Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Binnenbrandje Rivarossi mat 46

Gestart door JurgeN65 zondag 23 januari 2011, 23:05:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Hoi,

Ik heb dit bericht ook bij een ander forum gepost....:

Hoi,

Afgelopen zaterdag de Rivarossi mat 46 (wisselstroom) gekocht en gelijk op de baan geprobeerd. OK, het was niet handig gelijk de treeplanken te installeren, maar alla...

Ik gebruik de ESU command station met de spanning op 19 volt ivm minder rijgedrag van een aantal Märlkin treinen. Bij het rijden viel het al op dat hij vrij veel vonkte en mede door het slecht rijgedrag door de treeplanken maar even naast de baan gezet.

Wat schetst mijn verbazing dat er blijkbaar iets heel erg heet was geworden binnenin en het model in brand vloog (hij stond dus _niet_ op de baan) !!! een deel van de zijkant (aan de aangedreven kant ter hoogte van het voorste wielstel) is dus weggesmolten. Nu heb ik al binnenin (zonder openmaken) proberen te kijken, maar afgezien van het printplaatje van de sluitseinen (van wat ik gezien heb bij een bespreking van dit model) zie ik niets wat er heet kan worden.

Nu ga ik wel terug naar de winkel.... Ik heb dit nog nooit gehad bij geen enkele trein, iemand enig idee wat er gebeurt zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Wow dat lees je ook niet elke dag! :O
Als ik het goed begrijp ging er geen stroom door de trein en ook niet enkele minuten ervoor?
Anders kan het zijn dat het door de hitte van daarvoor is gaan door smeulen en zodoende het dus verbrand is.
Het ziet er wel gek uit en ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

Groetjes,

Antal
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Dat ziet er zeker erg uit. Ik begin nu echt te twijjfelen of ik nog wat van riva wil. Hoor meer negatiefs dan positief.
Je zegt dat hij veel vonkte. Zal er dan niet daardoor iets zijn gebeurd? Was er kortsluiting. Athans, gaf de ecos niks aan?

Ik hoop dat de winkel hier wat aan doet. Dit is wel erg bespottelijk! 

Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Tjonge, die is letterlijk afgebrand  :(
Doet mij er (weer eens) aan denken om toch maar in loks een zekeringetje te plaatsen.
Als de garantie voorbij is dan heb je mooi helemaal niks meer.
Soortgelijke toestand heb ik ook al eens over een M* koploper-exemplaar gehoord, dacht ik.

Dus niet uitsluitend voorbehouden aan Riva ........

grv Huub
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Blausee-Mitholz
gast

Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Citaat van: huub op zondag 23 januari 2011, 23:31:50
Soortgelijke toestand heb ik ook al eens over een M* koploper-exemplaar gehoord, dacht ik.

Daar expoldeerde elektronica waarschijnlijk een verkeerd gemonteerde elko.

Mvg, Johan
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Dat is goed mogelijk, Johan, elco's zijn gemene dingen, zeker als je ze verkeerd om aansluit.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Oorzaak: slechte stroomafnemers bij de assen. Gevolg is overgangsweerstand en hoge stromen en dan krijg je dit. Zou niet moeten mogen en is ongetwijfeld een ontwerpfout.

Terug naar de winkel er mee. Of naar Koek ---> KLIK. :P

Gr, Ben.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Jurgen,


Ik vind het heel dapper dat je dit op het forum zet. Zelf zou ik me een beetje schamen omdat ik in allereerst de oorzaak bij mezelf zou zoeken.
Dat zoiets überhaupt kan gebeuren... In eerste instantie zou ik denken aan een ontwerpfout of een exemplaar dat niet geheel goed in elkaar is gezet.
Achteraf (ja, altijd met de kennis van nu...waar horen we dat vaker?) was het misschien slim geweest om de kap eraf te halen voor het testen. Maar, dat is achteraf denken, en het zou mij waarschijnlijk ook overkomen zijn.

Ik hoop voor jou dat er garantie op zit.


nmbs < Willy > sncb
===============
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Citaat van: nmbssncb op maandag 24 januari 2011, 12:22:58
Achteraf (ja, altijd met de kennis van nu...waar horen we dat vaker?) was het misschien slim geweest om de kap eraf te halen voor het testen. Maar, dat is achteraf denken, en het zou mij waarschijnlijk ook overkomen zijn.
Uuh, je mag er toch vanuit gaan dat zo'n treinstel goed functioneert wanneer je hem op de baan zet? Mij lijkt het dan ook overbodig om de kap eraf te moeten halen omdat er eventueel sprake is van een ontwerpfout. (Scheelt je ook weer meteen evt beschadigingen door de kap eraf te halen.)

