Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zelfbouw 1-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling

Gestart door madmenno maandag 23 maart 2009, 19:13:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw 1-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Zelfbouw 1-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Hallo allemaal,

Ik heb weer eens een (hopelijk) interessant (ver)bouwprojectje om te laten zien :D

Het betreft het zelf maken van een 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van een standaard Roco universeelkoppeling.

De aanleiding hiervoor is, dat ik een stroomvoerende koppeling nodig had die aan een behoorlijke lijst eisen moesten voldoen. Na uitvoerig zoeken op internet kwam ik tot de teleurstellende conclusie dat er geen koppelingen bestaan die aan mijn eisen voldoen.

Ik wil namelijk een soort universeel systeem maken met rijtuigen die hun stroom trekken via de decoder in de stuurstand.
De koppelingen moeten dan aan de volgende eisen voldoen:

1: De koppelingen moeten minimaal 2-polig zijn om de interieurverlichting in zijn geheel via de decoder in de stuurstand te kunnen schakelen. (1-polig met overal massaslepers zou in principe ook moeten kunnen, maar is niet de bedoeling. Geen RTS/M* koppeling dus)
2: De rijtuigen moeten onderling volledig verwisselbaar zijn (ook omdraaibaar), dus geen mannetje/vrouwtje koppeling, maar een unversele koppeling die allemaal hetzelfde zijn.
3: De koppeling moet kunnen koppelen met zowel een standaard Roco universeelkoppeling als met een digitale Krois MK1/MK2 koppeling.
4: De rijtuigen moeten zonder hulp (van een persoon) koppelbaar en ontkoppelbaar (ontkoppelrail)blijven. Geen losse of vaste stekkertjes met draadjes dus.
5: De rijtuigen moeten zo vaak als ik wil gekoppeld en ontkoppeld kunnen worden. De enige overgebleven kandidaat (Krois MKS/2) viel hierdoor dus af. Deze gebruikt IC stekkertjes die niet te vaak in- en uit elkaar gestoken kunnen worden.
6: Moet electrisch 100% betrouwbaar en bedrijfszeker zijn. Zelfs als de koppelingen door bewegingen enigzins wringen en bewegen.
7: Moet betaalbaar zijn. Geen 10 tot 15 Euro per setje dus!

De conclusie die ik trok kwam dus neer op zelf bouwen dus!

Meer dan twee maanden over nagedacht. Een boel ideeen, maar geen van allen praktisch uitvoerbaar........ Totdat ik vanochtend een beetje zat te spelen met een paar universeelkoppelingen en ik een idee kreeg :)


De basis is een standaard Roco universeelkoppeling. Kost per 50 stuks een Euro of 30.

Je hebt wat koperfolie/koperplaat nodig van 0,1mm dik. Nou had ik dit niet in huis (duh! wie wel :P, of moet ik dat niet vragen op een modelbouwforum :P 8)), maar ik had nog een oude M* sleper die dat koper heeft. Het is flexibel dus wordt gebruikt voor het afveren van de sleper. Dikker dan 0,1mm moet je niet nemen, want dan is het niet flexibel meer genoeg.
Als je hier nou een 1mm breed strookje van knipt en deze op een aantal plaatsen voorzichting buigt en met een beetje secondelijm vastlijmt krijg je onderstaand resultaat.


Aan de ene kant zit een lipje en aan de ander kant enkel een plaatje op de koppeling. Hierdoor kunnen twee koppelingen altijd aan elkaar koppelen (geen mannetje/vrouwtje verschil tussen de koppelingen)
Het is trouwens een enorm gepruts om het 1mm brede en 0,1mm dikke koperstripje op maat te maken en vast te lijmen.




Nu twee stuks aan elkaar gekoppeld. De werking is goed te zien. Doordat er wat ruimte is bij het lipje blijft het koper in beide richtingen flexibel. Door het ombuigen van de uiteinden ontstaat er (hopelijk) een goed electrisch contact.
Uiteraard moeten er nog draden aan gesoldeerd worden voor de verbinding met het rijtuig.


Een slechte foto, maar het idee is hopelijk duidelijk. De zelfgebouwde stroomvoerende koppeling is ten alle tijden koppelbaar met een niet stroomvoerende universeelkoppeling. Ook is het in theorie mogelijk om te koppelen met M* kortkoppelingen al heb ik dat nog niet geprobeerd.

