Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails

Gestart door theissie dinsdag 25 januari 2011, 17:00:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
Na 30 jaar de opgeborgen marklinbaan weer eens tevoorschijn gehaald en in elkaar gezet. Ik dacht dat ik nog het een en ander wist maar dat valt tegen. Ik meende te weten dat je mbv een schakelrails meerder seinen of wissels kon aansturen. Helaas lukt dit niet. Voor de duidelijkheid:Ik wil 1 sein en 1 wissel door 1 schakelrails bedienen. Is dit mogelijk?
Zo ja, op welke manier
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
Hallo Theissie

dat is mogelijk door

de gele draad van het sein/ de wissel naar de trafo te laten gaan

en de blauwe naar de schakel rail
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
Theissie,
Uitgaande dat je het hier hebt over metalen rails en dan de schakel-rail met tuimelaar bewogen door de sleper van de loc moet je helaas met een beperking rekening houden.
Dit schakel contact rail bestaat o.a uit een dun veren-staal onderdeel welke snel slap wordt door te hoge elektrische belasting. een wissel is al teveel belasting voor deze rail.
Wanneer je een puls relais plaats aangestuurd door de schakel rail en de wissel / seinen aangestuurd worden door het maak contact dan gaat het redelijk.
Eigenlijk is dit type schakel rail een slecht product.
met vr gr Cees
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
Mijn ervaringen is dat voor sommige wissels en seinen de puls te kort duurt om deze volledig goed om te laten schakelen.
Er zijn 2 mogelijke oplossingen:
1. langzamer rijden waardoor de puls langer duurt
2. wagon met sluit licht of binnenverlichting voor een tweede puls laten zorgen.

groetjes
Henk
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
Henk, Theissie
Voor dat probleempje gebruik ik Selectron MFT T21S relais.
Deze werken met een spoelspanning vanaf 18 volt (mag zelfs 240 op, elektronica zoekt het zelf uit ) het verdere verloop van het relais kent 12 varianten.
b.v vertraagt op komen, bepaalde tijd pulsend op komen etc
De tijdsinterval is instelbaar van 0.1 seconden, 1 seconden, 1 min en 1 uur waarbij iedere stap met max 60 is te vermenigvuldigen.
Dus 0,4 sec of 5 sec etc, allemaal mogelijk.
Zo kun je dus na een contact puls het wissel om laten gaan gevolgd door 2 sec later het sein groen en 8 sec later de trein in beweging om maar een variant te noemen.
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
Theissie,

Op mijn M-baan stuur ik in mijn schaduwstation met één schakelrail 2 wissels en 3 seinen. Werkt goed.
Dus het moet kunnen. Mischien alles eens goed schoonmaken. De schakelrail moet uiteraard wel goed functioneren en dat kan nog wel eens een probleem zijn. Daar is overigens op dit forum genoeg over te vinden.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
Citaat van: Cees B op woensdag 26 januari 2011, 11:49:04
Henk, Theissie
Voor dat probleempje gebruik ik Selectron MFT T21S relais.

Niet goedkoop, wel interessante optie. Zou je met een relais + condensator niet ook zo'n timer relais kunnen maken?
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
Natuurlijk kan je met een IC (bijvoorbeeld uit de CD4000-reeks) goedkoop een timer bouwen.
Vereist is dan een voeding van 5 tot 15 Volt en een gewoon relais.

Ik voeg later een schema toe .....

grv huub




Uploaded with ImageShack.us
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
t.a.v Jan,
De selectron werd gebruikt in een gasoven automaat, spoelen ontsteken lokvlam/hoofdbrander etc.
Het type kan 8 ampere aan het geen aan de lichte kant was voor het gebruikte doel.
Zo kon ik een aantal nieuw uit de afvalbak vissen.
Voor mijn treinbaan voldoen ze prima, ik kan zo ook b.v een knipperend sein maken, lees afbuigend spoor.
Nog weer later heb ik een veel mooier relais als overbodig gekregen, Een Siemens logo 230 RC Dit is een mini PLC met standaard 8 diverse uitgangs protocollen.
Deze is uit-breidbaar met meerdere 8 functie modulen.
Deze wil ik mijn hele schaduw station laten behartigen, 20 sporen.
met vr gr Cees 
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:aansturen meerdere e-magnetische onderdelen mbv schakelrails
 :( Ik kom als morgenster langs de verkeerde containers... Of ik herken het spul nog niet (meer waarschijnlijk). Ik heb me misschien te lang bezig gehouden met het repareren van saxofoons en klarinetten, en daarbij wat teveel lijm gesnoven.
Maar ik probeer nog iets bij te leren. Dat kan hard gaan op dit forum, merk ik wel.