Groeten,
Herman
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Komt door de stroomafnemertjes. Het is ook goed te zien dat het bij het draaistel is begonnen, precies op de plek waar een stroomafnemertjes hoort te zitten maar nu niet meer zit. Ze zijn gemaakt van flinterdun staaldraad en gaan bij een geringe overbelasting al gloeien. Bij kortsluiting kunnen ze finaal wegbranden. Is bij mij dus gebeurd, maar ze waren al doorgebrand voordat de boel echt in de fik vloog. En ik ben niet de enige.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Electronica Freak
gast

Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
 :warning: :eek: :eek: :warning:

:mrgreen: :mrgreen:

gr,
Matthijs
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Hallo allemaal

dit vind ik toch wel zeer verontrustend 8o 8o 8o

Voor hetzelfde geld zet je alles uit en ga je slapen. Brand je de kiet af 8o 8o 8o

Jurgen

was dit de orginele decoder van de fabricant :help:

Groetjes John
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Het heeft niets met de decoders te maken. Die zitten veel verder naar achteren in de bak onder het interieur weggewerkt. Zoals al gezegd, hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een (na)gloeiend stroomafnemertje.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
 :O 8o

Wat een drama.... :-(

Als ik dit zo zie beginnen bij mij ineens allerlei alarm bellen te rinkelen en zie ik ineens de meest vreselijke scenario's voor me.  :warning: :idea:

Brandmelders in mijn schaduwstation e.d. is denk ik geen overbodige luxe als ik dit zo zie.

gr.

Ron
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Wat een afbrander voor Rivarossi. :O
Om dit leed te verzachten moeten ze er twee voor terug geven. >:-D
Hier zou ik een klacht over naar Rivarossi zelf sturen.

Mvgr Ger
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Ik heb al veel foto's gezien, maar dit...
echt raar  :?

Mvg
Falco
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Overigens is de topic titel niet helemaal kloppende het is mat 46.. :) (kan gebeuren)
En het staat me bij dat ooit eens in een oude Rail Hobby (vraag me niet welke) een kroko stond die ook helemaal was afgefikt. Dit was dan wel een LGB model maar zo zie je dat het weleens vaker kan voor komen. :(
Ik ben benieuwd hoe dit opgelost wordt! :)

groetjes,

Antal
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Citaat van: kippenlijntje op maandag 24 januari 2011, 18:53:16

En het staat me bij dat ooit eens in een oude Rail Hobby (vraag me niet welke) een kroko stond die ook helemaal was afgefikt. Dit was dan wel een LGB model maar zo zie je dat het weleens vaker kan voor komen. :(

Welke? :D :D >:-D


Ik zou me echt rot schrikken zeg.. Gelukkig heb ik in ieder geval een rookmelder en brandblusser op zolder.


Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Citaat van: Tilly op maandag 24 januari 2011, 13:39:57

dit vind ik toch wel zeer verontrustend 8o 8o 8o

Voor hetzelfde geld zet je alles uit en ga je slapen. Brand je de kiet af 8o 8o 8o


De kans dat je huis afbrand is kleiner dan het winnen van de hoofdprijs in de loterij. Er fikt ook wel eens een TV toestel af welke 's nachts standby staat. Vervelend, mag niet gebeuren enz. maar zo is het leven.

Als je naar je bedje gaat spanning van de baan halen en rustig gaan slapen. :mrgreen:

Gr, Ben.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Hoi

Ik heb nog een detailfoto gemaakt van het aangetaste deel. Opvallend is het losse draadje, die ik aan de andere kant overigens ook zie zitten (weet niet of dit het betreffende draadje is/was):



en van de zijkant:



Overigens iedereen nog heel erg bedankt voor de reacties, morgen de winkel bellen (die was vandaag gesloten). Ik hou jullie op de hoogte..

JurgeN


ps. Ik zal me straks nog netjes voorstellen, dat was ik in alle consternatie vergeten, waarvoor sorry.... 8o
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Benieuwd wanneer Pieter van Vollenhoven zich er ermee gaat bemoeien.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Zonde dat ie zo opfikt. Heb dit nog nooit gezien.

Hiervoor krijg je vast wel garantie. De winkelier zal wel denken, wat een gek. Dat bestaat niet.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Blausee-Mitholz
gast

Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Beste JurgeN65

Ik denk dat je de boel aardig loopt te flikken.  



