Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan in verdiepingen

Gestart door Fedor dinsdag 25 januari 2011, 16:29:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan in verdiepingen
Een ontwerp:
Re:Baan in verdiepingen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Baan in verdiepingen
Mooi ontwerp, ziet er op het eerste gezicht goed uit.
Maar je hebt 2x verdieping 1 geplaatst.   :P


Groet, Lesley
Re:Baan in verdiepingen
Ja dat was een foutje,

Het idee is een baan in meerdere verdiepingen met iedere verdieping een ander thema.

Deze verdieping heeft als thema hoofdlijn met aftakking naar industriegebied. Als iemand een idee heeft wat voor industrie daar kan komen dan hoor ik het graag. Zelf was ik geinspireerd door deze baan:
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postsm248439_The-Three-Watermill-Valleytrain.aspx#post248439

en deze ook:
http://www.009dutch.nl/archive/2007/pages/mariahohe.htm

Re:Baan in verdiepingen
veldkamp
gast

Re:Baan in verdiepingen
mooi :) fedor is het mogelijk om de verdiepingen ook op het form te plaatsen zodat ik cq we een totaal plaatje te zien  krijgen

Gr Erik
Re:Baan in verdiepingen
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Baan in verdiepingen
ik weet niet of je het gaat halen met de helling..

bij de brug bedoel ik dan :wink:

Re:Baan in verdiepingen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan in verdiepingen
Hoi Fedor.
Een héél bijzonder en erg interessant ontwerp.
En daarbij de banen waar jij de inspiratie voor het aanleggen van onderwerp en scenery voor ogen kan dit zeker een pracht van een baan worden.
Op deze manier is het ook voor klein behuisden mogelijk om een betrekkelijk grote baan te bouwen, waarbij je de ook nog de mogelijkheid hebt om meerdere thema's, landen of tijdperken onder te brengen.

Veel succes met het ontwerpen en bouwen van deze bijzondere baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Baan in verdiepingen
Dank jullie,

@Erik: Ik ben nog bezig met de andere verdiepingen maar die zal ik hier zeker plaatsen. Verdieping 2 wordt een enkelsporige zijlijn met een station en wat rangeermogelijkheden. Er is ook een verdieping 0 gepland, dat moet een groot station aan de dubbelsporige hoofdlijn worden met een goederenfunctie voor de regio.

@Marklin5: die leek mij ook wat krap dus ik ben deze verdieping nog wat aan het aanpassen.

Re:Baan in verdiepingen
ha,

Leuk ontwerp op een kleine ruimte! Zo gek ben ik dus niet. Ik gebruik ook twee zichtbare 'verdiepingen' (zie HIER). Houd wel rekening met voldoende hoogteverschil tussen de verdiepingen, 40 cm is minimaal. Als je dus meer dan twee verdiepingen wilt maken moet je wel laag beginnen, zeg 70 cm, en dan ligt de bovenste al op minimaal 150 cm. Dat is overigens al vrij hoog heb ik gemerkt.
Veel succes en plezier met het plannen!

Walter
Re:Baan in verdiepingen
Zeer mooi ontwerp en inderdaad de baan waar je inspiratie vandaan kwam is wel heel erg mooi en gedetailleerd, niet van echt te onderscheiden! Dat is een goed streven!
Houd je draadje met interesse in de gaten!

Groeten Jake
Re:Baan in verdiepingen
@Walter: Ik heb je thread-doorgelezen. Ik kijk met meer dan gemiddelde belangstelling uit naar beelden waarop je de twee lagen in hun onderlinge verhouding kunt zien.

Op internet vond ik deze baan: http://k.f.geering.info/modellbahn/meineanlage/seldwyla.htm

Deze baan heeft een tussenlaag die minder hoog is. Ik zag laatst nog een baan waar je van de zijkant tegenaan kijkt om de trein tussen de bomen door te zien rijden.

Hoe diep is jouw baan trouwens? Dat zal toch ook van belang zijn, neem ik aan. Ik zie verder dat jouw onderbouw vrij hoog is, ik wil proberen de onderbouw te beperken tot 4 centimeter-balkjes. Dat scheelt ook weer.

Dat neemt niet weg dat ik ook uitging van 40 centimeter tussen de lagen. En wellicht komt er dan op 30cm ook nog een laag voor de kinderen. Met oude M-rails.
Re:Baan in verdiepingen
Dit is de tweede verdieping. Ik ga nu kijken of ik er een artist-impression van kan maken, als onderzoek naar de sfeer.
Re:Baan in verdiepingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Baan in verdiepingen
Mooi ontwerp. Het mooie eraan vind ik het nadenken over ruimte. Geen gewone L of rechthoek,  maar een soort U, V of W vorm.
Dat zal de (draag-)constructie veel lastiger en wat duurder maken, maar is natuurlijk voor de bereikbaarheid een zegen.
En je moet van te voren veel meer nadenken over hoe je segmenten aan elkaar koppelt, om met de losse stukken onder je arm weg te kunnen huppelen naar je volgende woning.