeding, dus plus, nul en min, terwijl de moderne dingen gevoed worden uit een a-symmetrische voeding, dus slechts plus en nul.
Om toch de wisselspanning voor de loks te genereren wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamde H-brug waar de twee uitgangslijnen steeds verwisseld worden.
Bij de tweede versie heb je dus geen vaste massa- of nulaansluiting.

O ja, ik heb nog wel een printontwerp van de Editsbooster:

Re:Soft-Lok Booster Power-10
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: JevanHa op zondag 06 mei 2012, 13:32:49
Anne W & Peter,

Dank voor jullie snelle reactie. Vwb dat aanbieden om de Booster voor mij te bouwen denk ik niet dat ik daarin in ga. Dacht in vorige berichten al duidelijk gemaakt te hebben mijzelf het plezier van zelf bouwen niet willen laten ontnemen.  :P

Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gesproken over diverse plus en min spanningen. Het is toch wel een AC en geen DC booster ?


Beste Jan,

Ik ben een scheepswerktuigkundige met een gelimiteerde kennis van de elektronica, het bouwen van de Edits Centrale, terugmelders, wissel- en schakeldecoders en dus de booster vond ik al een hele prestatie, dat ik dus een boostertje gebruik voor het leveren van het digitale signaal is mij wel te vergeven....., temeer daar ik dat boostertje ook gebruik om mijn wissel- en schakeldecoders te voeden en de bijbehorende trafo ook gebruik om mijn seinverlichting te laten branden.

In de digitale techniek bestaat AC en DC niet meer, de bekende digitale systemen (DCC, Motorola enz) hebben een wisselende uitgangsspanning  tussen ongeveer +18 en -18 volt, mijn Edits booster wordt gevoed met een ringkerntrafo met drie aansluitingen, maar het kan ook met een "normale" trafo".

Groet, Anne W
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: Anne W op zondag 06 mei 2012, 23:33:34
In de digitale techniek bestaat AC en DC niet meer
Het digitale signaal in de modeslpoor is AC.

Mvg,
Peter
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: Freak op maandag 07 mei 2012, 07:10:26
Citaat van: Anne W op zondag 06 mei 2012, 23:33:34
In de digitale techniek bestaat AC en DC niet meer
Het digitale signaal in de modeslpoor is AC.

Mvg,
Peter

En dit om de verwarring nog groter te maken

AC staat voor Alternating current en dat is wisselspanning
DC staat voor Direct Current en dat is gelijkspanning

Zogenaamde digitale spanning is een Blok spanning, totaal iets anders.

teunis
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Mijn oscilloscoop helaas jaren geleden al verkocht. Anders had ik zelf kunnen kijken hoe de uitgangsspanning eruit zit die weer uit de Märklin 6021 Control Unit komt.

Altijd gedacht dat het nog steeds dezelfde wisselspanning was die uit de Märklin trafo komt met de digitale informatie erop gesuperponeerd. Op internet een artikel over het nieuwe Märklin Motorola formaat gevonden. Ga dit de komende dagen lezen. Een mens is nooit te oud om te leren. Helaas wordt alleen die leertijd wel steeds korter door het ouder worden. ;-)
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: JevanHa op maandag 07 mei 2012, 09:24:56
Mijn oscilloscoop helaas jaren geleden al verkocht. Anders had ik zelf kunnen kijken hoe de uitgangsspanning eruit zit die weer uit de Märklin 6021 Control Unit komt.

Altijd gedacht dat het nog steeds dezelfde wisselspanning was die uit de Märklin trafo komt met de digitale informatie erop gesuperponeerd. Op internet een artikel over het nieuwe Märklin Motorola formaat gevonden. Ga dit de komende dagen lezen. Een mens is nooit te oud om te leren. Helaas wordt alleen die leertijd wel steeds korter door het ouder worden. ;-)


Beste JevanHa

Voor een visualisatie van wat digitale spanning is zie de volgende link:

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

teunis
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: JevanHa op maandag 07 mei 2012, 09:24:56
Mijn oscilloscoop helaas jaren geleden al verkocht. Anders had ik zelf kunnen kijken hoe de uitgangsspanning eruit zit die weer uit de Märklin 6021 Control Unit komt.

Altijd gedacht dat het nog steeds dezelfde wisselspanning was die uit de Märklin trafo komt met de digitale informatie erop gesuperponeerd. Op internet een artikel over het nieuwe Märklin Motorola formaat gevonden. Ga dit de komende dagen lezen. Een mens is nooit te oud om te leren. Helaas wordt alleen die leertijd wel steeds korter door het ouder worden. ;-)


Uit de Marklin 6021 komt een digitale spanning zie link in vorig bericht.
De 6021 wordt gevoed door een trafo van marklin bijvoorbeeld de 60051

Deze trafo levert een wisselspanning van 16 tot 18 volt.
De 6021 maakt van de wisselspanning uit de voedingstrafo een blokspanning. Op deze blokspanning wordt de digitale informatie "gesuperponeerd"

teunis
Re:Soft-Lok Booster Power-10
JevanHa,

Ik heb hier thuis de pdf van een oud digitaal marklin boek.
Daar staat precies in hoe het signaal is opgebouwd.
Is dacht ik gewoon te downloaden van de nl website.