Twee vermoedelijke aanwijzingen dat je verhaal misschien niet klopt.

1- de antislipband om het wiel is 100% gaaf terwijl er omheen brand geweest zou zijn ...................................................

2- het moertje van metaal zit op schroefdraad van plastiek. Daar zit de bevestiging van de stroomafname die zou zijn gaan gloeien waardoor de brand zou zijn ontstaan. Nou dat is dat schroefdraad als eerste aan de beurt om te smelten en dat ziet er nu juist 100% gaaf uit.

Als je de ander foto's goed bekijkt vindt je meer aanwijzingen die niet lijken te kloppen.

Ik denk dat kap en draaistel zijn gedemonteerd, aansteker er bij branden maar.

Beste mensen het hele verhaal lijkt een broodje aap

Mvg, Johan
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 24 januari 2011, 21:53:34
Beste JurgeN65

Beste mensen het hele verhaal lijkt een broodje aap

Mvg, Johan

Hallo Johan

ik ben het met jouw eens

een broodje  :o) verhaal
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Maar, misschien ben ik naief, wat is dan Jurgen zijn doel van deze post?

Andre
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Hallo Andre


  • ons bang maken  :help: :help:

  • aandacht trekken :help: :help:

Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Ik zit niet bepaald te bobberen van angst :P
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Hallo Andre

ik ook niet  :P
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Ik ga even chips en cola halen en er even voor zitten. Ben zo terug. B)














Ben ik weer. Met de vraag: waarom zet iemand zijn eigen nieuwe treinstel in de fik. Kan het niet geloven. Vindt het een nogal gedurfde uitspraak Johan. :O

Gr, Ben.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Citaat van: Spoorman op maandag 24 januari 2011, 22:03:02
Ik ga even chips en cola halen en er even voor zitten. Ben zo terug. B)








Ben ik weer. Met de vraag: waarom zet iemand zijn eigen nieuwe treinstel in de fik. Kan het niet geloven. Vindt het een nogal gedurfde uitspraak Johan. :O

Gr, Ben.

Misschien wou ie nieuwe scenery voor zijn baan? Nog ff weateren jongen en je bent helemaal klaar ;)

Wel erg zonde dat iemand dit doet. Eigenlijk zielig bezig om het daarna hier te plaatsen en te zeggen dat het door rivarossi komt! :warning: :warning:



Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Waarom zet iemand zijn trein in de fik? :help:



Edit: Ben was me net voor.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Citaat van: Nameless op maandag 24 januari 2011, 22:04:23
Waarom zet iemand zijn trein in de fik? :help:



Edit: Ben was me net voor.

Hallo Ben en Naamloos

misschien voor op een sloperij  :help: :help:  :P :D
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Blausee-Mitholz
gast

Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Citaat van: Spoorman op maandag 24 januari 2011, 22:03:02
Ben ik weer. Met de vraag: waarom zet iemand zijn eigen nieuwe treinstel in de fik. Kan het niet geloven. Vindt het een nogal gedurfde uitspraak Johan. :O

Gr, Ben.

Het waarom vindt ik idd ook vaag.

Maar als je de foto's nuchter met gezond verstand bekijkt zie je dat het niet rijmt met het verhaal.

Mvg, Johan

P.s. chips en cola al op Ben :D
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
CiteerMaar, misschien ben ik naief, wat is dan Jurgen zijn doel van deze post?

Ik deel je mening: stel je legt per ongeluk, je soldeerbout verkeerd weg, kan gebeuren, niet slim, maar kan gebeuren.

Maar als mij dat zou gebeuren, zou ik het niet met jullie delen  :)

Dus ik ga er vooralsnog vanuit dat de boel spontaan gaan branden is.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Wat was het hete voorwerp wat tegen het onderstel en onderzijde van de kap is gekomen ?.

Mvg,
Peter
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bij de "buren" las ik eerdere voorvallen met het model met stroom afname door flinterdunne stroomafnemers.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Ontvlamtemperatuur kunstof tussen 150 C en 300 C afhankelijk kwaliteit en dikte. 8o :idea:

Jan
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Kijk even naar het verbrandspoor. Duidelijk dat het onder is begonnen en naar boven is gegaan. Echter deel ik de mening met Johan dat het antislip bandje gewoon verbrand moet zijn, als het gewoon omhoog is gesmolten dan blijft deze wel intact.