Om nog even de eisen af te gaan.

1: Voldoet, 2-polig.
2: Voldoet, geen onderscheid mannetje/vrouwtje.
3: Voldoet, koppelbaar met Roco universeelkoppeling, digitale Krois koppeling.
4: Voldoet, koppelen gaat erg soepel en is mogelijk door simpelweg de wagons met stroomvoerende koppelingen tegen elkaar aan te rijden. ontkoppelen met ontkoppelrail of handmatige ontkoppelaar kan door de lage hoogte van de koperen strips. Deze steken niet onder de koppeling uit zelfs met de haak in de hoogste stand.
5: Voldoet, door de flexibiliteit van het 0,1mm dikke koper blijft de verbinding elastisch.
6: Moet ik nog electrisch testen, maar bij handmatig wringen en bewegen van de verbinding blijf op het eerste gezicht contact, mede door de flexibiliteit van het koper.
7: Voldoet, kosten 0,60 Euro per koppeling + een heel klein stripje koperfolie (prijs verwaarloosbaar laag).

Al met al een prima prototype al zeg ik het zelf  8). Ik ga vanavond als ik zin heb even testrijden met de koppelingen in een trein. Morgen probeer ik dan te bepalen wat de maximale stroom is die ik door de koppeling kan trekken. Hier moet ik nog even een opstelling voor bedenken met wat simpele middelen. Multimeter, een stroomverbruiker en eventueel een temperatuursensor. 500mA zou meer dan genoeg moeten zijn voor de verlichting (m.b.v. Digirails LED strips) van ongeveer 10 rijtuigen.

Zoals altijd zijn op- en/of aanmerkingen van harte welkom! :D

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Maar je moet nu oppassen met koppelen na het koppen van een rijtuig of een lok. Dan verwissel je de plus en de min, toch?

Verders ziet het er gaaf uit!
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Citaat van: Laurent op maandag 23 maart 2009, 19:22:27
Maar je moet nu oppassen met koppelen na het koppen van een rijtuig of een lok. Dan verwissel je de plus en de min, toch?

Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Zit er niet een gelijkrichter op die Digirails LEDstrips dan?
Uit de handleiding van die dingen lijkt het me niet heel belangerijk hoe je de + en - aansluit volgens mij...

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Citaat van: Laurent op maandag 23 maart 2009, 19:22:27
Dan verwissel je de plus en de min, toch?
Dat kun je oplossen door in elk rijtuig een bruggelijkrichter te plaatsen.

Menno, nog een opmerking over het aansolderen van de draadjes: dat kun je beter doen voordat je het koperlipje vastlijmt. Secondelijm, en ook tweecomponentenlijm, valt uit elkaar als het warmer wordt dan 150 graden.
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Citaat van: KlaasZ op maandag 23 maart 2009, 19:29:37
Menno, nog een opmerking over het aansolderen van de draadjes: dat kun je beter doen voordat je het koperlipje vastlijmt. Secondelijm, en ook tweecomponentenlijm, valt uit elkaar als het warmer wordt dan 150 graden.

Bedankt voor de tip :D
Weet ik dat voor de volgende keer, dit zijn toch nog maar prototypes gelukkig....

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Hoi Menno , ik ben toch iedere keer weer met stomheid geslagen als ik je projectjes zie!  :shock:

R E S P E C T
Je kunt maanden denken en ineens -> :idea: zo blijkt maar weer. Geweldig man! Ik gun je van harte een storingsloze werking  :!:

Groetjes Michel
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Hallo allemaal,

Even een kleine update :)
Vandaag wat minder tijd gehad en heb dus alleen de koppelingen kunnen inbouwen in een wagon. Testen van de electrische werking komt morgen pas.

Het proefkonijn is een SBB MC 76 baggagewagon van Roco (45193). Ik heb beide afgemaakte koppelingen voorzichtig van draden voorzien en in de NEM schachten geklikt.


Hierboven is goed te zien dat ik twee kleine gaatjes heb geboord in de bodemplaat van de wagon voor de draden. Op deze manier zitten de draden het kortkoppelingsmechanisme niet in de weg. Uiteraard is het andere einde van de loc identiek uitgevoerd. In de wagon zijn de beide koppelingen doorverbonden onder het dak met draad en kleine stekkertjes. Door stekkertjes te gebruiken blijft voor mij de mogelijkheid op een LEDje aan te brengen om de wagon gedeeltelijk te verlichten.





