Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Banenplan Tim help ivb Controle linker wisselstraat

Gestart door TimT maandag 24 januari 2011, 18:52:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banenplan Tim help ivb Controle linker wisselstraat
Ik ben op zoek naar een nieuw bovenplan :) onze afmetingen zijn 1m45 op 3  rechthoek
ik doe mijn oudebaan weg omdat ik geen rekening had gehouden met een klimspiraal ,die komt rechts uit  ( bestaat uit binneste boch r2 en buitenste spoor r3 en in de lengte 1  24188 tussen )


oud bannen plan



iemand inspiratie
mijn langste trein is 5 wagons een 1 loc :)


Mvg Tim
Re:Bannenplan Tim
Lid sinds: 2010

offline
Re:Bannenplan Tim
Als ik naar je ruimte kijk, zou ik proberen een gedeeltelijk enkel/gedeeltelijk dubbesporige lijn aan te leggen met een station van een spoor of 3,4 en kijken of je langzaam kan dalen naar een schaduwstation en dan weer terug op de lijn aansluiten. Helling niet boven de 3% en niet teveel poes pas.
Re:Bannenplan Tim
ok bedankt voor het advies :)
ja ik zou graag minstens 2 lijnen  hebben en mooi station is ook meegenomen :)
Re:Bannenplan Tim
Heb vanmorgen me even bezig gehouden in wintrack (ken er wel nog niet veel van )

zit echter met een probleem de r3 en r2 die parallel zijn gaan naar mijn klimspiraal richting schaduwstation , maar ik kan niet snel genoeg dalen voor onder de rest van de rails te gaan , ik heb al zitten denken aan een mogelijk oplossing maar ik heb niet direct een idee .
Kan iemand helpen of het plan wijzigen ?




Mvg Tim
Re:Bannenplan Tim
Lid sinds: 2010

offline
Re:Bannenplan Tim
Je kan toch achterlangs stijgen?
Re:Bannenplan Tim
joosthartgers
gast

Re:Bannenplan Tim
Tim,
Ik ben even aan het stoeien met wintrack voor je. Wel in Mrail maar het gaat even om het plan. Kan je wat specifieker zijn in wat je wil mbt schaduwstation en zichtbare gedeelte? Rangeren, station ed. Ik heb al even een schaduwstation voor je gemaakt. hopelijk heb je er al wat aan. Als je nog wat meer info kan geven, wil ik ook wel even voor het zichtbare gedeelte iets ontwerpen.

Succes

Gr Joost
Re:Bannenplan Tim
Citaat van: joosthartgers op dinsdag 25 januari 2011, 14:18:21
Tim,
Ik ben even aan het stoeien met wintrack voor je. Wel in Mrail maar het gaat even om het plan. Kan je wat specifieker zijn in wat je wil mbt schaduwstation en zichtbare gedeelte? Rangeren, station ed. Ik heb al even een schaduwstation voor je gemaakt. hopelijk heb je er al wat aan. Als je nog wat meer info kan geven, wil ik ook wel even voor het zichtbare gedeelte iets ontwerpen.

Succes

Gr Joost

leuk dat je het in m rails hebt gemaakt :) heb nog redelijk veel m rails liggen zal deze hiervoor gebruiken  :D
ik zou graag 3 treinen permanent er kunnen stellen  dus dat er een trein kan passeren zonder te stoppen .
dit kan ik door op jou ontwerp enkel wissels toe te voegen en een stop punt te plaatsen
en op mijn weg naar niveau 1 kan ik al een beetje stijgen op jouw plan zodanig dat ik aan het begin van mijn klimspiraal boven de andere rails zit

Klimspiraal zal gemaakt worden uit r2 en r3 bochten (vanaf  begin schaduwstation zou alles verder in c rails gaan )

Niveau 1

zou liefst een station hebben waar 4 treinen kunnen stoppen  en 2 a 3 banen waarop  continu kan gereden worden (indien mogelijk derde baan in de bergen ) ,Een  klein rangeer stukje want ik heb een loods staan voor 3 treinen dus met  een driewissel er in .

Alvast bedankt voor het leuk plan ik zal  dit zeker gebruiken  :D

Citaat van: Dirkkie_84 op dinsdag 25 januari 2011, 14:08:01
Je kan toch achterlangs stijgen?
Hoe bedoel je ?