Echter als het gewoon door is gesmolten, zonder een vlammetje zou je niet veel van die zwarte plekken mogen zien?

Het wielstel zou namelijk gloeiend heet zijn geworden. Ik geloof niet dat elektronica dit veroorzaakt heeft.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Hallo,

Volgens mijn beleving is het wiel niet te heet geworden,
maar het flinterdunne contactplaatje , wat tegen het wiel aanloopt is teringheet geworden, en gaan smelten.

Dus het wiel werd niet gloeiend, en de slipbandjes die zouden moeten schroeien, alleen als ze erg lang heet zijn. (volrubber )

Groet, Jan
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Kijk even op de site bij Chris: KLIK, op pagina 2.

Draden zijn stug en kunnen afbreken. Wellicht ook hier gebeurt?

Gr, Ben.


Aanvulling: klik.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Quote Wijbe
Echter als het gewoon door is gesmolten, zonder een vlammetje zou je niet veel van die zwarte plekken mogen zien?

Kunstof gaat bij oververhitting altijd eerst smelten en gaat zelden spontaan branden , alleen als temp heel hoog wordt komt spontaan ontvlampunt om de hoek kijken , komt zelden voor

Jan
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Hallo allemaal,

Ik ben erg blij met de reacties die ons (als trein newbies) zeker geholpen hebben tot nu toe. Dit was onze eerste niet Märklin of Fleischmann trein, omdat we graag meer Nederlandse treinen willen verzamelen. Dat was best spannend, maar iets meer dan we gehoopt hadden.

Eind van de week gaan we terug naar de winkel waar we de trein gekocht hebben en waar ze ons steeds heel goed geholpen hebben. Ik zal jullie nog laten weten wat ze nog verder ontdekken.

Ik ben blij dat er een forum als dit bestaat waar de meeste mensen gelukkig ook trein liefhebbers zijn.
Het is jammer dat, zoals overal op internet, ook hier mensen zijn die hier wat anders in staan maar dat lijkt er nou eenmaal bij te horen.

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken....  :D

JurgeN
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Hey Jurgen,

Natuurlijk reageren we op alle mogenlijke manieren. Echter het is op een foto nooit helemaal duidelijk te zien :lol:

We hopen natuurlijk voor je dat je een nieuwstel krijgt.

Mvg, wijbe
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 24 januari 2011, 21:53:34
Beste JurgeN65

Twee duidelijke aanwijzingen dat je verhaal van geen kant klopt.

1- de antislipband om het wiel is 100% gaaf terwijl er omheen brand geweest zou zijn ...................................................
Onzin: De hitte was achter het wiel, en het metaal van het wiel kan de warmte prima verspreiden. Logisch dus dat het anti-spilbandje niet heet genoeg geworden is om schade te vertonen. het zou ook nog eens zo kunnen zijn dat het rubber van een anti-slipbandje heel wat meer hitte kan verdragen dan het plastic van de kap.

Citeer
2- het moertje van metaal zit op schroefdraad van plastiek. Daar zit de bevestiging van de stroomafname die zou zijn gaan gloeien waardoor de brand zou zijn ontstaan. Nou dat is dat schroefdraad als eerste aan de beurt om te smelten en dat ziet er nu juist 100% gaaf uit.
Opnieuw: Als de hitte op 1 punt ontstaan is, kan het best zijn dat kunststof delen er vlakbij wel schade hebben, maar kunststof delen die tegen andere metalen onderdelen (wiel, schroefje) aan zitten, juist niet. Kunststof geleidt warmte vrijwel niet, zal de warmte dus "vasthouden" en de neiging hebben om te gaan smelten. Maar als er een metalen onderdeel tegenaan zit, zal die de warmte juist wel geleiden, en dus over een groter oppervlak (en volume) verspreiden, waardoor het smeltpunt van het plastic mogelijk niet gehaald wordt.

Kortom, nogal vergaande conclusies trek je hier zonder echt sterke bewijzen...

CiteerAls je de ander foto's goed bekijkt vindt je meer aanwijzingen die niet kloppen.

Als je de boel wilt flessen moet je hier vroeger opstaan.
Kap en draaistel zijn gedemonteerd, aansteker er bij branden maar.

Beste mensen het hele verhaal is een broodje aap

Mvg, Johan


Edit Gerard: quote gerepareerd
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Jullie kennen zeker de forumregels niet :

1 Een moderator heeft altijd gelijk .
2 Indien een moderator geen gelijk heeft , zie punt 1.

Wat heeft het voor nut om je nieuwe treinstel zelf in de fik te steken , niet omdat je hem toch niet leuk zou vinden en ´m op die manier zou kunnen proberen om te ruilen voor een ander .

