De nieuwe testopstelling, met natuurlijk de multimeter paraat.
Zoals gezegd heb ik twee zeners van 15 volt gehaald, de drie draadjes van de draaiknop afgeknipt, op de massa draad een kroonsteentje gezet met daarin in de goede stand de zeners, en de beide zeners in de goede stand aan de oranje en paarse draad gesoldeerd.
De booster ingeschakeld via de Raptor en eerst maar eens gemeten of ik nu een nette + en - 20 volt kreeg, maar nee de negatieve spanning was er boven en de positieve spanning er onder.
Goede raad is duur, dus maar eens van alles meten en daar kwam ineens een rare waarde te voorschijn: het referentie punt voor de zeners is volgens het Edits schema "massa", maar ik mat een verschil tussen de railmassa (is ook alle andere massa) en de "massa" van de zeners, ca. 7 volt spanning, dus zit er een fout of een component aan de andere onzichtbare zijde van de print.
Ik heb toen maar een nieuwe massa voor de zeners gemaakt, op de laatste foto zie je hem aangesloten op de massaklem voor de rails, resultaat: het werkt uitstekend.
De voorzijde van de booster, de draaiknop is weg, om de ledjes brandend te krijgen moest ik nog een massadraadje leggen, de massa van de ledjes zat op de draaiknop aangesloten.
Daarna de booster weer teruggebracht naar de begin opstelling, zodat hij op de baan getest kan worden met behulp van het Raptor menu "beperk maximaal aantal rijdende treinen".
Begonnen met één trein, goed, twee treinen, goed enz., bij acht treinen gebeurde er nog niets, dus ben ik toen maar in één keer naar het maximale aantal treinen gegaan wat ik heb, dertien, en toen gebeurde er wat: de kortsluitbeveilinging werd aangesproken, het lampje ging uit en daarna weer aan en daarna weer uit.
Toen de capaciteit teruggebracht tot tien treinen, dan kon ik tellen wat er werkelijk reed en de conclusie getrokken dat op mijn baan per stroomkring 6-7 treinen het maximale is (ik rijd zonder wagenverlichting, maar wel met veel soundloks)
Kortsluiting maken met de schroevedraaier resulteert in onmiddelijk afschakelen van de stroomkring, als de sluiting maar kort duurt herstelt de schakelaar gelijk, duurt het langer, dan duurt het ook langer voor hij herstelt, prima zoals gezegd, stuurt Raptor toch geen treinen door, dus heb ik rustig de tijd om het geheel af te schakelen.
Mijn conclusie is dat het een mooie booster is voor 5 rijdende treinen per stroomkring, voor mij voldoende en dat het mij afhelpt van zware 10A kortsluitingen.
Maar ik heb de booster inmiddels geschonken aan de MSG/Den Bosch, het wordt de stroomleverancier voor Silberberg denk ik, in ruil daarvoor krijg ik, als groot benutter van de testbaan voor de Raptor workshops, een LDT booster terug voor de Raptor die in maart geschonken zal worden aan de MSG.
Met de opgedane kennis ga ik mijn eigen Edits stroomvoorziening moderniseren, stroomkringen heb ik al, nu die schakelaars opsnorren en ledjes zetten om te kunnen zien welke kring afgeschakeld is.
Dus wie herkent de schakelaars, die gele dingen?
Groet, Anne W