Mvg Tim

Re:Banenplan Tim
Lid sinds: 2010

offline
Re:Banenplan Tim
zoals Tim T aangeeft ;)
Re:Banenplan Tim
joosthartgers
gast

Re:Banenplan Tim
tim,
Ok ik ga er even mee bezig.

gr Joost
Re:Banenplan Tim
Citaat van: joosthartgers op dinsdag 25 januari 2011, 15:14:52
tim,
Ok ik ga er even mee bezig.

gr Joost

ok ik ben benieuwd  :D
Re:Banenplan Tim
joosthartgers
gast

Re:Banenplan Tim
Tim,
Hier een plan voor jouw zichtbare gedeelte. Rechts komt de baan uit het schaduwstation de wisselstraat in van het hoofdstation. Hier kun je kiezen uit 1 van de 3 sporen of de zijverbinding naar het bergstation en rangeerterrein. Als je doorrijdt vanaf het station ga je via de tunnel uit het zicht weer naar de andere kant van de baan waar je een niveau lager uitkomt (tunnel A) zodat je nog een beetje een paradetraject hebt waar je mooi je treinen kunt zien rijden. Van daaruit gaat de trein naar tunnel B. Hier kan je alleen een keerlus maken. Maar ik zou er persoonlijk voor kiezen om nog 1a2 doorgaande opstelsporen te maken en dan keerlus, zodat je treinverkeer gevarieerd blijft.
Ik hoop dat je er wat mee kan. Als je nog wat wil weten, mag je het altijd vragen.
Succes met je baan.
Re:Banenplan Tim
joosthartgers
gast

Re:Banenplan Tim
tim hier nog even de uitwerking wat ik zou doen na tunnel B.

succes

Joost
Re:Banenplan Tim
Waw echt prachtig :) 

ik heb wat zitten denken en tekenen
en ik vroeg me af of je het zo zou kunnen tekenen ?




Dus de buitenste baan stijg langzaam naar het bergdorp :) (berg dorp zoals jij hebt getekend )
de 2 middelste kan continu op gereden worden .
en binnenste baan is de keerlus.

de 2 binnenste komen van het schaduwstation zoals je getekend heb die vind ik echt perfect zo  :D
hierdoor heb  ik mijn berg ,zie ik wat meer treins, mooi groot station , en bergdorp en mijn loods bovenop

zou je het even zo kunnen hertekenen en mogelijk opmerkingen fouten tonen aan mij  :D
Re:Banenplan Tim
joosthartgers
gast

Re:Banenplan Tim
hoi Tim, ja ik wil het nog wel even voor je proberen uit te werken. Ik snap wat je bedoelt met het rond laten rijden, maar je krijgt daardoor wel een heel recht toe, recht aan baan. Weet niet of je dat wel wil. Neem aan dat je toch ook iets van een dorpje en dergelijke er bij wil maken?

Gr Joost
Re:Banenplan Tim
ja ik weet dat ik hierdoor wel met een recht stuk aan baan zit,maar ik zou graag mijn treinen wat zien rond rijden daarvoor de 2 rondjes
op niveau 1 heb ik dan mijn groot station  met enkel huisjes (niet al teveel ) en dan boven op het bergdorp heb ik het eindstation en  de loods
met 2 a 3 huisjes 'ski huisjes  :D)

dus eigenlijk wil ik station met 4 sporen en mijn bergdorpje+ de 2 ronden waar de trein rijd en ik een groot stuk kan zien.
maar zonder 3 verschillende hoogtes(op niveaus 1) zoals op het eerste plan .

1 voor het rondrijden van de treins en de keerlus + in en uitgang richting shaduwstation en klimspiraal , en een voor het bergstationetje

Bedankt voor je inspanningen in de baan Joost
Re:Banenplan Tim
joosthartgers
gast

Re:Banenplan Tim
Tim,
Ik ben nog even voor je bezig geweest, maar ik ben bang dat je ideeën iets aangepast moeten worden. Je hebt simpelweg niet genoeg ruimte voor wat je voor ogen hebt. Op jouw gemaakte tekening lijkt het of je heel veel ruimte hebt, maar inwerkelijkheid valt dit tegen. Ik heb voor je het eerste stuk op papier gezet. Je kan dan gelijk zien wat ik bedoel. Zodra ik jouw baanplan ga overnemen hou je eigenlijk geen ruimte meer over voor perronsporen, keerlus. je bent bijna verplicht op verschillende niveaus aan te leggen, hierdoor blijven je treinen ook langer uit het zicht waardoor het lijkt of je baan vele malen groter is.
Denk er maar eens over na.