Als het werkelijk zo is als Johan beweert , ziet men dat ook bij Rivarossi en is de koper zijn geld kwijt .

Nog al een boute bewering overigens om te beweren dat het treinstel zelf in de brand is gestoken en dit aan de hand van een aantal foto´s .

Mvg. Leo
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Een verdachte en ook omstreden zaak.

De "Polizei-trein" is al gewaarschuwd en onderweg en zal een grondig onderzoek instellen ten einde duidelijkheid in deze, ernstige, zaak te brengen. Om het onderzoek professioneel te laten verlopen rijdt er dit keer ook een aangekoppelde brandweerdelegatie met de trein mee. Bijvoorbaat wordt al mede gedeeld dat er in het belang van het onderzoek nooit verdere mededelingen zullen worden gedaan. Desnoods zal de zaak achter gesloten deuren worden behandeld. "Hier zult u het mee moeten doen" zo beëindigde persrechter van dienst Meester F. Visser de in allerijl belegde persconferentie.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Kenne we nog in hoger beroep  :help: , en wat is het antwoord van zijn treinen man .....denk dat we er maar een goed advocaat motte gaan raadplegen....mosko eh brammetjeeeeeeeeeeeee
Voor dat je weer tegen een trekker rijd....we hebben een zaak voor je :warning:.
Volg het wel met spanning af hoe dit gaat aflopen....was het maar vast weer avond..... :D

Mvg: Alex
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 25 januari 2011, 01:33:52
Een verdachte en ook omstreden zaak.

De "Polizei-trein" is al gewaarschuwd en onderweg en zal een grondig onderzoek instellen ten einde duidelijkheid in deze, ernstige, zaak te brengen. Om het onderzoek professioneel te laten verlopen rijdt er dit keer ook een aangekoppelde brandweerdelegatie met de trein mee. Bijvoorbaat wordt al mede gedeeld dat er in het belang van het onderzoek nooit verdere mededelingen zullen worden gedaan. Desnoods zal de zaak achter gesloten deuren worden behandeld. "Hier zult u het mee moeten doen" zo beëindigde persrechter van dienst Meester F. Visser de in allerijl belegde persconferentie.

Hallo F. Visser / Hans


:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Ik heb de foto nog eens bestudeerd en twee gebieden rood omcirkeld.
Wat mij in die twee cirkels opvalt is het uiteinde van twee stukjes (doorgebrand) sleperdraad.
Het lijkt erop dat de draad is gaan gloeien en doordat de meeste hitte omhoog gaat is de kap het heetst geworden en gaan branden.
Vandaar de zwarte brandplekken op de kap.
Het plastic van het draaistel is alleen gesmolten, doordat dit niet heet genoeg was geworden.
Hierdoor zijn de wielen en de antislipbanden ook nog intact.
Maar hoe kan zo'n draad dan gaan gloeien, dan moet of de sleperdraad veel te dun zijn geweest, of de andere sleperdraden maakten geen contact met de wielen, waardoor de doorgebrande sleperdraad alle stroom te verwerken kreeg.
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Citaat van: Herman05 op maandag 24 januari 2011, 13:04:44
Citaat van: nmbssncb op maandag 24 januari 2011, 12:22:58
Achteraf (ja, altijd met de kennis van nu...waar horen we dat vaker?) was het misschien slim geweest om de kap eraf te halen voor het testen. Maar, dat is achteraf denken, en het zou mij waarschijnlijk ook overkomen zijn.
Uuh, je mag er toch vanuit gaan dat zo'n treinstel goed functioneert wanneer je hem op de baan zet? Mij lijkt het dan ook overbodig om de kap eraf te moeten halen omdat er eventueel sprake is van een ontwerpfout. (Scheelt je ook weer meteen evt beschadigingen door de kap eraf te halen.)

Groeten,
Herman

Je hebt vanzelfsprekend (in principe) gelijk Herman.
En zoals ik al aangaf, mij zou het ook overkomen zijn...
Maar gezien de eerdere "vonkenregen" waar Jurgen het over had, had dat een indicatie kunnen om "zeer" voorzichtig te werk te gaan.

Een andere goede reden waarom ik van lokomotieven hou met metalen kappen!

nmbs < Willy > sncb
===============