In het elektuur boek staat die info ook. Dus als je bij een bibliotheek in de buurt komt.
Kun je gelijk het hoofdstuk over de booster kopieren.  :D

Robin
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: teunistreinen op maandag 07 mei 2012, 09:35:21
De 6021 maakt van de wisselspanning uit de voedingstrafo een blokspanning. Op deze blokspanning wordt de digitale informatie "gesuperponeerd"
De 6021 maakt van de wisselspanning helemaal geen blokspanning waarop de digitale informatie wordt "gesuperponeerd". Geen informatie, dan ook geen diigitaal signaal en is de uitgangspanning constant.

Mvg,
Peter
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: JevanHa op maandag 07 mei 2012, 09:24:56
Mijn oscilloscoop helaas jaren geleden al verkocht. Anders had ik zelf kunnen kijken hoe de uitgangsspanning eruit zit die weer uit de Märklin 6021 Control Unit komt.
Scoopplaatjes van een MM-signaal.




Plaatje van een MFX-signaal


Mvg,
Peter
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: Freak op maandag 07 mei 2012, 10:21:24
Citaat van: teunistreinen op maandag 07 mei 2012, 09:35:21
De 6021 maakt van de wisselspanning uit de voedingstrafo een blokspanning. Op deze blokspanning wordt de digitale informatie "gesuperponeerd"
De 6021 maakt van de wisselspanning helemaal geen blokspanning waarop de digitale informatie wordt "gesuperponeerd". Geen informatie, dan ook geen diigitaal signaal en is de uitgangspanning constant.

Mvg,
Peter

Feit de 6021 wordt gevoed door een trafo met een wisselspanning, de bruine en gele draad.
De uitgang van de 6021 is een blokspanning waar de digitale informatie in is verwerkt.
Als er op de 6021 geen lok is geselecteerd dan genereert de 6021 een uitgangsspanning dat een blokspanning is (in elk geval geen gelijkspanning.

Vertel nu eens wat volgens jou de uitgangsspanning is van de 6021 als er wel een lok is geselecteerd oftewel als er informatie is. Bij mijn weten stuurt de 6021 continu informatie in de vorm van een blokspanning de baan op.

Alle loks die geselecteerd zij worden continu van info voorzien.
Tevens worden de wisseldecoders en de seindecoders continu van info voorzien.
En omdat er in de tijd gezien meer negative spanning dan positieve spanning wordt afgenomen, lijkt het als of er een continu signaal op de uitgang van de 6021 staat.

Dit is mijn kwartje.

teunis
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Teunis, goed lezen. Als er geen signaal wordt gegenereerd is de uitgang van de booster constant. dus, als je er een positief signaal instuurt, is de uitgang ook positief, als je er een negatief instuurt, komt er negatief uit (hoogte van de uitgangsspanning is afhankelijk van de booster, maar zal ongeveer variëren tussen 16 en 20 V). Pas als je er een digitaal signaal (bij M trinair) op zet, zal de uitgang ook dat ingangssignaal volgen. Wordt dus ook geen blokspanning, maar gewoon een serie van -1, 0 en 1. (dus -20, 0 en 20V) wat jij de blokspanning noemt is het versterkte digitale signaal.
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Lid sinds: 2008

offline
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Kortom de info zit in de timing van het signaal.
De info wordt ook digitaal doorgestuurd; het signaal kan in principe maar 2 waardes aan nemen: plus 18 Volt of min 18 Volt.

Als je een blok- of pulsvormig signaal dubbelfasig gaat gelijkrichten kan je uit met een vrij kleine buffercondensator (of elco) uit de voeten om een goede gelijkspanning te krijgen.
Op deze gelijkspanning werkt de decoder en draait ook de motor.

Voor de data in het Motorola-protocol werkt het als volgt:

Logische 0: 13us hoog, 91us laag, 13us hoog en 91us laag. (herhaling)
Logische 1: 91us hoog, 13 us laag, 91us hoog en 13us laag. (herhaling)
Logische X: 91us hoog, 13us laag, 13us hoog en 91us laag. (herhaling)

Op deze manier kan je dus een 0, een 1 of een X doorsturen.
De tijden zijn geldig voor wisselaansturing, loks krijgen een soortgelijk signaal maar met dubbele tijden.