Succes
Re:Banenplan Tim


denk dat je gelijk hebt dus zal ik jou plan gebruiken maar iets anders van stijl :)

je komt toe vanuit het schaduwstation van spoor A gaat de tunnel b in en komt dat niveau hoger uit :) bij het station
en daar heb ik mijn keer lus liggen en de stijgin naar het berg dorp
wan ik denk als ik je oud manier gebruik ik zal botsen met mijn klimpsiraal wanneer ik het niveau zak
Re:Banenplan Tim
joosthartgers
gast

Re:Banenplan Tim
Tim,
Het perronspoor naar de spiraal toe, ligt express vanaf de kruising al helemaal los zodat je direct na het station al kan gaan stijgen. Hierdoor krijg je dus, dat als je de spiraal in komt al genoeg hoogte hebt om onder door te gaan. De doorgaande sporen die uitkomen van tunnel a, hebben genoeg ruimte om te dalen naar het lagere niveau en tunnel b blijft dan op hetzelfde niveau. De in enuitrij sporen van het schaduwstation zijn zo aangelegd dat je makkelijk de benodigde 24cm kan dalen vanuit het hoofdstation. Je krijgt dus als het ware 4 niveaus:
- niveau 0 = schaduwstation (hoogte 0cm)
- Niveau 1 = paradetraject + keerlus (hoogte +/-12cm)
- Niveau 2 = hoofdstation en zijlijn (hoogte +/-24cm)
- Niveau 3 = kopstation + locloods (hoogte +/- 48cm)
(hoogtes gemeten vanaf niveau 0)

Je hebt geen ruimte om de keerlus op hetzelfde niveau te maken als je station. je bent helaas gebonden aan de minimale radius van een boog en dat gaat dubbelsporig niet passen.

Het kost veel nadenk werk voordat je zeker weet of het goed is, maar je gaat er later meer plezier aan beleven. Ik ben zelf ook nog steeds bezig met plannen en kijken hoe ik het zo optimaal mogelijk kan maken. Ik heb nog geen rails gelegd, maar ben wel al maanden bezig met voorbereiden, omdat ik het in een keer goed wil doen. Kijk maar even op mijn draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27345.0 als je dat leuk vind. Dan kun je zien met welke baan ik bezig ben.
Succes
gr Joost
Re:Banenplan Tim
Lid sinds: 2011

offline
Re:Banenplan Tim
Hallo Tim,

Bedankt voor je reactie op mijn voostellen vanuit Frankrijk. Het is altijd leuk als er iemand een reactie heeft. :P

Ben je al aan het bouwen met je baan of nog steeds aan het tekenen? Leg de sporen niet te strak langs de randen, dat is wat star en ouderwets. Persoonlijk zou ik eens kijken naar een diagonaal station met de afmetingen die jij hebt. In elk geval veel succes! 

Groeten uit Frankrijk,

Marco
Re:Banenplan Tim
Hoi bedankt voor de leuke reactie ik ben inderdaad al bezig met bouwen :)

kan je volgen op

Tim's Modelbaan

voor mijn bovenbaan had ik gekeken voor een frans pendeltreintje van ls models agv


maar de prijs was iets teveel  :-( 8o  digitaal 3rail was het al 480 euro  en dat is voor mij toch net iets teveel  :D

leuk om je idee ivb met een diagonaal station te horen zal ik inderdaad over nadenken  de bovenplaat is terwijl vergroot tot  3meter  op 1m45


Dus vandaag zal ik me proberen bezig te houden met het bannenplan  :P

Groeten Tim
Re:Banenplan Tim
Dus de baan grootte is nu 3 meter op 1.45 maar ik zit  vast bij het tekenen ik geraak er soms niet echt uit 
heb afgelopen 2 dagen wat zitten tekenen maar het gaat niet echt naar mijn zin