Beide kanten van de wagon op de foto gezet.
Er is op afstand bijna niets te zien van het draad en koperstrips.
De oplettende kijker zal het verschil zien tussen beide lipjes van de twee koppelingen. De onderste foto is het origineel met het omgebogen einde. De foto daarboven heeft versie 2 van het lipje, namelijk met een afgeronde knik erin. Ik denk dat deze namelijk iets beter werkt en het is een iets eenvoudiger systeem.

Morgen hoop ik tijd te hebben om nog twee koppelingen te maken. Dan kan ik namelijk gaan testrijden. Ik ben van plan een loc met decoder direct te voeden via de 2-polige stroomvoerende koppelingen op de baggagewagon. De loc hangt dan aan de ene kant en een wagon met sleper aan de andere kant. Als het geheel dan min of meer zonder problemen rijd weet ik dat de koppelingen voldoen. Werkt het niet, dan moet ik wat anders verzinnen.

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Mischien kan je de massa van de rails halen en de middeleider over de koppeling gooien?
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Citaat van: madmenno op maandag 23 maart 2009, 19:13:28
1: De koppelingen moeten minimaal 2-polig zijn om de interieurverlichting in zijn geheel via de decoder in de stuurstand te kunnen schakelen. (1-polig met overal massaslepers zou in principe ook moeten kunnen, maar is niet de bedoeling. Geen RTS/M* koppeling dus)

:mrgreen:

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Petje af, hoor.

P.S.: Het materiaal wat je hiervoor nodig hebt is in de ijzerhandel/gereedschapswinkel/autoonderdelenshop waarschijnlijk wel te koop onder de naam "latoenkoper"; per vierkante meter dan, dat dus weer wel...  ;)
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Bedankt allemaal voor de reacties! :D

Ik heb op Ebay iemand gevonden die rollen van dat 0,1mm dikke koperfolie verkoopt. Volgens mij is dit ook wel geschikt. klikkie doen

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Hallo allemaal,

Even een korte update.
Ik heb de koppelingen getest en het resultaat daarvan wil ik hier even laten zien.

Ik heb een testopstelling gemaakt waarbij ik een nog analoge Hag locomotief heb genomen en deze tijdelijk heb voorzien van een Lenz decoder die ik nog had liggen (LE130 volgens mij).
Hier heb ik ook tijdelijk een 2-polige zelfgebouwde koppeling aan gemonteerd waaraan ik de draden draden voor de voeding van de decoder (zwart en rood) heb gesoldeerd.
Hieraan heb ik het aangepaste onderstel van een SBB EWIV Bt stuurstandrijtuig van Roco (45325.1) gehangen die ook is voorzien van een 2-polge koppeling.

Het idee was dus om de loc te voeden via de sleper en massa van het rijtuig over de koppelingen. Hierdoor kon ik meteen zien of er genoeg stroom over de koppeling kon lopen. Er is expres geen gebruik gemaakt van condensatoren voor buffering van de stroom.





Eerste testopstelling. Let niet op de lossen draden. Ik heb alles netjes afgetaped voor de daadwerkelijke test.
Na wat opstartproblemen liep het redelijk succesvol en de loc heeft gereden met stroom via de koppelingen. Bijzonder is trouwens dat het een 2-rail locomotief is die op een 3-rail gevoede baan reed  8) :P
Ik merkte tijdens het rijden dat de stroom regelmatig uitviel door slechte contacten op de koppeling. Na wat buigen en finetunen ging het een stuk beter. Het grote probleem is toch wel dat de koppelingen behoorlijk wat speling hebben. De vorm van het lipje op de koppeling is blijkbaar erg belangerijk en moet precies goed moet zijn anders verliest het electrisch contact!
De speling is vanwege het ontwerp van de Roco universeelkoppeling niet te verhelpen helaas. Ik zal bij het maken van de derde versie van de koppeling extra letten op de vorm van het lipje en het plaatje aan de andere koppeling.
Maar goed, het concept werkt!!  :D  Het is alleen een kwestie van heel nauwkeurig werken.