Hier beneden een visueel plaatje van het signaal.
Je kan hier dus ook uit afleiden waarom het licht op een lok gaat flikkeren wanneer dit is aangesloten tussen uitgang decoder en chassis, waardoor slechts de helft van het signaal gebruikt wordt.




Re:Soft-Lok Booster Power-10
Hallo Teunis,

Citaat van: teunistreinen op maandag 07 mei 2012, 09:29:21
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
Op de site staat ook uitgelegd hoe het MFX-signaal er uit zou zien. Die info klopt niet.

Een 0 heeft een toestand met een duur van 100µs,
Een 1 door twee toestanden met een duur van elk 50µs, dus ook 100 µs.
En zo ontbreekt er nog veel meer (zéér belangrijke) informatie over het MFX-protocol.

Mvg,
Peter
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Ik heb geloof ik wat los gemaakt. Iedereen bedankt voor z'n bijdrage over het Marklin Motorola en andere Digitale treinen formaten. Was zeer verhelderend.
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: Freak op maandag 07 mei 2012, 18:08:55
Hallo Teunis,

Citaat van: teunistreinen op maandag 07 mei 2012, 09:29:21
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
Op de site staat ook uitgelegd hoe het MFX-signaal er uit zou zien. Die info klopt niet.

Een 0 heeft een toestand met een duur van 100µs,
Een 1 door twee toestanden met een duur van elk 50µs, dus ook 100 µs.
En zo ontbreekt er nog veel meer (zéér belangrijke) informatie over het MFX-protocol.

Mvg,
Peter


Hallo Peter

Dat zou goed kunnen kloppen, dat je gelijk hebt. De site naar waar ik verwees is al jaren oud. Ik denk dat toen het MFX signaal nog in nevelen was gehuld. Volgens mij heeft marklin heel lang niets los gelaten over het MFX signaal.
Het kan zijn dat toendertijd er maar wat gegist is naar het MFX signaal.

De verwijzing naar die site was door mij meer bedoeld om duidelijk te maken het verschil tussen een AC, DC, blok spanning en / of digitale spanning.
Ik heb verder niet gekeken of de site een juiste weergave gaf van de verschillende digitale formaten.

groeten van teunis
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Ach ja, leuke dicussie over hoe het precies heet, voor de modale modelspoorder is AC: wat er uit de Märklin trafo komt, DC: wat er uit de Fleischmann trafo komt, voor de modale modelspoorder is digitaal dus geen van beide.

Groet, Anne W
Re:Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: Freak op maandag 07 februari 2011, 19:10:49
Citaat van: Spoorman op maandag 07 februari 2011, 19:03:43
Maar wat is in godsnaam een tussenbooster? Echt nog nooit van gehoord. :O
Een tussenbooster is en booster die tussen de centrale en booster zit. Als dat nog niet genoeg is kun je er nog een tussentussenbooster tussen plaatsen :D.

Maar alle gekheid op een stokje een booster om een booster te voeden om een teintje te laten rijden ?.

Een signaal omzetter heeft men nodig meer niet.



Mvg,
Peter

Beste Peter

In bovenstaande staat een schema met een MAX232 en een 74HCT04.
Nu wil ik deze schakeling gaan bouwen.
Bij Conrad gezocht.
Vele maten en soorten van de MAX232, ik heb nu een IC MAX232N TID » Bestnr.: 152281-89 van Conrad op het oog.
Verder de 74HCT04 kan ik niet vinden bij Conrad, maar wel een 74HC04
CMOS IC 74 HC 04 DIP » Bestnr.: 164194 - 89

Weet jij of dat de componenten zijn die ik kan gaan gebruiken voor dit scema??

Bij voorbaat bedankt

groeten van teunis
Re: Soft-Lok Booster Power-10
Lid sinds: 2008

offline
Re: Soft-Lok Booster Power-10
Dat ic hebben ze toch wel: zoek eens op "hct04"

bestelnummer is: 150134 - 89 voor de dil-versie.

en inderdaad, het zoeken bij conrad gaat vreselijk.......
Re: Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: huub op dinsdag 05 juni 2012, 16:23:29
Dat ic hebben ze toch wel: zoek eens op "hct04"

bestelnummer is: 150134 - 89 voor de dil-versie.

en inderdaad, het zoeken bij conrad gaat vreselijk.......

Beste Huub

Inderdaad gelukt met "hct04".
Bedankt.

teunis
Re: Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: teunistreinen op dinsdag 05 juni 2012, 18:05:10
Inderdaad gelukt met "hct04".
Of een HC type is ook te gebruiken.

Mvg,
Peter
Re: Soft-Lok Booster Power-10
Citaat van: Freak op dinsdag 05 juni 2012, 18:51:58
Citaat van: teunistreinen op dinsdag 05 juni 2012, 18:05:10
Inderdaad gelukt met "hct04".
Of een HC type is ook te gebruiken.

Mvg,
Peter

OK bedankt Peter.
teunis