Kan er iemand helpen
mijn keerlus komt op niveau 1 uit ,niet hoger (anders is er bijna geen plaats op dat niveau )

ik heb dus een keerlus nodig
zou 1 enkelsporige weg naar bergdorp willen aanleggen
heb een drie loods dus ergens plaats om deze te plaatsen
en zou graag hebben dat er 3 a 4 treinen continu kunnen rijden



Groeten Tim

Re:Banenplan Tim (baan is vergroot maar geen baanplan ? )
Hulp gevraagd want Tim en vader geraken der niet uit  :? :D



Dit is ons huidigplan  maar de probleem zijn : 
                                                                         - ik kan niet van binnen naar buiten rijden
                                                                         - en ik denk dat ik zal botsen links vanonder als er 2 lange wagons paseren
                                                                         - hoe leg ik de route naar het bergstation aan
Ik rij links Belgisch , ik kan dus wel van buiten terugkeren naar mijn klimspiraal

kan iemand mij helpen

Je kan het bannenplan downloaden op
http://www.mediafire.com/?8b633iwdsqk85wd


Groeten Tim
Re:Banenplan Tim help ivb aanpassingen wissels en botsing ?
Hallo Tim & Pa

Ik zie nergens een aftakking die het bergspoor gaat worden.

Is links onder de bedoeling?
Liggen de rails met een rede zo dicht op elkaar?
Ik zou op een tafel van deze afmetingen gewoon lekker met R2 en R3 gaan werken.Kun je normaal overlopen in de bochten en heb je geen problemen.De tussen afstand voor deze bochten is 77,5 mm

Stuur even jullie mailadres per pb naar me toe. Ik heb hier een opgeschoond bestandje voor jullie liggen.

Gr Robin
Re:Banenplan Tim help ivb aanpassingen wissels en botsing ?
Hoi Robin bedankt voor je snelle reactie
de aftaking voor het bergspoor moet er nog komen hij zou rechts komen te liggen (berg zal recht liggen en via klimspiraal zal ik hem berijken
ik kom vanuit de klimspiraal via de r2 en r3 rechts

neen de rails liggen niet met redenen zo   :P maar eerder omdat ik niet echt een andere oplossing vond
heb me mijn email gezonden

Groeten Tim
Re:Banenplan Tim help ivb aanpassingen wissels en botsing ?
Je hebt zeker die niet kloppende overgang uit de catalogus gepakt.Ik daar ook ooit eens mee liggen stoeien.

Ik begrijp je niet. Vanuit de spiraal omhoog. En dan rechts af?Door het stationsgebouw?

Of wil je onderaan vertrekken  en rechts buitenom de hoofdbaan.
Re:Banenplan Tim help ivb aanpassingen wissels en botsing ?
ja die komt idem uit de catalogus

dat station gebouw die er nu staat was gewoon als test je mag het gerust negeren zou proberen over de ander klimspiraal heen te stijgen zodat ik nog plaats heb voor mijn station

Groeten Tim
Re:Banenplan Tim help ivb aanpassingen wissels en botsing ?
Heb je baanplan teruggestuurd.
En nog een keer gestuurd in versie 7 format.
Re:Banenplan Tim help ivb aanpassingen wissels en botsing ?


Dankzij Hero klopt het baan plan nu alleen de wisselstraat links ziet er wat raar uit ? die is nodig om naar de buitenste cirkel te gaan


Download Plan
http://www.mediafire.com/?20794gra2fu0l9j

Groeten Tim
Re:Banenplan Tim help ivb Controle linker wisselstraat
update Titel  :D

Groeten Tim
Re:Banenplan Tim help ivb Controle linker wisselstraat
Zou proberen passend te maken,
Dan ziet het er denk ik minder raar uit  ;)

MVG Clint
Re:Banenplan Tim help ivb Controle linker wisselstraat
TIm er komt een passende versie je kant op.

Ben vergeten hem om te zetten naar v 7.0

Grtn, Robin
Re:Banenplan Tim help ivb Controle linker wisselstraat
Bedankt Robin ik ga morgen achter de ontbrekende rails  :D

Groeten Tim