Voor de lol ook nog even geprobeerd met een extra tussenrijtuig die al voorzien was van de zelfgebouwde koppelingen. Hier hetzelfde resultaat. Gaat meestal goed, maar vooral bij het trekken van de stam contactproblemen doordat de koppelingen iets verder uit elkaar komen te staan.
Als ik het ontwerp iets aanpas en in elk rijtuig naast de verlichtingsstrip een condensator plaats zou het goed moeten werken...

Voorlopig laat ik het even rusten. Ik heb namelijk geen materiaal meer voor de derde versie van de koppeling. Ik heb op Ebay Duitsland iemand gevonden die 0,1mm dik koperband op rol levert, dus het duurt even voordat ik dat in huis heb. Ook heb ik geen materiaal voor de rijtuigenverlichting en ik heb niet de juiste condensatoren in huis.
Voorlopig ga ik eerst even verder werken aan de ombouw van de Hag Re460 elders op dit forum.

Wordt vervolgt dus.....

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
prachtig idee, mooi uitgewerkt.

gaat volgens mij beter werken dan de M* koppelingen(1-polig).

Dennis
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Zeg, wat me net tebinnen schiet: Kan je niet de massa via de opzetlipjes doen en die andere over de haken?
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Citaat van: Laurent op donderdag 26 maart 2009, 13:00:05
Zeg, wat me net tebinnen schiet: Kan je niet de massa via de opzetlipjes doen en die andere over de haken?

Nee, dat gaat helaas niet. De Roco universeelkoppeling is namelijk in zijn geheel van kunststof.
Ook drukt de haak niet stevig genoeg op de andere koppeling voor een betrouwbaar contact.

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Toevallig kwam ik iets tegen op zoek naar iets voor leds voor in de wagons:

http://www.fuessener-modellbaublaetter.com/Fahrzeugbeleuchtungen.htm

Ik kan niet echt duits, maar het lijkt mij toch een soort van elektrische koppeling.
Re:Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Hallo allemaal,

Na heel lang stilgelegen te hebben ben ik eindelijk weer eens verder gegaan met dit projectje.

Ik heb weer eens geprobeerd een variant te maken op de 2-polige koppelingen, maar dit kostte zoveel moeite en zorgde voor zoveel frustraties, dat ik besloten heb het 2-polige verhaal op te geven....
Ik maakte me sowieso een beetje zorgen over het geringe contactoppervlak en de betrouwbaarheid van de stroomoverdracht.

Ik ga nu 1-polige koppelingen maken, aangezien ik toch een relais in de stuurstandrijtuigen gebruik voor het aansturen van de interieurverlichting. De massa kan dan per wagon via een massasleper naar de rails en krijgt zijn voeding door de koppelingen heen.

Ik ga de koppelingen proberen te maken naar het voorbeeld van iemand van Stummis forum. Klik voor het draadje

Hopelijk kan ik volgende week mijn voortgang hier laten zien! :)

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Hallo Menno

mooi gedaan

ben benieuwd hoe het met de 1 polige gaat
Re:Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Het gaat uitstekend! :D

Ik heb het voorbeeld gevolgt van iemand op Stummis forum. KLIK
Dit werkt echt perfect en kost maar 1 minuut per koppeling om te maken.

Verdere ervaringen en foto's zal ik later plaatsen :)

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Hallo Menno

mooi

ik wacht op foto's
Re:Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Zoals beloofd een paar foto's. Ik heb helaas nog geen foto gemaakt van twee wagons gekoppeld, die komen nog...

Het werkt trouwens perfect. 100% betrouwbaar electrisch contact en dus ook geen condensatoren nodig in de wagons. Koppelen gaat soepel en is in principe mogelijk met alle koppelingen met of zonder stroomvoering die normaal ook koppelbaar zijn met Roco universeel of Marklin KK.









Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Hallo Menno

dat ziet er goed uit

alleen moet nu de topic titel wel worden veranderd van 2 naar 1  :D :D :P :P ;)
Zelfbouw 1-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Zelfbouw 1-polige stroomvoerende koppeling op basis van Roco Universeelkoppeling
Citaat van: looney tunes op zaterdag 26 februari 2011, 15:27:10
Hallo Menno

dat ziet er goed uit

alleen moet nu de topic titel wel worden veranderd van 2 naar 1  :D :D :P :P ;)

Scherp! Meteen gedaan :D

Groetjes,
Menno